Blog Mire jó a keresőoptimalizálás? Milyen a jó SEO cél?
seo cél

Mire jó a keresőoptimalizálás? Milyen a jó SEO cél?

2017 szeptemberében az Internet Hungary konferencia adatvezérelt marketing szekció előadói között szerepeltem és az adatvezérelt keresőoptimalizálásról adtam elő. Az előadás tartalmát szedtem össze az alábbi cikkben.

Miről szól ez a cikk:

  • Hogyan mérhető jól a SEO?
  • Hogyan válassz célt keresőoptimalizáláshoz?
  • Mik a jó célok és mik azok, amit érdemes kerülni?

Miért fontos a SEO?

Mielőtt belemennénk a részletekbe szeretnék néhány adattal rávilágítani, hogy miért is fontos 2017-ben SEO-val foglalkozni.

Naponta több, mint 8 milliárd keresés van a keresőkben. Ez azt jelenti, hogy az internet eléréssel rendelkezők naponta több keresést indítanak. Minden egyes nap.

Ami talán még ennél is fontosabb adat: a keresések száma évről évre nő, 2017-ben várhatóan napi 9-10 milliárd körüli napi kereséssel számolhatunk.

adatvezérelt keresőoptimalizálás

A vásárlások 89%-a kereséssel kezdődik. Valószínűleg a magán életben Te is az interneten tájékozódsz 1-1 vásárlás előtt és ezzel szinte kivétel nélkül mindenki így van. A Consumer Barometer szerint Magyarországon a vásárlások 46%-a kezdődik keresőmotoron keresztüli kereséssel. Emellett 28%, illetve 26% keres márka oldalak és online áruházak keresőiben.

Hogyan hoz eredményt a keresőoptimalizálás?

Ahhoz, hogy tudjuk mit érdemes mérnünk a keresőoptimalizálás kapcsán, látnunk kell azt, hogyan hozhat nekünk eredményt.

SEO ügynökségünknél minden projektet azzal kezdünk, hogy pontosan definiáljuk azokat a témaköröket, amiben hitelességet szeretnénk építeni. Az már szinte köztudott a szakmában, hogy a tartalom minősége sokat számít a jó helyezések elérésében, ám ugyanolyan fontos azt meghatározni, hogy milyen témakörökben készítünk minőségi tartalmat.

Ha ugyanis arra törekszünk, hogy ne csak egy konkrét kulcsszóra, hanem egy témakörön belül szinte bármilyen kifejezéssel indított keresésre a mi oldalunk legyen előkelő helyen a találati listában, sokkal szélesebb közönséget érhetünk el. Ha ez sikerült, akkor pedig koncentrálhatunk arra, hogy akár az iparág leginkább kompetitív, legmagasabb keresési mennyiséggel rendelkező kulcsszavaira is első oldalas, vagy akár első helyezéses találatokat építsünk ki.

Ennek a stratégiának pedig egyenes következménye az, hogy sok látogatót szerezhetünk az adott oldalra a keresőkből – ráadásul így sokkal nagyobb arányban kerülnek ki közülük feliratkozók, komoly érdeklődők, vagy akár vásárlók. Hiszen nem csak jó helyezéseket értünk el, hanem releváns tartalmat kínálunk a számukra a témakörben, azaz megtalálják az oldalon, amit keresnek. Ezt pedig mindennél jobban értékeli a Google.

Rossz SEO célok

Gyakran keresnek meg minket azzal a kéréssel, hogy szerezzünk nekik több forgalmat,vagy egy bizonyos kulcsszóra szeretnének jobbak lenni, mint a konkurencia. Szintén találkoztunk már olyan igénnyel, hogy az átlagos kulcsszó helyezéseken javítsunk. Volt már olyan eset is, amikor page rank-en, vagy más hasonló mérőszámon keresztül kívánták mérni az ügynökség munkáját.

Ezek az igények így önmagukban nem jó célok, mert elsősorban nem üzleti érdekeket szolgálnak.

Miért rossz cél a forgalom növelés “mindenáron”?

  • Lehet “kattintás-vadász” cikkekkel látogatók ezreit bevonzani a webáruhazádba, amivel könnyen teljesíthető ez az igény – de egyáltalán nem biztos, hogy vásárolni fog közülük bárki is.

Miért rossz cél egy adott kulcsszóra megelőzni a konkurenciát?

  • Lehet, hogy a konkurens is rossz kulcsszón keresztül próbál üzletet építeni és egyáltalán nem biztos, hogy valóban konvertál az adott kulcsszón keresztül érkező forgalom.
  • Lehet, hogy a konkurensed annyira jól teljesít az adott szóra, hogy sokkal inkább érdemes másik 5 vagy akár 10 kulcsszóra felhozni az oldalad, ugyanannyi erőfeszítéssel. Az össz-eredményed sokkal jobb is lehet akár utóbbi esetben.

Miért rossz cél a kulcsszó helyezések átlagos figyelése?

  • Rengeteg olyan kulcsszóra is megjelenik az oldalad a találati listában, ami nem releváns neked. Például a BioTechUSA első oldalas találattal rendelkezik a “narancs” kulcsszóra. Ennek a szónak a helyezés-javítása mindenki számára világos, hogy nem javítja a cég üzleti sikerét.

Miért rossz cél a page rank mérőszám (score) vagy más hasonló mérőszám növelése?

  • A Google hivatalosan sem használja a publikus page rank score-t már évek óta. 2016-ban le is nullázták ennek az értékét. Miért akarnánk olyan mérőszámmal mérni a munkánkat, ami senkit nem érdekel?!

A SEO hasonlóan működik, mint egy vonat. Nehéz lendületbe hozni, de ha elindult, akkor viszi a lendület. A kialakult és jól működő üzleteknél emiatt remek eredményeket lehet vele elérni. A változó stratégiát és változó vagy rossz célokat viszont nehezen tűri és nem szereti a hirtelen irányváltásokat.

Jó SEO célok

A jó célok esetében pontosan definiálható, hogy miért szeretné az ügyfél elérni az adott célt.

Miért és mikor jó cél az organikus forgalom növelése?

  • Jó cél lehet a minőségi organikus forgalom, ha az ügyfél például egy média portált üzemeltet és tudja, hogy látogatónként hány forint bevétel növekedést tud hozni neki a plusz forgalom.
  • Az organikus forgalom növekedés szintén jó cél olyan oldalak esetében, ahol nincs direkt eladható termék vagy szolgáltatás és ezáltal sales leadek generálására lehet használni a SEO-t.

Miért és mikor jó cél az organikus forgalomból származó bevétel növelése?

  • Akkor jó cél a bevétel növelése, amennyiben az ügyfélnek jól működő stratégiája és kalkulációja van arra vonatkozóan, hogy a több látogató milyen bevétel növekedést jelent várhatóan. Tipikus eset erre egy webáruház.

Miért és mikor jó cél az organikus megjelenés (impression) növelése?

  • Ha brading céllal fogunk keresőoptimalizálásba, akkor az organikus megjelenés fontos mérőszámot jelent. Ezáltal azt mérjük, hogy hányan találkoztak a márkánk találataival.

A jó SEO célok minden esetben direkt összefüggésben állnak a cég üzleti sikerével.

A SEO mérése

A SEO célját az organikus forgalom alapján érdemes mérni és másodlagos szempontként lehet behozni további mérőszámokat. Természetesen az ügyfél céljaihoz igazodó kulcsszavakon keresztül kell a forgalmat megszerezni, de mindig az organikus forgalom az elsőszámú mérőszám. Másodlagos vizsgált szempont pedig lehet az organikus forrásból származó bevétel vagy profit, esetleg az impression szám, illetve néhány kiemelt kulcsszó helyezése.

Emiatt a szemlélet miatt mondta egy elégedett ügyfelünk egyszer, hogy “Azt kapom tőletek, amire vágyom és nem azt amit kérek.”

SEO eredmények elérése

Ha nektek is SEO-ra van szükségetek, akkor az alábbi ütemezést érdemes megfontolni egy ügynökséggel történő munka során:

  • Kulcsszókutatás alapján meg kell vizsgálni, hogy egymáshoz képest milyen téma körökre, kulcsszavakra érdemes a fókuszt helyezni. Mindezt az üzleti célokkal összeegyeztetve.
  • Át kell nézni az oldalt technikai szempontok alapján és javítani a szükséges elemeket
  • az oldalon belüli tartalmat kell optimalizálni és
  • hiteles linképítést kell csinálni.

data driven seo

Ennek a folyamatnak az eredménye, hogy hosszútávú organikus forgalom növekedést tudsz realizálni.

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, akkor írd meg itt kommentben vagy vedd fel velünk a kapcsolatot itt: http://thepitch.hu/seo-ugynokseg/

Az előadásom eredeti diáit itt találod: Szesztay Péter – Adatvezérelt keresőoptimalizálás (Internet Hungary 2017)


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!