Blog Top 3 analitika eszköz, amiket érdemes használnod a Google Analytics mellett
top analitika eszközök
Írta:

Top 3 analitika eszköz, amiket érdemes használnod a Google Analytics mellett

Számtalan cég támaszkodik a Google Analytics által gyűjtött adatokra, és ez mindenképp örömteli. Az adatok helyes értelmezése viszont jóval nehezebb feladat, főleg akkor, ha egy kisebb vállalkozásról van szó, ahol nincs dedikáltan analitikával foglalkozó személy, vagy csapat. A Google ingyenes eszköze ráadásul (főleg a “gyári” beállítások használatával) nem mutat meg minden adatot, aminek pedig hasznát vehetné a céged.

A cikk eredeti változata 2016. májusában jelent meg a Webanalitika blogon, és 2018. februárban aktualizálva publikáltuk újra a The Pitch-en.

Olyan kérdések is gyakran felmerülnek, mint például:

  • Végig szokták olvasni a látogatók a blogbejegyzéseid?
  • Honnan jönnek a hírlevélfeliratkozók az oldaladra?
  • Milyen típusú tartalmat olvas szívesen egy adott látogató?
  • Mi volt a pontos oka annak, ha valaki nem vásárolt az oldaladon?

Ebben a cikkben megmutatok 3 analitikai eszközt, amit akár saját magad is beüzemelhetsz a weboldaladon, és a fenti kérdéseken kívül sok mást is meg tudsz válaszolni vele. Írok arról is, hogyan használhatod ezeket az információkat a vállalkozásod növekedéséhez.

Hotjar

Minden weboldal esetében felmerülhetnek olyan ötletek és javítások, amik habár kimondva jól hangzanak, nem biztos, hogy élesben alkalmazva is jól működnek.

Ha szeretnél pontos képet kapni arról, hogy milyen élmény használni a weboldalad a felhasználók szemszögéből, a Hotjar az az eszköz, ami ezt meg tudja mutatni. Úgy kell rá gondolni, mint sok hasznos eszközre, egy platformba csomagolva. A következő részekből áll:

  • Analitikai eszközök
    • Hőtérképek (Heatmaps)
    • Felvételek (Recordings)
    • Csatornák (Funnels)
    • Űrlapok (Forms)
  • Felhasználói visszajelzések
    • Szavazások (Polls)
    • Felmérések (Surveys)
    • Recruiters

Ezekből a funkciókból az első 3 analitikai eszközt fogom részletesen bemutatni.

A Hotjar analitika eszközei

Hiába vannak kiváló analitikai eszközök használatban egy weboldalnál, ha ezek az eszközök egymás között nem továbbítanak adatokat, nehezebb meglátni az összefüggéseket. A Hotjar esetében egyetlen fiókkal az összes fenti eszközt használhatod. Nézzük meg, hogyan lehet ezeket használni:

A hőtérkép funkció egy szemmel is látható térképet rajzol ki a weboldaladról, ami háromféle aktivitást tud megmutatni:

  • – A weboldalad olyan pontjai, amire a leggyakrabban kattintanak a felhasználók
  • – Azok a területek, ahol a legtöbbször történik egérmozgás
  • – Az oldalnak az a része, ameddig le szoktak görgetni a látogatóid

Van lehetőséged az összes oldalad követésére, vagy csak egy konkrét oldalt is követhetsz. Az ingyenes változatban 2000 darab oldalmegtekintést tudsz követni.

Hőtérképek

Hotjar hőtérképes analitika

Ha például külön fejlesztői erőfeszítés nélkül szeretnéd megtudni, hogy inkább egy adott termék képével, vagy annak leírásával lépnek interakcióba, egy hőtérképpel ezt meg tudod mondani. Ezzel ötleteket szerezhetsz arra, hogy melyik részre érdemes koncentrálni. Ha mondjuk sok látogató kíváncsi a termékedről készített fotóra, érdemes lehet még több és jobb képet feltölteni, hogy többen vásároljanak tőled.

Hotjar hőtérképes elemzés

Ha kíváncsi vagy, milyen hosszú bejegyzést érdemes írnod, a meglévő tartalmak hőtérképeit visszanézve meg tudod állapítani, hogy átlagosan meddig olvassák el azokat. Ha a legtöbb látogató le szokott görgetni a bejegyzésed végéig, akkor nyugodtan írhatsz akár hosszabb, részletesebb tartalmakat is, mert mérésekkel is tudod bizonyítani, hogy elolvassák őket.

Felvételek

Amíg a hőtérképekkel az összes látogató viselkedését mérhetted egyszerre, a felvételekfunkcióval külön-külön elemezheted az egyes látogatókat. Ezzel egy videó lejátszóhoz hasonló felületet kapsz, ahol vissza tudod nézni, hogy valaki:

  • Pontosan merre vitte az egeret
  • Meddig görgetett le
  • Hova kattintott, és hányszor

Az egyik kedvenc felhasználási módom erre a következő: az összes felvételből leszűröm azokat a látogatókat, akik vásároltak a weboldalon, amit vizsgálok. Majd egyenként végignézek kb 20-30 felvételt, és megnézem, hogy látok-e valamilyen mintát a viselkedésük között. Utána megcsinálom ugyanezt azokkal, akik nem vásároltak.

Így meg tudom nézni, hogy van-e olyan tipikus pont a weboldalon, ami miatt nem konvertál a látogató. Ha például rendszeresen a felugró feliratkozó doboz után zárják be a látogatók az oldalt vásárlás helyett, érdemes lehet egy beépített formmal próbálkoznod, ami teret ad a látogatónak az információkereséshez, így jobban a vásárlás felé irányítva őt.

Funnelek, azaz konverziós csatornák

Ha pontosan szeretnéd látni, hogy a vásárlási folyamat melyik részén veszíted el a legtöbb látogatót, a pontosan beállított funnel mérés tud segíteni.

Habár a Google Analyticsen belül is van lehetőséged hasonló funnelek beállítására, a Hotjar esetében egy felületen belül tudod megnézni a céged számára legfontosabb adatokat. Idővel szükséged lehet a Google Analytics szinte mindenre kiterjedő adataira, de amíg ismerkedő-fázisban vagy az analitikával, a Hotjar használatával nem fogsz tudni elveszni az adatokban.

A funnel építésére az a legjobb módszer, ha a konverziótól visszafelé indulsz el. Ha a célod a vásárlások mérése, akkor az utolsó lépés a sikeres fizetés. Az ezt megelőző a fizetési adatok megadása. Előtte pedig egy termék kosárba helyezése, és így tovább. Opcionális lépéseket itt nem szabad alkalmazni, hogy pontos legyen a mérés. Csak azok a fő pontok kellenek, amiken egészen biztosan végighalad a látogató vásárlás előtt.

Nézzünk meg egy konkrét példát egy webáruház esetében:

  1. Beérkezik a látogató az oldaladra
  2. Megnézi egy terméked oldalát
  3. Beleteszi a kosárba
  4. Átmegy a fizetés oldalra és vásárol
  5. A fizetés befejezése után a köszönő oldaladra érkezik

Egy másik példa, amikor egy ingyenes ebook letöltésének mérése a cél:

  1. A látogató megnézi egy blogbejegyzésed
  2. Rákattint az ebook linkjére és a landing oldalra érkezik, ahol megadja az adatait
  3. A köszönő oldalra érkezik, ahol letölti az ebookot

 

A felületen láthatod, hogy melyik lépésnél a látogatók hány százaléka akad el. Találkoztam már olyan esettel, ahol egy webáruházban szépen ki volt építve a vásárlási folyamat, de a kosárnál minden mobilról érkező érdeklődő elakadt. Jobban utánanézve kiderült, hogy valahogyan le lett felejtve a “tovább” gomb, ami a fizetéshez vezetett volna. 🙂

A fenti példa persze ritka eset, de ha azt látod, hogy valahol gyanúsan sok látogatót veszítesz, érdemes lehet ránézni arra a pontra, és akár a felvételeken keresztül visszanézni, hogy miért fordulhatnak vissza.

HubSpot Marketing

Amikor valaki feliratkozik egy hírleveledre, lehetőség van arra, hogy követni tudd az oldaladon és lásd, hogy milyen tartalmak érdeklik.

Erre a HubSpot marketing platformjának ingyenes eszköze ad lehetőséget.

Az alkalmazás be tud épülni a WordPress alapú oldalakba is, és segít jobban megismerni a feliratkozóid.

Dashboard

Az alkalmazás kezdőoldala egy átfogó képet ad. Nem csak azt mutatja meg, hogy hány feliratkozód van összesen, de részletes adatokat kapsz arról is, hogy hány új érkezett a közelmúltban, és mennyien jöttek a weboldalad eddigi legsikeresebb napján.

Az elmúlt egy hónap adatait csatornákra lebontva is láthatod, így meg tudod nézni, hogy milyen forrásokra érdemes koncentrálnod.

Ha például egy SEO ügynökséggel dolgozol együtt, és feliratkozók szerzése a cél, akkor az “organic” sor mellett érdemes minél nagyobb számoknak szerepelnie, ami a Google és más keresők találati listájából érkező feliratkozókat jelenti.

A fentieken kívül arra is lehetőséget ad az eszköz, hogy egy adott feliratkozóról részletes képet kapj. A megfelelő formot kitöltőkről készül egy ilyen profil:

HubSpot marketing profil

Ebben szerepel az eszköz által megtalált közösségi média profilok, a csatorna, amin keresztül az adott feliratkozó megtalálta a weboldalad, és a látogatások száma.

Érdemes tudnod, hogy a platform nem látja azt, ha valaki például mobilon iratkozott fel, de legközelebb már egy laptopról látogat el az oldaladra.

A látogatók aktivitása

Ami igazán értékes tud lenni, az a konkrét aktivitás követése. Minden profilhoz jár egy részletes lista, ahol a látogató minden egyes oldalmegtekintéséről részletes információt kaphatsz.

Így komplex és drága eszközök beüzemelése nélkül is láthatod, hogy például a rendszeresen visszatérő vásárlóid milyen tartalmakat olvasnak szívesen, és milyen cikkeket kell írnod ahhoz, hogy még több vevőt hozz be vele a weboldaladra.

Mixpanel

Mixpanel akkor jöhet jól, ha weboldal helyett egy mobilalkalmazást, vagy egy web appot szeretnél követni. Az eszköz követési módszere alapjaiban tér el a Google Analyticstől: míg a GA oldalmegtekintések alapján méri az oldalon végzett tevékenységeket, a Mixpanel elsősorban eseményekre épít: ez lehet például egy videómegtekintés, egy felhasználó regisztrációja, vagy egy kép megtekintése. Nézzük, ez milyen előnyökkel jár a gyakorlatban:

  • A felhasználók tevékenysége egyenként is követhető
  • Üzenetet küldhetsz a beregisztrált felhasználóknak, egyenként vagy mindenkinek egyszerre
  • Komplexebb, akár teljesen egyedi funnelek építhetőek vele, mint amire a Hotjar képes

A Mixpanel használatához egészen biztosan szükséged lesz egy jó fejlesztőre, aki segít bekötni az eszközt. Erről itt találhatsz egy részletes útmutatót. A rá fordított idő viszont bőven meg fog térülni a kapott új információkból. Most megmutatok 2 funkciót, amit mindenképp érdemes használnod, hogy többet tudj meg a látogatóidról.

People

Ahogy már említettem, az eszköz lehetőséget ad arra, hogy ne csak összesített adatokat láss (mint például oldalmegtekintések), hanem felhasználókra lebontva részletes adatokat kapj arról, hogyan használják az alkalmazásod. A megfelelő bekötés után minden újonnan regisztrált felhasználó automatikusan kap egy profilt az oldalon, ahonnan látni lehet a rá vonatkozó főbb információkat. Ilyen lehet például:

  • A felhasználó neve
  • Az ország/város, ahonnan regisztrált
  • Az általa használt email cím
  • A felhasználó fiókjának típusa (ingyenes/fizetős)
  • Stb.

Egy felhasználó profilja a Mixpanelben: az ingyenes verzióban 1000 profil tárolására van lehetőség.

A korábban beállított tevékenységeket, azaz eventeket pedig az egyes felhasználók adatlapján is meg lehet tekinteni. Így olyan kérdésekre is választ kaphatsz, mint például:

  • Vajon máshonnan volt bejelentkezve a látogató, amikor folytatni próbálta a vásárlását?
  • Mit csinált a webáruházban, miután meggondolta magát és nem vásárolt?

Ugyanez fordítva is igaz, azaz az egyes eventek alapján is van lehetőség a felhasználók szűrésére. Így meg lehet tudni például azt, hogy kik azok, akik vásároltak egy termékvideó megtekintése után, vagy kik döntöttek a fizetős felhasználói fiók vásárlása mellett, miután elolvasták annak leírását. A lehetőségeknek csak a képzeleted, és a fejlesztőid kapacitása szab határt. 🙂

Notifications

A fent bemutatott People funkció remek eszköz arra, hogy alaposan meg tudd ismerni a felhasználóidat. Ami viszont legalább ugyanennyire fontos, az az, hogy mit kezdesz az így megszerzett információkkal. A Notifications, azaz üzenetküldés lehetősége segít abban, hogy ne csak haladó módon tudd szegmentálni a látogatóid, hanem közvetlenül üzeneteket is tudj küldeni nekik, cselekvésre buzdítva őket.

A képen is látható 4 féle mód áll rendelkezésre, hogy üzeneket tudj küldeni a felhasznáóidnak:

  • Email üzenetek
  • SMS
  • Push értesítések
  • Webhookok

Most a példában az email üzenetküldést fogjuk megnézni.

1. Az email összeállítása

A Notifications menüből egy ismerős email szerkesztő felületet találsz. Ez hasonló a hagyományos email kliensekhez: megadhatsz saját tárgyat, válaszcímet, és a szöveget akár kódszinten is testreszabhatod.

2. A célzás beállítása

A People funkciónál használt szegmentálási módszerek itt is élnek. Bármilyen általad használt eventre vagy tulajdonságra rá tudsz szűrni, hogy csak azok kapják meg az üzenetet, akiknek tényleg releváns. Néhány példa:

  • – Aki korábban legalább hetente használta az alkalmazásod, de több mint egy hónapja nem lépett be
  • – Azok, akik egy adott országból használják az alkalmazásod, és legalább naponta feltöltenek egy képet
  • – A legtöbb vásárlást lebonyolító felhasználók
  • – Csak a “Lujza” nevű felhasználók
 3. Az időzítés beállítása

A célzás megadása után 2 lehetőséged van: azonnal elküldöd az üzenetet, vagy egy előre megadott időpontban kapják meg a felhasználók. Fontos különbség, hogy az időzített üzenet esetében azok kapják meg az értesítést, akik az általad megadott pillanatban megfelelnek a célzási feltételeknek.

Összegzés

Ez tehát a három analitikai eszköz, amit mindenképp érdemes kipróbálnod, ha a Google Analytics mellett más eszközökre is kíváncsi vagy, és plusz információkat szeretnél megtudni a felhasználóidról. Mindhárom eszköz esetében lehetőség van ingyenes fiók használatára, így nem kell elkötelezned magad azelőtt, mielőtt látod, hogy melyik a leghasznosabb számodra a gyakorlatban. Egy rövid összefoglaló a bemutatott toolokról:

  • Ha szeretnél többet tudni arról, hogy mennyire használható a weboldalad, a Hotjart érdemes kipróbálnod.
  • Ha arra vagy kíváncsi, hogy az egyes látogatók milyen tartalmakat olvasnak, vagy milyen termékeket böngésznek, de nem szeretnél komoly összegeket és időt befektetni, a HubSpot Marketing a jó választás.
  • Ha web appot vagy mobilalkalmazást készítesz, és a haladó szintű szegmentálás mellett üzeneteket is szeretnél küldeni a látogatóidnak a tevékenységeik alapján, a Mixpanel tud segíteni.

Sok sikert a mérésekhez!

Ha a témában több cikket is el akarsz olvasni, akkor Bay Áron Google Analytics használatáról és beállítási hibákról szóló cikkét mindenképp olvasd el!

Nagy Gábor
Nagy Gábor

Senior SEO szakértő @ The Pitch. Korábban egy hazai SEO ügynökség társtulajdonosa volt, és részt vett egy több százezres látogatottságú nemzetközi blog felépítésében is.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!