Blog Google Analytics mérési & beállítási hibák: így kerüld el őket!
Írta:

Google Analytics mérési & beállítási hibák: így kerüld el őket!

Tízből 9 Google Analytics mérés pontatlan, hibás vagy hiányos.

A világon a legelterjedtebb digitális analitika eszköz a Google Analytics, amit a hivatalos adatok szerint jelenleg közel 50 millió weboldal és mobilapp mérésére használnak.

2012-ben készített a DBD Media egy tanulmányt, ebben 50 nemzetközi webshop méréseit vizsgálták meg. Akkor a webáruházak több, mint 80%-ánal találtak valamilyen hibát, hiányzó illetve rossz beállítást.

A legújabb elemzések és a saját tapasztalataim alapján is úgy látom, hogy a helyzet nem sokat változott. Az analitika setup-ok döntő többsége pontatlan, hiányos. A legtöbb esetben már az alapmérőkódok elhelyezésekor homokszem kerül a gépezetbe, ezért sokan a kezdetektől fogva hibás számokkal dolgoznak.

Máskor az a probléma, hogy az alapmérőkód elhelyezésén túl más beállítás nem történik (pl. regisztráció, feliratkozás mérése, e-kereskedelem, belső kereső stb.).

Az ugyan tévhit, hogy bármelyik analitika rendszer képes 100%-os pontossággal mérni az eredményeket, azonban egy mérési terv kialakításával és az analitika eszközök teljes funkcionalitásának kihasználása mellett jelentős segítséget adhatnak az üzleti döntésekhez. Használatukkal felmérhetjük, melyik marketing csatornáink teljesítenek jól, milyen kampányokra érdemes (többet) költeni. Segítségünkre lehetnek a konverzióoptimalizálásban, A/B tesztek kialakításakor vagy weboldal redesign projektek során is.

Sok vállalkozás esik abba a hibába, hogy mindent mérni akarnak. Ez legalább annyira káros — és felesleges is — , mintha nem használjuk ki a digitális analitika eszközökben rejlő lehetőségeket.

Február elején került megrendezésre az analitika iparág egyik legfontosabb kelet-közép-európai konferenciája, a Superweek. Számos érdekes téma került terítékre az adatvizuálizációs megoldásoktól az attribúciómodellezésen keresztül a prediktív analitikáig. Viszont azt rettentően hiányoltam idén is az előadásokból, hogy mindezeknek csak akkor van értelme, ha a méréseink alapvetően rendben vannak.

Hajlamosak vagyunk emiatt az ügyfeleket és a weboldalak fejlesztőit hibáztatni. A mi felelősségünk is, hogy őket segítsük, edukáljuk.

Online marketing edukáció

Gyakori hibák

#1 Régi kódot használunk

<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

Ez a típusú kód elavult, és 2016 áprilisa óta már nem támogatja a Google. Használatával nem férünk hozzá a Universal Analytics funkcióihoz, és a mérés pontossága sem garantált.

#2 A régi és az új kódot párhuzamosan használjuk

A régi kód használata az első pontban leírtak miatt nem ajánlatos. A két kódot együtt használva tovább rontunk a mérés minőségén és pontosságán. Ha egy oldalon mindkettőt használjuk, akkor az duplikált beküldést eredményez, így jelentősen torzulnak az adataink.

#3 Az alap mérőkódot hibásan implementáljuk/módosítjuk

Az alapmérőkódon nem ajánlott módosítani, mert mint minden más Google termék, az Analytics is rendkívül kényes. A legapróbb módosítás mérési hibákhoz vezethet. A kódot kizárólag a megfelelő plugin-ekkel érdemes kiegészíteni, pl.:

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/using-plugins

#4 A kódot nem a megfelelő HTML részben helyezzük el

Az Analytics alapmérőkódot </head> a előtt kell közvetlenül elhelyezni. A többi egyedi kódot pedig mindig az adott gombon vagy oldalrészen.

Azért fontos, hogy a </head> előtt szerepeljen az alapmérőkód, mert így biztosan megelőzi a többi Analytics kód beküldését, amik az alapkód nélkül nem futnak le.

Amennyiben Google Tag Manager-t használunk, akkor az implementációt az alábbi leírás alapján kell elvégeznünk:

https://support.google.com/analytics/answer/6163791?hl=en

Hibás Google Analytics kód

#5 Nem minden oldalra kerül be a mérőkód

Arról az oldalról nem lesz semmilyen információnk, ahova nem kerül be mérőkód. Ez például admin oldalak esetében nem probléma, viszont amit a felhasználók el tudnak érni, oda célszerű elhelyezni a kódot.

#6 Google Analytics és Google Tag Manager kód használata egyszerre

Jelentős probléma, ha a Tag Manager-ben is implementálva van egy Analytics mérőkód. Ez garantáltan hibát, jellemzően duplikált méréseket eredményez. A Google sem javasolja a két kód együttes használatát.

#7 Helyileg tárolt analytics.js

A Google nem ajánlja az analytics.js fájl helyi tárolását és kiszolgálását. Az alapmérőkóddal a Google szerverein tárolt fájlra történik hivatkozás. Garantálják, hogy ott mindig elérhető a fájl, és a legfrissebb funkciókhoz, illetve termékfrissítésekhez férhetünk hozzá.
Az implementáció ellenőrzésére kiváló eszköz a Google Tag Assistant, amit innen tudsz letölteni: https://get.google.com/tagassistant/

#8 Egy nézetet használunk

Érdemes legalább 3 nézetet beállítani már a fiók létrehozásakor:

  1. Normál nézet: Ez a fő nézet.
  2. Teszt nézet: Itt lehet tesztelni a szűrők és más beállítások működését.
  3. Szűrők nélküli nézet: Biztonsági nézet, itt nincs szűrő, így minden nyers adat elérhető.

#9 Nem, vagy rosszul állítjuk be a célmérést

Érdemes legalább egy fő célt meghatározni, amit mérni szeretnénk. Egyszerűbb esetekben ez lehet a regisztráció, hírlevélfeliratkozás vagy vásárlás, de a Google Analytics a beállításkor számos sablont kínál fel.

#10 Az UTM paraméterezést nem megfelelően alkalmazzuk

Az Analytics paraméterezés nélkül hivatkozó források között tünteti fel azokat a forgalmakat, amelyek emailkampányból, display hirdetésből, fizetett hirdetésből vagy affiliate marketingből származnak. Ha a Google AdWords-ben hirdetünk és össze van kapcsolva az AdWords az Analytics fiókkal, akkor a kampányok paraméterezése automatikusan történik.

Más PPC rendszerek (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Bing Ads, stb.) használata esetén a paraméterezést manuálisan kell elvégeznünk. A paraméterezési hiányosságok miatt a kampányok elemzése során téves következtetéseket vonhatuk le az egyes marketingcsatornák hatékonyságára vonatkozóan.

Hogy ezt elkerüljük, javasolt saját paraméterezési logikát kialakítani és minden külső forrásból érkező forgalmat paraméterezni. Ebben nyújt nagy segítséget a Google saját URL paraméterező eszköze.

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Google Analytics utm paraméter

#11 Nem használunk szűrőket

Érdemes kizárni a belső forgalmakat, tegyük kisbetűsre a kampány paramétereket és a kérelem URI-t, zárjuk ki a botokat, a referral spam forgalmat és a technikai URL-paramétereket. Webshopoknál pedig figyeljünk, hogy a hivatkozó kizárási listában szerepeljenek a banki fizetési oldalak.

#12 Nem használjuk az eseménymérést

Az eseménykövetéssel mérni tudjuk azokat az elemeket (interakciókat), amiket az alapmérőkód nem követ. Ezek azok a felhasználói cselekvések, melyek egy oldalbetöltéstől vagy képernyőbetöltéstől függetlenül történnek. Például egy PDF-letöltés, videóindítás vagy a kosárba helyezés gomb mérése.

#13 Régi e-kereskedelmi mérést használunk (főként webshopok)

A továbbfejlesztett e-kereskedelem alapvetően két fő riportcsoporttal és számos új riporttal bővült a régi típusú méréshez képest. Használatával sokkal pontosabb képet kaphatunk a konverziós folyamatunkról és a marketingtevékenységeink hatékonyságáról.
A beállításához mérési tervezés és fejlesztői támogatás is szükséges, mert lényegesen összetettebb folyamat, mint egy eseménymérés vagy virtuális oldalletöltés forráskódba való elhelyezése.

Google Analytics Kezdőknek ebook

Úgy gondoljuk, hogy a fenti problémákra nem elég rávilágítani. Azon túl, hogy felhívjuk a figyelmet ezekre, segítséget is adunk a helyes beállításokhoz az első lépésektől kezdve. Ezért készítettünk egy 70 oldalas ingyenesen letölthető ebookot, amiben az alapoktól végigveszünk mindent, ami elengedhetetlen a megfelelő analitika setup-hoz.

Az ebook innen tölthető le:

Google Analytics kezdőknek

https://mito.hu/ga-kezdoknek/

Ehhez mindössze az email címedet kell megadnod az oldalon és egy egyszerű visszaigazoló levelet követően küldjük a linket az anyaghoz.

A megadott email címeket nem használjuk fel marketing célokra, a letöltő linket tartalmazó levélen kívül mást nem küldünk neked!

Bay Áron
Bay Áron

Head of Data & Technology


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!