Blog Hogyan ne veszíts adatot Google Webmester Eszközök használata közben?
Google webmestereszközök használata keresőoptimalizáláskor
írta:

Hogyan ne veszíts adatot Google Webmester Eszközök használata közben?

Szép lassan egyre többen kezdik el használni a Google Webmester Eszközöket (Google Search Console) a SEO munka során, ami önmagában nagyon jó hír. Viszont sok olyan esettel találkozok, amikor rosszul használják, vagy egyszerűen csak pontatlanul. Kevesen tudják például, hogy nagyobb oldalak esetében az adatok 20-60%-át is bukhatjuk, hogyha kizárólag a webes felületét használjuk a Google Webmesternek.

Mielőtt belemennék abba, hogy ezt miként lehet elkerülni, jöjjön egy rövid áttekintő, hogy mire is jó a Search Console.

Mi az a Webmester Eszközök?

A Webmester Eszközök eredeti nevén Webmaster Tools, ma már Search Console néven fut. A Google Analytics mellett az egyik legjobb webes termék. Ez is a Google egy ingyenes szolgáltatása, aminek segítségével a weboldalunk jelenlétét ellenőrizhetjük és tarthatjuk fent a Google Search (Google Keresés) eredményei között. Bár ingyenes, de be kell kötni ahhoz, hogy a benne lévő adatokat megkapjuk. A bekötés gyorsan, akár 1-2 perc alatt is megoldható. Az alábbi leírás segít benne.

Mire is jó a Search Console?

Több okból és célra is lehet használni a Search Console-t. Ezek közül a legfontosabbak:

  • Ellenőrizhetjük, hogy a Google hozzáfér-e a honlapunkhoz.
  • Beküldhetünk tartalmat feltérképezésre.
  • Eltávolíthatunk tartalmat.
  • Webhely karbantartást végezhetünk.
  • Tisztán tartható a weboldal a spamektől.
  • Megtudhatjuk milyen lekérdezések, kifejezések során jutnak el emberek az oldalunkra?
  • Milyen weboldalak hivatkoznak a weboldalunkra?
  • Hogyan teljesít az oldalunk a mobilkeresések során?

Ezek közül a kereséssel kapcsolatos részre szeretnék most kitérni.

Azt látom ugyanis, hogy sokan nem is tudják mennyi adatot vesztenek a webes felületen.

Keresési statisztikák

A Google Webmester Eszközök lehetőséget ad arra, hogy megnézzük milyen kifejezések beírásával jutnak el a látogatók az oldalunkra. Ezt a Keresési forgalom / Keresési statisztikák rész alatt lehet látni.

Itt a megjelenések mellett a kattintások, kattintási arányok (CTR) és az átlagos pozíció is megtekinthető.

Ezen felül a kifejezésre, kulcsszóra (query) és oldalakra (page) is tudunk szűrni több egyéb opció mellett (ország, eszköz stb). Az egyik nagy hátrány, hogy az adatok csak az elmúlt 90 napra elérhetőek és 2-3 nap csúszással érkeznek be. A legújabb hírek szerint az időtávot a Google hamarosan 1 évre fogja növelni, de nincs még pontos dátum erre az update-re.

Emellett a webes felülettel van még egy nagyon komoly probléma:

Adott időszakra maximum 1000 találatot mutat csak a Search Console.

Egy kisebb weboldal esetében ez nem okoz komoly gondot, de nagyobb site esetében ez igenis problematikus. Mutatok is egy konkrét példát egy közepesnek számító oldal esetében. Ez jelen esetben legyen a thepitch.hu.

Adatvesztés

Ha a webes felületen nézzük meg az adatokat, akkor az alábbi dolgokkal találjuk szembe magunkat egy 90 napos időszakra vonatkozóan:

Összes megjelenés Google keresések során: 452.186 db

Összes kattintás Google keresések során: 16.934db

Ha a webes felületen nézegetjük az adatokat vagy innen töltjük le őket, akkor viszont csak 1000 találatot fogunk megkapni az adott időszakra.

Tehát nem csak a webes felületen történő elemzéskor, hanem az innen történő letöltéskor is adatot vesztük. Jön a kérdés, mekkora adatvesztésről van szó?

A válasz attól függ, hogy mekkora oldalról van szó. Úgyhogy nézzük is meg a The Pitch konkrét példáját referenciának.

Google Data Studio

Akár a Search Console API-val direkt módon, akár más eszköz használhatával indirekt is gyorsan le tudjuk tölteni a teljes időszakra vonatkozó nyers adatokat és össze tudjuk ezeket hasonlítani.

Ha például Google Data Studioba bekötjük a Search Console-t mint adatforrást, akkor meg tudjuk jeleníteni az összes adatot, kifejezést. És nem csak az első 1000 darabot.

Ha az integráció után letöltjük a fenti adatsort, akkor a korábbi 1000 találat helyett 5088 sort kapunk.

Gyorsan végig lehet futni a sorokon és össze lehet hasonlítani az alábbi adatokat a teljes adatábázis és a webes felület között.

Ilyen eltérések mutatkoznak a teljes vs web között:

  • Kulcsszavak száma: 5.088 vs 1.000 (19.7%)
  • Megjelenések száma: 452.182 vs 277.285 (61.3%)

Itt azt látjuk, hogy a kulcsszavak esetében csak a keywordök 20%-át látjuk a weben, míg az impression-öknél 61%-ot.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az adatok egy része ráadásul titkosítva is van, tehát elsőre nem könnyű rájönni, hogy mennyi adatot vesztünk kizárólag a webes felület használatával. Ha viszont összevezetjük a Data Studio és Search Console webes felület adatokat, akkor megkapjuk a választ.

Megjelenítések (impressions)

  • Összes megjelenítés: 452.186
  • Search Console web mutatja: 277.285 (61.3%)
  • Search Console web nem mutatja: 174.901 (38.7%)
  • Titkosított megjelenés: 120.602 (26.7%)

Kattintások (Clicks)

  • Összes kattintás: 16.934
  • Ebből titkosított: 8189 (48.4%)

A titkosított megjelenítések ellen a nem webes felületről letöltött adatbázis sem segít. Azt viszont jó látni, hogy az impression-ök 26.7%-áról nincs információnk, míg a kattintások 48.4%-ról nincs adatunk a titkosítás miatt. Csak azt látjuk, hogy ezek megtörténtek, de azt nem, hogy milyen kifejezésekre vonatkozóan.

Összehasonlítás

Ez az ábra segít áttekinteni a teljes “esemény-teret” a thepitch.hu esetében az elmúlt 90 napra.

A megjelenlések száma 452 ezerről 277 ezerre csökken a webes felületen. Ez 40%-os adatvesztés. Ha titkosított találatokat kivonjuk, akkor is biztosan elvész 16%.  Jelen esetben a kattintások esetében nincs különbség a webes felület és a letöltött adatok között. Ennek az az egyszerű oka, hogy az 1000 és 5088 sorok között nem volt publikusan megjeleníthető (nem titkosított) kattintás adat, mert kevesebb mint 1000 query-re jön click a thepitch.hu esetében. De egy nagyobb site esetében, ahol több mint 1000 kifejezésre érkezik kattintás, ott már ezen a ponton is megindul az adatvesztés.

Az tehát könnyen belátható, hogyha egy közepes oldal esetében ekkora az adatvesztés a webes felület használatával, akkor egy nagyobb site esetében ez a szám még drasztikusabb lesz. Szóval megéri az adatokat menteni és backupolni. Ha pedig van rá lehetőség, akkor ne a webes felületet használjuk.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a Webmaster Tools webes felülete ne lenne jó, de látni kell a korlátait és limitációit.

Néhány tanács:

  • Ha 1000 kifejezésnél kevesebbre jelenik meg egy oldal a Google találatok között, akkor bátran használható a webes felület.
  • Ha 1000-nél többre, akkor már sok adatot vesztünk. Érdemes más forrásból letölteni az adatokat.
  • Ha pedig 1000-nél több kifejezésre érkezik kattintás, akkor duplán bukjuk az adatokat (megjelenés és kattintás egyaránt). Ezzel pedig szerintem sokan nincsnek tisztában.

Szóval közepes és nagyobb oldalak esetében mindenképp érdemes menteni az adatokat. Backupolásra pedig a Search Analytics for Sheets, a Data Studio vagy épp a Search Console API is nyugodtan használható. A lényeg, hogy tudjuk és ismerjük az eszköz korlátait. Mert ennek fényében sokkal jobb minőségű SEO munkát tudunk végezni akár a saját, akár mások weboldalán.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!