Blog Inbound Marketing Esettanulmány: Startupdate #2
Startupdate Inbound Marketing Esettanulmány 2. rész
írta:

Inbound Marketing Esettanulmány: Startupdate #2

Az inbound marketing esettanulmány első részében röviden áttekintettük, hogy mi is az az inbound marketing, és a Startupdate példáján keresztül elkezdtünk egy mélyebb elemzést is. A második részben ezt az elemzést fogjuk tovább folytatni.

Az Inbound Marketing esettanulmány első részében az alábbi témákat dolgoztuk fel:

  1. Blog Scraping: az összes blogposzt és a hozzá tartozó tartalmi elemek összegyűjtése
  2. Social Stats & Outreach: a posztokhoz kapcsolódó közösségi média interakciók (like, comment, stb) elemzése
  3. Content and Publishing Analysis: a kigyűjtött adatok elemzése (posztolás ideje, szerző személye, kategória, stb szerint)

Ezzel tehát összegyűjtöttük a posztokat, a hozzájuk kapcsolódó adatokat és statisztikákat. Valamint képet kaptunk arról, hogy melyik kategóriák, szerzők és posztolási időpontok a legnépszerűbbek, legelőnyösebbek. Miután kész vagyunk ezzel a 3 elemmel, érdemes tovább haladni és egyéb elemzéseket is elvégezni.

A második részben is három fő témát járunk körbe.

4. Title, Headline & Tag Analysis: elemzem a blogposztok címeit, headline-jait és tagjeit.
5. WordPress Theme & Plugins: végignézem, hogy a blog milyen sablonra épült és milyen plugineket használ
6. Broken Link Check: megvizsgálom, hogy vannak-e hibás linkek az oldalon, amiket érdemes javítani / cserélni

A második rész kevésbé technológia-intenzív, mint az első volt. Itt a fókusz sokkal inkább azon lesz, hogy néhány üzletileg is használható tanácsot adjon, illetve előkészítse a harmadik, záró rész elemzését.


4. Title, Headline & Tag Analysis

Időigény: 10-15 perc
Eszköz: Textalyser

A begyűjtött információk közül nemcsak a numerikus adatokat elemezhetjük, hanem koncentrálhatunk a szöveges tartalmakra is. Ez főleg azoknál a blogoknál hasznos, ahol nagyon komoly hangsúlyt fektetnek a SEO-ra.

A blog scraping során az alábbi szöveg típusú adatokat gyűjtöttük össze:

  • blogposztok címei
  • tag-ek
  • URL-ek

Némi átalakítás után mind a 3 kategóriába tartozó szöveget elemzésre alkalmas állapotba tudjuk hozni.

 

Teendők

  1. A korábban letöltött tag-eket válogassuk szét cellánként.
    • Jelöljük ki az egész oszlopot.
    • Majd Adatok > Szövegből oszlopok > Tagolt > Tovább > Egyéb > (,) > Befejezés
    • Sikeresen szétválogattuk cellákra a tag-eket.
  2. Válogassuk szét az URL-eket is
    • Jelöljük ki az URL-t tartalmazó oszlopot.
    • Majd Ctrl+H, a (Keresett szöveg) helyére: http://startupdate.hu/, a (Csere erre) maradjon üres, majd az (Az összes cseréje).
    • Utána ismételjük ezt meg a linket záró (/) jelre is.
    • Ezt követően Adatok > Szövegből oszlopok > Tagolt > Tovább > Egyéb > (-) > Befejezés
    • Sikeresen szétválogattuk az url-eket szavakra.
  3. A blogposztok címeinél nem szükséges válogatni, bár az ékezetes karaktereket érdemes átkonvertálni. (Erre a neten több megoldás is található. Én ebben a fórumban próbáltam ki az első ajánlott verziót, ami működött is.)
  4. Másoljuk be a kapott eredményeket kategóriánként vagy akár közösen is ide: http://textalyser.net/
  5. Elemezzük az eredményeket.

 

Érdekes statisztikák a Startupdate blogról:

  • A blog címeiben leggyakrabban előforduló 2 kulcsszó a startup és a befektető.
  • A tag-ek esetében gyakori kifejezések: startup, befektető, befektetés, kockázati, tőke
  • Az URL-ek esetében a két legnépszerűbb kifejezés: startup és befektető.
  • Érdekesség: A “bevétel” szó egyszer sem szerepel. A “vazze” viszont kétszer is. 🙂

Ennek a szöveg alapú elemzésnek az esettanulmány harmadik részében még nagy hasznát fogjuk venni. Itt ugyanis az inbound elemzés content és SEO audit részét végezzük majd el, ehhez pedig szükségünk lesz ezekre az adatokra, gyakori kifejezésekre.


5. WordPress Theme & Plugins

Időigény: 5-10 perc
Eszköz: WP Theme Detector

“Nagyon tetszik a …… weboldala. Jó lenne, ha a miénk is valami hasonló lenne. Jó ez a hírlevélfeliratkozó megoldás is. Nekünk is pont egy ilyen kéne.”

Nap mint nap hallani ehhez hasonlókat. Én is számtalanszor csodálkozok el, hogy egy-egy weboldal milyen szép, ergonomikus és az ott található megoldások mennyire hasznosak lennének nekem is. A jó hír, hogy sok esetben ezek mind elérhető és hozzáférhető technológiák. Nézzük meg, hogy mit kellene tennünk akkor, hogyha a Startupdate oldalát akarnánk “lemásolni”.

A Startupdate weboldalán már ránézésre lehet látni, hogy egy WordPress alapú blogról van szó. Ha ebben nem vagyunk biztosak, akkor érdemes megnézni a weboldal forráskódját. Nyissuk meg a weboldalt egy böngészőben, majd (Ctrl+U). Itt már egyértelművé válik, hogy egy WordPress alapú bloggal állunk szemben. A blogmotoron kívül ránézésre azt is meg lehet állapítani, hogy sok olyan modul van az oldalon, amelyek nem egy hagyományos template részei. Ezeket vélhetően különböző pluginekkel oldották meg.

Néhány példa ezekre:

  • hírlevél feliratkozás
  • beúszó cikkajánló az oldalak alján
  • különböző popupok

Mit tegyünk, ha szeretnénk megtudni, hogy az oldal milyen WP téma alapján készült és milyen plugineket használ? Alapvetően két megoldás létezik:

  1. Végignézzük az oldal forráskódját
  2. Egy 3rd party megoldást használunk

Előbbihez kell minimális előképzettség. Utóbbira az egyik legmegbízhatóbb megoldás a WP Theme Detector.

 

Teendők

  1. Ellátogatunk az alábbi weboldalra: http://satoristudio.net/what-wordpress-theme/
  2. Rákeresünk a megfelelő weboldalra: startupdate.hu
  3. Majd végignézzük a sablonra és a pluginekre vonatkozó találatokat.
    • Az oldal a Megazine nevű template alapján készült.
    • És 11 WordPress plugint használ jelenleg.

Az elemzés alapján láthatjuk, hogy a Megazine templateből már elérhető egy frissebb 1.09-es verzió, az oldal viszont még mindig az 1.06-os verziót használja.

 

A Startupdate 11 pluginje

  1. MailPoet Newsletters (korábban Wysija): hírlevél feliratkozó és -küldő
  2. Dilemma: ezzel készülnek a szavazások
  3. upPrev Previous Post Animated Notification: blogposzt ajánló
  4. Ninja Popups: részben ő felelős azokért a popupokért, amiket annyira szeretünk
  5. WordPress Download Manager: letöltéseket és fájlok rendszerezését segítő plugin
  6. Specific Social Notification Bar: ez felel az oldal tetején található hírlevél feliratkozó megoldásért annak függvényében, hogy milyen közösségi csatornáról érkezünk az oldalra
  7. Post Ratings: ennek köszönhetően tudunk szavazni a posztokra
  8. Related Posts: kapcsolódó posztokat ajánl
  9. Yoast SEO: keresőoptimalizálást segíti
  10. Facebook Like Box: ezen keresztül tudunk likeolni
  11. W3 Total Cache: caching segítségével optimalizálja a teljesítményt

Ezek egy része fizetős, egy része pedig ingyenesen elérhető. Ez az elemzés különösebb hozzáértés nélkül elvégezhető más WordPress alapú blogok esetében is.

Ha tényleg a legjobb plugineket szeretnénk használni, akkor szerintem az alábbiakat mindenképp érdemes kipróbálni:

  1. WordPress SEO by Yoast: keresőoptimalizálásban (SEO) segít
  2. Google XML Sitemaps: szintén a SEO-ban segít
  3. TablePress: táblázatokat tudunk vele készíteni (meglepő, de enélkül kínszenvedés táblázatokat gyártani WordPressben)
  4. Scroll Triggered Box: görgetés során felugró szövegdobozokat készíthetünk vele
  5. Hello Bar: oldal tetejére helyezhetünk Call-To-Action-öket
  6. Disqus comments: komment szekciót ágyazhatunk a blogba
  7. WP Hide Post: elrejti a blogposztokat
  8. SumoMe: képeket lehet megosztani, hírlevélre lehet feliratkozni, szöveget lehet kijelölni és azonnal tweetelni
  9. upPrev: kapcsolódó tartalmakat, blogposztokat ajánl
  10. MailPoet Newsletters: feliratkozókat gyűjthetünk és hírleveleket küldhetünk a segítségével

Ezek mellett persze több hasznos plugin található a neten, és a fontossági sorrend attól is függ, hogy milyen típusú, fókuszú webolalunk van. Egy céges weboldal esetében más elemek lesznek fontosak, mint egy jól SEO-zott szakmai blog esetében. Az ingyenes plugineket érdemes kipróbálni, főleg, hogyha jellemzően jó a visszajelzés és az értékelés azokra. Azonban érdemes limitálni a pluginek használatát. Amiket nem használunk már, azokat pedig kikapcsolni, vagy törölni. A pluginok ugyanis jelentősen ronthatják a kód tisztaságát, az oldal sebességét, ezek pedig mind hatással vannak a SEO-ra.


6. Broken Link Check

Időigény: 10-20 perc elemzés + javítás
Eszköz: Screaming Frog SEO Spider Tool vagy Broken Link Check weboldal

Nagyon sok olyan weboldal van az interneten, amelyek elavult, sérült vagy hibás linkeket tartalmaznak. Ezek származhatnak emberi hibából, valamilyen konvertálási problémából, de szimplán csak abból is, hogy az adott linkelt tartalmat már eltávolították vagy átnevezték.

A Google algoritmusa nem díjazza, hogyha az oldalunkon olyan linkek vannak, amelyek nem létező tartalomra mutatnak. Sőt, kifejezetten káros SEO szempontból. Ezért ezeket érdemes időnként tesztelni és javítani. Erre is létezik WordPress plugin (Broken Link Checker), de akkor sem kell kétségbeesni, hogyha nem WP alapú weboldalakat akarunk ellenőrizni.

Erre az elemzésre én két eszközt szoktam használni. Az egyik a Screaming Frog SEO Spider Tool, ami egy letöltető desktop app, a másik pedig a Broken Link Check weboldala. Utóbbi abszolút céleszköz, nem is kell sokat várni tőle.

A SEO Spider egy összetettebb rendszer, aminek csak egy eleme a hibás linkek ellenőrzése, míg a Broken Link Check kifejezetten erre a célra jött létre. Ha kevés hibás linkünk van, akkor a Broken Link Check használata egyszerűbb és átláthatóbb. (Megjegyzés: Ezért én is ezzel a módszerrel indultam el. Utólag kiderült, hogy vélhetően egy plugin out hiba miatt viszont bonyolultabbá vált ez az elemzés mint vártam. Sebaj, a workaround folyamatát is rögzítettem. Sokat lehet abból is tanulni.)

 

Teendők

  1. Ellátogatunk az alábbi weboldalra: http://brokenlinkcheck.com/
  2. Rákeresünk a megfelelő weboldalra: startupdate.hu (Megjegyzés: ha a weboldal a www. verzióról át van irányítva a www. nélküli verzióra, akkor az utóbbira kell rákeresnünk. A startupdate.hu esetében is a www. nélküli verzió a preferred domain.)
  3. Beírjuk a biztonsági kódot
  4. Első keresésnél kiválasztjuk az alábbi opciót “Report distinct broken links only”, így gyorsabban végez az elemzés, mert kiszűri a többször is szereplő hibás linkeket
  5. Elemezzük a találatokat.
  6. Azonosítjuk és javítjuk a hibás linkeket.

A Broken Link Check egyik hátránya, hogy hibás linkként értelmezi a FB profilok URL-jeit. Ezeket a találatok közül ki kell szűrni. Ha ezeket kiszűrjük, akkor azt látjuk, hogy továbbra is van 30 hibás link a startupdate.hu domain-en. Ezek közül vannak olyanok, amik “404”-es hibát dobnak, és vannak “bad host” típusúak is.

Néhány példa “404”-es hibára:

  • http://startupdate. hu/2013/07/20/
  • http://startupdate. hu/about/peter.kadas@brandvocat.com
  • http://www.bothsidesofthetable. com/about-2/
  • http://www.dlapiper. com/hungary/

Néhány példa a “bad host” típusú hibára:

Abban az esetben, hogyha csak néhány hibás linkünk van, akkor nem érdemes külön Excel fájlt nyitni ezeknek. Egyszerűen csak végig kell menni rajtuk egyesével és ki kell őket javítani. Az “URL” linkre kattintva megtaláljuk, hogy pontosan hol található a hibás link. Ezt követően a WP admin felületén könnyen javíthatóak ezek a hibák.

Mi történik viszont akkor, hogyha több ilyen linkünk van, ráadásul olyanok is belekerülnek, amelyek egyébként nem hibás linkek? Mint például a FB profilképek esetében.

Ilyenkor érdemes egy külön Excelt nyitni ezeknek a linkeknek és szűrni őket. A Broken Link Check esetében én az alábbi megoldást alkalmaztam.

 

Teendők

  1. Kijelöljük, majd kimásoljuk (Ctrl+C) a találati listát
  2. Beillesztjük egy Excel fájlba (Ctrl+V)
  3. Kiolvassuk a hiperlinket az egyes cellákból
  4. Kiszűrjük azokat a linkeket, amelyek tartalmazzák a facebook szót.

A másolás, beillesztés fázis még viszonylag triviális, a hiperlink kiolvasása azonban egy apró trükköt igényel. Ilyen funkció ugyanis nincs beépítve az Excelbe, ezért létre kell egyet hoznunk.

A lent található megoldástól nem kell megijedni. Elsőre én se tudtam hogy kell hiperlinket kiolvasni egy cellából. Ekkor rákerestem az “Get URL from Excel Hyperlink” kifejezésre, majd követtem az egyik cikkben található instrukciókat. Így 2 perccel a probléma felmerülése után meg is volt a megoldás.

 

Ennek a lépései

1. Az Excel fájlunkban megnyitjuk a VBA-t (Alt + F11),
2. Létrehozunk egy új modult (Insert > Modul)
3. Itt bemásoljuk az alábbi kódot

Function HLink(rng As Range) As String
If rng(1).Hyperlinks.Count Then HLink = rng.Hyperlinks(1).Address
End Function

5. Bezárjuk a VBA-t (Alt + Q)
6. Majd kiolvassuk az összes hiperlinket (+hlink() függvénnyel)
7. Létrehozunk egy szűrőt (Adatok > Szűrő)
8. Majd azon belül egy Szövegszűrőt (Szűrő legördülő ikon > Szövegszűrők > Nem tartalmazza > facebook)

Ha ezt a folyamatot végigcsináljuk, akkor megkapjuk azokat a hibás linkeket, amelyek nem tartalmazzák a facebook szót. Ebből jelen pillanatban 30 darab van, ezeket kell kijavítunk, vagy eltávolítanunk az admin felületen.

A hibás linkek javítása nemcsak az oldal SEO-ját fogja javítani, hanem a felhasználók elégedettségét is növeli. Kevés annál idegesítőbb van, amint amikor végre rászánjuk magunkat, hogy rákattintunk egy linkre, de ott hibás, már nem elérhető vagy nem releváns tartalmat találunk.

 

Gondoljuk tovább!

A hibás linkek keresése egyébként nem csak a saját oldalunkon hasznos, hanem versenytársak, különböző blogok, niche közösségek fórumai esetében is. Ha például ritkaságnak számító analóg fényképezőket árulunk, akkor érdemes keresni olyan közösséget, ahol pont ilyen készülékekről szóló cikkeket és termékeket osztanak meg az emberek egymással. Egy vásárlói döntés során nem ritkán több 10 oldalt is képesek a vásárlók végigolvasni, akár évekre visszamenőleg. Nem kell mást tenni, mint elemezni, hogy vannak-e már eltávolított vagy hibás linkek a fórumban, blogon és ezeket javítani egy olyanra, ami hozzánk köthető. Ezt megtehetjük úgyis, hogy kommentben posztolunk egy új, működő linket, vagy akár megkérhetjük az admint is hogy javítsa a linket. Ezt a folyamatot persze korábban a saját magunk által linkelt tartalmak esetében is érdemes megcsinálni. Korábbi tapasztalataim alapján az adminoknak küldött cold email-ek esetében 15-20%+  körüli válaszadásra lehet számítani. Ha ennél lényegesen alacsonyabb a response rate, akkor valószínűleg az általunk küldött email tartalmával / stílusával van a hiba. Ha már volt korábbi kapcsolat a szerkesztővel, akkor a válaszadási és hibás link javítási arány nálam 95%+. Nem mellesleg akár ismerősök, barátok figyelmét is felhívhatjuk arra, hogy hibás linkek vannak a weboldalán. Ilyen szempontból a thepitch.hu-n is van munka. Ezen az oldalon is akad ugyanis bőven hibás vagy már elavult link. Egy esős hétvégén, majd neki is állok kijavítani őket. Addig is, ha valaki le akar csapni valamelyik linkre, akkor a lehetőség egyelőre adott. 🙂

Ha tehát WordPress blogunk van, akkor a hibás linkek figyelését rábízhatjuk egy pluginra is. Ugyanakkor érdemes ismerni a folyamatban rejlő üzleti lehetőséget is.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!