Blog Keresőoptimalizálás garanciával?
keresőoptimalizálás garanciával

Keresőoptimalizálás garanciával?

Közel 1 éve indítottunk egy kimondottan keresőoptimalizálásra és tartalommarketingre specializálódott ügynökséget, a Growthery-t. Az elmúlt közel 1 éves működés alatt már több, mint 100 potenciális ügyféllel beszéltünk és szinte kivétel nélkül minden alkalommal felmerült a következő kérdés:

Milyen garanciát tudtok vállalni a munkára?

A kérdés fontos és jogosnak is tűnik az ügyfél részéről. Ahogy minden szakmai együttműködés során, úgy egy keresőoptimalizálás projekt során is mindkét félnek látnia kell, hogy mit ad és mit kap a közös munkából. Így az ügyfélnek azt is látnia kell, hogy milyen eredményeket várhat a SEO partnerétől.

Ahhoz, hogy garanciáról és eredményekről beszélünk, először röviden nézzük végig hogyan is épül fel egy SEO projekt. A keresőoptimalizálás – ahogy már talán olvastad a thepitch.hu blogon is – 3 pillérből áll:

  • Technikai SEO
  • On-page SEO és
  • Off-page SEO

A SEO 3 pillére

A keresőoptimalizálás menete

Ahhoz, hogy jó eredményeket érjünk el, ahhoz mindhárom pillérrel foglalkozni kell. Egy kvázi sztenderd folyamatként pedig az alábbi a helyes sorrend egy hosszútávú együttműködés során. (Ettől a sorrendtől persze indokolt esetben el lehet térni, de a projektek 90+ százalékánál ez a helyes ütemezés.)

SEO folyamatok ütemezése

Minden projektet a technikai alapok biztosításával érdemes kezdeni. Ez azért szükséges, hogy a későbbi munkát ne egy lyukas vödörbe öntsük. A technikai alapokkal párhuzamosan el lehet kezdeni a kulcsszókutatást, ami az ügyfélnek fontos és releváns kulcsszavak gyűjtését, kategorizálását, priorizálását és kiválasztását jelenti. A kulcsszókutatás alapján tudjuk optimalizálni a megfelelő aloldalakat – legyen szó kategória oldalakról, termék oldalakról vagy blog cikkekről. Szintén a kulcsszókutatás alapján tudjuk felállítani azt a tartalommarketing stratégiát, ami olyan – jellemzően hosszú (longtail) – kulcsszavakat tartalmaz, amelyeken keresztül hosszútávon tartós forgalmat tudunk terelni az oldalra. A folyamat végső fázisa a tartalommarketing stratégia kivitelezése rendszeres blogolás és linképítés formájában, illetve korábbi tartalmak újraírása, tartalmi optimalizálása.

Mi várható el egy SEO ügynökségtől?

Ismerve a folyamatot, vegyük sorba, hogy mi várható el egy gondos SEO ügynökségtől:

  • Technikai SEO terén:
    • Technikailag kifogástalan oldalt ad át;
    • Auditált, optimaliázált és jó hierarchiájú oldalt épít.
    • Ha az oldallal kapcsolatban komoly technikai problémákat talál, akkor javaslatot tesz azok orvoslására.
    • Igény szerint segít is ezek megjavításában, bár erre nem mindig van lehetőség (egyedi CMS-t használ az ügyfél, külsős cég fejleszti az oldalt, nem módosítható 3rd party rendszerről van szó).
  • On-page SEO terén:
    • A kulcsszókutatás alapján elkezdi a tartalommarketing stratégia megvalósítását.
    • Rendszeresen, jó szakmai cikkeket készít, amire tartós forgalom érkezik.
    • Cikkeket és tartalmat optimalizál, újraoptimalizáls.
  • Off-page SEO:
    • Vendég cikkekhez segít más oldalakon;
    • Hiteles linkeket szerez.

Sikerdíjas SEO

A mögöttünk levő 100+ megbeszélés alapján az a tapasztalatom, hogy az ügyfelek ennél sokkal egzaktabb eredményeket és vállalásokat szeretnétek. Sajnos számos ügynökség dolgozik “csak sikerdíjas” konstrukcióban, ami azt jelenti, hogy csak akkor kell az ügyfélnek fizetnie, ha siker is van. Ez üzletileg elsőre jól hangzik – hiszen, “ha jól megy az üzlet, akkor örömmel fizetek annak, aki hozza a növekedést”. Arról viszont általában ezek az ügynökségek nem beszélnek, hogy milyen eszközökkel dolgoznak.

Több olyan jelenlegi ügyfelünk van, akik büntetést kaptak egy korábbi ügynökség felelőtlen, “sikerdíjas” munkája miatt.

Nem jött össze a siker, szóval fizetni sem kellett érte. Elsőre jól hangzik. De azzal egyik csalódott ügyfél sem számolt, hogy mélyebbről kell indulnia egy új partnerrel, mint amikor elkezdett keresőoptimalizálással foglalkozni.

Miért nem garantálhat senki egzakt eredményeket keresőoptimalizálás terén?

Senki nem tud garanciát adni SEO terén, hiszen vannak az ügynökségtől független tényezők amiket nem tud befolyásolni, de hatással vannak a projekt sikerére.

Néhány példa ilyen külső tényezőkre:

    • a Google algoritmusa változhat,
    • időbe telik kilábalni korábbi hibákból / büntetésekből,
    • lassú / akadozó szerver-szolgáltatót választ az ügyfél,
    • SEO szempontból hátrányos weboldal struktúrához ragaszkodik az ügyfél, ami üzleti célok miatt szükséges,
    • olyan technikai korlátai vannak a jelenlegi weboldalnak, CMS-nek, ami nem teszi lehetővé a jó SEO munkát,
    • hiába tesz a SEO szakértő javaslatot, hogy milyen technikai javításokat kell elvégezni az oldalon, azokat az ügyfél nem tudja időben vagy egyáltalán megcsinál(tat)ni,
    • rosszindulatú támadás éri, feltörik az optimalizált oldalt,
    • a Google deindexli az oldalt valamilyen okból kifolyólag,
    • a pozíció és rangsor (SERP) napon belül is többször változhat,
    • bármikor bekövetkezhet egy visszaesés a rangsorban, ami pár nap múlva korrigálhatja önmagát
    • a versenytársak szakmailag jobbak / jobb szolgáltatást nyújtanak,
    • a versenytársak több erőforrást áldoznak SEO-ra.

És a listát lehet még folytatni. Hiába tesz meg mindent még a legjobb SEO szakértő is, 100%-os biztonsággal ő sem tudja garantálni, hogy a kitűzött eredményeket el fogja érni a cég.

Emellett azt is szem előtt kell tartani, hogy a jó SEO eredmény hónapok, évek kérdése. Az eredmények nem mérhetőek napokban vagy hetekben. Csak egy példa: a “keresőoptimalizálás” kifejezésre az egyik legjobb hazai SEO csapatnak 8 hónap kellett, hogy az első legyen. Nem néhány nap, vagy néhány hét. És 4 hónapon keresztül minden erőfeszítés ellenére sem tudott a 2. helyről az 1. helyre előrelépni az oldal. Pedig a munkát ugyanúgy beletették a projektbe. És hónapokkal később ennek meg is lett az eredménye, de akár 1-2 évbe is telhetett volna az 1. és 2. pozíciók közötti helycsere.

Ez persze nem azt jelenti, hogy semmiféle biztonsági elemet nem lehet beépíteni a rendszerbe. Több olyan dolgot is lehet kérni, amivel egy ügyfél biztosabbá tudja tenni, hogy a weboldala jó kezekben van.

Mit kérhetsz egy SEO ügynökségtől?

  • Referenciát, hogy kinél milyen eredményeket ért el.
  • Alap + sikerdíjas árazást, ami azt jelenti, hogy az ügynökség nyomott áron dolgozik neked és csak akkor tud profitot realizálni, amikor sikert értek el. Ezzel érdekelté tudod tenni a SEO partneredet a közös sikerben. De az alap munkadíjat itt is ki kell fizetni.
  • Heti-kétheti riportot, ami tartalmazza milyen munkákat végzett el az elmúlt időszakban, minek lett hatása és mi az aminek csak később várható hatása.
  • Havonta egy összefoglalót, hogy milyen irányba halad megítélése szerint a projekt.
  • Rálátást a munkára. Akár egészen odáig elmenve, hogy a teljes transzparencia érdekében hozzáférést kapj valamilyen live dashboardhoz, task management rendszerhez, ahol láthatod hogy milyen feladatokat csinált meg a szakértő, mik vannak még hátra.

Itt fontos megjegyezni, hogyha folyamatosan kérdez egy ügyfél, hogy ki mit miért csinál, akkor 1) joga van a szakértőnek megvonni a hozzáférést; 2) felmondani az együttműködést. A hozzáférést ugyanis nem azért kapja egy ügyfél, hogy megmondja és irányítsa amihez nem ért, hanem hogy nyomon tudja követni a folyamatot.

A keresőoptimalizálás sikere és mérése

A fentiek mellett természetesen érthető, hogy növekedést és eredményeket szeretne minden ügyfél látni. Egy SEO projekt fő mérőszámának (KPI – Key Performance Indicator) azt érdemes választani, ami az ügyfél sikerének is mérőszáma és szorosan össze is függ a SEO munkával. A legtöbb online vállalkozás esetében ez az organikus forgalomból érkező látogatók és esetleg a konverzók (leadek) száma. A márkanévvel rendelkező (branded) kulcsszavak alkalmanként külön választhatóak, de általánosságban kijelenthetjük, hogy az összes organikus forgalom növekedése jól mutatja a SEO munka sikerét.

A tapasztalatom szerint az ügyfelek szeretnek kulcsszavakban gondolkozni. Ez néhány iparágban indokolt lehet – hiszen a forgalom 60+ százalékát is hozhatja 1-5 kulcsszó egy nagyon speciális területen. Mégis, ritka az az iparág, ahol 1-5 kulcsszó dominálja az egész iparágat. Amikor pedig az ügyfél azt mondja, tudja, hogy melyik az a 24 kulcsszó, amire előre szeretne kerülni – minden esetben bebizonyítjuk, hogy van jobb alternatívája és jobban jár, ha ránk hallgat. Önmagában kulcsszavakban nem érdemes gondolkozni, globális képet kell nézni.

SEO ügynökség ellenőrzése

Hogyan tudod ellenőrizni hogy a SEO ügynökség, akivel dolgozol jó munkát végez?

  • A technikai beállítások ellenőrzéséhez menj fel a https://gtmetrix.com/ oldalra és illeszd be a honlapod url-jét. Ha találsz piros visszajelzést az elemzésben, akkor érdemes utánakérdezned. (A piros visszajelzések sem biztos, hogy hibát jelentenek, de tudatosan kell használni őket és a SEO ügynökségednek tudnia kell róluk.)
  • Szintén a technikai ellenőrzést segítheti Nagy Gábor SEO Audit check-listje, amit akár ki is nyomtathatsz és érdemes végigmenni rajta a SEO szakértővel.
  • Nézd meg Google Analyticsben, hogy az oldalad forgalmának hány százaléka érkezik organikus találatok közül. Ha 30% alatti ez a szám, akkor bőven van még hova fejlődnöd SEO terén. Hüvelykujj szabály, hogy egy jól SEO-zott oldal 1 éven túl 50+ százalékot hoz organikus forrásból.
  • Nézd meg – szintén Google Analyticsben -, hogy az egyes blog cikkeid látogatottsága milyen képet mutat. Ha azt látod, hogy publikálás után van csak olvasottság és utána néhány hét vagy hónap után senki nem olvassa a cikkeket, akkor kijelenthetjük, hogy vagy rossz kulcsszóra optimalizált az adott cikk vagy rosszul van optimalizálva. Vagy ezek kombinációja. Egy jól optimalizált cikk élet-görbéje valahogy így néz ki:

Sikeres keresőoptimalizálás

Van néhány hasonlóan működő terület, ami szerintem jól kiegészíti a fentieket és segít a megértésben:

  • Egy orvos se tud garanciát vállalni, hogy meggyógyít ha beteg vagy, de mindent megtesz. Neki se csak akkor fizetsz, amikor meggyógyulsz.
  • Egy ügyvéd se tud garanciát vállalni, hogy megnyeri a pert neked, de mindent megtesz érted. Neki is ki kell fizetni a munkadíját. Persze itt is lehet sikerdíjban megállapodni.
  • Egy autóversenyző se tudja garantálni hogy megnyeri a versenyt, de mindet megtesz a jó eredményért. A kívülről jövő hatásokat, a többi szereplő viselkedését vagy épp a technikai problémákat ő sem tudja előre látni.

Hasonló alapon egy SEO szakértő se tudja garantálni, hogy behoz az első helyre vagy biztosan hoz neked 5.000 látogatót egy hónapban. Cserébe meg tudtok úgy állapodni, hogy mindent megtesz a közös siker érdekében. Emiatt ő is hajlandó áldozatokat hozni, időszakosan lemondani a munkadíja egy részéről vagy sikerdíjas konstrukcióban gondolkodni. Emellett betekintést is engedhet a munkájába, hogy lássa az ügyfél:

Mindent megtesz SEO fronton a közös siker érdekében.

A keresőoptimalizálás nem az a terület, ahol garanciát lehet vállalni az eredményekre, mert túlságosan sok a külső tényező, ami felett nincs befolyása egyik félnek sem. A garancia helyett viszont több olyan dolgot is meg lehet tenni, ami segít abban, hogy az ügyfél úgy érezze, hogy jó helyre fekteti a pénzét, idejét és bizalmát.

Ha keresőoptimalizálásra szeretnél jó partnert találni, akkor győződj meg róla, hogy minőségi munkát fogsz kapni és megtaláltátok a munka mérésére szolgáló helyes mérőszámot.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!