Blog Leggyakoribb SEO hibák, amiket ügyfelektől hallunk
8 gyakori ügyfél oldali seo hiba

Leggyakoribb SEO hibák, amiket ügyfelektől hallunk

Aki valaha dolgozott már valamilyen szolgáltatóval, annak biztos van egy-két rettentő vagy épp vicces története. Nincs ez másként az online marketing és a keresőoptimalizálás esetében sem. Egy kifejezetten szórakoztató paródiát is lehetne írni a SEO hibákból, most mégis inkább azzal a céllal gyűjtöttük össze a leggyakoribb hibákat , hogy levonjuk a tanulságot és tanuljunk belőlük.

Az alábbi hibák mind megtörtént eseteket dolgoznak fel. A valósággal való egyezésük nem pusztán a véletlen műve.

#1 hiba: A fejlesztőnk SEO-barát oldalt csinált nekünk.

Ezt a mondatot minden ügyfél elmondja, amikor meghallja, hogy technikai SEO-val is kell foglalkozni. Mindegy, hogy a legkisebb, indiai fejlesztővel dolgozó projektről vagy a legnagyobb, sztár-fejlesztővel dolgozó csapatról van szó, mindenhol kell technikai SEO-val foglalkozni.

Nem láttunk még olyan weboldalt, ahol technikai SEO szempontjából minden rendben van. Pedig több százat megvizsgáltunk már.

Nem tagadás, magának a The Pitchnek az oldalán is lehetne javítani technikai SEO fronton. Ezt mi is tudjuk. Ilyen esetben azt kell mérlegelni, hogy egy-egy technikai javítás milyen mértékben járulhat hozzá a jobb helyezéshez. Ha valami 2-3%-os javulást hoz csak, cserébe sok időt és fejlesztői erőforrást vesz igénybe, akkor nem biztos, hogy érdemes belevágni. Ha viszont egy technikai SEO szakértő azt mondja, hogy valamit érdemes megcsinálni, akkor érdemes megfontolni, amit mond.

A legtöbb probléma abból adódik, hogy bár a fejlesztő állítja, hogy SEO-barát oldalt csinált, de az valójában egyáltalán nem az. A másik pedig amikor valamilyen template alapján készül az oldal és azt csak átszerkeszti a fejlesztő. Ilyenkor óriási az a veszély, hogy az eredeti kód hitvány minőségű SEO szempontból. Attól pedig, hogy a fő SEO elemek szerepelnek egy oldal kódjában, technikai oldalról még nem lesz SEO barát. Ha egy oldal gyorsan tölt be, attól se lesz még SEO barát. De ha mobilbarát, az se garancia arra, hogy SEO friendly lesz az oldal. Ez egy komplex terület és kérdés, ezért érdemes tech SEO segítséget igénybe venni itt, akárcsak egy pár órás technikai SEO audit keretéig is.

Tanulság: Minden szakember a saját területéhez ért. A fejlesztő kódot ír és remélhetőleg jól használható oldalt készít neked. A SEO szakember más szempontok alapján támogatja egy weboldal optimalizálását.

#2 hiba: Tudjuk, hogy mit csinálunk.

Számos ügyfél-jelölt javasolja, hogy a költségek csökkentése céljából ő csinál majd meg egy-egy feladat részt. Van aki egyszerűen azt mondja, hogy ő nem kéri a javasolt szolgáltatást. Ez jellemzően a kulcsszókutatásnál szokott előjönni. Számos cégtől hallottuk már, hogy:

“Mi már csináltunk egy alap elemzést. Az most elég lesz.”

Vagy épp azt, hogy:

“Egy másik ügynökségtől kaptunk már egy 5.000 szavas kulcsszó listát.”

Ezek azok a mondatok, amiket egy igazán jó SEO szakember nem szeret hallani. Egy építkezés kivitelezőjének sem mondjuk azt, hogy mi már megterveztük a ház elektromos hálózatát, jó lesz az.

SEO szakértőként a célunk az ügyfél ROI (Return on Investment) maximalizálása, így nem javaslunk felesleges feladatokat. Együttműködő partnerek vagyunk az ésszerűség határain belül, úgyhogy ilyenkor be szoktunk kérni egy kulcsszólistát, hogy megvizsgáljuk az ügyfél piacát. Általában ez így néz ki:

  • Tevékenység1 fő (head) kulcsszó
  • Tevékenység1 fő (head) kulcsszó + település neve
  • Tevékenység1 fő (head) kulcsszó + ár
  • Tevékenység1 fő (head) kulcsszó + olcsón
  • Tevékenység1 fő (head) kulcsszó + vásárlás

Ha “pro” a csapat, akkor a Google Keyword Plannerből még lekérik, hogy melyik kulcsszóra mennyi a havi keresési mennyiség.

Önmagában egy ilyen lista jó alapot jelent a kulcsszókutatáshoz, de korántsem elég. A fő (head) kulcsszavak mellett többszörös volumenben szoktunk még találni hosszú (longtail) kulcsszavakat, amit nem szabad már a projekt első szakaszában figyelmen kívül hagyni. A kulcsszókutatás során megvizsgáljuk, hogy a megadott termékre / szolgáltatásra hogyan keresnek a legtöbben és mennyire nehéz az adott kulcsszavakra a verseny. A kulcsszókutatás (keyword research) az alapja minden későbbi tartalomírásnak és optimalizálásnak. Illetve ez alapján készíthetünk egy becslést is, ami reálisan bemutatja a későbbi keresőoptimalizálás lehetőségeit, becsült eredményességét és a várható forgalomnövekedést.  

Az általunk javasolt kulcsszókutatás komplexitása az alábbi példán keresztül jól látható.

Kulcsszókutatás minta

Forrás // Growthery kulcsszókutatás template

A táblázat a kulcsszókutatás módszertanának bemutatásra szolgál, nem valós adatokat tartalmaz.

Egy ilyen lista nem egy 5.000 kulcsszavas .csv exportot tartalmaz, mint amit sok ügynökség “kulcsszókutatás” néven értékesít. A kulcsszavak tételes listája mellett ezeket szortírozni kell több szemposzt szerint. Ilyenek a:

  • relevancia,
  • keresési volumen,
  • PPC verseny,
  • SEO alapú kulcsszó nehézség (keyword difficulty),
  • pozíció,
  • rangsoroló URL,
  • keresési szándék (search intent) és
  • SERP módosító tényezők szerint (knowledge graph, képek stb).

Majd ezt klaszterezni, osztályozni kell:

  • Akár témák szerint,
  • akár színkódokkal vagy épp
  • feltételes formázással.

Egy ilyen lista elkészítéséhez idő és szakértelem kell. Cserébe a használhatósága is lényegesen nagyobb, mint egy ömlesztett és rendszerezetlen kulcsszólistának.

A fenti ábra is ezt mutatja be. Nemcsak kulcsszavak és mennyiségek vannak rajta, hanem nehézségi értékek is, amik utána csoportosítva vannak. A zöldek a könnyűek, a sárgák a közepes nehézségűek, a pirosak a nehezek. Ha sorbarendezzük a listát keresési mennyiség szerint csökkenő sorba, akkor olyan kulcsszóra akarunk optimalizálni, ami a lista tetejéhez közel van (=sokan keresnek rá) és zöld színű (=alacsony a verseny). És nem mondjuk arra, amire az ügyvezető akar optimalizálni. Mert az lehet, hogy épp a lista alján egy piros színű sor…

Tanulság: Megrendelői oldalról fontos, hogy olyan munkát rendelj meg, ami valóban értéket teremt. Partnered feladata pedig az, hogy bemutassa hogyan tud értéket teremteni neked. A kompromisszumkészség mindkét oldalról fontos.

#3 hiba: Linképítés kell csak.

A fenti sorozat egyértelmű folytatása az az ügyfél igény, hogy a 3 pilléres SEO folyamat első 2 részét egyszerűen hagyjuk ki.

“A linképítés valóban fontos része a SEO-nak, de nem lehet kilóra megrendelni.”

A “kevés organikus forgalmam van” problémát nem szabad lokálisan megközelíteni. A keresőoptimalizálás tipikusan az a terület, ahol minden mindennel összefügg. Szerencsére, ha betartod a szabályokat (és nem a gépi meg linkfarmos linképítést választod), akkor jó eredményeket fogsz elérni.

Arról pedig már korábban is írtunk, hogy amikor csak “sikerdíjas linképítést” rendelsz meg valakitől, azzal konkrétan árthatsz is saját weboldaladnak. Érdemes tehát körültekintőnek lenni.

Tanulság: A keresőoptimalizálás kapcsán globálisan kell gondolkodni. Minden SEO projekt elején érdemes felderíteni, hogy Technikai, On-page és Off-page oldalon hogyan áll aktuálisan a Megbízó oldala. Ha általánosan rosszul teljesít az oldal organikus forgalma, akkor általában teljes SEO projektre van szükség. Ha Megbízóként biztos vagy benne, hogy neked csak X feladatra van szükséged, akkor fogadd el, hogy erről a másik félnek is meg kell győződnie. Egy állapot felmérő SEO audit akár 4-5 órát is igénybe vehet és ezt bizony a szakember nem biztos, hogy saját költségén be fogja vállalni.

#4 hiba: Rajtunk nem fog múlni a haladás.

Számos ügyfél-jelöltnek azonnal kellenek válaszok, haladás és eredmények. A szolgáltató iparban általánosan elfogadott, hogy az diktálja a feltételeket, aki fizet. Mégis, ennek van határa.

A túlhajtott szakember nem fog örömmel Megbízója elé állni. A meghajtott szakember akkor dolgozik gyorsított tempóban, ha ügyfele részéről is gyors válaszokat kap. Az általában nem működik hosszútávon, hogy a megbízó kijelenti, hogy “dolgozzatok gyorsan”, de nem adja meg a szükséges inputokat, hozzáféréseket és nem reagál üzleti kérdésekre.

Tanulság: Megbízóként olyan tempót várj el a SEO szakembertől, amilyen tempót Te is tartani tudsz.

#5 hiba: Belső fejlesztői ellenállás.

Tanácsadóként gyakran szembesülünk szervezeten belüli ellenállással. Ez érthető, hiszen a megszokott ügymenetbe beleszól egy “ismeretlen” és még “okos ötletei is vannak”. SEO terén gyakori feszültség forrás a belső technikai szakember ellenállása. Szakértőként javaslatokat fogalmazunk meg és ellenállásba ütközünk. Mi lehet ilyen ellenállás?

  • Egyszerűen nem történik semmi. Ígéretet kapunk együttműködésre és mégsem történik haladás. A belső munkatárs kvázi bojkottálja a szakértő munkáját. Vagy azért mert “nincs ideje megcsinálni”, vagy egyszerűen csak nem meri bevallani házon belül, hogy “nem érti miről van / nem tudja hogy kell megcsinálni”.
  • “Szakmai vita” alakul ki. Számos esetben a belső munkatárs felvállalja a konfliktust és nekimegy a szakértő érveinek. Ez odáig fajulhat, hogy a szakértő idejének jelentős része magyarázkodással telik, mintsem hatékony munkával.

Tanulság: Megbízóként fontos tisztázni a belső munkatársak felé, hogy ki milyen felelősséggel bír egy külső partner bevonása esetén. A szakértőtől is persze kellő körültekintés és együttműködésre való hajlam szükséges.

#6 hiba: Eredmények kellenek, de gyorsan ám!

Minden nagy szerződéskötés előtt készítünk egy becslést a várható organikus forgalom növekedésre. Ez egy előrejelzés, hogy mégis mit reális elérni a projekt végére – 20%-os vagy 200%-os forgalom változásról beszélünk? A becsléstől persze a valós végeredmény szinte biztos, hogy el fog térni, de nagyságrendileg látja az ügyfél és mi is, hogy hova tartunk.

Az eredmények tisztázásában általában nincs is félreértés. Az időzítés általában a kérdéses téma. SEO-ban nem lehet azonnali eredményeket garantálni. Sőt, eredményeket garantálni nem is szabad. A SEO egy hosszútávú közös munkaként működik jól. A munka korai eredményét 3-4 hónap után szoktuk tapasztalni. 1 éves távlatban pedig kimagasló eredményekről lehet már beszélni. A 3 és 12 hónap közötti időtáv számos közös gondolkozás, ötlet és piaci ismeret mentén olyan tudást és tényeket tartogat, amit előre nem lehet pontosan felmérni.

Tanulság: SEO terén nem beszélhetünk gyors megtérülésről. Valós változást és eredményeket 6-12 hónapos távlatban érdemes nézni és mérni.

#7 hiba: Eredmények kellenek, de mi mondjuk meg hogyan dolgozzatok.

Sok ügyfél mondja azt, hogy ő legalább olyan jó szakember, mint mi – csak nincs ideje SEO-val foglalkozni. Szuper, ha a Megbízó ért az online marketinghez és akár a SEO-ban is jártas – mégis, sok év tapasztalatával és több tucat teljes SEO projekt kivitelezésével nehéz versenyezni. Ha eredményt vársz el a szakembertől, akkor hagynod kell saját módszereivel dolgozni.

Főleg egy olyan területen, ami hónapról hónapra változik. Ha valaki utoljára 8-10 éve foglalkozott SEO-val, amikor a linkfarmozás volt a menő, akkor teljes más a SEO-ról alkotott képe és tudása, mint amire ma szükség van.

Tanulság: Eredményekben kell gondolkozni egy SEO együttműködés kapcsán. Az odavezető utat pedig a szakember kell, hogy mutassa.

#8 hiba: Sok munka, kevés pénz.

Rendszeresen találkozunk olyan ügyféligénnyel, ami százezres nagyságrendű havidíjas munkát feltételez, ehhez képest egy belsős junior munkatárs bérét sem hajlandóak kifizetni érte. Legalábbis innen indul a beszélgetés. Minden esetben érdemes mérlegelni: mennyibe kerülne, ha nem szolgáltatást veszel igénybe, hanem belsős senior munkatársat veszel fel a munkára? Egy full time alkalmazott mondjuk 3-400 ezer forintba kerülne, a cég cserébe pedig 50 ezret szán az egész feladatra havonta. Ilyenkor a tanácsadó tudja, hogy valami nagyon nem stimmel. Persze lehet olcsóbb szolgáltatót is keresni – csak tisztán kell látni, hogy miért kerül kevesebbe az olcsóbb alternatíva.

Tanulság: A minőségi munka nem olcsó. Mégis, gyakran kevesebbe kerül, mint egy belsős munkatárs alkalmazása a betanítással, fizetős SEO eszközökkel és járulékkal együtt.

A fenti hibák valós eseteket dolgoznak fel. Azzal a céllal írtuk ezt a cikket, hogy mindannyian tanuljunk a saját és mások által elkövetett hibákból.

Ha úgy gondolod, hogy a fenti felsorolásból kimaradt valami, akkor írd meg kommentben a cikk alatt!

 


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!