Blog Mit gondol a magyar web a keresőoptimalizálásról?
Keresőoptimalizálás vélemény
írta:

Mit gondol a magyar web a keresőoptimalizálásról?

Már korábban is nagy érdeklődéssel követtem a Neticle termékének és csapatának a bővülését. Az eszköz alkalmas online és offline médiafigyelésre valamint médiaelemzésre is. Mindezt úgy teszi, hogy a legtöbb releváns webes véleményt képes megtalálni és emberi pontosságú automatikus véleményelemzést is nyújt hozzá. Az eddigi megjelent posztokban azonban főként csak márka- és eseményelemzéseket láttam a szoftverrel készíteni. Én viszont arra voltam kíváncsi, hogy a magyar weben hogyan ítélik meg a SEO-t, azaz a keresőoptimalizálást. Nem egy márkát, hanem egy teljes témát, iparágat. Ezért leültünk a Neticle csapatával és megcsináltuk az elemzést. Ebben a posztban pedig a legérdekesebb tanulságokat foglaltuk össze.

Az adott elemzéshez egy 6 hónapos időszakot vettünk figyelembe (2015 augusztus – 2016 február), ugyanis ennyi idő alatt már jól körvonalazódnak mikro és makro trendek is akár. Nem mellesleg a vizsgált időszakban jött ki 2 nagyobb algoritmus frissítés is: a RankBrain (machine learning algortimus frissítése) és az Adwords Shake-Up (ami eltűntette a jobb oldali hirdetéseket a Google Searchben).

Ez a két nagyobb esemény és a 6 hónapos megfigyelési időszak már kellő adatot szogláltatott ahhoz, hogy lokálisan és globálisan is értékelni lehessen az adatokat.

Említésgráf

Első lépésként azt néztük meg, hogy a SEO említésgráfja (mention graph) hogy néz ki.

Keresőoptimalizálás említésgráf

Az említésgráf itt a SEO kulcsszóhoz legszorosabban kapcsolódó kulcstémákat, kulcstulajdonságokat és jellemzőket ábrázolja az összefüggések alapján. Az ábra alapján itt a keresőoptimalizálással kapcsolatban legtöbbet említett 10 kulcstulajdonság a következő volt:

  1. Google
  2. web
  3. online
  4. szakértő
  5. blog
  6. marketing
  7. design
  8. internet
  9. honlap
  10. ár

A gráf alapján jól lehet látni, hogy milyen témákat és jelzőket használnak az egyes cikkek, posztok amikor SEO-ról van szó. Valamint azt is, hogy melyik témához, kifejezéshez kapcsolódnak pozitív (zöld kis kör) és negatív (piros kör) jelzők.

Említések eloszlása időben

Ha azt vizsgáljuk, hogy mikor jelentek meg a különböző hírek, cikkek, posztok, kommentek, akkor ezt tapasztaljuk: elsősorban a hétköznapi időszakban jelentek meg a tartalmak 4 és 16 óra között. Hétvégén sokkal alacsonyabb volt az aktivitás és az éjszakai időszak is lényegesen csendesebben telt.

Említések eloszlása

Ebben igazából nincs különösen semmi meglepő, szépen illeszkedik az általános internethasználati szokásokhoz. Bár a nagyon korai, hajnali 4-5 óra körüli aktivitás azért némileg furcsán hat.

Csatornahasználat

Amikor azt elemezzük, hogy milyen csatornát használnak a témában a legtöbben, akkor azt látjuk, hogy a Facebook, a Twitter, a fórumok és a Google+ kiemelkednek a többi csatorna közül. Bár ez valahol érhető is, mert itt a legkisebb a belépési korlát. Az első 4-est a blogok és a cikkek követik. A Youtube és a Tumblr pedig szinte észrevehetetlen a témában.

Csatornahasználat

Leggyakoribb kifejezések

Ha azt nézzük, hogy milyen kapcsolódó kifejezéseket használtak az adott tartalmak, akkor a pozitív és negatív jelentéstartalmú kifejezések közül az alábbiakat lehet kiemelni:

Pozitív SEO említések

A pozitív kifejezéseket különösebben nem is érdemes magyarázni. A negatívak kifejezések között a “börtön” kifejezés az, ami meglepő lehet. Végigtúrva az adatokat itt azt találtuk, hogy ez egy amerikai SEO-val foglalkozó üzletember miatt jelent meg a találatok között, akit három év börtönbüntetésre itéltek negatív SEO miatt.

Negatív SEO említések

Kulcs témák

Ha továbbmegyünk és megnézzük a kulcstémákat, akkor itt a SEO-val kapcsolatban legtöbbet említett témákat lehet áttekinteni. Ezzel képet kaphatunk arról, hogy a SEO kulcsszó kapcsán milyen témák, kérdések merülnek fel leggyakrabban. Emellett itt látható az is, hogy az említések polaritása pozitív, negatív vagy épp semleges.

A piros rész jelöli a negatív, a fehér a semleges, a zöld pedig a pozitív előjelű említéseket.

SEO-val kapcsolatos kulcs témák

Kulcs tulajdonságok

A következő ábrán már nem a témákat, hanem a keresőoptimalizáláshoz kapcsolódó és legtöbbet említett tulajdonságokat láthatjuk.

A keresőoptimalizálás kulcs tulajdonságai

Véleményarány / polaritás

Ezen a részen azt láthatjuk, hogy a 6 hónapos időszakban a pozitív, a negatív és a semleges említések aránya hogy alakult. Az ábráról az rajzolódik ki, hogy viszonylag kiegyensúlyozott módon alakultak az említések havi bontásban. Valamivel több a pozitív említés, mint a negatív, de túlnyomórészt a semlegesek dominálnak.

SEO vélemény aránya

Az elemzés során arra jutottunk, hogy hazai SEO megítélése a magyar internetezők körében leginkább vegyes.

Van nagyon sok olyan téma és weboldal, ahol abszolút pozitív említéseket és véleményeket találunk, de akadnak olyanok is, ahol szinte csak negatívakat. A legtöbb említés viszont inkább semleges, mintsem polarizált. A témában legaktívabb közösség a social media felületeken alakul ki (Facebook, Twitter), ezt követik a hazai blogok és a fórumok.

A klasszikus online csatornákon szinte egyáltalán nincs szó a témáról, és ami rendkívül meglepő, hogy a világ második legnagyobb keresőjén, a Youtube-on sem pörög a keresőoptimalizálás, mint téma. Legalábbis a hazai piacon.

Az eredeti posztot a Neticle blogján publikáltuk: http://mitgondolaweb.blog.hu/2016/06/21/seo_a_magyar_web_szemevel Ha szeretnél hasonló elemzéseket olvasni, akkor mindenképp látogass el a blogjukra.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!