Blog Nagyvállalati SEO hibák
nagyvállalati seo hiba
Írta:

Nagyvállalati SEO hibák

Az online marketing és azon belül is a keresőoptimalizálás szinte végtelen fejlesztési lehetőséget tartogatnak magukban. Mindig van olyan terület, ahol újabb teendők merülnek fel. A téma komplexitása miatt viszont akarva-akaratlanul becsúznak hibák. Ezek között akadnak kisebbek és elenyészőek, de nagyon súlyosak is.

Már évek óta figyelem és gyűjtögetem a legkirívóbb SEO hibákat a hazai piacon. Most ezekből szedtem össze néhányat. Ezek ugyanis jól jelzik, hogy:

Még a nagy szervezettel, komoly keretből gazdálkodó, profi külsős szakértőkkel dolgozó cégek is bőven követnek el nagyon komoly, néha már-már súlyos SEO hibákat.

Hibák okai

Ezek a problémák általában 3 okból fordulnak elő:

  1. Figyelmetlenség, kommunikációs probléma
  2. Belső, politikai harcok
  3. Szakértelem hiánya

Vagy ezek valamilyen egyedi kombinációjából. Ezek közül a 3. a legrosszabb. Ilyenkor ugyanis unkown-uknown típusú hibába futunk, vagyis nem is tudjuk, hogy mit nem tudunk és milyen kárt okozunk egy-egy beállítással, megoldással.

Míg a figyelmetlenségre gyakran fény derül, a belső-politikai problémákról tudunk, érezzük őket, addig a szakértelem hiánya sokszor láthatatlan marad. Néha ugyanis elég csak hangosan mondani valamit, hogy igaznak tűnjön. Ráadásul amikor időnyomás van, akkor hajlamosak kis és nagy cégek is „szub-optimális” döntést hozni. Ami SEO szempontból akár kifejetten káros is lehet.

De nézzünk is meg pár példát. Ezek nagy része személyes példából fakad. Különböző rendszerek használata közben jöttek elő az évek során.

OTP és a redirect

Még évekkel ezelőtt elmentettem magamnak az OTP Direkt webes felületének a linkjét könyvjelzőként a böngészőben. Aztán egyszer csak nem működött, 404-es hibát dobott. És dob a mai napig.

Mi történt?

Az OTP új domainre / URL-re mozgatta az OTP Direkt bejelentkezési felületét. A régi viszont 404-es hibát dob.

Mi a hiba?

Elfelejtették 301-es redirectttel átirányítani a régi URL-t az újra.

Pedig a domain whois rekordja szerint a tulajdonukban van a domain, úgyhogy ezt házon belül percek alatt meg lehet oldani.

Miért fontos javítani?

Jelenleg az összes régi domainre érkező linkerő elvész. És az új URL nem kapja azt meg.

És aki a régi URL-t nyitja meg, az ráadásul hibás oldalra érkezik. SEO és branding szempontból is problémás a dolog.

Itt pedig 398 domainről érkező linkről van szó, amitől elesik az OTP weboldala.

Ha azt nézzük, hogy az otpbank.hu domainnek 3000 domainről van linkje, akkor a domainek 12-13%-át bukják el ezzel. Ez rengeteg.

A fura az itt, hogy amikor egy ilyen rendszert átköltöztetnek egyik oldalról a másikra, akkor az egyik alapfeladat, hogy átt kell irányítani. Hogy ez itt miért maradt el, az rejtély. „Súlyossági skálán” ez egy nagyon komoly szakmai hiba.

CIB és a https

Rajtam kívül valószínűleg nem sok embernek tűnt fel, de nekem egyből.

Ha felmész a cib.hu-ra, akkor az oldalon ez az URL fogad.

Igen: https://www.cib.hu//

Vagyis 2 darab / jel van az url végén. Miért?

Mert hibás kódot használtak a http-ről https-re történő migrálásnál. Ezt onnan tudom, hogy ezt a hibát egyszer én is elkövettem.

Mert amikor rákeresel arra, hogy „http to https migration stackoverflow” (amit valószínűleg a fejlesztő / külsős cég is csinált), akkor az ott található kód hibás.

Ránézésre nem „óriási hiba”. De amikor egy az egyben másol valaki csak ész nélkül egy neten található kódot, azt nem ellenőrzi le és úgy is hagyja, akkor ott egyéb turpisságok is előfordulhatnak.

Nagyjából 1 sor kódot kell ahhoz módosítani, hogy ez itt rendben legyen, ami nem nagy munka. A kérdés inkább az, hogy:

  • Ez a hiba eddig senkinek nem tűnt fel?
  • Ha pedig feltűnt, miért nem vették a fáradtságot, hogy javítsák?

Ez a hiba most már hónapok óta fennáll. De eddig nem oldották meg.

Lidl és a szakácskönyv

Egyik nap főzéshez készülve erre a képre lettem figyelmes. Két Lidl szakácskönyv egymás mellett a polcon, de más rajtuk az URL.

Lidl szakácskönyv

Egyből ez jutott eszembe:

Fogadjunk, hogy ez két külön oldal lesz, és az egyik nincs átirányítva a másikra.

Nyertem. 😀

Lidlkonyha.hu

Ez az oldal egy díjnyertes kampányhoz tartozó domain és weboldal. Széll Tamás és Mautner Zsófi receptjeit tartalmazza.

Lidl.hu/konyha

Ezen az oldalon hasonló tartalom van fent, ugyanazok a húzónevek. De minimálisan más az elrendezés, viszont ugyanaz a koncepció.

A költözés

A céges blogon azt találtam, hogy 2017. augusztusában történt meg az átállás, ahol jelzik is, hogy átköltözik a tartalom. A valódi okokról nincs információ, de azért sejthető, hogy valami belső, céges igény lehet a háttérben.

Ha megnézzük a két domain tulajdonosi hátterét, akkor a lidl.hu az anyacég kezében van, míg a lidlkonyha.hu a magyar „leányvállalat” kezében. Ez persze önmagában még nem indokol semmit. De azt igen, hogy a két domain egymástól teljesen függetlenül került bejegyzésre, más a névszerver is. Tehát ezek külön mozognak egymástól.

Lidl.hu whois

Lidlkonyha.hu whois

Ami még komoly hiba, hogy a költözés során nemcsak, hogy az átirányítás nem történt meg, de a lidlkonyha.hu oldalon egy helyen sincs belinkelve a lidl.hu/konyha oldal. Ezzel gyakorlatilag két külön siteként él az, ami valójában egy tartalomnak minősül.

Ezt úgy ellenőriztem, hogy a lidlkonyha.hu oldalt scrapeltem és minden oldalon custom search-ben megnéztem, hogy tartalmazza-e a html a „lidl.hu/konyha” kifejezést. Ha ez No Data értéket ad vissza, akkor az azt jelenti, hogy:

  • a lidlkonyha.hu egyik oldalán sem szerepel a lidl.hu/konyha oldalra link.

A Screaming Frog pontosan ezt is adta vissza.

Javaslat

Ilyen hiba akkor fordul elő főként, amikor egy marketingkampány során egy ügynökség regisztrálja be a domaint és az nála is marad.

Ha nincs külön oka, hogy a két site külön életet él, akkor itt is egy átirányítást kellene megejteni. Mert most két oldalon él ugyanaz vagy nagyon hasonló tartalom, aminek nem sok értelme van.

Itt a linkelő domainek 4%-áról (39 domain, 209 link) van szó a lidlkonyha.hu és a lidl.hu esetében. Nem sok, de nem is kevés. Ennyi link megfelelő átirányításával egy-egy kompetitív kifejezésre szinte bármelyik versenytársat meg lehet előzni.

Monsanto Hungária és a mobilbarát oldal

Ez az oldal egyszerűen csak nem mobilbarát. iPhone-on ezt látom belőle.

A probléma itt összetett, ugyanis a „Monsanto Hungária Kft” kifejezésre több nem a Monsanto által kezelt oldal is feltűnik a TOP 10 találatok között, amik negatívan hatnak a vállalat megítélésére, pl: „Versenyhivatali eljárás indult a Monsanto Hungária Kft-vel szemben”.

Ha a Monsanto szeretné pozitívan befolyásolni a márkanévhez kapcsolódó véleményt, akkor ezt 2018-ban egy nem mobilbarát weboldallal nehéz lesz elérni.

A gond itt az, hogy:

  • sok Monsantoval kapcsolatos találat nem a top találatok között fog megjelenni, mert más mobilbarát oldalak megelőzik a hivatalos weboldal
  • a felhasználók általános véleménye nem egy modern, fejlődő céget fognak tükrözni, hanem egy múltban ragadt, multi képét idézik meg

Mobilbarát probléma

De ez a mobilbarát kérdés nem csak ott jelenik meg, ahol egyértelműen „nem mobilbarát” oldalakról van szó. Sok olyan oldal van, amelyek technikai értelemben mobile-friendly oldalak, de felhasználói szempontból nem azok. A minap megnyitottam pár banknak a magyar weboldalát. Első látogatóként. Ezek fogadtak.

Budapest Bank

Mobilbarát: technikailiag igen

Felhasználói szempontból: elsőre kicsit redundáns az info rajta

CIB Bank

Mobilbarát: technikailiag sem az

Felhasználói szempontból: nehezen használható, borzasztóan kicsi rajta minden betű

 

Erste Bank

Mobilbarát: technikailiag igen

Felhasználói szempontból: nyitólapon a cookie policyt és egy fél gyerekfejet látni

Ráadásul, ha legörgetünk alulra, akkor a footerben „© 2017 Erste Bank Hungary” szerepel. Ez 2018 február végén nem túl bíztató jel, mert azt jelenti, hogy 2 hónapja ez vagy nem tűnt fel senkinek, vagy csak lusták voltak módosítani. Mindkettő veszélyes jelenség.

K&H

Mobilbarát: technikailiag igen

Felhasználói szempontból: cookie policy itt is erős, de itt van látássérült verzió és terelnek a mobilapp felé erősen, ez jó.

 

MKB Bank

Mobilbarát: technikailiag igen

Felhasználói szempontból: cookie policy mellett ez inkább egy szemránckrém oldalnak tűnik. De itt is terelnek a mobil app felé, ami pozitívum.

OTP

Mobilbarát: technikailiag igen

Felhasználói szempontból: talán a legkulturáltabb az összes közül

Raiffeisen Bank

Mobilbarát: technikailiag igen

Felhasználói szempontból: nincs túlgondolva, használhatóbb mint sok másik

Ezek a hibák persze nem csak bankoknál fordulnak elő, hanem nagyon sok egyéb cégnél. Viszont az ő weboldaluk biztosan olyan site, amit rendszeresen és nagyon sokan néznek napi szinten. Ezért meglepő, hogy még mindig vannak olyan oldalak, amik nem mobilbarátok, vagy mobilon közel használhatatlanok.

Földhivatal és a robots.txt

Pár hete egy építkezéssel kapcsolatos ügyben kellett segítenem. Tulajdoni lap másolatot kellett szereznem, gyorsan, hajnalban. OK, irány, online. Nézzük, megoldható-e?!

Ha valaki elektronikusan akarja letölteni egy ingatlan tulajdoni lapjának a másolatát, akkor azt a Földhivatal TakarNet rendszere szolgálja ki. Az anyagot a Földhivatal oldalán keresztül Ügyfélkapus belépéssel lehet ugyan letölteni, de nem volna rossz ha a háttérrendeszer elérhető és megtalálható lenne.

Gyors próbálkozás után ugyanis ez fogad:

A TakarNet weboldaláról a Google semmilyen információt nem tud megjeleníteni. Miért?

Mert a robots.txt-ben blokkolva van a Google az oldalról.

A „Disallow: /” kóddal az egész Google ki van tiltva minden oldalról a takarnet.hu oldalról.

Elsőre nem látom, hogy ennek mi értelme. Ha tudatos, akkor nem értem. Ha nem tudatos, akkor komoly és amatőr hiba.

Ilyen probléma akkor szokott előfordulni, amikor még csak tesztkörnyezetben fut egy weboldal és berakják a robots.txt-be ezt a sor kódot, hogy a weboldal ugyan már elérhető tesztelésre, lehet nyomokdni, de a Google még véletlenül se találja meg vagy indexálja. Aztán amikor megtörténik az éles átállás, akkor törölni kell a /-jelet.

Ez a kód blokkolja a Google-t:

User-agent: * 
Disallow: /

Ez pedig engedélyezi:

User-agent: * 
Disallow:

Egy karakter eltérés, de óriási különbség.

Elmű és a negatív találatok

Pár napja telefonon hívtak egy ismeretlen számról. Felvettem. Elmű telesales. Próbáljam ki az Otthon Gyorsszervíz szolgáltatásukat.

Épp gép előtt voltam, kértem pici türelmet és gyorsan rákerestem a szolgáltatásra.

Amikor egy cég szolgáltatásáról egy 2 éves homar.blog.hu találat jön ki elsőnek az nem jó hír. Az első releváns találat meta leírása pedig az, hogy „Betöltés alatt…”, az még rosszabb.

De pont emiatt nem tettem le a telefont. Kíváncsi voltam, hogy milyen összhang van egy termék telesales tevékenysége és az online megjelenése között. A tartalom mindkettőn ugyanaz volt, a körítés teljesen más.

Telesales-el engem nem lehet meggyőzni, de éreztem, hogy „ok, értem hogy ez működhet sokaknál”. De amikor online a fenti találatokat láttam, akkor biztos voltam benne, hogy „nekem ez nem kell”. Még akkor sem, ha a telesales meggyőz.

A nagy cégeknek fel kell ismerni, hogy az online reputációjuk alakítása, építése és védelme nagyon fontos ma már. Én mint digital first vagy digital only fogyasztó nem fogok egy telesales hívás után igent mondani.

Haladni kell a korral és nem brute force sales segítségével lenyomni a terméket az emberek torkán. Hanem csinálni kell egy tudásbázist és edukáló cikkeket arról, hogy nekem miért jó igénybe vennem az Elmű Otthon Gyorsszervízt. Néhány tipp:

  • Elmű Otthon Gyorsszervíz előnyei
  • Mennyit spórolhat az Elmű Otthon Gyorsszervíz szolgáltátásaval
  • Elmű Otthon Gyorsszervíz: kényelmes, praktikus, biztonságos

Ha ilyen találatokat látok az első 3 találat között, akkor nagyobb eséllyel kötök szerződést. De amíg azt látom, hogy ezt csak buddhistáknak ajánlják, addig nem érzem magam célcsoportnak. Hiába vagyok kifejetten nyugodt természetű egyébként.

Mozgó Mozi és a hiányzó meta leírás

Ha egy oldalon nem adunk nem meg meta leírást (meta description), akkor a Google önhatalmúlag választ ki egy szövegrészletet az oldalról. Azt amit jónak gondol egy adott oldal esetében. Így fordulhat elő, hogy sok weboldalnál random meta leírások jelennek meg a keresési találatokban.

Bár nem nagyvállalatról van szó, de a legfrissebb példa amibe botlottam az a Mozgó Mozi volt.

Mivel nincs megadva meta leírás, ezért a Cookie Policy szövegét húzza be a Google. Nem épp ideális.

Itt azt kell tenni, hogy pontosan definiált meta descriptiont kell írni, akár sitewide értelemben, akár csak a főoldalra vonatkozóan. 2 perc munka, de sokat számít, amikor egy felhasználó azon gondolkodik, hogy melyik találatra fog kattintani a Google első oldalán.

MKB és a 404-es backlinkek

Ez a hiba nem csak az MKB-nél fordul elő, de itt találtam a legtöbb hivatkozást, ami 404-es oldalra mutat. Összesen 34-et.

Ehhez annyit kell csinálni, hogy:

  1. letöltöm az összes indexelt hivatkozását egy domainnek (Majestic SEO-t használtam)
  2. Megpingelem mindegyik URL-t és megnézem a response code-ot
  3. Ahol a response code 404-et dob, ott már megszűnt oldalra mutat link

A gond az, hogy ezeknek a linkeknek az ereje nem hasznosul, mert hibás oldalra mutatnak.

Az mkb.hu esetében 1506 backlinket töltöttem le Majestic SEO-ból.

Ezekből 190 egyedi link volt. Ebből a 190 linkből pedig 33 volt hibás.

A linkek több mint 17%-a. Ez rengeteg.

Ez azt jelenti, hogy az egyedi linkekből több mint minden 7-ik hibás. Ha csak ezeket az URL-eket átirányítjuk a megfelelő helyre, azzal akár egy „személyi kölcsön”, „hitel” és hasonló hiperkompetitív pénzügyes kifejezésre is a Google Top 3-ba lehet kerülni. Feltéve, ha jól csináljuk (időben, strukturában, link velocity-ra figyelve stb).

De ez a hiba máshol is előfordul. Néhány egyéb példa:

  • Extreme Digital (linkek 9.67%-as 404-et dob)
  • K&H (linkek 5.44%-a hibás)
  • OTP Bank (6.76% rossz)
  • Telekom (16.19% hibás)

De vannak jó példák is:

  • Emag.hu (linkek 0.36%-a, azaz konkrétan 1 darab)
  • The Pitch (0% :D)

Javaslat

Ezeket a hibás, 404-es linkeket simán csak át kell irányítani 301-el a megfelelő oldalra, vagy olyan helyre, amivel rankelni szeretnénk a Googleben.

Néha akár ezzel az egy megoldással 3-5 helyet is lehet Google rangsorban ugrani egy-egy kifejezésre a találatok között. Vagy többet!

Hogyan tovább?

A fenti nagy hibák jelentős része egy kis odafigyeléssel és szakértelemmel könnyen javítható és orvosolható. A fő probléma abból fakad, hogy a legtöbb nagy szervezetben lassan születnek meg a döntések, azokat pedig erősen befolyásolja a belső hierarchia. Nem beszélve arról, hogyha egy több szereplős külső beszállítói hálózatot is koordinálni kell. Azok a cégek, akik piaci alapon mozognak viszont nem engedhetik meg hosszú távon maguknak a fentihez hasonló digitális és SEO hibákat.

Mert jönnek a kicsik, közepesek, a digitálisak és előbb-utóbb el fogják vinni az üzlet jelentős részét.

Főleg azokat a felhasználókat fogják elcsábítani, akik elsősorban digitális életmódot élnek, így gondolkodnak és cselekednek. Ráadásul ők azok, akiknek van pénzük és hajlandóak is árpérmiumot fizetni.

Őket nem lehet egy-egy telefonos hívással vagy plakátkampánnyal meggyőzni. Nekik digitális megoldások és online „kiválóság” kell. Ha nem ezt kapják meg, akkor gondolkodás nélkül fogják azt a konkurenciát választani, aki ezt megadja nekik.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!