Blog Így lehet tartalomtörléssel jobb SEO helyezést elérni
jobb keresőoptimalizálás és SERP helyezés content delete
írta:

Így lehet tartalomtörléssel jobb SEO helyezést elérni

Nem gondoltam volna, hogy valaha egy zombis film és az izraeli titkosszolgálat működése ad ihletet egy SEO cikk megírására, de most mégis ez történt. Néhány nappal ezelőtt adták a Z világháború (World War Z) című filmet a TV-ben. Brad Pitt, akció, zombik, érdekes cselekmény, világmegmentés, nyitott befejezés egy esetleges folytatáshoz. Mikor 2013-ban a moziban láttam, már akkor volt egy rész, ami nagyon felkeltette az érdeklődésem. Most ahogy újranéztem, akkor jöttem rá, hogy van egy nagyon érdekes párhuzam, amiről érdemes lenne írni. Zombik + izraeli titkosszolgálat + SEO? Pontosan. Mindjárt érthető lesz, hogy is kapcsolódnak össze ezek.

A Tizedik Ember

A film egyik jelenetében a főhős, Gerry Lane (Brad Pitt) és Jurgen Warmbrunn (Ludi Boeken), izraeli titkosszolgálati vezető beszélgetnek. A beszélgetés során az alábbi párbeszéd hangzik el:

Jurgen: A ’30-as években a zsidók nem hitték el, hogy koncentrációs táborokba zárhatják őket. ’72-ben nem hittük el, hogy lemészárolnak minket az olimpián. 1973 októberét megelőzően láttuk az arab csapatok mozgását, és mind egyetértettünk, hogy nem jelent veszélyt. Egy hónappal később az arabok kis híján a tengerbe kergettek minket. Elhatároztuk, hogy változtatunk ezen.

Gerry: Változtatnak?

Jurgen: A Tizedik Ember. Ha kilencen pontosan ugyanazt a következtetést vonjuk le ugyanabból az információból, a tizedik ember köteles ellenvéleményt megfogalmazni. Bármilyen valószerűtlennek is tűnik, a tizediknek muszáj abból kiindulnia, hogy a másik kilenc téved.

Maga a jelenet:

Miért érdekes mindez?

Az elmélet lényege, hogy bár úgy tűnhet mindenkinek igaza van, mindenki jó következtetéseket von le, a végeredmény mégis ellentétes a várakozásokkal. Ugyanez igaz a SEO-ra is. 10-ből 9 szakértő, blogger biztosan azt tanácsolja, hogy gyártsunk új, jó és minőségi tartalmat, és akkor jobb SEO helyezést érhetünk el. Valamint növelhetjük az oldalunk organikus forgalmát. Nem ritkán 10-ből 10 helyen ezt olvasni.

Ezzel egyébként én is egyetértek.

De hallottál már szakértőket arról beszélni, hogy tartalom törléssel is lehet javítani egy oldal SEO-ján? Én nem nagyon. Pedig mégis igaz.

Ez a poszt a Tizedik Ember analógia alapján azt fogja megmutatni, hogy míg mindenki az új tartalomgyártás mellett kampányol a jobb SEO érdekében, addig bizonyos esetekben ezt tartalomtörléssel is el lehet érni. Nem ez a népszerű vélemény, de tesztek bizonyítják, hogy működik.

Gyenge minőségű tartalom

Egy weboldal SEO erejét részben a rajta található tartalom adja. Ebben nincs újdonság. Azonban minden weboldalnak vannak erősebb és gyengébb tartalmai. Van:

  • ami releváns és ami kevésbé az adott témában
  • amit sokan látogatnak és amit kevesebben
  • ami jól szerepel SEO-ban és ami nem
  • amit régen sokan olvastak, de ma már alig páran.

Ezt a Google is nagyon jól tudja már mérni. És itt jön elő egy nagyon fontos dolog:

A Google a minőségi weboldalakat és a minőségi tartalmat részesíti előnyben.

Ez eddig tiszta, ezt sok helyen hallani és olvasni. A kérdés csak az, hogy a minőséget mi alapján ítéli meg? Egyrészről a pozitív jelek (sokan linkelnek a cikkre, oldalra, sok időt töltenek el a felhasználók rajta, alacsony a bounce rate, stb), másrészt a negatív elemek alapján (nagy bounce rate, alacsony forgalom, stb).

Vegyünk egy egyszerű példát. Van két weboldal, mindkettő SEO témában.

  • SEO1 és SEO2.

Mind a két oldalnak ugyanannyi linkje van, stimmel a tartalom és a cikkek stílusa, hossza, ugyanolyan idősek az oldalak, és a legtöbb mutató alapján azt várnánk, hogy a keresőoptimalizálásból ugyanolyan részesedéssel szereznek forgalmat.

Viszont SEO1 oldal jóval hátrébb szerepel a találati listában, mint SEO2. Több kulcsszóra is. És az organikus forgalma is jóval kevesebb. Kis elemzés után azt látjuk, hogy mind a két oldalnak 10-15 nagyon jó cikke van, de SEO2-nek összesen 20 cikke van, míg SEO1-nek 150. Vagyis így néz ki a cikkek minőségi megoszlása:

  • SEO1: 10-15 jó cikk, 20 közepes, 120 gyenge.
  • SEO2: 10-15 jó cikk, 2-3 közepes, 2-3 gyenge.

Mit jelent ez a Google számára? A pozitív jelek ugyanolyan erősek, de SEO1 oldal esetében több a “negatív, gyengítő” jel.

A gyenge minőségű tartalom képes lehúzi a jó tartalmat és ezzel az egész oldal megítélését is.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kevésbé látogatott, SEO-ban rosszul teljesítő oldalak káros hatással vannak az egész site-ra, és rontják a keresőoptimalizálás eredményét.

Felmerül a kérdés, hogy ezek ellen hogyan lehet küzdeni? Egyszerű: a tartalom törlésével és összevonásával.

Tartalomtörlés és összevonás

A workflow nem bonyolult. A következőt kell csinálni:

  1. Listázod az összes jelenlegi tartalom URL-jét
  2. Legyűjtöd a Google Analytics és Google Search Console adatokat
  3. Legyűjtöd a backlink információt
  4. Párosítod az URL-ket az adatokkal
  5. Döntést hozol

A döntési mátrix elemei:

  • Nincs forgalom, nincs link: törlöd (esetleg beolvasztod a tartalmat máshova) /DELETE/
  • Nincs forgalom, van link: újraírod (vagy 301 átirányítod) /REWRITE OR REDIRECT/
  • Van traffic, van link (fejleszted) /IMPROVE/

Egyszerű a folyamat, de jellemzően sok manuális munkát és precizitást igényel. Főként egy nagyobb weboldal esetében. Lehet némileg ezt is automatizálni, de nézzük meg először a teljesen kézi verziót.

1. Listázod az összes URL-t

Itt több lehetőség is van. Mindegyik teljesen oké, egészen addig amíg minden fontos oldal URL-je benne van a listában. Vagy csak letöltöd a backendből, vagy egy scraperrel végignézed az oldalt, vagy egyesével kimásolod, kigyűjtöd sitemap-ből. Ahogy tetszik. A végeredmény egy sima lista az összes URL-el, ahonnan most csak az A oszlopra lesz szükségünk.

Én ehhez a Screaming Frog-ot szoktam használni. Pár másodperc alatt leszedem vele az összes page-t és az első lépéssel kész is vagyok.

2. Google Analytics és Search Console adatok

Google Analytics (Google Analitika) esetében a Behaviour / All Pages résznél kell letölteni az adatokat.

Kapunk egy ilyen listát az URL-ekről a hozzájuk tartozó forgalmi adatokkal.

Az adattáblát a fent található Export gombbal letöltjük.

Érdemes Google Sheetsbe vagy XLSX-be menteni, de semmiképp se PDF-be, mert azzal utána rémálom tovább dolgozni.

Én itt 2 adatsort szoktam letölteni:

  1. Elmúlt 90 nap GA adatai (last 90 days)
  2. Mindenkori GA forgalom (all time)

Ezek később még hasznos adatpontok lesznek.

A Webmester Eszközök (Google Search Console) esetében a Search Traffic / Search Analytics résznél a Pages részt kell választani. Ezen felül pedig a Clicks és Impressions rész lesz hasznos, azokat mindenképp érdemes bepipálni.

Így kapunk egy ilyen listát. Az oldal alján van a Download gomb, ott le tudjuk tölteni az adattáblát CSV-be vagy Google Docs-ba.

Ha ezzel megvagyunk, akkor jön a következő lépés.

3. Backlink információk legyűjtése

Itt a weboldal összes backlinkjét kell legyűjteni. Én ehhez Majestic SEO-t használok, de lehet bátran ahrefs-t, MOZ-t, SEMRush-t, SEO SpyGlasst vagy bármi mást használni.

Itt megkapom, hogy az adott URL-ekhez milyen és hány darab link tartozik.

4. Adatok és URL-ek párosítása

Ebben a részben egy file-ba, de külön fülre (tab) másolom az adattáblákat és egy sima FKERES (VLOOKUP) függvénnyel párosítom az adatokat.

Ez követően kialakul egy olyan táblázat, ahol egyben látok minden adatot:

  • URL
  • All Time Traffic
  • Last 90 days Traffic
  • SEO Traffic (last 90 days)
  • SEO Impressions
  • URL Backlinks
  • URL Referring Domains

Érdemes sorba is rendezni az adatokat: SEO forgalom és általános forgalom szempontból csökkenő sorba.

5. Döntést hozunk

Ezzel a sorbarendezéssel a lista tetején megkapom a rosszul teljestő oldalakat

Itt ami pirossal szerepel, azokra szinte semmilyen forgalom nem jön. Ezek nagy valószínűséggel feleslegesen vannak fent az oldalon és csak lehúzzák a többi jól teljesítő oldalt. Ha nincs ezekre szükség, akkor törölni is lehet őket. Vagy esetleg beolvasztani a tartalmát egy másik oldalba és utána törölni.

A narancssárgával jelölt rész annyiban érdekes, hogy azoknak vagy vannak backlinkjei (URL38) vagy legalább SEO impression akad rá (URL43 és URL38). Vagyis ezek az oldalak megjelennek a Google találati listában, de a felhasználók mégse kattintanak rájuk. Itt érdemes Search Console-ban átnézni, hogy milyen kifejezésekre jön az impression (pl URL 43), és vagy feljavítani a tartalmat, vagy simán csak beolvasztani egy témában releváns (topically relevant) másik oldalba. Az URL38 esetében pedig ha úgy döntök, hogy törlöm az oldalt, akkor az url-t érdemes 301 redirectelni máshova, hogy az ide érkező backlink értéke ne vesszen el.

Az adatok ismeretében mindig érdemes egy limitet meghatározni, ami alatt már “alacsony forgalmúnak” minősítünk egy oldalt. Ez lehet 100 megtekintés, vagy 20 organikus megtekintés az elmúlt 90 napban. Ez mindig egyéni döntés kérdése. De a lényeg, hogy a határ alatt lévő oldalakat át kell nézni és dönteni kell a sorsukról:

  • töröljük?
  • beolvasztjuk?
  • fejlesztjük?
  • átirányítjuk?

A döntési tér így néz ki:

  • zéró SEO forgalom, nincs link: törlés / beolvasztás más cikkbe
  • alacsony SEO forgalom, nincs link: beolvasztás / törlés
  • alacsony SEO forgalom, van link: fejlesztés / átirányítás
  • közepes SEO forgalom: fejlesztés / átirányítás

Ha egy cikknek valamilyen más forrásból mégis van forgalma (social, referral stb), akkor nyilván nem kell törölni, de itt is át kell gondolni, hogy SEO szempontból hogy lehet fejleszteni rajta.

Egy tartalmat akkor minősítünk jól SEO-zottnak, hogyha a publikálástól számított első évben a forgalmának 50%-át a SEO hozta.

Ez nyilván nem írott szabály, de proxy-nak érdemes megjegyezni. Ha egy cikkünk népszerű, de nem a SEO hozza a látogatókat, akkor vagy más csatornán vagyunk kimondottan erősek, és / vagy SEO-ban vagyunk elmaradva.

Automatizálás

Ezt a fenti folyamatot lehet egy kicsit gyorsítani azzal, hogyha API hívásokon keresztül gyűjtük be ezeket az adatokat. Ilyenkor nem manuálisan kell gyűjteni és másolgatni, hanem az egész rendszert úgy állítjuk be, hogy mindent párosítva, egy helyre gyűjtsön.

Nálam egy ilyen rendszerbe van berakva a Screaming Frog, Majestic SEO, Google Analytics és Search Console. A megfelelő API hívások után pedig akár Excelben, akár Google Sheetsben viszonylag gyorsan az adatok mélyére lehet nézni.

A tartalmakról való döntést (töröljem? összevonjam? átirányítsam?) viszont nem érdemes automatizálni, ott manuálisan kell végignézni a listát és egyedi elbírálás alapján kell dönteni egy cikk, oldal, landing page sorsáról.

Eredmények és tanácsok

Ez a technika nyilván nem alkalmazható minden weboldalnál.

Ugyanis törölni csak ott lehet, ahol van is miből. De mivel szinte az összes SEO szakember első tanácsa az, hogy “tartalmat kell gyártani”, így a legtöbb oldalnál mára elég content van, amiből faragni lehet. És ha lehet, akkor kell is.

A rosszul teljesítő és forgalmat egyáltalán nem szerző oldalakra ugyanis nincs szükség. Azokat egyszerűen törölni kell vagy be kell őket olvasztani egy releváns, jobban teljesítő oldalba.

Csak arra kell nagyon figyelni, hogy olyan oldalakat ne töröljünk véglegesen, aminek volt linkje külső oldalakról. Ezeket vagy meg kell hagyni, vagy megfelelő módon át kell irányítani (301) redirecttel. Nagyon sok olyan (főleg nagy, multi) céget láttam már, ahol egy szezonális kampány, akció után egyszerűen törölték az adott oldalt, de az oda érkező linkekkel nem kezdtek semmit. Így azt a link equityt el is vesztette az oldal. Gondoljunk bele egy egyszerű példába:

  • Csinálunk egy Black Friday vagy karácsonyi akciót. Annak készítünk egy landing page-t, majd amikor az akció véget ér, töröljük az oldalt, vagy csak archiváljuk. Ha viszont oda linkeltek mások, akkor a törlés miatt egy 404 oldalra jut a felhasználó és a Google is. Redirect nélkül sikeresen nulláztuk az idé érkező link equityt. Sőt, a linkelőnek lesz egy tört linkje, ami a kedvét is elveheti attól, hogy a jövőben ránk linkeljen.

Számtalan ilyen kampánypéldát láttam már a hazai piacon, illetve ez a domain migrációnál és az új site design / architektúra kialakításnál fordul még gyakran elő. Átáll a cég egy új weboldal motorra, átalakítják az oldalstruktúrát, de nem kezelik le jól a link equity redirecteket és ezzel komoly kárt okoznak az oldal keresőoptimalizálásának. De ez ellen is lehet védekezni, egy későbbi cikkben (téma: domain és site migration + megfelelő redirectek) majd erről is írok bővebben.

Ha valaki okosan és jól csinálja a fent leírtakat, akkor jó eredményeket lehet elérni. A tartalomtörlés egy kevésbé ismert, de hatékony technika az organikus forgalom növelésére. Korábbi tapasztalatok alapján 10-20%-kal is növelhető egy oldal SEO forgalma, akár már pár óra munkával is.

Néha tehát kifizetődő a mainstream állásponttal szembe helyezkedni és belegondolni magunkat a tizedik ember helyébe. Ha minden tanácsadó azt javasolja, hogy gyártsunk tartalmat, mert attól jobb lesz a SEO, akkor miért ne próbálnánk meg pont az ellenkezőjét? Kezdjünk el törölni.

Vagy épp összevonni, átirányítani. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint követni a fent végigvezetett gondolatmenetet és implementálni azt. Akár abban a formában, ahogy én bemutattam, akár egyéni workflow alapján.

Ha szeretnél jobban elmerülni a SEO-ban, akkor olvasd el a többi cikket a blogon, vagy iratkozz fel valamelyik képzésre.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!