Blog Webshop SEO: 7 milliós árbevétel kizárólag content marketinggel
Webshop SEO: 7 milliós árbevétel 7 hónap alatt

Webshop SEO: 7 milliós árbevétel kizárólag content marketinggel

Hogyan értem el 7 millió forint árbevételt, 7 hónap alatt, keresőoptimalizálás alapú content marketinggel? Így.

2015 márciusában kezdtem el dolgozni Perényi András barátommal a Proda nevű márka online jelenlétének és brandjének kialakításán. A Proda szórakoztató elektronikai termékeit akkor már itthon több kiskereskedelmi egység (BestByte, ExtremeDigital) forgalmazta, de nem volt a márkának saját online jelenléte. A feladat nem volt más, mint egy saját márkás termékekből álló webáruház felépítése. A mögöttünk álló 10 hónap izgalmas tanulási folyamatot jelentett számunkra. Most pedig elégedetten tekinthetünk vissza a 2015-ös év 18,5 millió forintos (online) árbevételére. A szép eredményhez vezető út minden apró lépését túl sok lenne egyetlen bejegyzésbe összesűríteni, ezért most kizárólag a keresőoptimalizálás és content marketing területéről fogok részletesen beszámolni. Ha érdekel, milyen módszerekkel értem el, hogy az oldal forgalmának közel 40%-a organikus találatokból érkezzen, akkor mindenképp olvass tovább…

Az alapok

Perényi András 2015 végén megírta, hogyan építettük fel az egész ecommerce jelenlétet, illetve hogyan lehet ingyenes eszközökkel sikeres webáruházat építeni. Ekkor már röviden szó esett a SEO-ról is. Az Andris által említett on-page eszközök (termékek helyes elnevezése, címsorok (H1), ALT textek, stb.) mellett számos technika van, amivel turbózhatjuk oldalunk találati esélyeit a Google keresések között. Az on-page keresőoptimalizálás mellett a SEO fókuszú content marketing vált be nálunk igazán és remek eredményeket hozott. A SEO (természetéből adódóan) hatása nem látható azonnal (az Adwords vagy más PPC (pay per click) alapú hirdetésekkel szemben), hanem jellemzően csak hosszabb távon hoz eredményeket, illetve térül meg.

Mielőtt belemennék a keresőoptimalizálás mikéntjébe, röviden összefoglalom a webshop SEO által elért eredményeinket.

Az eredményeink

Első interakciót tekintve a teljes forgalmunk 36,3 százalékát organikus találatok tették ki, amivel magasan a legjobban teljesítő csatornának bizonyult. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 6,7 millió forint árbevételt 0 forint konverziós költés mellett realizáltunk. (Itt nem kalkulálok a ráfordított idő költségével.)

Webshop SEO: organikus keresés bevétele

Az organikus találatokból érkező bevételek folyamatosan nőttek. Amíg induláskor, 2015 márciusában alig volt organikus keresésből érkező vásárlásunk, júniustól ez napi 20-30.000 forint volt. A karácsonyi szezon elindulásával pedig akár napi 60-80.000 forint árbevételünk is keletkezett ezen a csatornán keresztül. (Az ábrát a “Black Friday” laposítja el, amikor egy nap alatt több, mint 320.000 forint árbevételünk generálódott organikus találatokból.)

Organikus kersesés webáruház keresőoptimalizálás segítségével

A Google keresésekből érkező találatokon év végére átlagos 4,8-as pozíciót sikerült elérnünk, ami kiemelkedőnek tekinthető. (Vagyis átlagosan a 4-5. helyen voltunk az összes kulcsszót tekintve.) Ebben benne vannak az olyan keresések is, mint például egy nekünk kevésbé releváns “bluetooth selfie bot” szóösszetétel, ami a maga 10+-os pozíciójával rontja az átlagos helyezésünket és nekünk egyáltalán nem számít, hiszen nem árulunk ilyen terméket. Mégis sok olyan szóösszetételre sikerült optimalizálni, amely nekünk szuper releváns, ráadásul állandó látogatókat, áttételesen konverziókat tud hozni. Ilyen például a “power bank használata” kulcsszó, amire havonta átlagosan 90 keresés van a Googleben. Erre a long tail kulcsszóra 1,4-es pozíciót értünk el (a november-decemberi időszakban). Az erre keresők körülbelül 60 százaléka kattintott a mi linkünkre. Ez azt jelenti, hogy ügyesen optimalizálva havi 54 érdeklődőt hozunk az oldalunkra, “térítésmentesen”. Ez önmagában persze eltörpül a havi 10.000+ egyedi látogató mellett, de hidd el, sok kicsi sokra megy és nagyon sok kulcsszó van. 🙂

Itt érdemes azt tudni, hogy ha összeadjuk a számunkra releváns longtail keywordök kereséseinek számát, az akár magasabb is lehet mint a fő (head) keywordök mennyisége.

Keresési statisztikák: átlagos pozíció

2015 május és december között 50+ online megjelenést bonyolítottam le a Proda online áruházának. Ennek kevesebb, mint 20 százaléka volt saját blogon megjelenő tartalom, a 80+ százaléka külső médián (blogok, vlogok) jelent meg. Ez azért fontos, mert azon túl, hogy hozzájárult az organikus kereséseknél kialakult kiemelkedő pozíciónkhoz, önmagában a megjelenések is sok esetben bevételt generáltak. Az organikus keresések után a második legjobban teljesítő csatornát a direkt (közvetlen) forgalom jelentette. A megjelenések persze nem kizárólag, de mindenképp jelentős mértékben járultak hozzá a közel 4 millió forintos közvetlen forgalmunkhoz.

Közvetlen webáruház forgalom

Miért elengedhetetlen tehát minden online vállalkozás (nem csak webshop) számára a SEO, illetve a rá épülő content marketing?

  • Ingyenesen (pontosabban térítésmentesen) hoz látogatókat az oldaladra.
  • Olyan látogatókat hoz a weboldaladra, akik keresnek az adott termékre, szolgáltatásra, így várhatóan hajlandóak vásárolni (vagy legalábbis nyitottak felé).
  • A content marketing által generált megjelenések növelik a weboldalad hitelességét. (domain és page authority)
  • A  megjelenések közvetlen vásárlást is generálhatnak.

Ha ezek alapján úgy gondolod, hogy neked nem érdemes keresőoptimalizálással foglalkoznod, akkor köszönöm, hogy eddig velem tartottál. Akik tovább olvasnak, azoknak viszont jön a lényeg: hogyan tudod te is megcsinálni?

Technikai keresőoptimalizálás

Minden keresőoptimalizálás a technikai feltételek biztosításával kezdődik. Ez nagyon röviden annyit jelent, hogy a Google szempontjai szerint technológiailag megfelelővé kell alakítani a weboldalad. Olyan szempontok tartoznak ide, mint például a megfelelő link struktúra, az egyes aloldalak indexálása, mobil barát kialakítás, stb. Ha bizonytalan vagy ezen első lépések megtételében, akkor azt javaslom, hogy ehhez a területhez vonj be szakértőt. Ha nincs nagy gond a weboldaladdal, akkor valószínűleg néhány óra tanácsadással rendbe szedhető és garantálom, hogy megéri a befektetést.

Nemrég jelent meg egy poszt a mobilbarát weboldalak szerepéről a blogon, javaslom, hogy olvasd el ezt is.

Kulcsszó elemzés

Ha a technikai alapok le vannak fektetve, akkor a keresőoptimalizálási munka a kulcsszó elemzéssel kezdődik. A kulcsszó elemzés röviden azt jelenti, hogy “visszafejtjük”, hogy a vásárlók milyen kifejezések segítségével keresnek egy adott termékre.

Miért fontos a helyes kulcsszavakra optimalizálni?

A Google Keyword Planner segítségével lehetőséged van megvizsgálni, hogy adott kulcsszavakra hányan keresnek. Ha olyan kulcsszóra optimalizálsz, amire nem, vagy nagyon kevesen keresnek, akkor magad alatt vágod a fát… A Proda kapcsán egy példa: mire optimalizálsz: power bank vagy külső akkumulátor? Az utóbbi jobban hangzik, de amikor kikerestük, hogy “power bank”-re Magyarországon átlagosan havi 6.600 keresés van, míg “külső akkumulátor”-ra 2.900, akkor nem sok vita maradt.

Ha már tudjuk, hogy mi a legnépszerűbb kulcsszó egy termékre, akkor lehetőségünk van úgynevezett long tail (vagy egyszerűen: hosszú) kulcsszavakkal bővíteni a kulcsszó listánkat. A long tail kulcsszavak jellemzően 2-3+ szóból álló szóösszetételek, amiket a fő, head kulcsszóból származtatunk. Egy alapos kulcsszó lista felállítása után lehetőségünk van értékelni és priorizálni kulcsszavainkat.

A kulcsszó gyűjtés és priorizálás folyamata összefoglalva:

  1. Kulcsszó lista gyűjtése
  2. Kulcsszavak értékelése az alábbi szempontok alapján:
    1. Relevancia (0-3 skálán, ahol 0 a nem releváns, 1 a kicsit, 2 a közepesen, 3 az abszolút releváns)
    2. Keresési mennyiség (havonta átlagosan mennyien keresnek a kulcsszóra)
    3. Keyword difficulty / Kulcsszó nehézség (0-100 közötti érték, hogy mennyire erős SEO-ban a Google Top10 találatot elérő cég az adott kifejezésre)
  3. Priorizálás (melyik a legjobb kombináció a fenti értékek alapján?)

Ha végigértél a folyamaton, akkor az alábbihoz hasonló táblázat kerül eléd, ami alapján világosan látod, hogy mely kulcsszavakra vagy szóösszetételekre érdemes optimalizálnod:

Webáruhaz keresőoptimalizálás kulcsszó elemzés

A táblázatban már csak a 3-as relevancájú kifejezések szerepelnek, a keresési mennyiség alapján csökkenő sorrendben, és a kulcsszó nehézség alapján növekvő sorrendben. Ezen felül színekkel sávokba is osztottam a táblát. Zöld: alacsony verseny (0-20). Sárga: közepes (20-25). Piros: erős verseny (25+). (Ezt a színskálát egyénileg kell mindig meghatározni, arra érdemes törekedni, hogy nagyjából egyenlő arányban szerepeljenek a színek.) Itt azokra érdemes elsőként fókuszálni, amelyek a tábláztban magasan szerepelnek és zöld színűek: ezekre ugyanis relatíve nagy a keresési mennyiség, de alacsonyabb a verseny.

Ez hasznos eszköz már a termékek elnevezésénél is, de később blog, vlog megjelenésekkor is jó, ha kéznél van egy ilyen kulcsszó táblázat.

Milyen eszközök szükségesek egy ilyen elemzés összeállításához?

A fenti eszközök használatát én Papp Gábortól tanultam meg, akit az egyik legjobb hazai SEO szakembernek tartok. Gábor előadásokat is tart, illetve van egy online SEO képzése, ami többek között a fentiek készség szintű használatát is megtanítja.

Ott tartunk, hogy van egy SEO-barát honlapunk, a legkeresettebb kulcsszavakra optimalizált termék oldalakkal. Mi következik?

Tartalomgyártás

A különböző tartalmakat én médium szerint csoportosítottam és nehézségi sorrendben indultam el velük.

Saját blog

Ez talán a legtriviálisabb tartalomforma. Minden valamirevaló online jelenléttel rendelkező cégnek van saját blogja. A saját blog fontos, mert

  • értéket ad a vásárlóidnak
  • pozícionál (a piacodon, a versenytársaidhoz képest)
  • segít a keresőoptimalizálásban
  • tartalmat biztosít más kommunikációhoz (pl.: social media, PR)

A saját blogot én elsősorban keresőoptimalizálás céljából működtettem és működtetem ma is. A fent bemutatott kulcsszó lista alapján megnéztem, hogy melyik kulcsszavakra tudunk könnyen előkelő pozícióba kerülni. A kulcsszókutatás után kiderült, hogy például a power bank használata egy olyan long tail kulcsszó, ami nekünk releváns, relatíve sokan keresnek rá, és viszonylag könnyű a verseny. Megterveztem rá egy tartalmat az alábbiak szerint:

Cím: Power bank használata: mit és hogyan

Bekezdések címei:

  • A power bank töltése
  • Telefon töltése power bankről
  • A power bank karbantartása
  • Ütések, sérülések, karcolások

A szöveget a fenti szempontok mentén egy nagyon tehetséges szövegíró és online marketing szakember, Kázmér Attila írta meg. A SEO-friendly struktúra és szöveg mellett fontos kritérium volt, hogy legyenek a cikkben a nekünk fontos kulcsszavakra linkek, illetve olyan képek, amik a kulcsszavainkkal vannak elnevezve (alt text).

Ezzel a nagyon egyszerű metódussal “uraljuk” jelenleg a power bank használata kulcsszót. Próbáld ki, írd be a keresőbe, hogy “power bank használata”. 🙂

Power bank használata: google keresőoptimalizálás

Personal note: szuper érzés, hogy a munkámnak ennyire látható és egyszerűen bizonyítható eredménye van. 🙂

Külső média

A külső média kapcsán több ötletet is gyüjtöttem, hogy mégis hol kellene megjelennünk, ami vásárlásokat (is) hoz és keresőoptimalizálásban is segít. Az alábbi lista több alkalommal is bővült – Perényi Andrással közös brainstorming alkalmak során szedtük össze. Egyszerűen átgondoltuk, hogy aki elektronikai terméket szeretne vásárolni hol és milyen szituációban találhat rá, így nincs varázslat. 🙂

A Proda esetében a külső média kategóriái így néztek ki:

  • bulvár médium
  • tech guru blogok
  • specifikus területek, akiknek releváns lehet (pl túrázók, utazók)
  • influencer vlog (videó blog)

A lista még bővíthető, de induláshoz bőven elég volt. Bevallom, a kezdeti elvárásaimat az élet meghazudtolta. Arra számítottam, hogy a tech blogok lesznek a nagyon jól konvertáló közönség, de éppen az ellenkezője valósult meg: a vlogokon, azaz videó blogokon való megjelenések hoztak sok látogatót és vásárlót. A keresőoptimalizálás miatt az írott tartalmakat továbbra sem hagyom figyelmen kívül, de az írott és videós tartalmak helyes aránya bizonyult jó iránynak a Proda kapcsán.

A fenti content marketing mix minden üzletnél más és más, ezért nem lehet egy jó példát ráhúzni minden businessre. Bloggerekkel való kapcsolatfelvételről és kapcsolattartásról Papp Gábor írt egy remek összefoglaló cikket, amiből sok hasznos trükköt lestem el én is.

Mennyibe került mindez?

Zárásként a SEO alapú content marketing áráról írok néhány gondolatot, mert nem szeretném azt a hamis illúziót kelteni, hogy a fenti eredmények az ölünkbe hullottak. Az minden további nélkül megállja a helyét, hogy direktben nem kellett pénzt fizetnünk az egyes megjelenésekért, de van néhány olyan tétel, ami egy vállalkozásnál költségként merül fel, ha keresőoptimalizálás alapú content marketingbe vág. A Prodánál az én munkaidőm volt a legnagyobb ilyen költség. A content marketing folyamat eleje munkaerő igényes – amíg elkészül a kulcsszó elemzés, blogger adatbázis, kialakulnak a folyamatok és a bloggerekkel való együttműködések megköttetnek. A kialakult rendszert üzemeltetni már kevésbé időigényes, még így is az időm 20-25 százalékát teszi ki. Ha kiszervezem a szövegírást és esetleg grafikus tartalmat is készítek egy-egy megjelenéshez, akkor ezek költsége nyilván felmerül. További, nem elhanyagolható költségtétel az ajándékba adott termékek önköltsége, de az indulás költségeibe ez bele kell, hogy férjen, amennyiben nem Bentley kereskedést nyitsz.

Összességében látszik, hogy a keresőoptimalizálás alapjain nyugvó content marketing egy remek lehetőség olyan cégeknek, akik online szeretnének értékesíteni. A folyamat nem gyors átfutású, viszont stabil eredményeket tud hozni hosszútávon. Ahogy az online marketing többi területe, a keresőoptimalizálás is elsajátítható némi fogékonyság, sok tanulás és gyakorlás mellett.

INGYENES SEO TANFOLYAM

Keresőoptimalizálás tanfolyam


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!