Blog A Digitális Marketing Jövője
Diigtális Marketing
Írta:

A Digitális Marketing Jövője

Mindegy, hogy milyen évet írunk, mindig megjelennek olyan cikkek, amelyek a marketing jövőjét taglalják. 5-10 évvel ezelőtt az volt a fő tézis, hogy a hagyományos marketing eszközöket a digitális és online eszközök fogják átvenni. Manapság pedig a digitális megoldások átalakulása a fő téma. 2016 végén pedig már körvonalzódnak azok a trendek, amelyek várhatóan 2017-ben hazánkba is begyűrűznek. Most ezekből gyűjtöttem össze néhányat ebben a posztba.

Vannak olyan trendek, amik Magyarországra csak 1-2 éves csúszással érkeznek meg, de olyanok is, amiket nagyon gyorsan adaptálunk. A csúszásnak alapvetően 3 oka szokott lenni:

  • távol vagyunk azoktól a helyektől, ahonnan ezek az újítások indulnak (USA és Ázsia főleg)
  • nehéz magyar nyelvre alkalmazni sok eszközt, megoldást
  • viszonylag kis piac vagyunk egy globális cég vagy technológia számára.

Ennek ellenére érdemes figyelemmel kísérni ezek fejlődését és alakulását, mert aki  jó időpontban lép be a piacra, az komoly versenyelőnyre tehet szert.

Fő trendek 2017-ben?

Már most elindultak olyan folyamatok, amelyek 2017-ben beérhetnek és jelentős tényezővé válhatnak. Sok ponton viszont csak a folyamat fog elindulni, de jelentős áttörés nem várható. (Erről a témáról adtam elő a 2016. október 26-án a Digital Branding Konferencián is.)

Ezeket a trendeket két oldalról érdemes szerintem vizsgálni.

Egyrészről vannak a külső tényezők, amik meghatározzák az egész iparág fejlődését és alakulását; másrészről pedig vannak a szervezeteket alakító és átalakító belső folyamatok. Ez utóbbira nagyon jó példa a cégek digitális átállása.

Folytatódik a digitális átállás

Ha azt vizsgáljuk, hogy egy-egy cég milyen digitális képességgel rendelkezik, azok az alábbi szempontokat érdemes megvizsgálni:

  • stratégiai megközelítés
  • teljesítménymérés és fejlesztés
  • management elkötelezettsége
  • erőforássok és struktúra
  • adatok és infrastruktúra
  • fogyasztói kommunikáció integrációja
  • integrált fogyasztói élmény

Ha pedig egy vállalatot értékelünk a fenti 7 kategóriára alapján, akkor az alábbi 5 elkülönült szintet lehet meghatározni:

  1. Kezdeti fázis (Leszakadók)
  2. Menedzselt (Fejlődőek)
  3. Definiált (Átlagosak)
  4. Számszerűsített (Iparágnál jobbak)
  5. Optimalizált (Piacvezetők)

Ezek értelem szerűen egymást követő állapotok, ahol a kezdeti fázisban még a stratégia sem kerül meghatározásra, a management elkötelezettsége korlátozott, nincs integrált kommuniáció és mérőszámok se. Ezzel szemben egy optimalizált oldal esetében a stratégiai tervezés agilis, életciklus alapú mérőszámokat használnak, teljes a menedzsment elkötelezettsége és részvétele a tervezésben, ROI alapú döntéseket hoznak és kiegyensúlyozott az erőforrás-elosztás.

Ezt az átalakulási folyamatot jól szemlélteti az alábbi ábra.

Digitális Marketing Jövője és a Digitális átállás

Ahhoz viszont, hogy egy cég szintet tudjon lépni és a Leszakadók táborából a Piacvezetők felé haladjon, számos trendet érdemes szem előtt tartania, illetve konkrétan készülnie rájuk.

Növekvő mobilhasználat

A mobilbarát megoldások és mobilbarát weboldalak szükségességét jól mutatja, hogy a ComScore adatai alapján 2014-ben a mobil internet felhasználók száma meghaladta az asztali számítógépen internetezők számát. Ez a trend továbbra is fent marad, sőt az olló tovább fog nyílni.

Mobil vs PC forgalom

Meglepőnek tűnhet, de tömegével vannak még ma is olyan cégek, ráadásul nagyon nagy nemzetközi vállalatok is, amelynek a weboldala például nem mobilbarát. Ők szép lassan alkalmazkodnak majd ugyan, de kérdés, hogy nincsenek-e már 2-3 éve elkésve ezzel?!

Nő a technikai affinitás szüksége

Egyre nagyobb lesz az igény azokra a szakemberekre, akik nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is képesek sikereket elérni. Ezt pedig a különböző automatizálások és az eszközök fejlődése miatt főként azok tudják majd jól kihasználni, akik technikailag is kellően képzettek. Hogy ezeket az embereket, most growth hackernek vagy épp máshogy hívjuk, az igazából nem számít. A lényeg, hogy a technikai affinitás egyre inkább hangsúlyos lesz.

Miből áll a growth hacking

A nagyvállalatoknál esetében ez a technikai szükséglet főként úgy fog körvonalazódni, hogy megjelnnek majd a Chief Marketing Officer-ek (CMO) helyett / mellett a Chief Marketing Technologist-ok (CMT), akik a management tudás mellett / helyett az IT és a Sales + Marketing területét kapcsolják majd össze. Míg 2011-ben nagyjából összesen 150 marketing eszközt használtak a legnagyobb vállalatok, 2015-ben ez már 2000 körül volt, ma pedig elérte a 3500-at. Ezt persze nem mind egy cégen belül, de itt is gyorsan elérheti a használt eszközök száma a 10-15-öt még akár egy 20-30 fős cégnél is.

Az mindenestre látszik, hogy azok a cégek kimondottan sikeresek, amelyek különböző technikai megoldásokkal komoly disztribúciót tudnak elérni.

Míg a telefonnak 78 évre volt szüksége ahhoz, hogy elérjen 100 millió emberhez, addig a Candy Crush ezt 1 év alatt meglépte.

Botok és az AI

Már most látni, hogy egyre több bot és algoritmus jelenik meg, amelyek angolul már elég jól tudnak, de magyarul azért még akad tér a fejlődésre. A botok és a mesterséges intelligencia azokon a területeken fognak először igazán elterjedni, ahol egyszerű a vásárlási folyamat és alacsony komplexitású a probléma. Meglepődnék, hogyha magyar nyelven komoly áttörés történne 2017-ben ezen a piacon, de 2018-tól kezdve ennek azért van realitása, főleg a „low-complexity” szegmensben.

Az Artificial Intelligence abból a szempontból érdekes, hogy egy átlagos Google felhasználóról már most nagyjából 25 millió adatpont áll rendelkezésre, amihez, ha hozzávesszük csak a Facebook adatokat és információkat, akkor gyorsan eljutunk oda, hogy több száz milliós adathalmazból tud dolgozni egy deep learning algoritmus, aminek köszönhetően olyan dolgokat is előre tud jelezni velünk kapcsolatban, amit még mi magunk sem sejtünk. Egyrészről elképesztően izgalmas ez a terület, de cserébe kellően ijesztő is.

A virtuális valóságnak szerintem még nincs itt az ideje, legalábbis szinte biztos, hogy nem 2017-ben történik meg az az áttörés, amire sokan várnak.

Az adat az új olaj

Egyre többször hallani, hogy „Data is the new oil”, ami részben igaz, cserébe sokan félre is értelmezik ezt az állítást. Ha strukturáltan és felhasználható módon gyűjtük és kezeljük, akkor valóban rengeteg értéket hordoz, de azért még nem kell minden adathalmaz láttán „big data”-ról beszélni.. Az mondjuk érdekes tény, hogy 2016-ban a data industry (7.6 trillió USD) összértéke meghaladta a fuel industry (6.4 trillió USD) értékét.

Ezeken kívül persze számos egyéb fontos és kevésbé fontos trend van, amikről érdemes beszélni. Gondolhatunk itt a social platformok változására, a videó előretörésére vagy épp a location based advertising erősödésére is.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!