Amikor elszabadul az automata SEO / az AI
Ez egy rövid poszt lesz, mert nem szeretnék túl sok promót és ötletet adni senkinek. De egy igen veszélyes dologra azért mégis felhívnám a figyelmet.
Az automata módon gyártott SEO tartalom nagyon veszélyes tud lenni.
Az okokat és hátteret most hagyjuk, de egy kutatás során az tűnt fel, hogy egy webáruház nagyon fura kifejezésekre kezdett el rankelni.
Inkább csak képen mutatom (azt is random filenévvel), mert nem akarom, hogy a The Pitch ilyenre rankeljen. Egy hazai webáruház ilyen kifejezésekre kezdett el a Google top találatok közé kerülni nemrég.
Ilyen és ehhez hasonló kifejezések tömkelegére kezdtek megjelenni. Csak erre a kulcsszóra ott az összes elírás. Ez egy árulkodó jel lesz még számunkra!
De mutatok még pár nagyon durva példát.
Tovább inkább nem megyek. Mindenki érti a lényeget.
Ezek a tartalmak mind előre generált „kategória oldalak”, tehát nem úgy tűnik mintha user generated search query alapján jönnének létre.
Szerintem itt két dolog történhetett:
- Google keresések (és mondjuk saját Search Console adatok) alapján generáltak le egy csomó ilyen oldalt. És mivel tele van helyesírási hibával és elírással, ez egy valid pont lehet.
- Valamilyen AI alapú megoldást használtak és azon keresztül jöttek ezek a kulcsszavak. Ez inkább csak a Biznisz Boyz egyik mesterséges intelligencia podcast alapján tipp, direkt bizonyítékom nincs rá. Az viszont gyanús, hogy olyan queryk jelennek meg kategória oldalakon, aminek semmi értelme nincs, és aligha van esély rá, hogy ezeket emberek írták és ne valami AI generálta (lásd a kapucnis elza screenshotos példát).
Akármelyik esetről is van szó (vagy épp a kettő kombinációjáról), a kulcsszavak alapján ezek a pagek nagy tételben lettek legenerálva. Az alap elvárás egy ilyen projekt során, hogy:
Ezek majd jó sok long tail forgalmat fognak hozni.
Ez valószínűleg meg is történt / történik. De gondolom az nem volt közben cél, hogy ilyen kifejezésekre is rankeljen az oldal.
Javítás
Hogy lehet egy ilyen problémát elkerülni / kijavítani?
A válasz nem lesz népszerű: kell valamilyen manuális kontroll.
Akár úgy, hogy átnézed az összes ilyen elemet egyesével. Akár úgy, hogy készítesz valamilyen szabályt / tiltólistát, hogy mit nem engedsz kimenni publicba. Vagy amit legalább flag-el a rendszer, hogy „hé, ezt tuti publikálni akarod?” Itt ezek alighanem elmaradtak és csak ki lett lőve több ezer ilyen kategória oldal kontroll nélkül.
A fentihez hasonló példák bár nem túl gyakoriak, de ahol nagy tételben „automatán” akarják a SEO-t csinálni, ott azért mégis előfordulnak. Korábban más nagy hazai és régiós e-kereskedőnél is belefutottam már ilyen problémába. Van amiről cikket is írtam. Szóval a fenti eset nem egyedi, de jó tudni, hogy utólag is javítható. Plusz előre tervezéssel elkerülhető is.
Az automatizált SEO olyan mint egy időzített / rejtett bomba. Ha tudod, hogy hatástalanítani kell és ha tudod hogyan is kell ténylegesen kiiktatni, akkor egy nagyon hatékony fegyver. Ha nem, akkor meg fordítva is elsülhet.
Támogatás
Sokan április 1-jei viccnek gondolták pedig nem az. Van már előfizetője is a SEO Patreon csatornámnak. Ha szeretnél a blogon kívüli szakmai anyagokat, tippeket, trükköket és exkluzív SEO anyagokat kapni, akkor erre tessék:
https://www.patreon.com/pappgabor
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!