Blog GA4 bevezetés: infók, határidők, árak és buktatók
GA4 bevezetés
Írta:

GA4 bevezetés: infók, határidők, árak és buktatók

Az elmúlt két évtizedben aligha volt (egyik napról a másikra) akkora változás digitális analitika téren, mint ami idén vár ránk július 1-jén. Még 100 nap és (sok) minden megváltozik.

Ebben az anyagban átvesszük a legfontosabb GA4-re történő átállással kapcsolatos: 

  • Fő információkat, tudnivalókat
  • Határidőket
  • Teendőket
  • Költségeket, időigényt
  • Buktatókat
  • Vicces és valós szcenáriókat

Infók és határidő

Aki nem tudná, itt a lényeg:

2023. július 1-től leáll az adatgyűjtés a Universal Analytics (Google Analytics 3) fiókokban! Addig pontosan 100 nap van hátra. És aki nem áll át GA4-re, az július 1-től konkrétan adatok nélkül maradhat.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

2023. július 1-től csak azoknak lesz Google Analytics alapú mérése és adatgyűjtése, akik a GA4 nevű, új analitikai rendszert használják.

Ha Te korábban sima Google Analyticset használtál (ez az Universal Analytics, vagy szokták Google Analytics 3-nak is hívni), akkor ott minden adat nullát fog mutatni június 30. után. Nem lesz kivétel, nem lesz mentség. Nem jön június 30-án éjfél előtt 2 perccel egy külön szabály a Magyar Közlönyben (vagy a zsu.hu-n), ami megment majd.

Az időpont fix, a Google szólt előre.

Kinek éri meg átállni?

Igazából mindenkinek, aki:

  • komolyan veszi a digitális analitikát, ez alapján hoz üzleti döntéseket
  • Google Analytics alapú mérést akar az oldalára
  • Konverziókat akar mérni
  • Hirdetéseket futtat (pl Google Ads, Meta) és tudni akarja azok megtérülését
  • Ecommerce áruháza van és látni akarja a bevételt, eladásokat, kosárértéket
  • Eddig halogatta, hogy rendesen megcsinálja az analitikát és a méréseket, de most végre van egy tényleg jó indok arra, hogy az alapoktól rendbe tegyen mindent

Meddig kell átállni?

A legvégső dátum 2023. július 1. Ha eddig nem setupolod megfelelően a GA4-et, akkor adat nélkül fogsz maradni.

De nyilván érdemes minél hamarabb megcsinálni az átállást, hogy:

  • Biztosan minden jól működjön
  • Mindent mérj, amit mérni akarsz
  • Értsd meg, hogy miben más a GA4 mint a régi GA (miért mutat más adatokat, mit hogy kell értelmezni stb)
  • Tanuld meg használni az új felületet (mert ez is más mint a régi)
  • A cégen belül felkészíts másokat is, hogy változás jön
  • Frissítsétek a korábbi GA alapú dashboardokat, “vállalatirányítási” Excel fájlokat

Ideális esetben mire van szükség a GA4 setuphoz?

Én az alábbi dolgokat szoktam javasolni:

  • GA4 fiók és admin hozzáférés
  • Google Tag Manager fiók és admin hozzáférés
  • Lehetőség a weboldal szerkesztésére, hogy a GA4 kódot el lehessen helyezni, vagy a GTM konténerkód részleteket – mi ezt ajánljuk! (Ez WordPress oldalakon történhet pluginnal vagy manuálisan is.)
  • Weboldal fejlesztője: ha konverziókat is akarsz mérni, akkor a weboldal fejlesztőjére mindenképp szükség van, aki egyedi kódrészleteket tud elhelyezni az oldalon. A kéréseket pedig hibamentesen és gyorsan megcsinálja.
  • Google Search Console admin hozzáférés (ráadásul Igazolt tulajdonjog, tehát Verified Ownership státusz)
  • Hozzáférés minden hirdetési fiókhoz, ahonnan hirdetsz (Meta, Google Ads stb)

Hozzáférések esetében az ideális eset, ha ugyanazzal az email címmel van hozzáférés a fiókokhoz. Bizonyos integrációkat ugyanis csak akkor lehet megcsinálni, hogyha a különböző rendszereknél ugyanaz az admin és egyezik az email cím. 

Tegyük fel, hogy a GA4-nek Laci, a Search Consolenak meg Ilona az adminja cégen belül. Akkor a két fiókot nem fogjátok tudni összekapcsolni, hiába van cégen belül rálátásotok és admin jogotok mindkét fiókhoz. De ugyanez igaz a Google Ads fiókra is vagy épp a Google Tag Manager fiókra is. Apróságnak tűnik, de heteket csúszhat egy-egy projekt hasonló dolgok miatt.

Időigény és költség

Mennyi idő az átállás és a beállítás?

Ha egy olyan oldalról van szó, ahol nem kell semmilyen konverziót mérni, de azért szeretnél megfelelni minden feltételnek (GDPR, cookie consent stb), akkor a megfelelő hozzáférések esetén néhány órás munkáról van szó.

Ahogy egyre több igény merül fel, úgy kezd el bonyolódni a történet. Egy nagy webshop esetében, ahol több rendszert kell integrálni, ott már nem órákról és nem is napokról, hanem akár hetekről is beszélhetünk. 

A konkrét időszükségletet mindig az igények alapján lehet meghatározni. De ökölszabályként jó tudni, hogyha minden hozzáférés megvan, mindenki mindenre napon belül válaszol, akkor:

  1. Az egyszerű beállítások 1-2 napos átfutással is működhetnek.
  2. A közepes komplexitású projektekre (minimum) 3-4 hét átfutással érdemes számolni.
  3. A nagy projektek esetében már 2-3 hónapra is szükség lehet. A felső határ pedig nyilván 5-6 hónap is lehet.

Az Exact Match GA4 beállításra például 3 külön csomagot használ. Ezek nagyjából lefedik a 3 fenti kategóriát és időszükségletet.

Van egy 1) BASIC, egy 2) ADVANCED és egy 3) PRO kategória.

GA4 beállítás csomagok

Én például februárban csináltam egy GA4 setupot egy régi ügyfélnek, ahol GA4 + GTM setupra is szükség volt, néhány konverziót kellett beállítani, ehhez a weboldalon néhány egyedi class-t és id-t kellett megadni. Megvolt minden hozzáférés admin szinten egy kézben, direkt kapcsolat volt a fejlesztőkhöz, akik 2 napon belül megcsinálták elsőre és jól a kért feladatokat. Így az első kattintástól, a helyes GA4 beállításig (teszteléssel együtt) 4 munkanapra volt szükség a setuphoz. Nyilván nem 4 teljes napot kellett dolgozni rajta, de emailezéssel, várakozással és teszteléssel együtt így is közel 1 hét volt az átfutása ennek a projektnek, pedig itt tényleg elsőre és flottul ment minden.

A napokban beszélgettem egy ismert hazai analitikai cég vezetőjével, aki azt mondta, hogy nagy GA4 projektet teljes kivitelezéssel ők már most is csak szeptemberi átadási dátummal vállalnak, annyi a megrendelésük. És annyi a mozgó elem + várakozás, hogy csak ezt merik bevállalni. Át lehet persze „stage”-lve is állni, hogy előbb az alap méréseket rakja rendbe az ember július 1-ig, és majd utána „okosítja” fel a méréseket. A későn ébredők közül szerintem sokan fognak ebbe a kategóriába esni.

Mennyibe kerül a GA4 setupja?

Az ár mindig az adott feladat mennyiségétől és a határidőtől függ.

Egy alap (BASIC) GA4 setup valahol 100-150 ezer forint körül alakul a piacon. A közepes (ADVANCED) munkaigényű beállítás ennek kb a duplája, míg a nagy projektek (PRO) valahol 400-500 ezer forint körül indulnak. 

Ha pedig jelentős fejlesztésre és módosításra is szükség van az oldalon, akkor nyilván plusz fejlesztési költséggel is számolni kell.

Érdemes olyan ajánlatot kérni ami kitér arra is, hogy reálisan mennyi fejlesztési órát és kapacitást igényel majd a GA4 setupja. Ezt egy hozzáértő szakértő relatív jól briefelni tudja, amire pedig a fejlesztő már tud előzetesen árat kalkulálni. Kisebb projektek esetében ez 5-30 perc munka nagyságrend. Közepes projekteknél már több órányi fejlesztés, projektmenedzsment és levelezési idő fog ebbe belemenni. Nagyoknál meg végtelen.

Azt is jó figyelembe venni, hogy ahogy közeledik a határidő, úgy foghat majd egyre vastagabban a ceruza.

Mivel július 1. már nagyon közel van, konkrétan 100 nap van addig (3 hónap és 9 nap), ezért az óra erőteljesen ketyeg. Hagyd meg másoknak azt a luxust, hogy az utolsó pillanatban kérjenek ajánlatot.

Ha megcsinálom a GA4 setupot, akkor onnantól minden kész is?

Nem egészen, mert a GA4 átállás mellett még azzal is foglalkozni kell, hogyha le akarod menteni a Universal Analyticsből a historikus adatokat. A Google ugyanis idővel ezeket az adatokat törölni fogja.

Tehát, ha van 3-5-10 évnyi statisztikád, akkor nem lenne jó ezeket elveszíteni. Viszont ha nem mented el az adatokat, akkor 2023 végén a régi GA adatok mennek a levesbe. 

A probléma az, hogy jelenleg még nincs best practice az adatok mentésére, főleg az ingyenes GA fiókoknál. Szinte biztos, hogy Google fog valamilyen orvosságot adni a probléma kezelésére, mondjuk BigQuery exporton keresztül, de akinél egy GA4 setup is kihívás már, annál a BigQuery setup és export még inkább az lesz.

Az első fontos határidő tehát a 2023. július 1., amikor is megszűnik az adatgyűjtés a régi GA fiókokban. Aztán ha ezt sikerül megugrani, akkor jön majd a következő lépcső, amikor a Google törli a régi adatokat a GA-ból. Itt kell majd extra lépéseket tenni azok megmentésére.

Gyakori hibák

Hol tud elcsúszni időben a GA4-re történő átállás?

Igazából mindenhol, de ezek a leggyakoribb hibák az elmúlt 2 év tapasztalata alapján.

Hozzáférés oldali problémák

  • Nincsenek egyáltalán meg a megfelelő admin hozzáférések a különböző rendszerekhez. Ezek beállítása, kinyomozása napokat, heteket is igénybe tud venni. (A leghosszabb ilyen folyamat eddig 1.5 év volt. Igen, 1.5 év!)
  • Hozzáférések vannak, de össze-vissza, és minden rendszernek más az adminja. Meglepő, de ezt is néha napok vagy akár csak hetek alatt lehet rendbe tenni / kibogozni. Addig pedig nem lehet haladni.

Mérési és üzleti problémák

  • A cég sok mindent akar mérni, de ezt nem tudja pontosan definiálni. Azaz nincs mérési terv, és amíg ez nem készül el, addig nem is lehet haladni az adott projekttel.
  • A cég nem hajlandó költeni a GA4 átállásra, mert “anno is megcsinálta a fejlesztő nekünk 1 óra alatt a sima GA beállítást”, most is megoldja. A rossz hír, hogy szakszerűen most aligha fogja, mert a GA4 megfelelő beállítása jóval bonyolultabb mint a régi Analytics setup volt.

Fejlesztési és technikai problémák

  • A fejlesztő nem elérhető, nem tudja megcsinálni a szükséges módosításokat a weboldalon. Így nem lehet bekötni GA4-et, egyedi konverziókat meg főleg nem lehet mérni majd.
  • A fejlesztő lassan és/vagy hibásan csinálja meg a kért módosításokat a weboldalon. Így bár a GA4 egy része működik, de mondjuk konkrét mérések már nem fognak.
  • Menet közben derül ki, hogy a GA4 tech setup bizony néha nem 5 perc fejlesztési időt igényel, és ez rosszul vagy egyáltalán nem lett felmérve meg kommunikálva. Aztán elindul az ujjal mutogatás, csak a projekt nem halad.

A fenti esetek nem elképzelt szituációk. A valóságban mind megtörténtek.

Nem tudja ezt a fejlesztő nekem beállítani? Anno is ő állította be az Analyticset!

A régi típusú Google Analytics beállítása egy lényegesen egyszerűbb és gyorsabb feladat volt, mint a GA4 beállítása. 

Ha valaki szakszerűen akarja beállítani a GA4-et (mert szükség van konverziómérésre, cookie consentre stb), akkor ahhoz már nem elég csak pár sor kódot berakni a weboldalba, hanem szükség van Google Tag Manager használatra és ismeretre is.

A legtöbb webfejlesztő pedig pár sor kódot be tud és be is szokott rakni egy oldalba, de Google Tag Manager setupot a legritkább esetben szokott vállalni. Ez ugyanis egy külön szakma és terület, amivel ők nem foglalkoznak.

Így nem lehet reálisan elvárni tőlük, hogy csináljanak meg egy olyan dolgot, amihez nem értenek és nem is a szakterületük. 

Olyan lesz ez megint, mint a GDPR Armageddon?

Igen, de nem. A GDPR átállás szent dátuma 2018. május 25. volt. Akkor nagyon sok mindennel riogatták az embereket, hogy “hű de meg lesz mindenki büntetve”, aki nem teljesíti ezt meg azt GDPR téren. Szabályzatokat kellett írni, adatvédelmi felelőst kijelölni és így tovább.

Aztán kiderült, hogy a nagyon durva vétségeken kívül a kutyát nem büntették meg az elmúlt közel 5 évben. Még azokat sem, akik konkrétan semmilyen GDPR szabályt nem tartottak be.

Ez nyilván nem helyes hozzáállás, de a GDPR utózönge sok céget nagyon kényelmessé tett, mert a GDPR átállás egyik, és legfőbb mozgatórugója a cégeknél a “pénzbüntetés elkerülése volt”.

Ezzel szemben a GA4 átállás során nem de facto (külső erő általi) pénzbüntetésre kell majd számítani. Csak arra, hogy adat nélkül, vakon fogsz tovább repülni.

Ha eddig is így működtél, vagy a cég ahol dolgozol ilyen, akkor tényleg semmilyen tennivalód nincs. És ez nem kritika vagy intrika, hanem valóban így gondolom. Aki 5-10 éve megélt digitális analitika nélkül, az Analytics fiókra rá se nézett az elmúlt 5 évben meg azt se tudja van-e hozzáférés, annak nem az új GA4 fiók setup hozza majd el a szemléletváltást. Nekik is hasznos lehetne persze, de nem ez fog megváltást hozni az üzletmenetben.

Mivel most nincs erős külső nyomás, ezért nem is számítok arra, hogy a GA4 adaptáció olyan mértéket és penetrációt ér majd el, mint a GDPR.

A legtöbb cég számára ugyanis nem lesz égető fájdalom az első naptól kezdve a digitális adatok hiánya. Sokkal inkább egy csendes gyilkos lesz, és amikor 3-6 hónappal később kellene valamilyen adat, akkor fognak rájönni, hogy semmilyen infójuk nincs 2023. július 1. óta.

Vicces, de valós szcenáriók

Nézzünk néhány valós szcenáriót, amin most még nevetünk. De a szakértők már tudják, hogy be fog következni:

2023. június 1-20. között ébredők

  • Jönnek a nagyon későn ébredők. Mindegy milyen áron, csak valaki csinálja meg a GA4 setupot. Az se baj, ha nem tökéletes, csak legyen valami adat a fiókban.
  • Az ismertebb és tapasztalt cégek, szakik már mind elkeltek, ezért PPC, SEO és egyéb IT szakemberek próbálnak majd fusiban GA4-eket tákolni. Egészen komolyan felpörögnek a “GA4 setup tutorial” keresések és videó megnézések YouTube-on magyar IP címekről.

2023. június 20-31. között ébredők

  • 10 nap van hátra. Minden GA4-et végző cég kiröhögött, amikor ajánlatot kértél akár kicsi, akár közepes méretű GA4 setupra.
  • Annyira későn van, hogy már csak a szomszédban hacker Lacika vállalja be neked, hogy megcsinálja. De június 28. után már egy emailedre se reagál. Nyomod a csengőt, de nem nyit ajtót. Utólag kiderül, hogy június 28-án elment a Balaton Soundra és ott megdobták egy jó ajánlattal. Ma már Németországban hidegburkoló, mert az jobban fizet.
  • Örülsz neki, de Te közben GA4 setup nélkül maradtál.

2023. július 1-30. között ébredők

  • Elkezd fura lenni, hogy nem azokat az adatokat látod, mint korábban. Eddig voltak számok, meg grafikonok Analyticsben, most meg MINDEN nullát mutat. 
  • Gyorsan kapkodsz, hogy mi legyen, mert teljesen vakon mozogsz. Az ügyvezető / tulajdonos vár tőled egy riportot, de nem tudsz mit mutatni.
  • A GA4 setupot végző szakemberek most érnek vissza a Balaton Soundról, de mind fáradtak és másnaposak. Arra kérnek, hogy térjetek erre majd vissza szeptemberben, hogyha még aktuális lesz.

2023. július 15-szeptember 15. között ébredők

  • Valahogy elkerült téged az összes GA4 átállásról szóló paráztató cikk és hír. Az ügynökséged se szólt róla előre. Nyugodtan mész el nyaralni Törökországba.
  • Épp szabadságon vagy, és hív a főnök (aki soha nem hív!), hogy eltűnt minden adat az analitikából. Igaz a bounce rate végre 0% lett, de közben az árbevétel is. Ez szerinte nem jó összefüggés, és közepesen indulatos hangnemben érdeklődik, hogy “mi folyik itt”?
  • Rájössz, hogy “atyaég, akkor lehet emiatt volt FONTOS / SÜRGŐS az email tárgya”, amit az ügynökség küldött, de meg már nem nyitottad, mert a last minute nyaralós visszaigazolás áttolta az olvasatlan üzenetek között a 2. oldalra. Mivel nem volt már szem előtt, így nyilván elvesztette a sürgős / fontos jellegét. 
  • Hívod a fejlesztőt / marketingest / ügynökséget, hogy nagy baj van, azonnal kellene segítség. Ha szerencséd van, akkor még maradt nyárra kedv és idő ezt megcsinálni. Ha nem, akkor majd ősztől kell visszatérni a dologra.

2023. október eleje után ébredők

  • Az ügyvezető kér tőled egy riportot Q3-ra.
  • Felcsapod az Analyticset, de ott csak Q1-re meg Q2-re van adat. Július 1-től semmi. Nulla minden.
  • Rájössz, hogy baj van. 
  • Keresel egy céget, aki megcsinálja neked a GA4 beállítását.
  • Meglepődsz, hogy kapsz időpontot, már akár azon a héten is el tudják kezdeni a munkát. Örülsz, hogy milyen flottul és simán ment a dolog. Mit paráztatott itt mindenki, hogy nincs szakember a piacon…
  • Q3-as riportod mondjuk továbbra sincs. Sebaj, majd lesz Q4-es.

Az esetek persze elképzeltek és szórakoztatóak, de ezek nagy része igenis meg fog történni.

Összefoglalás

A GA4 átállás egy komoly és valós probléma nagyon sok cég számára. A hátralévő 100 nap soknak tűnik, ameddig át lehet állni (2023. július 1.), de meglepődnél mennyien fogják ezt az utolsó (vagy akár utolsó utáni) pillanatra hagyni.

Ott pedig több kockázattal is szembe kell nézni:

  • Nem lesz kész időben a GA4 setup
  • Kész lesz, de komoly kompromisszumok árán (azaz nem lesznek megfelelő mérések, hibásan mér majd stb)
  • Kész lesz, de sokkal drágábban / felesleges mennyiségű stressz mellett

A hátralévő 100 nap soknak tűnik, de valójában nem az. A kockázatok és mellékhatások elkerülése érdekében mindenképp keresd fel marketing ügynökségedet vagy GA4 szakértődet!


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!