Blog Google első helyre kerülés lépésről lépésre
Google első hely

Google első helyre kerülés lépésről lépésre

Van egy klasszikus SEO-s favicc, ami nagy kedvencünk. Így hangzik:

Google második oldal

Ha a Google második oldalán szerepelsz, akkor gyakorlatilag láthatatlan vagy. Úgyhogy jogosan merül fel a kérdés, hogy mi a Google első helyre kerülésének titka? A válasz viszonylag egyszerű:

Hát azt senki sem tudja. Még a Google mérnökei sem.

Ettől függetlenül a Google 1. oldalára (nem 1. helyére!) és az első pozíciók közé reális esélyünk van bekerülni. Ebben a bejegyzésben ezeket a (nem is olyan) titkos összetevőket mutatjuk meg – lépésről lépésre.

0. Technikai SEO feltételek ellenőrzése

A technikai SEO lényegében arról szól, hogy milyen jól lehet indexelni a weboldal tartalmát és az mennyire szolgálja ki az alapvető technikai elvárásokat. Sokszor összefüggő technikai hibák akadályozzák meg azt, hogy az adott weboldal rangsorolni tudjon.

A nulladik lépés tehát egy Technikai SEO audit elvégzése, aminek kétféle eredménye lehet:

  1. Találunk hibákat, amiket részletesen listázunk. Ezeket a hibákat a lehető legrövidebb időn belül el kell hárítani.
  2. Úgy találjuk, hogy a weboldal technikai része alapból rendben van.

Ha ezzel megvagyunk, ellenőrizzük a SEO beállításokat. Csakis ezeket követően van értelme kulcsszavakkal foglalkozni.

1. A tartalom fő kulcsszavának kiválasztása

A technikai feladatok elvégzése után következik a (fő) kulcsszavak kiválasztása és a stratégia felállítása.

Van egy nagyon fontos SEO aranyszabály, amit sokan nem értenek, mert még nem látják át a teljes képet (a “big picture”-t):

Egy tartalom egy fő kulcsszó.

Ez azt jelenti, hogy egy megcélzott kulcsszóra egy tartalmat (URL-t) szabad csak létrehozni. Különben kannibalizációról beszélünk, ahol a saját tartalmaink egymással fognak konkurálni.

Hogy ne csak vaktában lövöldözzünk, nagyon fontos megtudnunk, hogy mire keresnek a felhasználók. Erre azért van szükség, mert nagyon könnyen az első helyen lehetünk olyan kulcsszóra, amire nagyjából senki sem keres. Ilyenkor örülünk persze, hogy elől vagyunk. De érdemi forgalmat nem fognak ezek a tartalmak hozni.

Ezt a módszert kulcsszókutatásnak nevezzük, amikor különböző kulcsszó kereső szoftverek segítségével visszafejthetjük, hogy mit írnak be az emberek a Googlebe. Ezáltal fogjuk csak igazán látni, hogy milyen problémákra milyen megoldást, azaz milyen termékeket és szolgáltatásokat keresnek.

Tipp: Ha nem tudod, hogy mi az a kulcsszókutatás vagy még sosem csináltál egyet az elejétől a végéig, akkor a következő cikkel folytasd: Kulcsszókutatás: 10 hasznos kulcsszó kereső a jobb SEO-ért.

Ha megvan, hogy milyen kulcsszóra szeretnénk a Google első oldalára kerülni, akkor egy lépéssel tovább léphetünk.

2. Tartalmi formátum meghatározása

A Googleben keresgélve leginkább a következő tartalmi formátumokkal, tartalmi típusokkal találkozhatsz:

  • Főoldal / kezdőlap
  • Cikkek / blogposztok
  • Címkék, rovatok, hír gyűjtőoldalak / archívumok
  • Szolgáltatás (és landing) oldalak
  • Termékkategória gyűjtőoldalak
  • Termékek
  • Interaktív eszközök, funkcionális oldalak
  • Fórumok, stb.

Minden egyes kulcsszóra más lesz az ideális tartalmi formátum. Ezt mindig ellenőrizzük! Ez az a lépés, amit a legtöbben kihagynak a tartalomgyártás során.

Tehát, ha webáruház tulajdonosként termékekkel vagy blogposztokkal próbálsz meg olyan kulcsszóra rangsorolni, amire kategória oldalt vagy alkategóriát kellene létrehozni, akkor az nem fog sikerülni.

Ezt a legkönnyebben és leggyorsabban úgy tudod ellenőrizni, hogy csak nemes egyszerűséggel rákeresel a kifejezésre a Google keresőben. Mert amik elől szerepelnek, azok nem véletlenül vannak ott.

Például “fűmag” kulcsszóra keresve a Google első oldalán kizárólag webshop kategóriákat látunk:

Fűmag kategóriák

De ha megváltoztatjuk, pontosabban bővítjük a kulcsszót medium tail kulcsszóvá, azaz hozzáadunk egy szót: “fűmag vetése” – máris blogposztok fognak rangsorolni.

Fűmag blogok

Tehát a keresési szándékot mindig a lehető legjobban ki kell szolgálni, hiszen a Googlenek az a célja, hogy a legpontosabb találatot adja a keresést végző embereknek.

3. Tartalom elkészítése

Ha rendben vannak a technikai feltételek, megvan a fő kulcsszavunk és azt is tudjuk, hogy milyen formátumú tartalmat kell készíteni, akkor következhet a tartalomgyártás.

A tartalom előállítása során mindig azt kell szem előtt tartani, hogy az a lehető legjobb minőségű legyen. A Google álláspontja szerint bár az E-E-A-T nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolást, mégis érdemes a tapasztalat, szakértelem, tekintély és megbízhatóság szerint dolgozni.

A Google ugyanis “jutalmazhatja” azokat az oldalakat, ahol a szerző ténylegesen megtapasztalta a témát, amiről ír.

Nehéz lenne olyan megbízható kertészt elképzelni, aki úgy ír a fűmag vetésről, hogy még sosem füvesített vagy gyepszellőztetett korábban.

Nézzünk egy példát a tartalom elkészítésére. A példánk maradjon továbbra is a “fűmag vetése”. Az Ahrefs ingyenes Keyword Generator eszközében rákeresünk a fűmag vetése kulcsszóra, és megnézzük, hogy miket kellene érinteni a téma kapcsán:

Fűmag vetése másodlagos kulcsszavak

Látjuk, hogyha fűmag vetésre keres valaki, akkor a következőkre is kíváncsi:

  • fűmag vetése tavasszal
  • fűmag vetése ősszel
  • fűmag vetése nyáron
  • fűmag vetése m2
  • fűmag vetése télen
  • felújító fűmag vetése
  • fűmag vetése ideje
  • fűmag vetése kézzel
  • fűmag vetése házilag
  • fűmag vetése mikor
  • stb

Ha van előfizetésünk valamelyik Ahrefs csomaghoz, akkor sokkal pontosabb adatokat is láthatunk:

Fűmag vetése URL az Ahrefs szoftverben

Pontosan láthatjuk, hogy milyen kulcsszavakra milyen Google pozícióban van az adott cikk és körülbelül mennyi organikus forgalmat (kattintást) szerez.

Ezek a kulcsszavak lesznek a tartalom másodlagos kifejezései, amikre a tartalom során mindenképp ki kell térni, a SEO szövegírás technikája alapján. Ha nincs profi SEO szoftverhez előfizetésünk, akkor a keywordtool.io-t is használhatjuk:

Fűmag vetése kulcsszavak a Keyword Tool-ban

A fő kulcsszót (fűmag vetése) pedig mindenképp helyezzük el a 3 legfontosabb tartalmi rangsorolási tényezőbe (“ranking signal”-ba):

  • URL
  • Page title
  • H1

majd publikáljuk a tartalmat.

4. Linképítés

A publikálást követő utolsó, de kihagyhatatlan lépés, ha a Google első helyre kerülés a cél, az a linképítés. Ennek 2+1 eleme is van:

  • 1. Külső hivatkozások (backlinkek)
  • 2. Belső linképítés
  • +1 Kifelé mutató linkek

Nézzük meg ezeket röviden.

1. Külső hivatkozások (backlinkek)

Minden kulcsszónak két fontos tulajdonsága van:

  1. Keresési volumen: azaz hányszor keresnek rá átlagban 1 hónap alatt
  2. Nehézség: azaz milyen nehéz bekerülni rá az első oldalra

A nehézséget a legtöbb SEO szoftver a külső forrásból szerzett linkek (backlink) mennyisége és minősége alapján kalkulálja.Az Ahrefs ingyenes Keyword Difficulty Checker eszközében meg tudod nézni, hogy a megcélzott kifejezés mennyire nehéz:

Fűmag kulcsszó nehézsége

A “fűmag” egy 2-es nehézségű kifejezés, aminél azt az információt kapjuk, hogy körülbelül 3 weboldalról kellene linket építenünk, hogy a Google első oldalára kerüljünk.

Ha jól megnézzük, akkor a #3 helyezettnek 2 hivatkozó domainje (referring domain) is van.

A DR (Domain Rating) is egy rendkívül fontos mutató. Ez a domain erősségét mutatja meg. Ahogy látszik is, egy obi.hu-nak vagy egy arukereso.hu-nak sokkal magasabb a DR értéke a 3. webshopnál, ezért ők előnyben lehetnek.

A saját tartalom hitelességét úgy tudjuk növelni, ha elérjük, hogy más weboldalak tulajdonosai lehivatkozzák a saját url-ünket, mint hiteles forrást.

A backlinkek minősége és mennyisége 2023-ban is az egyik legfontosabb SEO faktor. Ezt a legnehezebb fejleszteni, de a versenytársaknak is ezt a legnehezebb reprodukálni. Tehát ha jól csinálod (vagy olyat bízol meg, aki profin csinálja), akkor komoly versenyelőnyre tehetsz szert.

Linképítő technikákat a Linképítés tippek: kezdőknek és haladóknak című cikkünkben találhatsz.

2. Belső linképítés

A belső linképítés arra való, hogy az összekapcsolódó tartalmak között útvonalakat alakítsunk ki. Ezért kell “összelinkelni” a szövegben az összekapcsolódó tartalmakat.

Arra érdemes figyelni, hogy a link szövege (horgonyszöveg) tartalmazza a kulcsszót. Tehát ne az legyen a link szövege, hogy “kattints ide”, “olvasd el ezt”, hanem ténylegesen a kulcsszó legyen a link szövegének (anchor text) beállítva. Ne úgy, ahogy itt:

Kattints ide horgonyszöveg
  • Ha egy kertészeti webshopod van, ahol fűmagokat is árulsz, akkor a “fűmag vetése” blogposztból linkeld meg a fűmag kategória oldaladat,
  • de ha a “gyepbetegségekről” is van külön cikked, akkor “fűmag” kulcsszóra ne a “fűmag vetése” cikket linkeld, hanem a kategória oldalt. Ezzel összezavarnád a Googlet, de a felhasználót is.

Belső linképítési lehetőségeket könnyedén találhatsz, ha használod a site: keresési operátort.

A Google keresőbe a következő formátumba kell beírnod:

site:weboldalad.hu "kulcsszó"

Ekkor a Google listába rendezi a legrelevánsabbnak tartott tartalmaidat.

WordPress esetén az is tud működni, ha csak egyszerűen rákeresel a kulcsszóra a bejegyzések keresőjében.

WordPress keresője

+1. Kifelé mutató linkek

Sok helyen lehet arról is olvasni, hogy a Google “nem szereti”, ha nem linkelsz meg más weboldalakat. Ezért azt tanácsolják, hogy minden cikkedből linkelj meg más, témareleváns cikket / oldalt, akár külföldi portált is. Ennek haszna szerintünk vitatott, hiszen enélkül is lehet kiemelkedő eredményeket elérni, de egy biztos: ha nem konkurenciát linkelsz, akkor a SEO-dnak ártani nem igazán tudsz vele – a konverziódnak már inkább.

Nehezebb piacokon a Google helyezéseket (ha minden más faktor rendben van) kizárólag backlinkek szerzésével tudjuk javítani. Azzal, ha mi adunk másoknak, nem leszünk előrébb.

Összegezve

Így áll össze tehát a SEO, három fontos alapelemből:

  1. Technikai rész
  2. Tartalmi rész (on-page SEO)
  3. Linkek (off-page SEO)

Nincs titkos összetevő a receptben.

Hogyan kerülhetünk a Google első helyére?

  1. Válasszuk ki a fő kulcsszót
  2. Optimalizáljunk az ideális tartalmi formátumnak megfelelően
  3. Fejlesszük az on-page elemeket
  4. Építsünk belső linkeket, szerezzünk backlinkeket
  5. Végezetül várunk, és ahogy jönnek az adatok, újraoptimalizálunk

A keresőoptimalizálás bár egyszerűnek tűnhet, és vannak piacok, ahol lényegében az is, de magas belépési küszöbbel rendelkező piacok esetén óriási kihívás. Ilyen iparágakban az eredményeket hosszú hónapokban, de akár években is mérhetjük.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!