ROI
ROI jelentése
A ROI az angol „Return On Investment” kifejezés rövidítése, amely magyarul a befektetés megtérülését jelenti. A kiszámítása a következőképp történik: (Befektetés jelenértéke – Befektetés költsége)/(Befektetés költsége) vagy másképpen (Befektetés haszna/Befektetés költsége).
ROI a digitális marketingben
A következő példánk keresztül láthatjuk, hogy hogyan lehet a befektetés megtérülését kiszámolni különböző esetekben.
Tegyük fel, hogy van két cégünk A és B, akik egymással versenyző termékeket szeretnének eladni a következő hat hónapban. Az A cégnél úgy döntenek, hogy keresőoptimalizálás segítségével, a B cég esetében pedig PPC hirdetésekkel tesznek szert új vásárlókra. Legyenek az adatok a következőek
- A keresőoptimalizálás ára 100.000 Ft, egyszeri díj
- A PPC hirdetések ára 20 Ft hirdetésenként
- Az A cég konverziós rátája 3%, a B cég rátája 5%.
- Az A cég 2.000 Ft profitot realizál egy átlagos eladáson, a B pedig 1.500 Ft-ot.
Tegyük fel, hogy mind a két módszer 10.000 új látogatót hozott a cégeknek, kérdés, hogy melyiknek mennyi volt a megtérülési rátája?
Elsőként a befektetés hasznát kell meghatározni. Ezt a látogatók száma*konverziós ráta*egységenkénti profit képlet segítségével tudjuk megtenni.
- Befektetés haszna A esetben: 10.000*3%*2.000 Ft = 600.000 Ft
- Befektetés haszna B esetben: 10.000*5%*1.500 Ft = 750.000 Ft
Ezután a költségeket kell kiszámolni.
- Befektetés költsége A esetben: 100.000 Ft
- Befektetés költsége B esetben: 10.000*20 Ft = 200.000 Ft
Innen pedig már meg tudjuk határozni a befektetés megtérülését.
- ROI A esetben: 600.000 Ft/100.000 Ft = 600%
- ROI B esetben: 750.000 Ft/200.000 Ft = 350%
Érdemes lehet még megjegyezni azt, hogy pontosabb képet kapunk, hogyha ugyanolyan időintervallumra vizsgáljuk a megtérülést, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy egy 50% megtérülést 1 vagy pedig 10 év alatt értünk el.