ROI

A ROI az angol "Return On Investment" kifejezés rövidítése, amely magyarul a befektetés megtérülését jelenti. A kiszámítása a következőképp történik: (Befektetés jelenértéke - Befektetés költsége)/(Befektetés költsége) vagy másképpen (Befektetés haszna/Befektetés költsége).

ROI

ROI jelentése

A ROI az angol „Return On Investment” kifejezés rövidítése, amely magyarul a befektetés megtérülését jelenti. A kiszámítása a következőképp történik: (Befektetés jelenértéke – Befektetés költsége)/(Befektetés költsége) vagy másképpen (Befektetés haszna/Befektetés költsége).

ROI a digitális marketingben

A következő példánk keresztül láthatjuk, hogy hogyan lehet a befektetés megtérülését kiszámolni különböző esetekben.

Tegyük fel, hogy van két cégünk A és B, akik egymással versenyző termékeket szeretnének eladni a következő hat hónapban. Az A cégnél úgy döntenek, hogy keresőoptimalizálás segítségével, a B cég esetében pedig PPC hirdetésekkel tesznek szert új vásárlókra. Legyenek az adatok a következőek

  • A keresőoptimalizálás ára 100.000 Ft, egyszeri díj
  • A PPC hirdetések ára 20 Ft hirdetésenként
  • Az A cég konverziós rátája 3%, a B cég rátája 5%.
  • Az A cég 2.000 Ft profitot realizál egy átlagos eladáson, a B pedig 1.500 Ft-ot.

Tegyük fel, hogy mind a két módszer 10.000 új látogatót hozott a cégeknek, kérdés, hogy melyiknek mennyi volt a megtérülési rátája?

Elsőként a befektetés hasznát kell meghatározni. Ezt a látogatók száma*konverziós ráta*egységenkénti profit képlet segítségével tudjuk megtenni.

  • Befektetés haszna A esetben: 10.000*3%*2.000 Ft = 600.000 Ft
  • Befektetés haszna B esetben: 10.000*5%*1.500 Ft = 750.000 Ft

Ezután a költségeket kell kiszámolni.

  • Befektetés költsége A esetben: 100.000 Ft
  • Befektetés költsége B esetben: 10.000*20 Ft = 200.000 Ft

Innen pedig már meg tudjuk határozni a befektetés megtérülését.

  • ROI A esetben: 600.000 Ft/100.000 Ft = 600%
  • ROI B esetben: 750.000 Ft/200.000 Ft = 350%

Érdemes lehet még megjegyezni azt, hogy pontosabb képet kapunk, hogyha ugyanolyan időintervallumra vizsgáljuk a megtérülést, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy egy 50% megtérülést 1 vagy pedig 10 év alatt értünk el.

 

 


Cikkek, ahol írtunk már erről a témáról

tartalommarketing

A tartalom a király - az elmúlt években még a csapból is ez folyt. Ezzel emelkedő pályára állt a tartalommarketing és egyre többen kezdtek el contentet gyártani. De vajon megéri nekik? Mennyit is ér valójában a tartalom?