
Tipikus AdWords hibák, amiket Te is elkövethetsz
Google AdWords hibák
A rankings.hu mérései alapján a magyar felhasználók évek óta 95% feletti arányban a Google keresőjét használják, az elmúlt bő egy évet vizsgálva pedig stabilan 98% körül mozog a keresőóriás részesedése a hazai piacon.
Manapság már talán mindenki számára egyértelmű, hogy hiába van weboldalunk, ha oda nem érkezik érdemi forgalom. Olyan ez, mintha a város egy eldugott pontján nyitnánk egy kis üzletet, amit semmilyen eszközzel nem reklámozunk, de közben azt várjuk, hogy jöjjenek a vevők.
A hazai piac a fenti statisztikák alapján tehát elég homogén. Ha keresésről beszélünk, akkor a Google hirdetési rendszerével érhetjük el a legnagyobb számú felhasználót. A közösségi média esetében ugyanúgy igaz ez itthon a Facebookra, bár utóbbi egyeduralmát fokozatosan töri meg az Instagram. Ezzel azonban a saját hirdetési lehetőségeiket bővítik ki, hiszen az Instagram is a Facebook tulajdonában van.
A Google AdWords (vagy új nevén Google Ads) értékesítési stratégiájának fontos eleme, hogy folyamatosan bombázzák a hazai cégeket a hirdetési rendszer használatára buzdító kuponokkal, illetve egy ideje már a Google Analytics felhasználói is rendszeresen kapnak ilyen tartalmú emaileket.
Egyrészről ez jó stratégia, azonban ügynökségi oldalon gyakran látjuk ennek a negatívumait is. Korábban nem volt olyan szigorú a kuponok felhasználása, ezért számtalan vállalkozás havonta csinált új AdWords fiókot azért, hogy új kódot tudjon felhasználni. Ennek a gyakorlatnak a Google vetett véget, amikor bevezette azt a szigorítást, hogy egy cég csak egy alkalommal használhat fel ilyen kódot a frissen létrehozott (21 napnál nem régebbi) AdWords fiókjában. Mivel ez csak az apróbetűben szerepel, ezzel a mai napig a legtöbben nincsenek tisztában.
A legfőbb probléma azonban nem ez, hanem hogy a többség nagyon minimális előzetes információgyűjtést követően vág bele a rendszer használatába, hanem inkább az, hogy a felhasználók megfeledkeznek arról, hogy a keresőmarketing egy külön szakma, az AdWords kezelőfelülete pedig felér egy vadászgép műszerfalának bonyolultságával – már ha az ember igazán elmélyed az egyes menüpontokban és beállítási lehetőségekben.
Közel tízévnyi tapasztalattal és 1+ milliárd forint menedzselt költéssel a hátam mögött igyekszem összegyűjteni azokat a tipikus hibákat, amikkel szembesültem több száz AdWords fiók auditáláskor illetve fiók átvételkor. Kifejezetten azokra a hibákra fókuszáltam, amikor házon belül az ügyvezető/tulajdonos vagy PPC rendszerek használatában kevés tapasztalattal rendelkező marketinges kezelte korábban a kampányokat.
Tipikus hiba #1:
Automata beállításokat használsz
Nevezhetném 0. hibának is, jellemzően akkor fordul elő, amikor az újonnan létrehozott fiókban a rendszer végigvezet az egyes lépéseken, mi pedig a szoftverek telepítésekor megszokott Tovább gombra kattintásos logikát követve minden esetben elfogadjuk az ajánlott beállításokat. Természetesen ez még mindig jobb sok esetben, mintha rossz manuális beállításokat használnánk, azonban a kampánycéljaink eléréséhez egyértelműen nem lesz ideális.
Tipikus hiba #2:
Nem megfelelő kulcsszavak használata
Klasszikus téveszme, hogy az a jó, ha szélesen célzunk, mert akkor nagy tömegeket tudunk elérni a hirdetésekkel. Adódhat olyan eset, amikor a keresőhirdetéseket márkaépítésre is használjuk, azonban a legtöbb esetben, főleg ha korlátozott a költségkeretünk, akkor ez rossz kampánystratégia. Az AdWords egyik legfőbb előnye, hogy pontosan célozhatunk a számunkra legrelevánsabb kulcsszavakra, kifejezésekre.
Gyakori ötlet, hogy ha például cégeket akarunk elérni a hirdetéseinkkel, akkor vegyük fel a vállalati hitel vagy a céges bankszámla nyitás kulcsszavakat, mert ezekkel biztosan el tudjuk érni a célcsoportunkat. Viszont azt nem veszi figyelembe ez a logika [vagy nem is tudja az illetékes], hogy az AdWords fontos elemei a relevancia és a minőség, amit megfelelő tartalmak hiányában nem tud az adott website biztosítani a fenti kulcsszavak esetében, kivéve persze ha egy banknak készítünk éppen kampányokat.
Tipikus hiba #3:
Nem használjuk a kulcsszó egyezés típusokat
A legtöbb esetben ez az egyik alapvető forrása annak, hogy a rendelkezésre álló korlátozott keretet a kedves hirdető nagyon hamar elégeti. Az általános egyezés az esetek többségében nem javasolt, mert rengeteg olyan keresésre is megjelenünk így, ami nem releváns számunkra.
5 féle egyezés típus érhető el:
- Általános egyezés
- Módosított általános egyezés
- Kifejezés egyezés
- Pontos egyezés
- Kizáró vagy negatív kulcsszavak
Az első 4 típus annak a szabályozásában van a segítségünkre, hogy milyen keresési kulcsszavakra, kifejezésekre szeretnénk hirdetéseket megjeleníteni, míg az utolsó célja az, hogy kizárjuk annak a lehetőségét, hogy számunkra irreleváns keresésekre jelenjünk meg.
Például ha csak új termékeket árulunk a weboldalunkon, akkor a használt szót tartalmazó kifejezésekre nincs értelme megjelentetni a hirdetéseket.
Az alábbi szemléltető ábra adhat némi támpontot hogyan érdemes használni a különböző egyezéseket.
Az adott kampány céljaitól nagy mértékben függ, mikor melyik egyezést használjuk. Évekkel ezelőtt a Google azt ajánlotta, hogy állítsuk be mindegyik típust minden kulcsszó esetében, ma már ez kerülendő stratégia! A nagyobb keresettséggel rendelkező szavaknál best practice, hogy alkalmazzuk a módosított általános egyezést (+asics +futócipő) és mellette a pontos egyezésű ([asics futócipő]) változatot is.
Nagy számú kulcsszó használatakor egyébként is javasolt az AdWords Editor használata, ebben a videóban lépésről lépésre bemutatja Várkondi László, hogy hogyan lehet több egyezés típust is beállítani egyszerűen és gyorsan a szoftverrel.
Fontos: Különböző egyezés típusokkal felvehetjük ugyanazt a kulcsszót, azonban arra nagyon figyeljünk, hogy minden szó csak 1 alkalommal szerepeljen a fiókban, mert ha több kampányban is használjuk ugyanazt az egyezést, akkor a saját kampányaink egymással fognak versenyezni!
Tipikus hiba #4:
Elmulasztjuk a negatív kulcsszavak beállítását
Az előző pontban említettek miatt már a kampány tervezésekor célszerű fiók illetve kampány szintű kizáró kulcsszó listákat készítenünk, ezzel rengeteg felesleges költést spórolhatunk meg magunknak. Erre használhatjuk a Google Kulcsszótervező eszközét, az Übersuggest vagy Keywordtool eszközöket és persze magunktól is írhatunk olyan szavakat, kifejezéseket, amikre biztosan tudjuk, hogy nem akarunk megjelenni.
Tipikus hiba #5:
Kampánytervezéskor nem vesszük figyelembe a weboldal struktúráját
Google ajánlás és alapvetően egy jó tanács, ha a kampányok tervezésekor a weboldalunk felépítését is figyelembe vesszük. Persze ennek előfeltétele, hogy jó menüstruktúrában építsük fel a weboldalt, de ha szerkezet ideális, akkor nem hibázhatunk nagyot azzal, ha a kampányfelépítésnél ezen a vonalon indulunk el.
Ezen kívül érdemes más megközelítéseket is alkalmazni, mérlegelni olyan kampányok létrehozását, ami a saját márka szavainkat célozza.
Sokan előszeretettel hirdetnek a konkurensek nevére vagy márkájára. Én ezt a stratégiát nem javaslom senkinek. A relevancia miatt drága lesz a hirdetés, kevés konverziót hoz és ha megtévesztő módon csináljuk, akkor akár jogi probléma is adódhat belőle. Célszerű a konkurensekkel megegyezni, hogy senki nem hirdet a másik márkanevére így rengeteg kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat.
Tipikus hiba #6:
Egy kampányban futtatunk a keresési és a display hálózatra célzott hirdetéseket
Minden esetben külön kampányt használjunk a keresési és a display hálózatra célzott hirdetésekhez. Ez nem csak a későbbi kampány optimalizálás és elemzés szempontjából fontos, hanem azért is, mert a két hálózat teljesen eltérő beállításokkal tud hatékonyan működni és a hirdetések jóváhagyási folyamata is másképp működik.
A szöveges hirdetések sok esetben akár 15-20 percen belül futhatnak a keresőben, míg a display hirdetések jóváhagyása akár 24-72 órát is igénybe vehet. Ha gyorsan szeretnénk egy kampányt indítani a keresőben, akkor ezt érdemes észben tartani.
Tipikus hiba #7:
Hirdetéscsoportonként csak 1 hirdetést használunk
Régebben voltak olyan ügynökségek, akik a kampányfelállítást az alapján árazták be, hogy “mekkora” kampányt készítenek. Ez azért volt nagyon rossz megközelítés, mert az AdWords ilyen szempontból nem korlátoz, mondhatni akármennyi szöveges hirdetést beállíthatunk.
A legrosszabb megoldás, ha ennek ellenére csak 1 szöveget írunk. Egy mini kampány esetében is legalább 2-3 szöveget készítsünk minden csoportba, de egyszerre ne futtassunk 4-5 változatnál többet. A folyamatos optimalizálás része, hogy a költségkeret és a megjelenések függvényében időről időre ellenőrizzük, hogyan teljesítenek a szövegeink és az eredmények alapján tesztelünk folyamatosan új hirdetésszövegeket vagy akár csak egy-egy szöveg elemet.
Aktuális változás, hogy a Google bejelentette néhány hónappal ezelőtt az ETA (Expanded Text Ads) avagy magyar nevén kiterjesztett szöveges hirdetéseket. Ezekben a korábbi 25-35-35 karakteres bontást gondolták újra, és fokozatosan kivezetik a régi formátumot. Az új rendszerben a két címsor egyenként 30-30 karakteres lehet, a leíró sorok pedig egységes 80 karakteres mezőként jelennek meg. Ajánlott mielőbb létrehozni az új formátumban is hirdetésszövegeket, hogy meg tudjuk versenyeztetni a régi típusú hirdetésekkel.
Tipikus hiba #8:
Megfeledkezünk a kulcsszó – hirdetés – landoló oldal szentháromságról
Sokan gondolják, hogy az AdWords hirdetéseket elég magas CPC-kkel elkezdeni futtatni és nyert ügyük van. A valóság, hogy a minőség kiemelten fontos, a leglényegesebb pedig a relevancia. A használt kulcsszavaink legyenek harmóniában a hirdetéseink szövegével és a landoló oldalak szöveges tartalmával.
A keresőmarketing szakemberek régóta szajkózzák, hogy a főoldalra landoltatni hirdetéseket a legtöbb esetben nem hatékony, gyenge eredményeket produkál. Érthető, hogy a konkrét terméket célzó keresés esetében ha a felhasználó hozzá passzoló hirdetést kap, adott esetben akár árral feltüntetve, a landoló oldalon pedig egyből kosárba tudja tenni a terméket, akkor a konverziós arány sokszorosa lehet ahhoz képest, mint amikor ugyanennek a felhasználónak általános hirdetést mutatunk és a főoldalra érkezik a hirdetésre való kattintás után.
Az Amazon 1999-ben levédette az egy kattintásos vásárlás szabadalmát, tanuljunk a legnagyobbaktól, és tegyük minél egyszerűbbé a potenciális vásárlók számára a konverziós folyamat befejezését.
Tipikus hiba #9:
Rossz minőségű, lassú betöltésű oldalakat használunk landolónak
A Google szemében az utóbbi 5 évben folyamatosan nőtt a jelentősége a weboldal betöltési sebességének. Igaz ez az organikus (ingyenes) találatokra és a hirdetésekre egyaránt.
Tévhit, hogyha valaki fizet a hirdetésekért, akkor az ingyenes találatok között is jobb pozícióban fog szerepelni. A Google algoritmus által figyelt faktorok részben átfedésben vannak az ingyenes és a fizetett rangsor kialakításakor – innen ered a tévhit -, mindkettőben kiemelt szerepe van a betöltési időnek.
Rossz minőség pedig jelentheti elavult technológiák használatát, nem felhasználóbarát weboldal kialakítást vagy gyenge konverziós folyamatot. Ezek mind jelentősen ronthatják a hirdetési kampányaink hatékonyságát.
Tipikus hiba #10:
Nem használjuk ki a földrajzi célzásban rejlő lehetőségeket
A földrajzi célzás az egyik legfontosabb eszköz és néhány hónapja már nem csak megye illetve város szinten, hanem akár irányítószámok alapján is tudjuk célozni a hirdetéseinket.
Lehetőség van arra, hogy kiválasszuk a célzott területeket, de kizárásokat is beállíthatunk. Így például megcélozhatjuk az egész országot, kivéve a fővárost és megyeszékhelyeket vagy sugár alapján célozhatjuk a Balaton környékén élő felhasználókat. Ahogy eszközök és időbeli ütemezés szintjén, úgy a földrajzi célzásoknál is használhatunk ajánlatkorrekciókat.
Tipikus hiba #11:
A keresési kifejezések riport alapú kulcsszó tisztítást nem végezzük el rendszeresen
A kampányok magját a kulcsszavaink adják, ezért nagyon fontos, hogy a kulcsszólistákat tisztán tartsuk. Minél szélesebb kulcsszó egyezést használunk (lásd 3. pont), annál nagyobb az esély rá, hogy számunkra irreleváns szavakra is megjelenjenek a hirdetéseink.
A keresési kifejezések riport többek között arra használható, hogy átnézzük milyen keresésekre jelentünk meg és ez alapján új szavakat tudunk hozzáadni a hirdetéscsoportjainkhoz illetve potenciális negatív kulcsszavakat is találhatunk a listában. A költségkerettől függően a riportot hetente, de legalább havonta javasolt ellenőrizni.
Fontos, hogy a riport nem mutatja meg az összes keresett kifejezést, sajnos gyakran egy aggregált other sor is megjelenik a táblázat alján, aminek a részletes adatait nem tudjuk kinyerni.
Tipikus hiba #12:
Nem mérünk konverziókat
Végül, de nem utolsó sorban, mérjünk konverziókat! Ha nem webshopunk van, csak leadeket gyűjtünk, akkor legyen az a konverziómérés tárgya. De lehet ez egy kapcsolat oldal megtekintés vagy telefonhívásokat is mérhetünk konverzióként.
Ahhoz, hogy érdemben értékelhessük a kampányok eredményét és optimalizálni tudjuk a hirdetéseket ez elengedhetetlen visszacsatolás. Ha fő konverziós pontot nem tudunk meghatározni, akkor a mikro konverziókat mérjük be a Google Analytics segítségével és ezeket csatornázzuk be az AdWordsbe.
+1:
Nem hirdetünk a saját kulcsszavainkra
Mostohán kezelt téma a saját márkaszavainkra, domain címünkre való hirdetés. Sok esetben a kampánykiértékelés miatt, máskor az organikus találatok között elért jó pozícióval indokoljuk, hogy nincs szükségünk erre.
Ezeket a kattintásokat általában lényegesen olcsóbban, akár 1-2 Ft-ért megkaphatjuk, ezért hiba lenne ezeket a megjelenéseket átengedni a konkurenciának. Ezen kívül több erre irányuló kutatás megerősítette, hogy ha egy oldal 2 alkalommal is szerepel a találati lapon (1 hirdetés és 1 ingyenes találat), az a felhasználók szemében szignifikáns mértékben növeli a bizalmat az adott weboldal iránt illetve látványosan javíthatja a ROI-t.
Összességben ez néhány (tíz)ezer forintos plusz költséget jelent havonta, cserébe garantáltan az első helyen szerepelünk, amikor ránk keresnek. A 4 hirdetési hely bevezetése óta ennek azért nagyobb a szerepe, mert számos esetben a keresés után csak hirdetéseket látunk, az ingyenes találatok csupán a görgetést követően válnak láthatóvá.
Amennyiben hasznosnak találtad a cikkben leírtakat és szívesen olvasnád a folytatást haladóbb szinten elkövethető tipikus hibákkal, akkor oszd meg a cikket és kommentben is jelezd felénk, hogy érdekelne a 2. rész!
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!