WordPress és a keresőoptimalizálás
A WordPress rendszerét bizonyára sokan ismerik és nagyon sokan használják. Szinte biztos vagyok benne, hogy Te is találkoztál már ezzel a névvel, sőt próbáltad vagy van is Ez egy hosszú fejlődési folyamat eredménye. Ez miért is fontos SEO szempontból? Jelenleg a világ weboldalainak 41%-a a WordPress alapú.
Ez már a világ legnagyobb keresőjének, a Google-nek is feltűnt. 2018 végén a Google bejelentette, hogy hivatalos WordPress bővítményt készít Site Kit néven, mely 2019 végétől elérhető.
Ahogy WordPress népszerűsége nőtt, egyre inkább nőtt az igény a még precízebb, részletesebb on-site beállítások irányába. Az igénnyel párhuzamosan a megoldások és választható plugin lehetőségek is bővültek, a felhasználók nagy örömére. Napjainkban minimum 4 olyan WordPress bővítmény van, mely hatalmas segítségünkre lehet az on-site keresőoptimalizálásban.
WordPress és a SEO, keresőoptimalizálás
Miért előnyös a WordPress SEO-ra?
A WordPress, mint CMS, lehetőséget biztosít számunkra, hogy könnyen készíthetünk, publikálhatunk igényes, értékes tartalmakat, bármiféle kód szerkesztés nélkül, hétköznapi felhasználói ismeretekkel. A WP könnyű használata, felhasználóbarát felülete is segít.
Egy kattintással mind Apache, mind Ngix alapú szerverkörnyezetben létrehozhatunk SEO barát url-eket. A bejegyzéseinket címkékkel és kategóriákkal tudjuk strukturálni, rendezni tartalmainkat. A keresőoptimalizálást segítő kódszabványok gyakran már az alap sablonokban is megtalálhatóak, azonban kiváló SEO bővítmények érhetőek el ingyenesen is a WordPress rendszeréhez.
Továbbá több folyamatot is automatizálhatunk, kényelmesebbé, gyorsabbá tehetünk, így akár a munkánkat is gyorsíthatja, segítheti a kényelmes WordPress keresőoptimalizálás folyamatát.
A WP-re úgy érdemes gondolni, mint egy jó alapra. Egy hozzáértő fejlesztő kezében nagyon jó eredményt érhetünk el vele. Például az előbb ránéztem a thepitch.hu forráskódjára és bizony ez is WordPress, elég szép organikus forgalommal.
Miért nem a legjobb a WP a keresőoptimalizálásra?
Ne feledjük el, hogy a WordPress elsődlegesen egy blog motor. Egy blog indításához minden elementális részt tartalmaz. További funkciók hozzáadásához bővítményre lesz szükségünk. A WordPress előnye itt fordul a hátrányára. A könnyű bővítmény telepítés és a fejlesztői ismeretek nélküli használhatóság eredménye gyakran egy olyan weboldal, amit telepakol a tulajdonos (vagy a kedves honlapépítő) és ennek következtében lassú és halmozott hibalehetőségekkel teli weboldal lesz az eredmény. A WordPress egy eszköz, ezt nem tudom elégszer hangoztatni. Egy ügyes, tapasztalt szakember kezébe nagyon jó lesz az elérhető eredmény. Egy felhasználó pedig némi utánajárással és alapismeretekkel egy jó alapot el tud készíteni.
Másfelől ott vannak azok a fontos apróságok, hogy miként egy blogról beszélünk, annak vannak olyan oldalai, amik a felhasználói élményhez szükségesek, azonban SEO téren gyakorlatilag inkább csak problémásak. Ilyenek például a kategória és címke oldalak, amelyek önálló, értékes tartalommal nem rendelkeznek, ezért noha meglepő lehet, érdemes ezek indexelhetőségét levenni és kizárni a robotokat, hogy az indexben az igazán értékes tartalmak (oldalak, blogbejegyzések) szerepeljenek és így magasabb minőségű legyen az indexelésünk.
Hátrányként említhetjük még, hogy a WordPress keresőoptimalizálásához is szükséges minimum egy bővítményt telepítenünk, de ha kódolni nem tudunk, akkor többet is. Az alap WP core is fejlődik SEO terén, elég csak az 5.5-ben érkező gyári xml sitemap-re vagy lazy load-ra gondolnunk. Azonban a meta adatok (title, description, open graph) még nincs beépítve, ezeket SEO plugin használatával tudjuk hozzáadni weboldalunkhoz. Öröm az ürömben, hogy ezen keresőoptimalizációs segítő bővítmények ingyenes verziói is elegendők a honlapok többségéhez és nem lassítanak, rontják az oldalak mutatóit, továbbá hasznos tanácsokat, információkat tudnak adni nekünk a tartalmainkhoz.
WordPress On-Site SEO bővítmények
Mielőtt nekilátunk sorra venni a lehetséges megoldásokat, először érdemes azt tisztázni, hogy mik is azok az alapok, amiket mindegyik tud és ezért nem is emelem ki külön. Ilyen a meta adatok (title, meta description) megadása, automatizálása, a frissülő webhelytérkép (xml sitemap), a Facebook megosztáshoz szükséges Open Graph és Twitter card támogatás, manuálisan kiválasztható indexelhetőség címkékre, taxonómiákra, bejegyzésítpusokra, alap RichSnippet / Strukturált adat kezelés, Google Search Console (korábbi nevén Google Webmaster Tools) és Google Analytics bekötés, Google és Bing automatikus értesítése új publikált tartalomról, robots.txt kezelése és hasonló, alap funkciók.
Van több választási lehetőségünk. Bemutatom most a legnépszerűbb bővítmények előnyeit, hátrányait, illetve a leggyakoribb honlap típusokhoz ajánlást is teszek. A lista sorrendje nem tükröz prioritást.
Yoast SEO
Az egyik legismertebb SEO plugin a Yoast névvel jelzett. Igazi matuzsálem korú és az első nagy nevek között már szerepelt, melyek a WordPress SEO bővítmények irányát meghatározta. Beállításai elég részletesek és korából adódóan temérdek, ingyenesen elérhető bemutató és segédanyag érhető el hozzá. A dokumentációja jónak mondható, azonban leginkább az alapokra koncentrál és a fizetős, külön elérhető tartalmak felé terelgeti az embert. Azonban a fizetős funkciókra a többség számára nincs szükség, bőségesen elegendő az alap, ingyenes verziója.
Url: https://yoast.com/
Előnyei:
- Van telepítéskor egy alap beállítás segéd, ami angolul segít az alapvető beállítások megadásában.
- Rendelkezik minden szükséges alap funkcióval az ingyenes verziója.
- Tud magyarul, amit alatt azt kell érteni, hogy a tartalom és az adott tartalomhoz tartozó beállításoknál jobb értékeket és ajánlásokat tud adni.
- Könnyen kezelhető, elég jó logikus a felépítése.
- Rendszeresek kap frissítéseket.
- Van benne lehetőség külön indexeltetni a fontosabb adatokat, ami nagyméretű (+500 bejegyzés vagy pár ezer termék fölötti számnál) tud segíteni az oldal sebességén, igaz csak kismértékben, de tud.
- Átirányítások kezelése (fizetős) képes reg-ex kezelésére is.
- Mivel nagyon régóta szereplő a “piacon”, több sablon külön támogatja a Yoast SEO Breadcumbs megoldását.
Hátrányai:
- A fizetős része elég borsos áron kapható és érzésem szerint, nem ad akkora pluszt.
- Hiányzik a részletes egyedi Schema kezelés, ami a nagyon pontos és precíz, aprólékos optimalizálásnál hiányzik.
- A WooCommerce támogatás csak a fizetős részben elérhető.
- A beállítás rész felépítése kicsit fura logikával van felépítve szerintem.
- Átirányítások kezelését csak a fizetős részben érhetjük el.
- A jogkörök szabályozása elég szegényes, igazából sajnos minimális.
Személyes véleményem:
Népszerűsége az egyszerűségének és a meglévő hírnevének köszönheti. A legtöbb egyszerűbb céges honlaphoz, hobbi weboldalhoz elegendő és mivel felhasználói alapismeretekkel is beállítható, így a legtöbb esetben bátran használható. Én személy szerint annyira nem rajongok érte, pont az aprólékosabb beállítási lehetőségek és a Schema kezelés hiánya miatt.
All In One SEO
Szintén egy matuzsálem korú bővítményről van szó. Anno egy nagyon kellemes, kellően hatékony és népszerű volt, a Yoast-al egy vonalon mozgott mind népszerűség, mind használhatóság terén. Aztán telt múlt az idő, a konkurencia marketinget és a fejlesztéseket is folytatta, míg az All In One SEO Pack csapata feltételezésem szerint ült a babérjain és téli álmot aludt. Éveken keresztül semmi jelentős újdonságot nem tudtak felmutatni, néhány kisebb frissítésen és pár biztonsági rés javításán. Aztán 2020 márciusa táján at eredeti fejlesztőtől felvásárolták a bővítmény kódját és a brand jogait. 2020 novemberében kiadta az új tulajdonos a 4.0-s frissítését, mely rengeteg 1 csillagos, negatív értékelést hozott. Az új verzió túlzottan is a fizetős lehetőségeket kínálta és erőltette. Az admin oldal megújult, azonban belső funkciók tekintetében nem tudtak igazán újat felmutatni.
Url: https://aioseo.com/
Előnyei:
- Van telepítéskor beállítás segéd az elején.
- Az UX elég jó, szép.
- Az ingyenes része az alapokat tartalmazza.
- Neki is van a tartalmakhoz elemző / tipp adó modulja.
- A felvásárlás utáni ráncfelvarrást követő fél év után újra kezd jó értékeléseket kapni.
Hátrányai:
- WooCommerce rendes támogatása csak fizetős részben érhető el.
- Nem tudja a magyar ragozás sajátosságait.
- Csak a fizetős rész segítségével lehet a jogosultságokat, szerepköröket a bővítmény egyes részeihez, funkcióihoz kötni.
- A konkurensekhez képest több lehetőség, funkció is hiányzik amik a precíz SEO-hoz szükségesek.
Személyes véleményem:
Anno egy egyszerű, jó WordPress SEO bővítmény volt. Azzal, hogy évekig nem fejlesztették, elvesztette a versenyképességét. A tulajdonosváltást követően azt érzem, nagyon az anyagi irányba ment el ezen plugin. Jelenleg a konkurensek ingyenes verzióiban több funkció érhető el, mint ennél a fizetősben. Ezt pedig nem fogják rövid idő alatt behozni, ami így hosszabb távon fogja negatívan érinti.
Rank Math
2018 végén indult útnak, a Mythemeshop csapatának a bővítménye. Így kijelenthetjük, hogy a legfiatalabb a mezőnyben. Azonban ez fejlesztői szemmel nézve előnyös, mivel garantáltan friss a bővítmény kódbázisa és csak az aktuális keresőoptimalizációs elemekre és funkciókra fókuszáltak. A felülete könnyen kezelhető, átlátható. Külön magyar nyelvű közössége is van Facebook-on, sőt a készítő csapat egyik fejlesztője magyar (Balázs Rank Math bemutatója).
Előnyei:
- A többihez hasonlóan van egy telepítést követő alap beállítás varázslója.
- Ingyenes verziója is rendelkezik 404-es hibák monitorozásával.
- Az alap verziója is támogat több mint 1 tucat Schema szabványt (például Local Business Schema).
- Többféle honlap azonosítást támogat (például Google szolgáltatások, Bing, Yandex, stb.).
- Beállításokat exportálhatjuk, importálhatjuk.
- RSS feed-ünk is módosíthatjuk.
- Tud jogosultságokat, jogköröket megkülönböztetni.
- Ingyenes verziója is támogatja az átirányítások kezelését, sőt még a reg-ex is támogatott.
- Tud magyarul és a tartalom elemző, ajánló ennek ismeretében igen hasznos.
- Elsődleges és másodlagos kategória kezelés. (Primary categoy)
- Tömegesen módosíthatóak a meta adatok. Az ingyenesben kicsit korlátozottabban, mint a fizetősben.
- Ingyenes verziója rendelkezik kép (seo)optimalizáló modullal, így képes az alt, title értékek automatikus megadására.
- Képes más WordPress SEO bővítmények beállításait, adatait importálni, így megkönnyítve a váltást.
- Van beépített adat megjelenítő Google Analytics integrációval. (adminon lehessen Analytics értékeket megtekinteni)
- Vannak lehetőségek a fejlesztőknek a hook-ok használatára.
Hátrányai:
- A beépített megoldásait (pl. Breadcumbs) még nem használja.
- Az átirányításokat a htaccess-be csak a fizetős képes átemelni. (Utóbbi gyorsabb.)
- Az alap Schema-kon kívül ha jobban specializáltat szeretnénk használni, azt a fizetős csomagban érjük csak el. Ott viszont több százat!
- Különféle import/export funkciók szintén csak a fizetős csomagban találhatóak.
- Képes vízjelet tenni a közösségi médiás megosztásoknál megjelenő képekre. Ez azonban csak a fizetősben érhető el.
- WooCommerce komolyabb támogatása szintén csak a fizetős részeként használható, az ingyenes csak az alapokban segít.
- A fizetős verziójában található a kulcsszó alapján történő helyezés monitorozás.
Személyes véleményem:
A Rank Math egy friss, az aktuális igények szerint elkészült bővítmény, amit bátran tudok ajánlani. Az ingyenes verzióját a kisebb költségvetésű projektekhez. Azoknak akik precízen SEO-znak és minden fontos adatra rá szeretnének látni, megkapni minden segítséget, azoknak kihagyhatatlan a fizetős verzió, melynek díja egyik tapasztalt szakember pénztárcáját sem fogja a földhöz vágni. Érdemes a dokumentációt is megnézni és végigmenni a beállításokon.
SEOPress
A SEOPress pályafutása 2016 végén indult. Az elmúlt években folyamatosan nőtt a népszerűsége és sorra érkeznek rendszeres időközönként az új funkciók, javítások. Egy könnyen kezelhető, sok hasznos és segítő funkcióval ellátott SEO bővítmény. Nem akarja magát többnek eladni, mint ami: WordPress on-site SEO plugin. Elérhető ingyenes és fizetős PRO változatban is. Utóbbi tudása már kiemelkedő és az említettek közül szerintem ez adja a legnagyobb pluszt ár/érték arányban.
Url: https://www.seopress.org/
Előnyei:
- WordPress fejlesztő révén imát adok az igen részletes filter és hook lehetőségekért. Egyedi igényekhez különösen jól jönnek ezen lehetőségek.
- Több ingyenes (angol nyelvű) ebook-ot is kínálnak, hasznos információkkal.
- Az előzőekhez hasonlóan van beállítás varázslója.
- Van lehetőség Html sitemap készítésére is.
- RSS feed-ünk is módosíthatjuk.
- Az admin rész nagyon átgondolt, részletes és könnyen kezelhető.
- Az előfizetéses rendszere kedvezőbb a hasonló (vagy kisebb) tudású konkurensekhez képest.
- Képes (már az ingyenes is) a legnépszerűbb más WordPress SEO pluginokból importálni a beállításokat, adatokat.
- A bővítmény felépítése a moduláris.
- A meta adatokhoz nagyon sok változó adható meg, így téve még dinamikusabbá az automatizált meta adatok kitöltését.
- Van lehetőség a képek automatizált keresőoptimalizálására.
- A PRO verzióban részletesen beállítható Google Analytics lehetőség van a WooCommerce-hez.
- A PRO támogatja a Doublin Core szabványt is.
- A PRO esetében ellenőrizhetjük az oldalunkon található belső és külső linkeket.
- A PRO segítségével Google rendszeréből kérhetünk kulcsszó ajánlásokat.
- A PRO lehetőséget biztosít a SEO adatok exportálására, importálására. Így könnyedén módosíthatjuk azokat tömegesen.
- A PRO a 404-es hibákat menti és kilistázza nekünk.
- A PRO képes a szükséges átirányítások
- A PRO segítségével ellenőrizhetjük az adott tartalmaink PageInsight értékeit, a WordPress adminon belül.
- A PRO segítségével saját Schema-kat adhatunk hozzá, amilyenre nekünk szükségünk van.
Hátrányai:
- Még nem tud magyarul, így az elemző által mutatott értékeknél lehetnek pontatlanságok. Tapasztalatom szerint ez tényleg kevés.
- Igazi előnyét a fizetős PRO verzióval élvezhetjük.Az ingyenes valóban csak az alap elemeket biztosítja.
- A címkék, kategóriák (taxonómiák) esetén használhatjuk a globális beállítást vagy egyenként adhatjuk meg például az indexelhetőséget. Ez akkor körülményes, ha például a száz címkéből csak 5-öt szeretnénk ha a kereső indexelnének.
- A hook-ok nagyon jók, azonban nem árt némi kódismeret a használatukhoz.
- Van backlink és helyezés monitorozása, azonban az különálló előfizetés része.
Személyes véleményem:
A SEOPress egy nagyon könnyen kezelhető, a PRO csomagot megvásárolva pedig a konkurensekhez képest a legtöbb hasznos funkciót kapjuk. Saját tapasztalatom alapján nagyon jól használható. Miként a megvásárolt PRO verzió van nekem, mind a kisebb, mind a komolyabb, részletesebb projekteknél előszeretettel alkalmazom, ha nincs kifejezett ügyféligény.
További WordPress bővítmények a SEO segítésére
A most következő szekcióban olyan bővítményeket fogok ajánlani, melyek nem kódszabványok támogatásával, meta adatok megadásával, hanem egyéb, közvetlen vagy közvetett módon segítik elő a jobb helyezés elérését, a hatékonyabb keresőoptimalizálást WordPress honlap, WooCommerce webáruház esetében.
Kép optimalizálás
A képek mérete (nem a felbontása) általánosságban a honlapok méretének legnagyobb részét kitevő elemek, főleg azoknál, ahol sok stock photo van használva slider vagy galéria tartalmaként. Minél több a kép és minél nagyobb a fájl méretük, annál lassabb lesz honlapunk. Azt pedig tudjuk, hogy a honlap betöltési sebessége eddig is rangsorolási tényező volt, a Core Web Vitals óta pedig csak nőtt a fontossága.
A képekhez még említést érdemel a Lazy load, ami sokat dobhat weboldalunk sebességén. A WordPress 5.4 óta beépített, natív Lazy load-al rendelkezik, illetve a lenti képoptimalizálók mind rendelkeznek saját Lazy load (vagy hasonló) megoldással, ahogy a cache, sebesség optimalizáló bővítmények is.
Képméret optimalizáláshoz bővítmények
- ShortPixel Image Optimizer: Van ingyenes (100 db kép) és fizetős csomagja is. Könnyen kezelhető, jó hatékonyságú kép(méret) optimalizáló.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/shortpixel-image-optimiser/ - EWWW Image Optimizer: Igen népszerű, nincs fájlméret korlát, azonban 150 MB a havi ingyenesen optimalizálható képmennyiség, azon túl már fizetős.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/ewww-image-optimizer/ - SMUSH: Ingyenes, 5 MB alatti képek esetén korlátlanul használható, a WPMUDEV csapatától.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/wp-smushit/ - Imagify: A WP-Rocket cache plugin készítőinek képoptimalizálója. Havi 20 MB-ig ingyenes, ami nagyon kevés.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/imagify/
A méreten felül szükséges a képek SEO optimalizálása is. Ezalatt értendő a megfelelő, kulcsszavas, long tail névre célzott fájlnév, a megfelelő alt elnevezés és a jó kép title megadása is. Ahol gyorsan pörög a content, ott nem mindig van idő ezek aprólékos megadására. Azonban ezeket is lehet részben automatizálni. Igaz nem lesz olyan az eredmény, viszont sokak számára fontosabb lehet a jobb haladási tempó, így érdemes ezen bővítményeket is megemlíteni.
Kép SEO optimalizáláshoz bővítmények
Az alábbi bővítményeket akkor ajánlanám, ha az elsődleges SEO bővítményünk nem tudja az említett funkciót.
- Format Media Titles: A kép fájlneve alapján kitölti az alt, title (és igény szerint caption) értékeket közvetlen feltöltéskor pillanatában. A leggyakoribb fölösleges karaktereket automatán eltünteti. Webáruház termékek feltöltésénél nagyon jól tud jönni.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/format-media-titles/ - File Renaming on Upload: Több esetben találkoztam, hogy speciális karakterek voltak a képek fájlnevében. Ékezet, felkiáltójel, valuta vagy egyéb szimbólum. Ezeket feltöltéskor eltünteti a fájlnévből ez a plugin. A képeknek mindig csak az angol abc betűiből álljon a neve. (Igen, SEO szempontból az ékezetes fájlnév jobb, azonban sok hosting szerverén gondot okozhat, ezért inkább az óvatosságot ajánlom.)
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/file-renaming-on-upload/
Cache, sebesség optimalizálás
Ahogy fentebb említettem, a honlap betöltési ideje rangsorolási tényező. Így akinek gyors a honlapja, duplán nyer. (Felhasználói élménnyel is nyer.) A cache bővítmények segíthetnek a sebességen javítani, továbbá a mérőszámokon is javítanak.
Fontos! A mérőszámok csak irányadók az esetek többségében. Ne a jó pontszámokhoz ragaszkodjunk, hanem a valódi gyors betöltéshez, a kettő ugyanis mindig jár együtt.
- Swift Perfomance: Egy hazai fejlesztésű, teljeskörű honlap gyorsító bővítmény. Adatbázis tisztítás, kép optimalizálás, webp generálás, statikus cache-elés, css és js optimalizálás, critical css készítés, csak hogy párat említsek. Nagyon részletesen beállítható, van beállítás varázslója és a support is elérhető magyar nyelven. Az ingyenes verziója korlátozott funkciókkal bír, Swift Perfomance Lite néven érhető el.
Url: https://swiftperformance.io/ - WP-Rocket: Egy nagyon régi motoros. A kezelőfelülete nagyon egyszerű, felhasználóbarát. Annyira nem részletesen beállítható, azonban a szükséges elemek beállításait tartalmazza. Tapasztalatom alapján a Swift Perfomance-al jobb eredményt lehet elérni, ám ez nem feltétlen igaz minden honlap vagy webáruház esetére.
Url: https://wp-rocket.me/ - WP Super Cache: A WordPress készítőinek cache megoldása. Elég egyszerűen beállítható. Az eredmények vegyesek amiket el lehet érni vele, cserébe az alap beállítás általános esetben egész korrekt.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/wp-fastest-cache/ - Autoptimize: Szintén elég vegyesek a tapasztalataim. Az fix, hogy komolyabb látogatottságú oldalhoz nem ajánlom, mivel erőforrás igényes tud lenni és a cache mérete nagyon el tud szabadulni.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/autoptimize/
Vannak még továbbá elérhető Cloudflare APO, LiteSpeed cache, Redis Object Cache (és még pár), ezeket viszont csak akkor érdemes használnod, választanod, ha értesz hozzá és célirányosan van szükséged a funkciójára.
További bővítmények a segítségünkre
- AMP: A Google által életre hívott, mobil eszközök megjelenítésének (és indexelő robotok munkájának) megkönnyítése céljából készült szabványt tudjuk WordPress weboldalunkhoz adni, ráadásul az ilyen sima nevű bővítmény hivatalosnak tekinthető.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/amp/ - Redirection: Segítségével listázhatjuk és figyelhetjük a 404-es hibákat és különféle szabályok szerint adhatunk átirányításokat. Így tudjuk kezelni az esetleges 404-es hibákat és url módosításokat.
Url: https://hu.wordpress.org/plugins/redirection/
A bővítmények igen jó, kényelmes és hatékony megoldást tudnak biztosítani számunkra. Azonban arra mindenképp ügyeljünk, hogy ezek is csak eszközök, amiket használhatunk jól és rosszul. Lehetőségeinkhez mérten igyekezzünk minél kevesebb bővítményt telepíteni és mérjük fel mindig, mennyire van egy adott pluginra szükségünk. Például egy jól felépített WordPress honlap esetében nem feltétlen szükséges külön AMP megoldás, vagy ha az átirányítások kezelése és 404 hibák monitorozása a SEO pluginban elérhető, akkor használjuk azt és ne telepítsünk külön még egy bővítményt. A cache pluginokra is ez érvényes, hogy egy jó tárhelyszolgáltatóval nem is feltétlen szükségesek. Viva la #plugout!
Mi kell a hatékony SEO-hoz, a bővítményeken túl
Ezen részben több, egymással összefüggésben lévő paramétert és tulajdonságot fogok bemutatni, amik kritikus szempontok egy WordPress weboldal (és egyes pontoknál minden honlap) szemszögéből. Ezekről sok hasznos cikk található itt a thepitch.hu-n, így én csak röviden írnék ezekről.
Tárhely, hosting
A jó ház építése is az alapoknál kezdődik. Bármilyen weboldalról, ecommerce platformról beszélünk, annak az alapja a megfelelő hosting. Ez weblap forgalmától, méretétől, komplexitásától függően lehet olcsó osztott tárhely, VPS vagy dedikált szerver. Ami fontos, hogy gyors, naprakész legyen és rendelkezzen tartalék teljesítménnyel, az esetleges hirtelen forgalomnövekedés vagy háttérfolyamat elbírásához.Ha host környezet, ahol el van helyezve a honlapunk nem megfelelő, akkor negatív hatással lesz honlapunk helyezésére. Elég csak az UX-re vagy a részben erre épülő és már rangsorolási tényezőként opcionáló Core Webes Vitals mutatókra gondolni. Ha kicsit tovább gondoljuk, akkor pedig előjön, hogy a minőségi WordPress tárhely esetén jelentősen nagyobb biztonságban lesz honlapunk és az ott tárolt adataink.
Minőségi, célorientált forráskód
Ha már megvan a megfelelő alap, akkor a következő pont az a honlapunk kódbázisa. Itt a WordPress alap core részével nincs feltétlen probléma. (Igen, vannak akik szerint van, van aki szerint szuper. Valahol a kettő között van az igazság, ezt a cikk most nem erről szól.) A kritikus pont ott kezdődik, amikor sablont választunk és bővítményekkel pakoljuk tele. Sablon esetében a legrosszabb döntés, amikor egy rosszul felépített, “mindent is tud” sablont választunk. Van köztük jó is, ám a többség senior fejlesztői szemszögből nézve borzalmas, ami kihatással van a sebességre és felhasználói élményre, ami így a SEO-ra. Egy ilyen, nem célzott sablon használatával hátrányból indulunk. A bővítmények terén szintén érdemes megtervezni, hogy mi a cél és ahhoz milyen funkciókra, bővítményekre lesz szükségünk. Ha egy WordPress honlapot telepakolunk bővítményekkel, az lassabb, nagyobb teljesítményigényű lesz és arányosan nő a hibalehetőség.
Folyamatos karbantartás
A WordPress esetében érdemes számolnunk azzal, hogy a CMS alaprendszerét, bővítményeket és sablonját rendszeres időközönként frissíteni kell és az oldal karbantartását elvégezni. Ezzel növelhetjük weboldalunk biztonságát, hibajavítások és új funkciók kerülhetnek be, sőt gyorsabb is lehet a frissítés után honlapunk.
Azt is a számításba kell vennünk, hogy mindig újfajta támadások, támadási módszerek jönnek, amik ellen rendszeresen, lehetőleg előre fel kell készíteni a honlapunk védelmét.
Értékes, egyedi, bővülő tartalom
Már több mint 10 éves, az elhíresült “Tolni kell a kontetot!” kijelentés. Bizonyára sokan emlékeznek eme híres videóra. Ez a mai napig igaz. Kiemelten fontos ügyelni arra, hogy honlapunkon egyedi, értékes tartalom legyen, mely megfelelő hosszúságú, kulcsszó arányú és látogatóknak készült. E nélkül bármennyire is jó a technikai SEO része, nem lesz igazán eredményes a keresőoptimalizálásunk. Elvégre ez az, amiért a látogatók jönnek, ezt “kínálja” a keresőrobot. A legjobb, ha rendszeres időközönként bővül is további, releváns tartalmakkal a weboldalunk. Kerüljük azon tartalmakat, amiket csak azért írunk, hogy pár long-tail kulcsszó is szerepeljen a cikkeink közt.
Off site SEO
Az off-site SEO rész WordPress honlap esetén pont ugyanúgy működik, pont ugyanannyira szükséges, mint bármilyen CMS vagy egyéni rendszer esetén. Kellenek külső linkek, PR cikkek, szóval kellenek a weboldalunkra (és lehetőleg a cikkekre) mutató linkek más weboldalakról.
Miként ellenőrizd az oldalad?
Használd azon alkalmazásokat, külsős megoldásokat, amik segítségével nyomonkövetheted weboldalad, webáruházad SEO tulajdonságait, paramétereit és állapotát. Ezen SEO eszközökről már korábban írt Gábor.
Továbbá mivel sajnos vannak kevésbé alaposan megírt sablonok, bővítmények, érdemes ellenőrizni honlapunk mobilbarát mivoltát, sebességét is. Ezen oldalakon tippeket is kapunk az esetleges problémák javítására.
- Sebesség:
- GTMetrix: https://gtmetrix.com/
(Itt ne felejtsük kanadai lokációról angliai helyszínre állítani, hogy valósághoz közelebbi eredményt kapjunk.) - Google PageSpeed Insight (A Core Web Vitals-ról Gábor is és Én is készítettünk cikket, eltérő szemszögből.)
- Google Mobile site speed
- GTMetrix: https://gtmetrix.com/
- Mobil megjelenés:
- Schema / Strukturált adat:
- Komplex tesztelő:
- Web.dev: https://web.dev/measure/
Jelenleg az egyik legszigorúbb tesztelő, amely sebességet, felhasználói élményt, SEO és használhatóságot is néz. Ha itt minden zöld, akkor technikailag nem lehet gond! 🙂
- Web.dev: https://web.dev/measure/
Mire ügyeljünk? Best practices!
Jómagam több mint 15 éve foglalkozok honlapkészítéssel, fejlesztéssel és elsődlegesen on-site technikai SEO-val, amiből az utóbbi 13 év WordPress-el telt. Ezen időszak tapasztalataiból a leggyakoribb hibák elkerülésére és hatékonyabb optimalizálásához néhány tippet adnék.
Szeretnék pár dolgot tisztázni még így az elején, megspórolva időt és energiát neked! A WordPress SEO alapjai azonosak bármely honlap, webáruház keresőoptimalizálás alapjaival. Értem ezalatt, az értékes tartalmat, a külső linkeket, a gyorsaságot, a stabil betöltést, ezekről azért röviden lesz szó még a folytatásban. Egy SEO plugin nem fog csodát művelni, ezek csupán eszközök, amik segítenek nekünk. Erre még később visszatérünk.
WordPress esetén ami kritikusan fontos a jó minőségű sablon és (minél kevesebb) bővítmény kiválasztása, mint jó alap, amire építhetjük a tartalmunk. Erősen ajánlott megnézni a különféle értékeléseket, review-okat a sablonokról, bővítményekről. Fontos projektnél pedig szakember véleményét kérjük ki, aki fel tudja mérni a kód minőségét, amit használni szeretnénk.
A WP nyílt forráskódú, rendszeresen frissülő alaprendszere (és sablonokhoz, bővítményekhez azok készítői is adnak ki frissítéseket) megkövetel egyfajta gyakori törődést, a WordPress frissítés és karbantartás elvégzését. Ez azért szükséges, mivel biztonságosabb, kevesebb technikai hibát tartalmazó, sok esetben gyorsabb, jobban optimalizált eredményt kapunk, ha rendszeresen frissítünk. Ha ezt nem tesszük meg, akkor egy időzített bombát készítünk, aminek ragasztós tetejére ül rá a tulajdonos.
Másfelől ott vannak azok a fontos apróságok, hogy miként egy blogról beszélünk, annak vannak olyan oldalai, amik a felhasználói élményhez szükségesek, azonban SEO téren gyakorlatilag inkább csak problémásak. Ilyenek például a kategória és címke oldalak, amelyek önálló, értékes tartalommal nem rendelkeznek, ezért noha meglepő lehet, érdemes ezek indexelhetőségét levenni és kizárni a robotokat, hogy az indexben az igazán értékes tartalmak (oldalak, blogbejegyzések) szerepeljenek és így magasabb minőségű legyen az indexelésünk. Ide tartoznak még a csatolmányok (képek például) oldalai. A legtöbb pluginnál megoldható, hogy ezek közvetlen a képre vagy a bejegyzésre történő átirányítást illesszenek be, így elkerülve, hogy kevés minőségi tartalommal ellátott (hiszen csak fejléc, sidebar, lábléc és az egy darab kép) url-ek legyenek teljesen fölöslegesen indexelve.
Ami megoldható bővítmény nélkül, ott törekedjünk arra, hogy úgy oldjuk meg. Gondolok itt Google Analytics kód beszúrására, a Search Console hitelesítésre (utóbbinál például a domain-es vagy fájl feltöltéses módszer ajánlott) és még lehetne sorolni. Minél kevesebb plugin, annál kevesebb rizikó, gond! Ezért is jó ha egy tapasztalt WordPress fejlesztő áll rendelkezésünkre.
A WP SEO bővítményeknél éljünk a lehetőséggel, hogy mi magunk, saját kezünkkel adjuk meg a meta adatokat. Használjuk, használjuk! Több esetben ajánlott eltérő szöveget megadni a title-be és a tartalom címben.
Ügyeljünk arra, hogy tartalmaink url-ei ne változzanak! Ha ez még is kötelező rossz, akkor mindenképpen használjunk 404-es hibás (törött) url-eket feljegyző bővítményt és rendszeresen figyeljük. Itt könnyen lehet, hogy szakember segítségét kell kérned, mivel sok esetben csak bot-ok ténykedései miatt jelennek meg fura elemek az ilyen listákban.
Ismerjük a határainkat és ne akarjunk mindent magunk megoldani, mivel nem fog sikerülni egy szint fölé lépni. Nem véletlen vannak szakmák, rész szakterületek. Főleg ne várjunk csodát egy SEO bővítmény telepítésétől, mivel a keresőoptimalizálás ennél jóval több, mint fentebb olvashattuk. Erről Gáborral volt szó egyik WordPress Budapest MeetUp keretén belül, mely alább meg is tekinthető.
Összefoglalva
A WordPress egy nagyon jó alap, ha megfelelően használjuk és figyelünk a részletekre. Könnyen létrehozhatunk nagyon jól keresőoptimalizált céges honlapot, landing page-t vagy webáruházat. Vegyük figyelembe, hogy nem minden a WP-n múlik, nem fog mindenre megoldást adni egy bővítmény. Számítsuk bele a tervbe a rendszeres karbantartást.
Koncentráljunk az értékes, egyedi, folyamatosan bővülő és informatív tartalomra. Az off site optimalizálás pedig általában pont úgy történik, mint bármely más CMS-nél, honlap motornál vagy egyedi fejlesztésű weboldalnál.
Magunk is optimalizálhatjuk weboldalunk, azonban el kell fogadnunk, hogy ez csak egy határig fog menni és utána érdemes szakmai ismeretekkel rendelkező kézbe adni.
A cikk szerzője Rottenbacher Tamás, WordPress fejlesztő, üzemeltetési szakértő, UX tanácsadó.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!