Blog Keresőoptimalizálás: bevezetés és alapok
Keresőoptimalizálás
írta:

Keresőoptimalizálás: bevezetés és alapok

Mi az a SEO?

A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) nem más, mint a weboldalak keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítása. Itt arra törekszünk, hogy egy adott kifejezésre minél előrébb szerepeljünk az organikus, normál találatok között.

A keresőoptimalizálás során az organikus, tehát a nem fizetett keresési eredményekre koncentrálunk.

Emellet a fizetett hirdetések a Google PPC (Pay-Per-Click) kategóriába tartoznak. Itt azért fizetünk, hogy adott kifejezésekre a mi tartalmunk jelenjen meg jó helyen a hirdetések között. Ezt gyakran szokták SEA-nak is, vagy Search Engine Advertisingnak is hívni.

A két kategória együtt alkotja a SEM-et (Search Engine Marketing) vagyis a Keresőmarketinget.

Azt tehát érdemes látni, hogy a SEM nem más, mint SEO + PPC. Ezt nagyon sokan keverik, és a PPC-t is a SEO részeként tekintik.

SEM, keresőmarketing

A Google a világ legnagyobb keresője, ezért most kifejezetten csak erről lesz szó, de ezek az alapok igazak a többi nagy keresőre (Yahoo, Bing, DuckDuckGo), vagy akár a többi tematikus keresőre is (Youtube SEO, LinkedIn).

A keresőoptimalizálás alapjai

Azt, hogy egy kifejezésre egy weboldal hányadik helyen szerepel, azt sok tényező befolyásolja. Ezek közül jelenleg ez tekinthető a 3 legfontosabb csoportnak:

  1. Mennyire jól van felépítve technikailag az oldal? (technikai SEO)
  2. Mennyire van jól megírva adott kulcsszóra / kifejezésre / témára a tartalom az oldalon? (on-page, tartalmi SEO)
  3. Hány egyéb weboldal hivatkozik arra a weboldalra / tartalomra, mint hiteles forrásra? (off-page SEO)

Ezeken kívül persze számos egyéb tényező szerepet játszik vagy játszhat a Google rangsorolásánál (pl. a RankBrain algoritmus, a domain életkora stb.), de ez a 3 kategória határozza meg alapvetően egy oldal helyét.

A keresőoptimalizálást ez alapján erre a 3 fő részre érdemes bontani:

  1. technikai SEO
  2. on-page SEO / on-site SEO / belső SEO (tartalmi, szövegírási dolgok)
  3. off-page SEO / off-site SEO / külső SEO (backlinkek, hivatkozások más oldalakról)

On page, off page és technikai SEO

A fő SEO elemek

Technikai SEO

Vannak akik a technikai SEO-t és az on-page SEO-t egy kategóriába szokták sorolni. Ez nem hiba, de ezeket sokkal szerencsésebb külön kezelni. Amikor egy projekttel foglalkozunk, akkor a technikai SEO-t érdemes előre venni. Ez biztosítja ugyanis, hogy az oldalt indexálni tudja az algoritmus, ezáltal pedig értelmezni tudja az on-page SEO elemeket rajta.

Vagyis a technikai SEO az alap, arra kell felépíteni az on-page SEO-t, és azt követően jön az off-page SEO. A tech SEO egy külön szakterület.

Ha hüvelykujj-szabályként ellenőrizni akarjuk, hogy mennyire jó egy oldal technikai felépítése, akkor használjuk a Google PageSpeed Insights szolgáltatását:

Ez megmutatja, hogy az oldal:

  • mennyire gyors
  • mennyire jó a UX (felhasználói élmény)
  • mennyire mobilbarát

Ma már alapkövetelmény, és egyébként SEO faktor is, hogy egy oldal mobilbarát legyen.

Ezt itt lehet tesztelni:

On-Page (tartalmi) SEO

Az on-page SEO, vagy másnéven on-site SEO a saját weboldalunk tartalmára és annak optimalizáltságára vonatkozik.

Egy weboldal esetében ezeknek az elemeknek az optimalizálására kell törekedni:

  1. elsődleges kulcsszó (primary keyword)
  2. oldal címe (title)
  3. weboldal URL-je
  4. címsorok (headingek: H1, H2)
  5. meta leírás (meta description)
  6. képek címe (image title), alt text
  7. maga a tartalom (paragrafusok, bekezdések, szöveg)

Magyarországon igaz, hogy sokszor már tartalmi keresőoptimalizálás és SEO elemzés segítségével a keresők első oldalára kerülhetünk.

Off-Page SEO

Az off-page, vagy más néven off-site SEO azokat a tevékenységeket és SEO faktorokat tartalmazza, amelyek az oldalunkon kívül történnek, de a mi oldalunkra vannak hatással. Ide tartoznak az alábbi elemek:

  • Mennyi link (backlink) mutat a weboldalunkra?
  • Ezek a linkek mennyire hiteles oldalakról jönnek?
  • Milyen a hivatkozás szövege az adott linknél?
  • Mennyire hatékonyan 2016-ban a linképítés?

Általánosan igaz, hogy minél több hiteles és releváns hivatkozásunk van más oldalaktól, annál jobb helyezést fogunk elérni a Google rangsorában.

Ha tehát van egy oldal, aminek 1 linkje van egy gyenge weboldalról, és van egy másik, aminek 12 linkje van, akkor az utóbbi fog jobban szerepelni a találatok között.
A fenti 3 elemet egy audit keretében érdemes mindig leellenőrizni. Itt írtunk bővebben arról, hogy egy SEO auditot, hogy érdemes elvégezni.

Google rangsor

A Google és a többi kereső számos, akár több száz faktort is figyelembe vesz, amikor kialakítja a találatok végső rangsorát. A Google rangsorolása függ attól is, hogy milyen böngészőt (Mozilla, Chrome, Safari stb.) használunk, a böngészési előzményektől is, de akár a földrajzi elhelyezkedésünk is (ország, város stb) befolyásolhatja. Ebből a szempontból nehéz általános helyezéseket meghatározni.

Ennek ellenére különböző eszközökkel ellenőrizhető, hogy a legtöbb felhasználó számára az adott kifejezésre milyen helyen szerepel a találatunk. Erre az egyik legjobb megoldás a Google saját eszköze, a Search Console (korábban Webmester Eszközök néven volt ismert), amely 90 napra visszamenőlegesen megmutatja a Google rangsorában elfoglalt helyünket egy adott kulcsszóra.

Google algoritmus frissítések

Az elmúlt években, 2000 óta a Google számos algoritmus frissítést kiadott. Ezek közül ezek voltak a legjelentősebb algoritmus update-k az elmúlt 5 évben:

2016. február 23.: Adwords-Shakeup

  • Eltűntek a jobb oldali hirdetések, az organikus találatok felett maximum 4 hirdetés jelenhet meg.

2015. október 26.: Rankbrain

  • A Google felfedte, hogy egy okos, tanuló algoritmus (machine learning algorithm) is megjelent, mint 3. legfontosabb rangsorolási tényező.

2015. április 22.: Mobile Update (Mobilgeddon)

  • A Google bejelentette, hogy a mobilbarát weboldalak előnyt élveznek a rangsorban. Azok az oldalak, amelyek mobilról nehezen olvashatóak, hátrébb sorolódnak a mobilos keresések során.

2014. augusztus 6.: HTTPS/SSL frissítés

  • Bejelentésre került, hogy a titkosítással ellátott weboldalak enyhe előnyt fognak élvezni innentől kezdve a Google rangsorában. A frissítés kezdeti hatásai ellentmondásosak voltak.

2013. augusztus 20.: Hummingbird

  • Ebben az algoritmusfrissítésben a Google tovább fejlesztette a szemantikus keresés (semantic search) és a Knowledge Graph működését.

2012. április 24.: Penguin (Pingvin)

  • Ebben az algoritmus frissítésben a Google a gyenge minőségű oldalkról származó linkeket büntette. Ezt a kezdeti szakaszban “Webspam Update”-nek is hívták. A Penguin frissítés főként az off-page keresőoptimalizálás területére vonatkozott.

2011. február 23.: Panda

  • A Google ebben a frissítésben támadta meg azokat az oldalakat, amelyek gyenge minőségű, jellemzően adott kulcsszavas keresésekre célzott tartalmat gyártottak. Ez az update volt az egyik legjelentősebb az összes közül, azóta több mint 20 frissítés jött ki a Google Pandával kapcsolatban. A Panda frissítés főként az on-page, tartalmi keresőoptimalizálás területére vonatkozott.

Az összes algoritmus frissítésről a MOZ blogján olvashatsz angol nyelven.

Keresőoptimalizálás tanfolyam

Ha szeretnél többet megtudni a tartalommarketingről és a SEO-ról, akkor iratkozz fel az 5 napos ingyenes, vagy a 30 napos fizetős SEO képzéseink egyikére: http://thepitch.hu/kepzesek/


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!