Blog Local SEO: a helyi keresőoptimalizálás alapjai
A helyi keresőoptimalizálás: local SEO
írta:

Local SEO: a helyi keresőoptimalizálás alapjai

A helyi keresőoptimalizálás egy rendkívül erős és hatékony online marketing megoldás, amelyet a hazai vállalkozások csak ritka esetben használnak ki. Pedig nem igényel nagy beavatkozást vagy  erőforrást. Cserében viszont nagy segítség lehet olyan fogyasztók megtalálásában akikre amúgy nem is gondoltunk volna. A következő blogposztban bemutatom a local SEO, azaz a helyi keresőoptimalizálás alapjait.

Miért fontos a SEO?

Amikor egy-egy kisebb céget arról kérdeznek, hogy melyik a legjobb és leghatékonyabb marketing csatorna, amit valaha használtak, akkor a lista élén mindig a szájreklám (WOM, azaz word of mouth) végez.

De szorosan ezt követi az email marketing és az organikus forgalom, vagyis a keresés.

Egy 2014-es amerikai kutatás szerint a cégek 57%-a gondolja az email marketinget a leghatékonyabb lead generáló eszköznek, és 55% a SEO-t helyezi az első helyre.

Kis cégek számára különösen fontos a megfelelő csatorna kiválasztása, ugyanis náluk:

  • nincs óriási budget
  • kevés az erőforrás

Ezért jól meg kell választani, hogy milyen csatornához nyúlnak hozzá. A SEO azért az egyik legnépszerűbb forgalomszerzési csatorna, mert nem rövid, hanem közép- és hosszú távon is jelentős forgalomforrást jelenthet. A kezdeti lépéseket meg kell fizetni ugyan, de onnantól kezdve költséghatékony forrást jelent a cég számára.

Amikor keresünk valamit, akkor a legtöbb esetben valamilyen internetes keresőn keresztül tesszük. Ezek közül itthon a Google az egyeduralkodó, a keresések több mint 90%-a ezen keresztül történik. Nem véletlen, hogy sok cég szeretne jól szerepelni egy adott kifejezésre. Sokan viszont nem fognak bele egyáltalán a keresőoptimalizálásba, mert attól félnek, hogy a nagy márkákkal szemben nem tudnak egyáltalán labdába rúgni. Ezen (is) segít a hely alapú keresőoptimalizálás előtérbe kerülése, vagyis a local SEO.

Egy kis cég is hatékonyan igénybe tudja venni a keresőoptimalizálást. Mindezt pedig a local SEO-nak, azaz a helyi keresőoptimalizálásnak az előtérbe kerülése teszi lehetővé.

Miért jó a SEO? Mert a keresőoptimalizálásnak köszönhetően folyamatosan releváns forgalmat lehet egy oldalra terelni. Ebből a forgalomból pedig lead-eket lehet generálni.

Miért jó a local SEO? Mert ennek köszönhetően a találati lista egy országra, régióra vagy akár egy településre is szűkülhet.

Ha például Debrecenben vagyunk, és mobiltelefonon akarunk egy éttermet keresni, akkor a pozíciónk alapján a Google már csak debreceni vagy Debrecen közeli éttermeket fog javasolni. Vagy ha egy szolgáltatást akarunk igénybe venni, akkor is a helyileg közelebbi cégeket fogja előnyben részesíteni. Ez óriási előrelépés a kis cégek számára, és ebben a Google is partner. Évről évre tökéletesíti az algoritmust, hogy a releváns helyi találatok előnyt élvezzenek a globális találatokhoz képest.

De ahhoz, hogy a Google segíteni tudjon rajtunk, nekünk is lépéseket kell tennünk, hogy pozitívan befolyásoljuk a saját a helyi SEO-nkat. Ebben a posztban azt az 5 lépést szedtem össze, amit mindenképp érdemes végrehajtani, hogy jobb helyezést érjünk el a hely alapú keresések során.

Helyre szabott tartalmi keresőoptimalizálás

A ma napig igaz, hogy a tartalmi keresőoptimalizálás (on-page SEO) komoly szerepet játszik a keresők pozíciólistájának kialakításában. Ez ugyanúgy igaz a local SEO-ra is.

Itt arra törekszünk, hogy valós, releváns és megbízható információval töltsük fel az oldalunkat. Ezt pedig a tartalomíráson keresztül tudjuk megtenni. Ez nem jelent mást mint szövegírást, képek, videók, különböző formok, fájlok és design elemek elhelyezését a weboldalon. A célunk itt az, hogy a lehető legjobban optimalizáljuk mindezt a keresők és a felhasználók számára. (Azt azonban érdemes tudni, hogy a képekre írt szövegeket még minding nem tudja (elég jól) azonosítani a Google algoritmusa, így ha tehetjük, akkor szövegesen is jelenítsük meg egy-egy kép tartalmát. Ne csak a képre írva legyen ott.)

A helyi keresőoptimalizálás fő tartalmi elemei:

  • Jelenjen meg a város / régió + a releváns kulcsszó a weboldal nevében (title tag)
  • Jelenjen meg a város / régió + a releváns kulcsszó a weboldal egy címsorában (H1 tag)
  • Jelenjen meg a város / régió + a releváns kulcsszó a weboldal tartalmában (content)
  • Jelenjen meg a város / régió + a releváns kulcsszó a képek magyarázó, alternatív szövegében (alt text)
  • Legyen egy Google Maps térkép beágyazva a weboldalba, rajta megjelölve a cég pontos helyét

Ha maradunk az eredeti példánál, akkor hasonló szövegkombinációkban érdemes gondolkodni az “étterem” + “Debrecen” kulcsszavakra:

  • XY étterem Debrecen szívében
  • Debrecen egyik legrégebbi étterme
  • XY Étterem (Debrecen)
  • XY Étterem – Debrecen
  • XY Étterem | Debrecen

Viszont kerüljük az olyan erőltetett kombinációkat mint amit sok helyen látni. Egy konkrét debreceni étterem weboldalának például ez a neve:

<title>XY- Étterem Debrecenben, debreceni éttermek, pub debrecenben</title>

Az oldalunk SEO-ja nem attól lesz jó, hogy mindent beleerőltetünk a tartalomba.

NCT (Név, Cím, Telefonszám)

Angolul a NAP (Name, Address, Phone Number) kombináció magyarul NCT-re fordítható. Vagyis itt figyelnünk kell arra, hogy a weboldalon megjelenjen a cég:

  • neve
  • címe
  • telefonszáma

Itt nagyon fontos, hogy ezeket mindig ugyanabban a formátumban adjuk meg mindenhol a weboldalon. Minden egyes aloldalon! És lehetőleg ezeket együtt szerepeltessük, ne pedig külön-külön.

Ha például megnézzük az egyik kedvenc cukrászdám, sütizőm a Cake Shop weboldalát, akkor ott a cím így szerepel:

  • Budapest, József Attila utca 12.

Ha valamilyen másik oldalon, cégregiszterben is megtalálható a weboldalunk, akkor itt is ugyanarra a formátumra törekedjünk. Ugyanez javasolt a Cake Shop esetében is.

Itt azonban nem szabad megállni. Pusztán a cím megadása mellett érdemes használni a Schema.org markup-ot. Ezt 2011-ben hozta létre a Google, Yahoo és a Bing, hogy segítsen rendszerezni és azonosítani a weben található információkat. Itt nem történik más, mint bizonyos kódrészletek segítségével segítünk az algoritmusnak azonosítani, hogy melyik szó milyen kategóriába tartozik.

Vegyünk egy egyszerű példát: Budapesten található egy olyan utca, hogy Debrecen utca. De Debrecen egyben ugyebár egy város neve is. Jogos a kérdés: honnan tudja eldönteni biztosan az algoritmus, hogy ez esetben most a Debrecen szó itt most várost vagy utcát jelöl?

Vagy ha épp a Virág utcába kell mennünk egy céghez, akkor a 17., a 18. vagy épp a 22. kerületi Virág utcáról van szó?

Ebben (is) segít a Schema markup. Itt apró kódrészletek segítségével segítünk beazonosítani különböző elemeket. Meg tudjuk adni például, hogy egy címben melyik a város (Budapest), melyik az utca neve (Debrecen utca), melyik az iránytószám (1202).

Érdemes ezt a konkrét kódrészletet használni a weboldal forráskódjában:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
<p itemprop="name">CÉG NEVE</p>pos
<p itemprop="address" itemscope itemtype="https://schema.org/PostalAddress">
<p itemprop="streetAddress">PONTOS CÍM (UTCA, HÁZSZÁM)</p>
<p itemprop="addressLocality">VÁROS</p>
<p itemprop="addressRegion">RÉGIÓ</p>
<p itemprop="postalCode">IRÁNYÍTÓSZÁM</p>
<p itemprop="telephone">TELEFONSZÁM</p>
<meta itemprop="latitude" content="SZÉLESSÉGI ÉRTÉK" />
<meta itemprop="longitude" content="HOSSZÚSÁGI ÉRTÉK" /></div>

Egy gyakorlati példa:

Ha egy kicsit mélyebbre ásunk és megnézzük a Cake Shop weboldal forráskodját, akkor ezt találjuk:

<h2>Cake Shop Pest</h2>
<p>Budapest, József Attila utca 12.<br />
+36 (30) 721 0773<br />
pest@cakeshop.hu</p>
<p><strong>Nyitvatartás:</strong></p>
<p>Hétfő-Péntek: 8.00-20.00<br />
Szombat: 10.00-20.00<br />
Vasárnap: 10.00-18.00</p>

Itt tehát szerepelnek a bolt lokációjára vonatkozó adatok, de a (Schema.org alapú) kategorizálás már nem jelenik meg.

Itt érdemes lenne a forráskódot erre átírni:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
<p itemprop="name">Cake Shop Pest</p>
<p itemprop="address" itemscope itemtype="https://schema.org/PostalAddress">
<p itemprop="streetAddress">József Attila utca 12.</p>
<p itemprop="addressLocality">Budapest</p>,
<p itemprop="addressRegion">Budapest</p>
<p itemprop="postalCode">1051</p>
<p itemprop="telephone">+36 (30) 721 0773</p>
<meta itemprop="latitude" content="47.4984935" />
<meta itemprop="longitude" content="19.0520872" /></div>

A szélességi és hosszúsági értéket akár a Google Maps segítségével is meg lehet határozni. Itt a keresés során az URL-ben található meg a latitude és a longitude értéke a @ jel után.

CakeShop Local SEO: Google Maps pozíció

Vagy külön alkalmazás segítségével mint a Mapcordinates.

Google Cégem regisztráció

A Google My Business szolgáltatása magyarul Google Cégem néven érhető el itt:

Ennek segítségével regisztrálhatjuk a cégünket a Google adatbázisában. Az adatok megadása után a címünket hitelesíteni kell (verification). Magyarországon jellemzően úgy működik az azonosítás, hogy a megadott címre a Google küld egy képeslapot az aktiválási kóddal. Ezt a kódot be kell írni a regisztrációs felületen, és onnantól kezdve válik élessé a regisztráció. Ez a képeslapküldési folyamat beletelhet pár napba, úgyhogy érdemes erre időt szánni. (Sajnos olyat is tapasztaltam már, hogy a képeslap elkeveredett a postán. Erre is fel kell készülni.)

Ha a hitelesítés azonnal (képeslapos kód nélkül is) megtörténik, akkor pedig a szerkesztési jogosultsághoz kell az aktiválási kód majd.

Amire a regisztráció során érdemes figyelni:

  • Válasszunk a tevékenységünknek megfelelő kategóriát.
  • Ne csak egy fotót töltsünk fel. Akár 5-10 képet is. Ezek legyenek minőségiek és jelemezzék jól a céget, termékeket.
  • Jó minőségű profilképet és cover fotót töltsünk fel.
  • Adjunk meg egy hosszú, részletes leírást cégünkről. Ezt formázzuk, és tartalmazzon hiperlinket a saját weboldalunkra. Sőt, az egyes szolgáltatásokra is akár.
  • Adjunk meg egy helyi, körzetszámos telefonszámot, illetve mobilszámot is.
  • Ugyanazt a címet adjuk meg, mint ami a weboldalunkon is szerepel. Karakterre pontosan.
  • Adjuk meg a pontos nyitvatartási időt.
  • Szerezzünk értékelést a felhasználóinktól, vásárlóinktól.

Ezeknek az információknak a nagy része meg fog akkor is jelenni, ha valaki konkrétan a mi cégünkre, boltunkra, éttermünkre keres. Épp ezért fontos, hogyha valami változik, azt mindig frissítsük.

Ha például Debrecenben a Csokonai étterembe szeretnénk elmenni, akkor jobb oldalt megtalálható az étteremről sok hasznos információ:

  • pontos cím, térképpel
  • fénykép
  • értékelés
  • telefonszám
  • nyitvatartási idő
  • népszerű időszakok

Csokonai étterem helyi keresőoptimalizálás

A Google Cégem mellett még az OSM-be (OpenStreetMap.org = a térképes Wikipédia) is érdemes beregisztrálni a boltokat, éttermeket, kocsmákat, üzleteket. Ezzel ugyanis egy helyre beregisztrálva több száz alkalmazás tudja használni az adatokat. Ráadásul a legtöbb offline térképalkalmazás OSM alapú. Akár külön arra is odafigyelhetünk, hogy jelöljük: kerekesszékkel is megközelíthető-e, azaz akadálymentesített-e az adott hely (http://wheelmap.org/hu/).

Értékelések szerzése

Az értékeléseknek nagyon fontos szerepe van abban, hogy egy adott hely, weboldal hitelességét milyennek ítéli meg a Google. Amelyik helynek több pozitív visszajelzése van, azokat jellemzően előbbre fogja rangsorolni.

helyi keresőoptimalizálás - Debrecen éttermei

Emiatt fontos, hogy szerezzünk minél több pozitív visszajelzést oldalunk kapcsán. Akár Google-ön keresztül, Facebookon, vagy akár Foursquare-en.

Érdemes tehát ösztönözni az elégedett fogyasztókat, vásárlókat, hogy adjanak értékelést a cégünk oldalára. Az erre való felkérést meg lehet tenni egy hírlevélben is akár, és jutalmazni is lehet őket (extra desszert, kedvezmény a következő vásárlásnál stb).

Hasznos lehet elsőként például csak azoknak az ügyfeleknek emailt küldeni, akik már évek óta visszatérő vásárlók, vagy mondjuk legalább 3-szor vásároltak nálunk. Így ugyanis jobb értékeléseket fogunk átlagosan kapni, mert az elégedett ügyfelek magasabb pontokat szoktak adni egy-egy ilyen felkérésnél. Legelső lépésnek persze be lehet vonni a család segítségét is.

Linképítés és hivatkozások szerzése

A tartalmi keresőoptimalizálás mellett a linképítésnek és linkszerzésnek is fontos szerepe van a végső rangsor kialakításában. A local SEO esetében is szükség van linkekre más weboldalakról. Itt viszont sokkal inkább arra érdemes törekedni, hogy az adott fizikai környezetben tevékenykedő, helyi cégek, weboldalak hivatkozzanak ránk.

Ha tehát egy debreceni éttermet vezetünk, akkor debreceni cégek, hír- és weboldalak hivatkozzanak ránk. Ugyanez igaz a cégadatbázisokra is.

Itt figyeljünk arra, hogy ahol lehet az NCT (név, cím, telefonszám) helyesen és pontosan szerepeljen mindenhol. Amennyiben nem így van, vegyük a fáradtságot, és próbáljuk javíttatni.

Jó tudni, hogy abban az esetben, hogyha az NCT helyesen szerepel egy másik weboldalon, akkor még a mi oldalunkra mutató hiperhivatkozásra sincs szükség a kapcsolat azonosításához.

Itt van néhány egyszerű tipp, amit minden cég meg tud csinálni hogyha hivatkozásokat akar szerezni:

  • Ha vannak üzleti partnereink és beszállítóink, akkor kérjük meg őket, hogy helyezzék el a cégünk információját a weboldalukon.
  • Ha megjelenik rólunk egy cikk a helyi online sajtóban, akkor gondoskodjunk róla, hogy a cég adatai, weboldala szerepeljenek a cikkben.
  • Ellenőrizzük, hogy szerepelünk-e különböző cégadatbázisokban, cég- és telefonkönyv tudakozóban. Ha itt elavult, régi információ található róluk, akkor azt mindenképp frissítsük. (Azt viszont nem javaslom senkinek, hogy fizessen egy ilyen cégadatbázisba való bekerülésért. Az ilyen oldalakat tapasztalataim szerint érdemes kerülni.)
  • Hasonló keresőoptimalizálás tippekről itt írtunk bővebben.

De ilyen linkeket úgy is szerezhetünk, ha:

  • indulunk helyi versenyeken
  • PR cikk jelenik meg rólunk
  • online álláshirdetéseket adunk fel, ösztöndíjprogramot hirdetünk
  • interjú készül a cég vezetőjével, tulajdonosával, egyik alkalmazottjával
  • előadást tartunk a helyi középiskolában, főiskolán, egyetemen
  • megnézzük, hogy a versenytársak hol szerepelnek, és megpróbálunk mi is be/felkerülni oda

A lehetőségek tárháza szinte végtelen. Ennél a résznél arra kell törekedni, hogy folyamatosan pozitív impulzusokkal próbáljunk meg megjelenni, ez ugyanis jótékony hatással lesz a helyezésünkre egy-egy általunk választott kifejezésre.

Összegzés

Ha követjük a fenti 5 lépést, megfelelő formátumban adjuk meg az oldalunk NCT adatait és szisztematikusan építjük a pozitív jeleket, akkor nagyon jó eséllyel a Google első találati oldalán találhatjuk magunkat a hely alapú keresések során. Akár már heteken belül.

INGYENES SEO TANFOLYAM

Ha érdekel a keresőoptimalizálás és szívesen megtanulnád a SEO alapjait, akkor jelentkezz az ingyenes 5 napos mini Keresőoptimalizálás Tanfolymunkra. Az emailes, online képzés során bevezetést kapsz a keresőoptimalizálás működésébe, valamint használható tippekkel és trükkökkel gazdagodsz majd.

Keresőoptimalizálás tanfolyam


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!