
Esettanulmány: 36 ezerből 1,6M bevétel Facebook hirdetéssel
Ebben a cikkben
„Nagy Attilát, a wpkurzus.hu oldal alapítóját már régebbről ismertem, írtam is pár blogposztot az oldalára korábban. Most ő keresett meg, hogy van egy jó esettanulmánya, és szívesén venné ha a Pitch-en jelenne meg exkluzívan. Vendégposztokat ritkán fogadok a blogra. Csak akkor, hogyha azok szakmailag hozzák a színvonalat. (Értsd: már nagyon sok hasonló ajánlatot visszautasítottam, mert nem voltak elég jók.) Attila cikke viszont szerintem hozza a szintet, sokat lehet belőle tanulni. És főként azért, mert nem csak a sikerekről írt benne, hanem azokról a hibákról is amiket elkövetett.” – Papp Gábor
Nagy Attila: Az első kampányom esettanulmányát nagyon sokan elolvasták és több tucat bátorító és gratuláló üzenetet kaptam a bejegyzéssel kapcsolatban. Mikor sikeresen lement a 2. kampányom, tudtam hogy a most szerzett tapasztalataimat is meg szeretném osztani. Olyan esettanulmányt szerettem volna készíteni, ami transzparens és nem csak a sikerekről, hanem a hibákról is beszámol.
Röviden összefoglalva erről lesz szó: hogy csináltam 36.601 Ft hirdetési költségből, 1.650.000 Ft bevételt (4508%-os ROI)
Miről szólt a kampány?
Nagy Attila vagyok és egy magyar nyelvű WordPress-t oktató online tanfolyamot készítettünk a testvéremmel együtt. Ezt népszerűsítettem 2016 november végén egy Facebook kampánnyal.
Egyszerűen hangzik a dolog, de sok eleme van egy ilyen kampánynak. Ez egy infótermék, de bármilyen termék vagy szolgáltatás esetén lehet használni a stratégia felépítést és a különböző taktikákat, amiket használok.
A cikkben szó lesz az elkövetett hibákról is, mert azokból gyakran többet lehet tanulni. Az első kampány után is leírtam a javítási lehetőségeket és a cél az volt, hogy majd a következő kampányban (azaz most) kijavítsam ezeket. Sajnos nem sikerült mindent.
1. javítási lehetőség: Ha már egyszer leírod a hibáidat, akkor tényleg javítsd ki őket a következő alkalomra.
A cikkben az alábbi részeket fogom lépésről lépésre végigvenni:
- Mi maga az online termék, amit fejlesztek és árulok?
- Miért ennek kezdtem neki és hogyan validáltam az ötletet?
- Hogyan határoztam meg a célcsoportot?
- Hogyan gyártottam tartalmat?
- Hogyan tereltem forgalmat az oldalra?
- Majd hogyan gyűjtöttem infot a felhasználókról, hogy utána hatékonyan tudjak nekik hirdetni? (email lista + retargeting)
- Hogyan építettem fel a Facebook és email kampányokat?
- Hogy nézett ki a sales page?
- Mennyi pénzt költöttem?
- És mennyit kerestem?
Ezen a 10 lépésen fogok végigmenni a cikkben. Menet közben pedig mindenhol részletezem majd, hogy hol voltam sikeres, és hol követtem el egyszerűbb vagy komolyabb hibákat.
A WPKurzus első 6 hónapja
Pár hónappal ezelőtt futattam egy első kampányt. Erről írtam is egy cikket a saját blogomra. Ebben az első esettanulmányban is leírtam, hogy mik előzték meg a termék bevezetését, de most még részletesebben kifejtem. Nagyon fontos ugyanis megérteni a termék mögötti stratégiát, hogy megfelelő kampányt tudj készíteni.
Termékbevezetés előtti időszak
Egy személyi edző barátomnak (Dávid) kezdtem segíteni online marketinggel kapcsolatban. Átjött, hogy elmagyarázzam neki a WordPress-t, és megmutattam miként kellene beállítani dolgokat a weboldalán. Folyamatosan ugráltam egyik beállításról a másikra és kb. 1 óra katyvasz után rájöttem, hogy ennyi idő alatt lehetetlen rendesen elmagyaráznia a WordPress-t.
Ekkor pattant ki a fejemből, hogy WordPress-t kellene oktatni. Mikor elkezdtem használni én is egy csomó akadályba ütköztem, Dávidnak is folyamatosan kérdései voltak és úgy gondoltam másoknak is lehet ilyen problémájuk.
Ekkor már elég sokat használtam a WordPress-t, testvérem (Bence) pedig egy kis weboldalkészítő vállalkozást vezetett. Mindig is akartam egy teljesen online vállalkozást és végre meg is volt hozzá a jó ötlet.
Legalábbis ilyenkor még csak reméltem, hogy jó az ötlet.
Validálás
Bár kezdő voltam projektindítás téren, annyi tapasztalatom azért már volt, hogy tudjam: mindenképpen validálni kell az ötletet mielőtt belevágok. Ezért nekikezdtem a kutatómunkának.
Az egyik legjobb eszköz erre maga a Google. Utánanéztem az összes külföldi és magyar WordPress kurzusnak és hogy megéri-e ezt egyáltalán csinálni. Viszonylag sok ilyen kurzust találtam, ráadásul Magyarországon is volt jó pár. Ez részben jó jel volt, mert ha más csinálja, biztos lehet vele pénzt keresni. A már meglévő magyar tanfolyamok viszont nem tűntek elég modernnek design szempontból, ráadásul szakmailag is hiányosnak tűntek, így azt gondoltam, hogy van keresnivaló a piacon. Ennél tudok jobbat csinálni. Ezáltal részben validáltnak is tekintettem az ötletet, kezdődhetett a munka.
Nagyon fontos, hogy ha valamiből nem találsz versenytársat valószínűleg nem azért van, mert senki más nem gondolt még rá, hanem azért, mert valami probléma van az ötlettel.
Előtte már 2 projektbe is beleöltem egy csomó időt (és egy kevés pénzt) anélkül, hogy megnéztem volna rendesen, hogy miért nincs más aki ezt csinálja Magyarországon. Egyszerűen azért, mert nem volt rá kereslet.
A tanfolyam elkészítése
Ezután elkezdtem megtervezni a tanfolyamot. Pat Flynn-nek láttam egyszer egy videóját, amiben megmutatja, hogy érdemes könyvet írni. Igazából post-it-eket használ, hogy összerakja a különböző részeket. Nem bonyolult, pénztárcabarát és vizuálissá teszi az egész folyamatot.
Elsőnek elképzeltem, hogy milyen jó lesz a falra felrakosgatni őket és szépen összelegózni a tanfolyamot. Jó is volt az ötlet addig, amíg le nem estek a gyenge ragadás miatt. 🙂 Végül én is egy asztalon pakolgattam össze a részeket.
Miután felvázoltam a tematikát, jöhetett a videók elkészítése. Ehhez a saját tudásomat, más WP-t oktató tanfolyamok videóit és a testvérem tudását használtam. Bencének sokkal több tapasztalata van WP-ben, mint nekem. Én inkább abban vagyok jó, hogy bontsam le a lépéseket egy kezdő számára.
A tanfolyam készítése egy hosszú, fárasztó és idegörlő folyamat volt. Főleg úgy, ha még sose készítettél videót, nem használtál képernyőfelvevő szoftvert és nem teljesen tudod még, hogy mit is szeretnél elmondani. Arról már nem is beszélek, mikor egy 55 perces videót felveszel és a végén rájössz, hogy nem volt bekapcsolva a mikrofon (többször is előfordult).
Ez olyan 2-3 hónapon keresztül tartott. Nem a tökéletesre mentem, hanem csak egy MVP-t akartam minél hamarabb elkészíteni. Igaz, hogy nem kifejezetten startup-ot indítottam, de a startup szemléletmódom nagyon sokat segített egy ilyen kis mikrovállalkozásnál is.
Miután elkészültem egy béta verzióval ki kellett találnom, hogy is találok embereket akik elkezdik tesztelni a tanfolyamot. Ez azért is volt nehéz, mert nem egy appot kellett elkezdenie használnia valakinek, hanem komoly órákat és energiát belefektetni abba, hogy saját weboldalt készítsen. Ismerősökkel vettem fel a kapcsolatot és különböző Facebook csoportokban kerestem olyanokat, akikben meg van az elszántság. Kevés vállalkozó szellemű tesztelőt találtam, de jobb volt a semminél. A kezdeti teszt felhasználóktól értékes visszajelzéseket kaptam, amit be tudtam építeni a tanfolyamba.
Ekkor már 5-6 hónappal jártunk az ötlet megszületése után. Úgy éreztem, hogy itt az ideje fizetős felhasználókat is szerezni. Jött a következő kihívás: ki kellett találnom, hogy szerezzek látogatókat.
Honnan szereztem látogatókat
Mindenképp hosszútávban gondolkoztam. Mivel fél év alatt egy forintot se kerestem a tanfolyammal, így sok pénzt nem tudtam PPC-be ölni. Ezért egy költséghatékonyabb megoldás felé kellett néznem: úgy döntöttem, hogy komoly mennyiségű és jó szakmai tartalmat fogok gyártani.
Célcsoport
Mielőtt viszont belevágtam volna, meg kellett határoznom egy personat, de legalábbis egy célcsoportot. Életkort nehezen tudtam meghatározni előre, és a mostani adatok alapján is 18-70 éves korig, teljesen szétszóródik a mezőny. Később lehet megéri majd szegmentálni, de most még ezzel nem foglalkoztam. Természetesen magyarul beszélőeket keresek, de helyileg se tudtam jobban behatárolni a potenciális felhasználókat. Az látszott, hogy nálam kevésbé a demográfiai elemek és szempontok fogják a célcsoportot meghatározni.
Ami ezeknél fontosabb, hogy milyen blogokat néznek, milyen Facebook csoportokban vannak benne és milyen oldalakat követnek.
Itt tudom őket ugyanis a legolcsóbban és a leghatékonyabban elérni. Egyértelműen marketing és vállalkozás központúak, olyan oldalakat követnek, mint a MarketingCommando, OMA, ThePitch, Marketingszöveg.com és a hasonló marketinges vállalkozások. Ezután beléptem az összes marketinges, keresőoptimalizálós, WordPress-szes Facebook csoportba.
Úgy terveztem, hogy a jobb cikkeimet itt is megfogom osztani. A gyengébbeket nem mertem, mert nem akartam, hogy kiutáljanak. 🙂
Úgyhogy indulásként főként viselkedés és érdeklődési kör alapú szegmentálást használtam. Valószínűleg idővel jobban is szét lehet majd szedni a különböző célcsoportokat, de a marketing iránt érdeklődők halmaza kezdésnek nagyon jónak tűnt.
Blogbejegyzések
Szerencsére elképesztő sok téma van az online marketingben, amiről lehet írni. Itt is nagyon sokat kutattam, főleg olyan külföldi oldalakon, amelyeknek van WordPress kötődésük.
Ezekből szereztem témaötleteket és raktam össze bejegyzéseket a magyar piacra.
Az elején azt hittem, hogy heti 3-4 bejegyzést fogok írni. Segítség nélkül, hosszútávon ez elképesztően nehéz.
Minden nap gyártottam a bejegyzéseket. Megosztogattam, amik úgy éreztem jobban sikerülnek. Kezdett kirajzolódni, hogy mi működik és mi nem.
A legjobban az ultimate guide típusú és hosszú listás bejegyzések mentek. Ezeket érdemes úgy megcsinálni, hogy SEO-ból is jelentős mennyiségű látogatót hozzon. Nagyon időigényesek, több ezer szavasak, de mivel elképesztő mennyiségű új bejegyzés jelenik meg minden nap az interneten, sokkal jobban megéri 1 nagy, de szuper tartalmat megcsinálni, mint 5 olyat, amiből már 1000 ugyanolyat csináltak.
Mivel ezeket nem lehet minden nap írni, egyre ritkábban mentek ki bejegyzések. Egy idő után pedig azt éreztem, hogy még a szükségesnél is kevesebbet írok.
2. javítási lehetőség: Írjak rendszeresen, minőségi tartalmat. Nem probléma, ha 2 hetente jelenik meg cikkem, de minden 2 hétben jelenjen meg és legyen elképesztően jó.
SEO
Sajnos Magyarországon a WordPress-szel kapcsolatos kifejezésekre még kevesen keresnek. Napokig kutattam a kulcsszavakat. Írtam 2000 szavas cikket arról, hogy kell Blogger-ről áthozni a blogod WordPress-re, de senki se keres rá. Ez elvesztegetett erőforrás.
Viszont van néhány fontos keresési kifejezés, amire a lehető legjobb tartalmat kell megírnom. Ilyen például az Avada és a Divi sablonra vonatkozó keresések, WP telepítés. Folyamatosan figyelem őket és keresem, hogy tudnék még jobb cikket kialakítani belőlük.
Neked is azt ajánlom, hogyha találsz valami nagyon jó kulcsszót, amire a cikked elkezd jól reagálni, akkor folyamatosan fejleszd azt a bejegyzést. Erről többet a Digital Marketer bejegyzésében olvashatsz. Egyébként is kövesd őket, mert hasznos cikkeket írnak.
Ezeket a bejegyzéseket elkezdte rangsorolni a Google, valamint megosztottam őket a különböző csoportokban és még egy kis hirdetési összeget is tettem rájuk. A célom kettős volt:
- Forgalmat tereljek az oldalra a cikkek segítéségével, majd
- Pixelezzem őket.
Ez a pixelezés segít majd később a retargetingben, más néven remarketingben. Vagyis abban, hogy a hirdetéseimet olyan emberek lássák, akik már érdeklődtek az oldalam iránt.
Ez technikailag úgy valósul meg, hogy elhelyezek egy nem látható pixelt a saját oldalamon, ami betöltődik a felhasználónál és a böngésző egy cookieban eltárolja ezt a látogatást. Amikor pedig hirdetni akarok, akkor ennek a pixelnek a segítségével tudok úgy targetálni, hogy azok lássák a hirdetést, akik az oldalamon járnak. Ezért van az, hogyha valamikor keresel egy terméket vagy utazást és mondjuk nem veszed meg, akkor hetekig azt látod bárhova mész a weben.
Retargeting
Ha tehát valaki átugrott az oldalamra, hogy elolvasson egy cikket, akkor teljesen „bekebeleztem” őt.
Tudtam, hogy sokkal sikeresebben hirdethetem a tanfolyamom később azoknak, akiknek már van fogalmuk arról, hogy mi a WPKurzus.
Ez később meg is állta a helyét.
Ezért is fontos nagyon a tartalommarketing. Muszáj vagy tanítani az olvasót, megmutatni a branded, bebizonyítani, hogy jó vagy és bepixelezni őket. Ráadásul ugye a keresőből is hozhat forgalmat a bejegyzés.
Email lista
Nem akarom túlragozni. Induláskor kezdd el építeni az email listád.
Én az ActiveCampaign nevű szoftvert használom, ami 100 email címig ingyenes és 500-ig mindössze $9-ba kerül havonta. Hidd el, meg fogja érni.
Nagyon jó automatizációkat is be lehet állítani benne, ami elképesztően hasznos lesz a folyamatos kommunikációban, a cross és upsellingben is.
Ami legalább ilyen fontos: milyen lead magnetet (csalit) adsz a feliratkozásért cserében.
Az elején nem tudtam kitalálni, hogy mi lenne a legjobb. Aztán később jött az ötlet, hogy ki lehetne szedni a tanfolyamból pár részt, amit egy ingyenes Mini WordPress kurzussá lehetne alakítani.
Ez tökéletes, mert megismertetem a kezdőket a WordPress-szel, értékes anyagot kapnak és kevés plusz munkával jár.
Innentől a weboldalunkon mindennek az volt a célja, hogy a látogató feliratkozzon az email címével a Mini kurzusra. A fő cél persze a vásárlás, de a Mini tanfolyamot arra használom, hogy a végén vásárlókká alakítsam a látogatókat. Ezt egy automatikus email sorozattal csinálom. Napokra lebontva kapja meg a különböző részeket és a végén ajánlatot teszek neki, hogy többet is tanulhat, természetesen már pénzért cserébe. A másik nagy feladatom, hogy ezt a drip kampányt optimalizáljam és minél több vásárlót szerezzek ezen az úton is.
Ha meg mégse lesznek vásárlók, akkor később tudok velük kapcsolatot tartani, edukálni és hirdetni nekik a kampányok idején.
A Mini tanfolyam hirdetésére készítettünk egy „Mi a WordPress” című kb. 6 perces videót is. Ez főleg animáció és képernyőfelvétel összeboronálása. Meghirdettük Facebookon és kb. 160 Ft-ért hozott egy email feliratkozót. Ez a jövőben is menni fog, csak néha pihentetni kell, mert megunják az emberek. Nagyon jó formája volt megismertetni az embereket a WordPress-szel és behozni őket az értékesítési csatornába. Ezt követően pedig az email automatizáció is teszi a dolgát, és újabb hirdetésekkel és tartalommal is növelhető az esélye, hogy fizetős felhasználók legyenek.
Vendégblogolás
Külföldön brutálisan megy a vendégblogolás. Tudtam, hogy nekem is komoly lépéseket kell tennem ennek érdekében. Sajnos Magyarországon kevés olyan marketinges blog van, ahol meg lehet jelenni vagy ahol érdemes lenne.
Ettől függetlenül, próbáltam mindenhova bekerülni és kerestem szakértőket, akik hozzám is írnának.
Ez nagyon jó lehetőség backlinkek (hivatkozások) szerzésére és a másik fél követői is meg tudnak ismerni. A hivatkozások idővel az oldal organikus forgalmára is pozitív hatással lesznek, javul az oldal SEO-ja, főleg hogyha hiteles blogokról jönnek a linkek, a keresztpromóció pedig mindkét félnek hasznos lehet.
Ezeket a főbb csatornákat használom jelenleg. Minden a jó bejegyzésekre és a tartalommarketingre épül. Nagyon fontos, hogy feliratkozzanak az email listámra, amin keresztül megismertetem őket a WordPress-szel. Ha ez nem sikerülne, akkor legalább be lesznek pixelezve a jövőbeli Facebook kampányokhoz.
Ha ez a folyamat elindult, aminek egy része már automatizált, akkor jöhetnek a kampányok és a kampányszerű hirdetések is. Itt érkezünk el a 2. fizetett Facebook kampányhoz.
A 2. WPKurzus kampány
Nagyon sokat írtam a kezdetekről és arról, honnan jönnek a látogatók. Ez elképesztő fontos stratégiailag, mert ezután azoknak szeretnénk eladni, akik eddig nem vásároltak.
Az emberek halogatnak. Kell nekik egy jó ajánlat és egy határidő, hogy cselekedjenek.
Ezért éri meg időnként különböző kampányokat létrehozni. El kell adni azoknak, akik már igazából vásárolnának, csak eddig mindig volt valami kifogásuk.
Az ajánlat
Viszonylag kevés szó esik róla a különböző marketinges cikkekben, tanfolyamokban. Szerintem főleg azért, mert annyira nem szexi téma és ha valakinek nem olyan jó a terméke, akkor inkább a különböző taktikákkal próbálja ezt kompenzálni.
Sokkal könnyebb dolgod van, ha jó a terméked és jó ajánlatot raksz össze. Ezen felül jó marketinggel maximalizálni tudod a bevételed is.
A tanfolyamunk eredetileg úgy készült, hogyha csatlakozol, akkor folyamatos frissítéseket és örökös tagságot kapsz a jövőbeli tanfolyamokra is. Ez már alapvetően elég jó ajánlatnak hangzik, de szerettem volna még szexibbé tenni.
Mivel egyre többen végezték el a tanfolyamot, folyamatosan feljött a sablon kiválasztásának a kérdése. Alapvetően sablon független volt a tananyag, de sokkal könnyebb 1 konkrét sablonnal dolgozni és tanítani.
Alapból az Avada nevű sablonnal dolgoztam, mert a legtöbben ezt vásárolják meg. Közbe beleszerettem a Divi nevű sablonba (a 2. legtöbbet eladott), így az a döntés született, hogy a 2 sablonra egyedi tanfolyamot is készítünk.
Ez azért jó, mert ha a tanítvány ezekkel dolgozik, akkor sokkal többet tudok segíteni. Kijött mind a kettő sablonhoz az a funkció, hogy layout-okat, oldal elrendezéseket lehet készíteni, amit át lehet adni más embereknek is. Ez nagyon király, mert elkészíthetünk olyanokat, amik esztétikusak, sok helyen használhatóak és így nagyon meg tudjuk gyorsítani a tanítványok weboldalkészítését.
Ráadásul közben elkészítettem egy kezdő landing page tanfolyamot és egy gyorsító WordPress tanfolyamot, ami másfél órás, de egy éles weboldal elkészítését mutatom meg benne a pontos lépésekkel, olyanok számára akik az alapokat már tudják, de a gyakorlatban még kicsit szenvednek.
A lényeg, hogy 5 külön tanfolyamot adtunk az eredeti áron.
Ha lehetőséged van kisebb részekre darabolni a terméket, mindenképp tedd meg. Nekem is az a cél, hogy a nagy csomagot vásárolják meg és így sokkal vonzóbb lesz a rá vonatkozó ajánlat.
Erre épült a kampány. “Olyan sok anyagunk lett, hogy muszáj vagyunk árat emelni, de most még megvásárolhatod az eredeti áron.“
Ilyenkor már annyira nem halogat az ember.
Időben 7 nap volt a kampány, úgy hogy szerda este lett a vége. Szerintem érdemes szerdára vagy csütörtökre rakni a kampányok végét, mert ilyenkor még viszonylag produktívak az emberek. Hétfőn még nagyon elfoglaltak, pénteken pedig munka után már mindenki a hétvégében érzi magát.
Megjegyzés: Sajnos nem fotóztam le a kampány ajánlatát, de szinte ugyanez volt, mint a képen. Akkor még bruttó 30.000 Ft-ba került és volt egy figyelmeztető időkorlát, hogy mikor jár le a kampány.
A kampány csatornái
Korábban szó volt róla, hogy felépítettem egy email listát és egy pixelezett listát Facebookon. Természetesen nekik ment ki főleg a tanfolyam. A számukra volt a legolcsóbb hirdetni, ráadásul ők már ismerték is a brandet valamennyire.
Email lista
Az előző kampányhoz hasonló email-ekkel bombáztam a listámat most is. Majdnem minden nap küldtem egyet a következő címekkel:
- UTOLJÁRA – 5 tanfolyam 1 áráért
- A sablonok sablonjainak a sablonjai
- Rossz link 🙁
- 5 kifogás, amiért nem kezdted el a saját weboldalad
- [INGYEN] Jövőbeli anyagok a mostani csatlakozással
- Tik-Tak – Kevesebb, mint 7 óra és emelkedik az ár
Elég egyszerű email-ek voltak. Kifogásokat kezeltem, sürgettem őket, elmondtam miért is éri meg csatlakozni.
Az egyik levélben volt egy rossz link, ezért küldtem egy új levelet róla. Vicces, hogy ezt nyitották meg a legtöbben 😀
3. javítási lehetőség: Mindig ellenőrizd le 2× a linkeket.
4. javítási lehetőség: Valamelyik korábbi résztvevő sikereit egy esettanulmányát jó lenne bemutatni a következő kampányban.
Facebook kampány
Az első kampány alatt többféle kreatívot teszteltem. Most úgy döntöttem, hogy elég lesz 1 darab, nem bonyolítom.
Kicsit túlgondoltam a dolgot és 3 különböző kampányt hoztam létre, ahol külön célcsoportokat állítottam be. Elég lett volna külön hirdetéscsoportokat csinálni.
Ennél nagyobb probléma, hogy valahogy elrontottam a konverzió mérését. Ez elég végzetes hiba, így sajnos nem tudok pontos adatokat a Facebook kampányok sikerességéről, ráadásul a kampányok se tudtak megfelelően optimalizálni.
Ez valószínűleg azért volt, mert átköltöztettem a „köszönöm” oldalam. Igaz, hogy beraktam az új linket, mint konverzió, de sajnos nem fogadta el. Közben rájöttem, hogy „Pontos URL”-t állítottam be, közbe pedig „URL-t tartalmazza”-t kellett volna, mert a fizetési rendszerem a köszönöm oldalam linkje mögé dob még egy URL részletet a vásárlás után.
Ezt nagyon sajnálom, mert így nem tudtam teljesen pontos értékeket kapni a Facebook számaimról. Szerencsére azóta kitaláltam, hogyan tudom a számokat összepárosítani, de jó lett volna a több óra pluszmunkát megúszni.
5. javítási lehetőség: Nagyon figyelni kell a jó linkek megadására. Meg kell tanulni rendesen az UTM kódokat beilleszteni.
Így nézett ki a hirdetés:
Elképesztő mennyiségű hirdetést néztem meg, hogy kitaláljam milyen hirdetési képet és szöveget használjak. Ehhez a legtöbb segítséget az AdEspresso példái adták. Egyébként is nagyon részletes bejegyzéseket írnak és a termékük is nagyon jó.
Mindenképp szerettem volna a saját arcomat használni. Ez sokkal személyesebbé teszi a márkát. Igaz a personal brand-em gyerekcipőben jár, de muszáj elkezdeni valahol. A WordPress tábla ötletét a ClickFunnels explainer videójából loptam. Kb. 200 Ft volt és nagyon imádom. A képet egy barátom fotózta. Bence rátett egy egyszerű szöveget és vizuálisan bemutatta a tanfolyamokat a dobozokkal. Nagyon sok helyen láttam hasonló hirdetés képeket, amik sikeresen működnek.
Mint mondtam, 3 különböző kampányom volt. A különbségek a következők voltak:
- Célcsoport: WPKurzus Facebook oldalt like-olták + WPKurzus weboldalon már jártak + Látták a „Mi a WordPress” videó 25%-át, DE nem vásároltak még: konverzióra optimalizálva
- Célcsoport: WPKurzus Facebook oldalt like-olták + WPKurzus weboldalon már jártak + Látták a „Mi a WordPress” videó 25%-át, DE nem vásároltak még: hivatkozásra kattintva optimalizálva
- Célcsoport: 1% Lookalike WPKurzus oldal like-ok + 1% Lookalike WPKurzus weboldalon már jártak, de nem fizettek: hivatkozásra kattintva optimalizálva
Az első 2 lista kb. 5.000 embert tartalmazott. Ők már hallottak a WPKurzusról ezért nekik sokkal olcsóbban tudtam eladni a tanfolyamot.
A 3. csoport teljesen hideg, de a lookalike funkciónak köszönhetően, viszonylag jó csoport lehetett. Ezen kb. 80.000 személy volt. Itt a lookalike audience funkcióval a Facebook olyan embereket szed össze, akik nagyon hasonlóak egy megadott csoporthoz, jelen esetben például azokhoz akik már likeolták FB oldalt. A jó ebben, hogy a Facebook automatikusan kitalálja, hogy mi alapján keres hasonló embereket, ezt nem nekem kellett kitalálni.
A hirdetésekhez kapcsolódó fő számokat itt láthatod:
A kampányoknál 1,96% és 3.12% közötti CTR-t sikerült elérni, és 40-80 forint körül sikerült egy kattintást megszerezni.
6. javítási lehetőség: Konverziós linkeket tényleg nagyon át kell nézni és a kampányok neveit is jó lenne úgy megadni, hogy ha ránézek egyből lássam, hogy melyikről is van szó. Itt azért még van hova fejlődnöm.
Ezek a számok egyébként nagyon hasonlítanak az előző, 1. fizetett Facebook kampányhoz. Ez egyrészől jó, mert stabilan sikerült ugyanazt a szintet hozni, másrészről pedig még mindig van hova fejlődni.
Sales page (értékesítési oldal)
A sales page nagyban hasonlított arra, ami az első kampányban is volt. Ezért is kell egyszer jól megírni és utána csak finomhangolni.
Ezen a linken tudod megnézni. Nem teszek be ide képet, mert nagyon hosszú oldal.
A felépítése úgy néz ki, hogy egy headline-nal és sub-headline-al kezd. Utána egy sales videó, ami a „Mi a WordPress” videóból áll és utána vágtam egy video sales letter style sales pitchet. Ezt én írtam meg és vettem is fel természetesen. Automatikusan elindul, ami tudom hogy idegesítő, de muszáj.
Vimeo-n vannak egyébként a kurzus videói is és szeretem őket, de sajnos nem olyan részletes statisztikákat ad, mint a Wistia. Azért megmutatom, hogy mit lehet belőle kiszűrni:
- Mennyien indítják el a videót? Vagyis mennyiszer indul el?
- Hányan nézik végig?
- Meddig nézik átlagosan az emberek?
- Hol vesztem el a legtöbb embert?
- Hányan töltik le?
Ezek mind fontos infok, mert akár ezeket a videókat is lehetne A/B tesztelni a későbbiekben. Akár a videó hosszát, akár a copy-t ami elhangzik benne.
Apropó copy.
Szerintem elképesztő fontos megtanulni jó értékesítési szövegeket írni.
Könnyen találhatsz, webfejlesztőt, designert, SEO szakembert, PPC szakembert. Viszont olyan írót, aki jól tud értékesítési szöveget írni a Te termékedre, nagyon nehezen. Jelenleg szerintem az egyik legfontosabb skill és azért nehéz, mert nem lehet konkrétan megmondani, hogy milyen szöveg a jó szöveg.
Ezután jön jó sok tartalom. Bemutatom a különböző tanfolyamokat, milyen részei vannak, példa videó, miért ne egyedül tanuljon, miért minket válasszon, milyen bónuszokat kap, kik vagyunk mi. Ezen kívül kikutattam milyen kifogásai lehetnek az érdeklődőknek és ezeket lekezeltem Gyakran Ismételt Kérdések résszel. Ezeket kitalálni nagyon hosszú folyamat, de muszáj megcsinálni ha jó eladásokat szeretnél.
Ilyen sales oldalra mindenképp ezt az advetorial stílust használom, azaz bazi hosszú szöveget írok.
Ha valaki tényleg elgondolkozik a vásárláson, akkor el fogja olvasni. Lesz olyan is aki csak a felét olvassa de így is megveszi. Inkább legyen több szöveg, mint kevesebb. Soha nem azért fogják nem megvenni a terméked, mert a sales oldalon túl sok volt a szöveg.
Bencével harcoltunk a design-on, mert én még több szöveget akartam, de az annyira nem nézett ki jól. Besűrítettük egy részét Gyakran Ismételt Kérdésekbe és próbáltam rövidíteni, ahol tudtam, de ennél nagyobb tömörítést lehetetlennek éreztem.
A végén pedig ott van az ajánlat összesűrítve egy képernyőre.
A különböző részeknél végig vannak CTA-k, amik levisznek az ajánlathoz és a végén van még egy fő Call-to-Action gomb, ami átvisz a fizetés oldalra.
A fizetési oldal teljesen egyszerű. Egy űrlapot kell kitölteni. Közben oldalt megint ott az ajánlat, alul pedig a fizetési lehetőségek menete.
7. Javítási lehetőség: Videót készíteni arról mi történik a vásárlás után, hogy pontosan tudja az érdeklődő mire számíthat.
Most még PayPal és Banki átutalásos fizetésünk van. Ezek meg fognak szűnni és áttérünk a Barion rendszerhez. Nagy problémám, hogy jelenleg nem automatikus a számlázás, mert a membership bővítményünkhöz bonyolult hozzákapcsolni a számlázz.hu-t. Most dolgozik egy programozó azon, hogy a Barion-t hozzákösse a MemberPress-hez és a Számlázz.hu-hoz. Már alig várom, hogy kész legyen.
A kampány eredményei
Mivel elrontottam a Facebook konverziókat és a Google Analyticsom se volt jól beállítva, így nagy bajba voltam, hogy számítsam ki az eredményeket. A Google hivatalos Analytics tréningjét elfogyasztottam 1 nap alatt és sikerült rájönnöm a hibámra. Végül ezt a gyönyörű ábrát kaptam a konverzió célfolyamatára:
Azért nem tökéletes a helyzet, mert 28 vásárlásra nem tudja, hogy honnan jött az illető. Azt tippelem, hogy lehet kattintott email-ben is és a Facebookon is. Ebbe sajnos nem vagyok biztos. Következőnek UTM linkeket alkalmazok és akkor, minden pöpec lesz remélhetőleg.
8. javítási lehetőség: UTM linkek megfelelő alkalmazása.
Ezen kívül van 1 plusz vásárlás, ami ingyenesen érkezett, szóval 55 fizetés történt.
1100-an látták a sales page-t, amiből 55 vásárlás történt. Ez az 55/1100×100 fantasztikusan bonyolult művelet után kiderül, hogy 5%-os a konverzióm, ami szerintem nagyon jónak mondható egy ilyen infóterméknél.
Facebook-on 36.601 Ft-ot fizettem, ami 1.650.000 Ft bevételt hozott (30.000 Ft volt a termék). Ez 4508%-os ROI-t jelent, valamint 1 db konverzió 665 forintomba került.
Teljesen elégedett vagyok a számokkal, előzetesen rosszabbra számítottam. Ráadásul van egy csomó pontja a kampánynak, amin még javítani lehetne, így remélhetőleg a következő esettanulmányomban még jobb eredményekről számolhatok be.
Egyébként az ilyen határidős termékeknél megszokott, hogy a lejárat közeledtével történik a legtöbb vásárlás. Ez nálunk is így volt. Nagyon izgi volt az utolsó nap, csak kapkodtam a fejem, hogy most mi történik. 🙂 Így oszlottak el a vásárlások napra lebontva:
Költségek
Ez a nagy profit nagyon jól hangzik, de meg kell nézni a konkrét költségeket is, amik 1 év alatt felmerülnek, ráadásul az idő is pénz. Ketten vagyunk Bencével, akivel elég sok órát beletettünk a vállalkozásba. Ezt mindenképp bele kell tenni, bármilyen vállalkozást csinálsz, de szeretem csinálni és szeretném minél magasabb szintre felépíteni.
Tételesen a konkrét költségek:
- WordPress – 0 Ft
- Domain és tárhely – 25.000 Ft/év – Netmasters
- Prémium sablon – 17.000 Ft – Avada (Mostmár Divit használnék.)
- Tagokat kezelő bővítmény – 29.000 Ft/év – Memberpress
- Email marketing szoftver – 59.000 Ft/év – ActiveCampaign
- Számlázás – 20.000 Ft/év – Számlázz.hu
- Videók tárhelye – 53.000Ft/év – Vimeo Pro
- Képernyővideó készítése – 43.500 Ft – Camtasia
- Mikrofon – 24.900 Ft – Blue Snowball
- Fizetési rendszer – 60.000 Ft – PayPal (Csak erre a pár eladásra ennyibe került. Nagyon sok a jutalék, ezért váltok Barionra)
Költség: 331.400 Ft
A kampány előtt még kb. ugyanennyien vásárolták meg a kurzust. Ez a projekt még nem tart el két főállású embert, de amikor belevágtunk, akkor nem is feltétlenül ez volt a cél.
Inkább szerettem volna tapasztalatot szerezni, hogy később erre felépítve tudjak tovább haladni.
A WPKurzus jövője
Már megnöveltük az árát a tanfolyamnak, következik a különböző modulok szétválasztása és ezeknek a külön hirdetése.
Ezen kívül folyamatosan új videókat kell készíteni, a meglévőeket pedig frissíteni kell.
Profibbá szeretném tenni az automatikus funnel-t is. Azt látom, hogy kampánnyal elég jól el lehet adni, de jó lenne automatikusan is folyamatos eladásokat szerezni.
Emellett új tanfolyamok is tervben vannak, valamint egy bővítmény elkészítése is, de elsőnek a meglévő anyagokat szeretném teljesen profivá alakítani. Tervek tehát vannak, az első év és a két fizetett Facebook hirdetés tapasztalataival gazdagabban pedig remélhetőleg szintet tudok majd lépni.
Összegzés
Ez volt a WPKurzus első évének rövid története. Remélem sikerült pár ötletet ellesni, amit fel tudsz majd használni a saját projektjeidben.
Sok akadályba bele lehet ütközni egy-egy ilyen projekt során, de ezeket kihívásnak kell tekinteni. És meg kell őket oldani. Nálam nagy előny, hogy a WordPress-szel szinte mindent meg lehet csinálni. Én személy szerint nem tudok programozni, de mégis össze tudtam rakni egy nagyon jó tanfolyamot, amit szeretnek a felhasználók és elégedettek is miután megveszik.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nekem nagy segítségemre volt Bence, aki a designt intézte és elég pofás oldalakat, képeket rakott össze. Ezek nélkül is meg lehet oldani, de az vagy pénzbe kerül vagy Neked kell megtanulni minimálisan használni a Photoshop-ot.
Hogyha Te is valamilyen infó terméket szeretnél eladni, akkor mindenképp a stratégiával kezd. Azt kell kitalálnod, hogyan szerzel majd látogatókat. Magától is ki tud alakulni ez a folyamat, de ha jó előre tudod, hogyan szerzel majd lead-eket, akkor sokkal sikeresebb leszel. A jó tartalommarketing szinte bármilyen témakörben működik, érdemes ezt is felvenni a potenciális csatornák közé. Kezdd el minél előbb az email listádat bővíteni, rakj össze egy egyszerűbb honlapot WordPress-szel (vagy mással, ha van jobb ötleted) és indítsd el a folyamatokat. Nekem is 1 egész évbe telt idáig eljutni, de ez igazából nem is hosszú idő, ha a saját vállalkozásodról van szó.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!