Blog Kulcsszókutatás: 10 hasznos kulcsszó kereső a jobb SEO-ért
Kulcsszó kereső cover
Írta:

Kulcsszókutatás: 10 hasznos kulcsszó kereső a jobb SEO-ért

A kulcsszókutatás, azaz a legjobb kulcsszavak megtalálása és kiválasztása nem könnyű feladat. Ahhoz, hogy tényleg a megfelelő kifejezésekre optimalizálhassuk tartalmunkat, elengedhetetlen a legjobb kulcsszó kereső eszközök alkalmazása. Ezekről lesz most szó.

A jó kulcsszónak olyan követelményeknek kell eleget tennie, mint hogy

  • legyen releváns a témában, amire nekünk vagy az ügyfélnek szüksége van,
  • legyen rá keresési volumen (vagy a közeljövőben legyen rá),
  • legyen könnyű / reális bekerülni a Google top találatai közé.

Azonban mégis hogy találunk ilyen kifejezéseket? Még alapos piacismeret mellett sem biztos, hogy a fogyasztóink számára leginkább releváns kulcsszavakat találjuk meg magunktól.

Épp ezért megmutatunk 10 kulcsszó kereső technikát és szoftvert, melyek segítségével megtalálhatjuk a számunkra leginkább megfelelő keywordöket. Persze létezik még számtalan egyéb is, de mi ezeket szoktuk elsősorban használni a napi SEO feladatoknál.

Tipp: ha még új vagy a SEO-ban, és még nem pontosan látod át, hogy mi az a kulcsszó vagy keresőszó, akkor olvasd el a jelentését az online marketing és SEO szótárunkban!

1. Az emberi kulcsszó kereső

Első és leginkább triviális kulcsszó kereső módszer természetesen az, hogy magunktól elkezdjük összeírni azokat a kulcsszavakat, amelyek először eszünkbe jutnak. Ezzel rengeteg időt el lehet tölteni – és érdemes is.

Viszont ne feledkezzünk meg azokról sem, akik közel állnak az üzletmenetünkhöz. Mindenképp kérdezzük meg munkatársainkat, ha van rá lehetőségünk, vevőinket, beszállítóinkat. Ha erre alkalmas iparágban dolgozunk és jó viszonyt ápolunk, versenytársainkat se hagyjuk ki.

Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy leülünk, nyitunk egy táblázatot vagy egy jegyzettömböt és elkezdjük összeírni azokat a szavakat, amikről szeretnénk, ha a potenciális vevőink, ügyfeleink megtalálnák a mi honlapunkat. Kezdésnek egy toll és egy papír is elég lesz, de később mindenképp digitális formában kell vele tovább dolgoznunk.

Gyakran felmerül a kérdés, hogy mennyi kulcsszót vagy témakört írjunk össze. Erre sajnos nincs egzakt válasz, mert több tényezőtől is függ:

  • az általunk forgalmazott termékek mennyisége,
  • a nyújtott szolgáltatások mennyisége,
  • B2C és/vagy B2B piacról van szó,
  • piaci szereplők, versenytársak száma,
  • a verseny nehézsége, stb.

Ökölszabályként 10-20 kifejezés összeírása már adhat egy kiindulási alapot, de azért ennél legyen több:

Emberi kulcsszókereső

Sajnos nem egy olyan ügyfél által vásárolt kulcsszókutatást láttunk már, ami ráfért volna erre a papírfecnire.

2. Google Trends

A Google Trendsben megismerhetjük a Googleben elvégzett keresések alapján a főbb trendeket, melyek segíthetnek abban, hogy olyan kulcsszavakat találjunk, melyek teljesen újak az iparágban vagy sokakat érdekel, azonban valamiért nem gondoltunk rá.

Használatához egyszerűen a keresőbe írjuk be a saját fő kulcsszavainkat, majd nézzük meg az eredményeket, hogy melyek népszerűek a keresők körében. Hátránya, hogy magyarul relatíve alacsony számú keresés történik, így nem biztos, hogy kellő input adattal rendelkezik a rendszer és ezáltal előfordulhat, hogy nem kapunk értékes eredményt. Ettől függetlenül egy-egy piacon megéri nyomogatni, hátha ad jó ötleteket, amikkel tovább lehet dolgozni.

A Google Trends használatáról ebben a cikkben olvashatsz bővebben:

Fontos tudni, hogy a szoftvert újrapozícionálták az elmúlt években, és bár eleinte egészen jól lehetett használni alap kulcsszókutatáshoz, ma már nem igazán ez a célja. A Trendsben sokkal inkább aktualitásokat, friss információkat, szóval ahogy a neve is sugallja: trendeket ismerhetünk meg. Megmutatja, hogy mi felkapott, és azt is, hogy miért.

Google Trends

A fenti példán az látszik, hogy Magyarország területén 2023. májusában épp az érettségiről szóló cikkek voltak népszerűek. Tehát ez az eszköz sokkal inkább a Google keresőben megjelenő “Vezető hírek” funkcióval van összefüggésben.

Vezető hírek a Googleben

Ettől függetlenül mindenképp megér egy próbát.

3. Google keresés és Autocomplete

Indulhat a kulcsszavak keresése.

Ha fejben, illetve papíron már megvannak az első kulcsszavak, érdemes őket beírni a Googlebe. Ezt akkor lehet jól alkalmazni, ha egy iparágat még nem ismerünk alaposan. Ennek a módszernek két outputja van:

  1. a manuális keresés eredménye
  2. és az Autocomplete.

A normál keresés előnye az, hogy általánosságban olvashatunk a témáról, majd folyamatosan mélyülhetünk el benne. Ezen keresztül rengeteg tudást és szakszavakat tudunk magunkra szedni rövid időn belül.

A Google Autocomplete már jóval célirányosabb keresés. Elkezdjük begépelni a keresett kifejezést, és a Google kiegészíti azt, illetve ajánl olyan kifejezéseket, melyekre mások már korábban kerestek. Valahogy így:

Google automata kiegészítés

Emellett hasznos találatokat ad a kapcsolódó keresések is a SERP-ek (találati oldalak) alján, ahol a Google azokat a kifejezéseket listázza, melyekre gyakran kerestek azok, akik az általunk keresett kulcsszót is beütötték.

Kapcsolódó keresések a Googleben

Ezek a kifejezések tehát nem véletlenül vannak itt. Ezekből nyugodtan elkezdhetünk kiindulni, és még mélyebbre menni. Egyszerű kulcsszókutatási módszer, mégsem használják sokan, pedig ingyenes, gyors és bármikor hozzáférhető.

4. Keyword Tool – a kulcsszó kiegészítő

Ha már rendelkezünk néhány head kifejezéssel, ezeket érdemes bővíteni medium illetve long tail kulcsszavakká. Erre a feladatra tökéletesen alkalmas a Keywordtool.io, ami egy ingyenes kulcsszó kereső. Ez az alkalmazás az általunk meghatározott kulcsszót fogja megvizsgálni, hogy ragozva, illetve más szavakkal kiegészítve vajon keresnek-e rá Googleben, YouTubeon, Bingben vagy még sok más keresőben.

A kulcsszavakat hosszúságuk és specializáltságuk alapján 3 csoportba lehet osztani:

  • head: 1 szavas kifejezések (fogfájás),
  • medium tail: 2-3 szavas kifejezések (fogfájás ellen),
  • long tail: 3+ szavas kifejezések (terhesség alatti fogfájás csillapítása)

A head keyword tehát jellemzően 1 szavas kifejezés, a medium tail keyword 2-3 szavas, a long tail kifejezések pedig már 3-nál több szóból állnak. Minél specifikusabb egy kifejezés, jellemzően annál kevesebben keresnek rá. De cserébe a verseny is kisebb szokott lenni ezekre a kifejezésekre. Ezért érdemes nem csak 1 szavas kifejezéskre keresni, hanem hosszabbakra is.

Azzal pedig, hogy csökken rá a verseny, a konverzió esélyessége pedig növekszik. Ha valaki rákeres arra a Google-ben, hogy “keresőoptimalizálás”, nem feltétlen tudjuk, hogy mit is szeretne. Lehet, hogy a hírekben hallotta, de az is lehet, hogy szeretné megtanulni. Ezzel szemben, ha valaki azt írja be, hogy “keresőoptimalizálás tanfolyam budapest”, akkor pontosan tudjuk, hogy milyen tartalmat kellene neki szolgáltatni. Így bár kisebb a merítés, a konverziós arány magasabb lehet.

Nyissuk meg a keywordtool.io-t, majd adjuk meg a head keywordöt, állítsuk át a nyelvet a kívántra. Ezután futtassuk le a keresést. Legegyszerűbb az eredményeket átmásolni egy táblázatba, ezután pedig átnézni egyesével, hogy valóban releváns találatokról van-e szó. Mi szeretjük ezt az eszközt, mert nagyon sok olyan lehetőséget dob fel, amire nem gondoltunk volna magunktól.

Keyword Tool - a kulcsszó eszköz

Fizetős verzió esetén arra is van lehetőség, hogy a keresési volument, CPC-t (Cost Per Click) és az Average Competition-t is megkapjuk azonnal. De erre a Google Ads Kulcsszótervezője is kiváló lehet.

A Keywordtoo.io tehát lényegében kibővíti a Google Search Autocomplete funkcióját, még mindig ingyenesen.

5. Google Kulcsszótervező (Keyword Planner)

A leginkább ismert és elterjedt kulcsszó kereső hosszú évekig a Google Kulcsszótervező volt mind SEO, mind Google Ads vonalon. Évekkel ezelőtt azonban történt egy komoly váltás, aminek a hátterében részben az áll, hogy a Google-nek már nem érdeke, hogy kizárólag keresőoptimalizálás céljából hozzáférjünk az összes pontos kulcsszó adathoz. Viszont a hirdetőiknek oda szeretnék adni ezeket az információkat.

Éppen ezért a 2010-es évek közepén a Google Kulcsszótervező (Google Keyword Planner) keresési mennyiségei a pontos értékek helyett már csak nagyságrendi intervallumokat mutatnak, ami csak akkor válik pontosabbá, ha hirdetéseket futtatunk a Google hirdetési rendszerében. És elegendő összeget is költünk havonta. Ez nincs pontosan definiálva, de ha belépünk egy fiókba és ott csak sávos értékeket látunk, akkor az a Google Ads fiók biztosan nem költ (eleget). Míg a 2000-es évek elején az egyik, hanem a legjobb eszköz volt kulcsszókutatásra a Keyword Planner, addig mára a hatékonysága jelentősen visszaesett. Akik jelentős összegeket költenek Google hirdetésekre, nekik továbbra is hasznos eszköz persze, de a SEO-zni vágyók többségére ez sajnos nem igaz.

Célszerű ezért olyan SEO eszközöket használni, amelyek pontosabb adatokat szolgáltatnak. Ilyenek lesznek a következőkben bemutatott szoftverek, amelyek egy része bár fizetős (vagy kínálnak pro csomagot), de sokkal pontosabb adatokat mutatnak, mint egy ingyenes fiókhoz tartozó Google Kulcsszótervező.

Próbálkoztunk korábban a Bing Keyword Research Tool-jával is, azonban miután nem akartunk egy kódrészletet elhelyezni az oldalon, nem tudtuk használni. Ez meglehetősen kiábrándító volt, így inkább el is felejtettük.

6. Ubersuggest

Az ötödik pontban érkezünk el az első komplexebb, több funkciót is biztosító SEO szoftverhez. Ezt az eszközt 2018-ban felvásárolta Neil Patel. Azóta teljes ráncfelvarráson esett át, és sok új funckiót implementáltak.

Ubersugget SEO szoftver

A kulcsszó keresésre is használható szoftver a https://neilpatel.com/ubersuggest/ URL-en érhető el. Fontos, hogy a toolokhoz és az adatokhoz regisztráció nélkül már nem férünk hozzá, tehát egy ingyenes fiókot mindenképp létre kell hoznunk. Ezt követően napi 3 lekérést enged indítani. Ami sajnos nem sok, de kevés. Ezt elhasználva átvezet minket a fizetős csomagokhoz. Ha megnézzük a díjakat, akkor a legolcsóbb csomag nettó 12 dollárról indul és 120 dollárért kaphatunk lifetime lehetőséget.

Ezek az árak bármelyik vállalkozásnak a büdzséjébe bele kell férjenek – legalábbis, ha bármilyen szinten is gondolkodik a SEO-n.

A legtöbb SEO szoftverben leginkább 2 menüpontot kell napi szinten aktívan használni, csak nem mindenki pont ugyanúgy hívja.

Az Ubersuggestnek most két funkcióját fogjuk megnézni. Továbbra is maradunk a fogfájás példánál.

Keyword Overview

Az Ubersuggest baloldali menüsávjából kiválasztjuk a Keyword Research -> Keyword Overview menüt. Ezt követően megadjuk a head keywordünket, beállítjuk a nyelvet és az országot, majd rábökünk a keresés gombra.

Miután lefutott a kérésünk, a következő tárul elénk:

Ubersuggest Keyword Overview

Konkrét kulcsszó adatokat nyújt nekünk, ingyen. Az első kettőre koncentráljunk.

  • Search Volume (keresési mennyiség): azaz kb. hányszor keresnek az adott kifejezésre a magyarul Google-ben egy hónapban, átlagosan.
  • SEO difficulty: a kulcsszó nehézségére, azaz milyen nehéz rangsorolni rá a top 10-ben. Alul Neil Patel avatarja mosolyogva be is jelenti, hogy ha erre a kulcsszóra szeretnénk a találati lista első oldalán rangsorolni, akkor átlagosan 9 backlinkre és 27-es domain erősségre lehet szükségünk.

Most pedig görgessünk egy kicsit lejjebb és kattintsunk a Keyword Ideas menüre.

Keyword Ideas

Ubersuggest kulcsszó ötletek

Nyomjunk rá a narancssárga Search Results gombra, ekkor lenyílik a találati lista (SERP).

A szoftver pedig rögtön megmutatja, hogy a listában szereplő tartalmak hogyan helyezkednek el a Google-ben, és hozzávetőlegesen mennyi organikus forgalmat szereznek (est. visits oszlop).

Ubersuggest SERP

Az első találatra kb. 912x kattintanak minden hónapban.

És akkor ezzel az információval dolgozunk tovább a kulcsszókutatásban. Azt feltételezzük, hogy az itt szereplőknek lehet még több olyan tartalma és kulcsszava, ami fontos lehet számunkra, ezért megvizsgáljuk őket. Ha rábökünk az első találatra, akkor meg tudjuk nézni, hogy milyen URL-ek mennyi forgalmat hoznak neki havonta (Traffic Estimation -> Top pages by Traffic menüpont a baloldali sávból).

Top pages

Ubersuggest Top pages

És lényegében máris megvagyunk egy alap kulcsszókutatásssal, tartalomstratégiával 1 piaci versenytárs alapján. Ezt a módszert kellene még lezongorázni néhány versenytárssal.

7. Ahrefs

Az Ahrefs a kedvenc SEO szoftverünk az óriási adatbázisa miatt. Kulcsszó kereső szolgáltatásként is kiváló. Tehát, ha az a kérdés, hogy melyik szoftverrel menjünk neki egy kulcsszókutatásnak, akkor ez az.

Az Ahrefs az egyik legdrágább SEO szoftver a piacon. Más szoftverekkel ellentétben ők nem kínálnak ingyenes, pl. 7 napos free trial verziót sem. De ez ne vegye el a kedvünket a kipróbálásától, mert sokan nem tudják, de az Ahrefsnek vannak ingyenes SEO eszközei is, amikkel tudunk gyakorolni egy kicsit.

Most ennek néhány funkcióját fogjuk megnézni.

Keyword Generator – a kulcsszó generátor

https://ahrefs.com/keyword-generator

A szokásos módon írjunk be az input fieldbe egy kulcsszót (fogfájás), majd állítsuk be a célországot.

Ahrefs kulcsszó generátor

A narancssárga Find keywords gombra kattintva megjelenik egy felugró ablak, amiben máris megkapjuk a kulcsszóötleteket.

Ahrefs Keyword Ideas

A kulcsszavak mellett egyéb hasznos adatokat is láthatunk, mint például:

  • KD, azaz Keyword Difficulty: a kulcsszó nehézsége megmutatja, hogy milyen nehéz rangsorolni az adott kifejezésre a Google top 10 találata között.
  • Volume, azaz keresési volumen: megmutatja, hogy körülbelül mennyiszer keresnek az adott kifejezésre a magyar Google-ben.

A “fogfájás” head keyword mellett egy 2-es értéket látunk.

Keyword Difficulty Checker

Ezt ellenőrizzük le a Keyword Difficulty eszközben: https://ahrefs.com/keyword-difficulty

Ahrefs Keyword Difficulty Checker

Azt láthatjuk, hogy a 2-es “könnyű” kifejezéshez körülbelül 3 db külső linket kellene építeni, hogy a top 10-be kerülhessünk. És innentől kezdve a felület nagyon hasonló az Ubersuggesthez. Itt is láthatjuk, hogy az Ahrefs becslései szerint az első találatra kb. 1600-an kattintanak.

Ezután folytathatjuk az elemzést a kiválasztott versenytársak top tartalmainak a megvizsgálásával. Igaz, hogy csak limitáltan, de erre az Ahrefs ingyenes Website Traffic Checker eszköze is alkalmas.

Website Traffic Checker

https://ahrefs.com/traffic-checker

A versenytárs domain megadása után azonnal láthatók lesznek a SEO szempontból legfontosabb eredményei, teljesen ingyenesen.

Ahrefs Organic Traffic Checker

A képernyőfotón azt láthatjuk, hogy:

  • kb. 23 ezer a weboldal organikus forgalma, havonta
  • mi az a top 5 kifejezés, ami sok forgalmat hoz nekik
  • mi az 5 legjobban teljesítő URL-jük

Ezek az ingyenes eszközök kiinduláshoz kiválók, ha kis vagy közepes piacon dolgozunk. Ha egy nagy webshopunk van, több tucat termékkategóriával és sok ezer termékkel, akkor mindenképp szükségünk lesz egy fizetős SEO szoftverre, hogy a versenytársak teljes SEO teljesítményét vissza tudjuk fejteni. Erről bővebben ebben a cikkben olvashatsz:

Összegezve: mindenképp megéri előfizetni az Ahrefsre, hiszen egy vagy két havidíj kifizetése esetén több hónapnyi feladatot tudunk találni magunknak. Persze, ha tudjuk hogy kell használni a pro verziót.

Ahrefs képzés

Tanuld meg velünk az Ahrefs használatát!!

Ez a képzés a legjobb és legrészletesebb magyar nyelvű képzés az ahrefs.com szoftverhez. Részletes videókat tartalmaz a szoftver használatával kapcsolatban.

Képzés megtekintése

8. Semrush

A Semrush egy több digitális területet is magába ölelő szoftver. Ahogy a főoldalukon is látni lehet: SEO, tartalommarketing, versenytárselemzés, PPC és közösségi média marketing egyetlen platformról.

Semrush

Ha SEO-ról van szó akkor, ők a tapasztalataink szerint kisebb magyar kulcsszóadatbázissal dolgoznak, mint az Ahrefs. Emiatt viszont más eredményeket is adhat, amelyek számunkra is más kulcsszavakat rejtegethetnek, így érdemes ezt is megnézni.

Már csak azért is, mert egy ingyenes account létrehozása után hozzáférhetünk több funkcióhoz is (napi összesen 10 lekéréshez).

Semrush képzés

Tanuld meg velünk a Semrush használatát!!

A SEMrush tanfolyamban összeszedtük azt a 10 funkciót, amit mi is a legtöbbet használunk a napi munkánk során. Ezekhez pedig részletes leírást és magyar nyelvű oktató videókat is készítettünk.

Képzés megtekintése

9. Mangools KWFinder

A Mangools KWFinder nevezetű szoftvere is a cikkben bemutatott két logikára kínál megoldást.

  • Tudunk keresni kulcsszavak alapján: Search by Keyword
  • Illetve domainek alapján: Search by Domain
Mangools KWFinder kulcsszókutató eszköz

Az eddig bemutatott szoftverekhez képest annyiban más, hogy ennek a legegyszerűbb a kezelőfelülete. Nincs túlkomplikálva. Pontosan azt tudja, amit ígér. Kulcsszavakat keres, és domainek teljesítményét mutatja meg. A hátránya viszont az, hogy hiányoznak belőle az igazi pro userek által elvárt funkciók. Ettől függetlenül egy ingyenes 10 napos próbaverziót mindenképp megér a kipróbálása.

10. Google Search Console

A Google Search Console az aranybánya, ha kulcsszókutatásról van szó.  Elképesztően hasznos eszköz. Pont emiatt rendszeresen meglepődünk, hogy hány helyen nincs még bekötve a Google Analytics mellett. Ennek az eszköznek a használatával megtudhatjuk, hogy

  • milyen kulcsszavakra való keresés esetén jelent meg oldalunk,
  • melyik oldalunk / oldalaink jelentek meg
  • milyen CTR (kattintási arány) mellett kattintottak ránk,
  • hányadik helyen (pozícióban) szerepeltünk a kulcsszavakra, stb.

Összességében az egyik legjobb eszköz arra, hogy megismerjük azokat, akik ránk találnak, illetve organikus módon találnak meg minket. Mivel megismerjük, hogy milyen témák mentén lehetünk érdekesek az érdeklődők számára, rengeteg új kulcsszót találhatunk.

Míg a többi SEO szoftver csak próbálja reprodukálni a versenytársak eredményét, addig a Search Console a saját adataink mélyét is megmutatja. Olyan kulcsszavakat, és ezáltal lehetőségeket fogsz benne találni, amiket semelyik másik SEO szoftverben nem találnál meg.

Ezért a versenytársaid sem!

Tehát, ha ismered, és aktívan használod a Google Search Console-t, akkor piaci előnyre tehetsz szert.

Használsz más kulcsszó kereső szolgáltatást is az említetteken kívül? Vagy van tapasztalatod a listában szereplőkkel? Oszd meg kommentben, kíváncsian várom a tapasztalatokat! 🙂

Ha szeretnél jobban elmélyülni a kulcsszókutatásban, akkor érdemes ezt a haladó képzést végigcsinálnod. 7 haladó és profi kulcsszókutatási technikát mutatunk be benne.

Haladó kulcsszókutatás képzés

Optimalizáld Te is a megfelelő kulcsszavakra a weboldalad!

A legjobb kulcsszókutatási technikák bőven túlmutatnak a Google Kulcsszótervező lehetőségein. Olyan módszereket ismerhetsz meg, mint a versenytárs- és a téma alapú kulcsszókutatás, a content based keyword reverse engineering, az LSI, a TF*IDF, vagy épp az on page search során gyűjtött kulcsszavak.

Képzés megtekintése


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!