Blog SEO vs CRO: Hogyan szerezz több vevőt organikus weboldal látogatóidból
seo vs cro
Írta:

SEO vs CRO: Hogyan szerezz több vevőt organikus weboldal látogatóidból

Gyakran visszatérő kérdés, hogy a SEO vagy a CRO a hatékonyabb online marketinges csatorna. Ha csak egyre van lehetőségünk, akkor melyikre koncentráljunk? Mennyire működnek ezek külön vagy épp együtt? Most ezt a kérdéskört járta körbe Lőrincz Nikolett az OptiMonktól.

#1 Keresőoptimalizálás vagy konverzióoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (SEO) és konverziós ráta optimalizálás (CRO) olyan, mintha két külön fajból származna.

A konverzióoptimalizálás lényege, hogy a weboldalunk konverziós rátáját, azaz a feliratkozók és vásárlók számát növeljük. A SEO pedig az organikus látogatószerzésre koncentrál, és a fő cél, hogy előkelő helyen jelenjünk meg a keresőben.

Egy ideális világban mindkettőre ugyanolyan hangsúlyt kellene fektetnünk. A valóság azonban az, hogy a legtöbb vállalkozó inkább a keresőoptimalizálásra, és ezzel együtt a látogatószerzésre fókuszál.

Miért követnek el hibát?

Gondolj csak bele egy pillanatra, milyen felemelő érzés, amikor azt tapasztalod, hogy az egyik cikked feljött az első helyre a Google találati listáján. A weboldal látogatóid száma hirtelen növekedésbe kezdett. Majd beleásod magad az analitikádba… és ekkor jön a csalódás.

Azt látod, hogy hiába nőtt a látogatóid száma, a konverziód nulla.

Brian Dean (a Backlinko.com alapítója és az egyik legismertebb SEO szakértő) is hasonló szituációban találta magát.

Írt egy rendkívül hasznos cikket “How to Get High Quality Backlinks (Without Guest Posting)” címmel, azaz hogyan szerezzünk jó minőségű backlinkeket vendégcikkek írása nélkül. Sikerült is a Google első oldalára kerülnie vele, egy igen előkelő helyre. Szuper, igaz?

Nos, nem annyira. Ugyanis a kulcsszó, amire előkelő helyre a került a “how to get high” volt. Persze ezután pillanatok alatt a 6. helyről lecsúszott a 14., majd a 25. és a 33. helyre, míg végül teljesen eltűnt a süllyesztőben.

Persze érthető, hiszen a cikk egyáltalán nem volt hasznos azoknak, akik a “how to get high” kifejezésre kerestek. 🙂 De honnan tudta ezt a Google?

A cikkre érkező látogatók kevés időt töltöttek az oldalon és nem konvertáltak. A történet lényege, hogy 1) a megfelelő célközönséget célozzuk, hiszen nem mindenki potenciális vevőnk az interneten, és 2) tartsuk őket az oldalunkon és folyamatosan optimalizáljuk az oldalunkat a több konverzió érdekében. Önmagában a keresőoptimalizálással nem fogsz vevőket szerezni és így hosszú távon még az előkelő helyedet is elveszíted a Google találati listáján.

Ne tekintsünk a konverzióoptimalizálásra a keresőoptimalizálás ellenségeként. Fogadjuk el, hogy mindketten egy csapatban játszanak és egymás nélkül nem tudnak megfelelő eredményeket elérni.

A konverzióoptimalizálásnak rengeteg formája létezik. Ide tartozik a felhasználói élmény optimalizálása, a színek használata, az oldal sebessége, a navigáció optimalizálása vagy a sürgősségérzet keltése is – csak hogy néhány példát említsünk.

Ma azonban a konverzióoptimalizálás egyik leghatékonyabb módjáról fogunk beszélni: az intelligens popupokról.

#2 De hát a popupok idegesítőek és a Google is tiltja őket… vagy nem?

Az egyik legnagyobb tévhit a marketingesek világában, hogy a popupok mindig idegesítőek és rossz felhasználói élményt eredményeznek.

Ez igaz azokra a popupokra, melyek idegesítően felugranak egy új ablakban, ahogy megérkezel egy oldalra. De az intelligens popup, mely egy úgynevezett “overlay”, nem nyílik meg új ablakban és lehetőséget ad az elnavigálásra. És ami a legfontosabb, a Google és a Bing egyaránt elfogadja az intelligens popupokat, ha asztali gépen és laptopon böngészünk.

Mobilok esetén már kicsit más a helyzet. A Google 2017. január 10-e óta bünteti a mobil eszközökön megjelenő, “tolakodó”, illetve a teljes képernyőt kitakaró popupokat.

Azonban mobilon is nyugodtan lehet használni olyan popupokat, melyek:

  • kitakarják ugyan a teljes képernyőt, de pl. cookie-k elfogadására ösztönzönek, vagy más kötelező szabályozásoknak tesznek eleget (pl. felhasználó korának igazolása)
  • belépési párbeszédablakok
  • csak a képernyő kisebb részét foglalják el és könnyedén bezárhatók

Íme néhány példa ezekre:

popup peldak

A fentebb említett popupok használata egyáltalán nem rontja eredményeidet a Google találati listáján.

Oké, a Google nem bünteti, de attól még idegesítőek…

Igen, a rosszul beállított, csúnya és nem személyre szabott popupok arra ösztönzik a látogatókat, hogy bezárják, amilyen gyorsan csak lehet.

Egy hatékony popup azonban:

  • akkor jelenik meg, amikor a legkevésbé zavaró (nem belépéskor)
  • releváns a látogatóknak és az éppen nézett oldal tartalmára (tehát a látogatókat érdekli a tartalma)
  • kellően vonzó ajánlatot tartalmaz (általában egy kedvezmény önmagában kevésbé vonzó, mint egy ingyenes csali, de ez persze iparágfüggő – teszteld le, hogy a látogatóid esetében melyik megoldás működik a legjobban)
  • nem jelenik meg túl gyakran a látogatónak,
  • növeli a látogatók oldalon töltött idejét,
  • növeli a konverziós rátát.

#3 Kezeld máshogy az organikus látogatókat

A legtöbb weboldal abba a hibába esik, hogy minden látogatóját egy kalap alá veszi. Nem foglalkozik vele, hogy milyen forgalomból jön, mindenkit a főoldalra terel és ugyanazt az ajánlatot mutatja nekik.

Pedig ha csak egy kicsit belegondolunk, egyből megértjük mennyire különbözik az a látogató, aki egy Google keresésből érkezik, aki egy Facebook hirdetésből és az, aki egy hírlevélből kattint át oldalunkra.

Nézzük őket egyesével!

Google keresőből érkező látogató: Van egy problémája, amivel tisztában van és próbál rá megoldást keresni. Valószínűleg nem ismeri a cégedet és a termékedet, azt se biztos, hogy tudja, hogy mi lenne a megfelelő megoldás a problémájára, ezért kutat. Nem áll még készen a vásárlásra, egy vonzó ajánlattal és hasznos anyagokkal meg tudod szerezni az e-mail címét.

Facebook hirdetésből érkező látogató: Valószínűleg érdeklődik a téma iránt, amit ajánlasz neki, hiszen így érhetted el a hirdetéseddel. Nem biztos, hogy tisztában van a problémájával, vagy ha igen, akkor nem feltétlen keres rá aktívan megoldást, azonban sikerült mutatnod neki egy olyan előnyt vagy problémát, mellyel megragadtad a figyelmét. Itt választ kell adnod arra, amiért ő átkattintott a hirdetésedből és meggyőznöd egy vonzó ajánlattal. Valószínűleg ő se áll még készen a vásárlásra, de egy fokkal elkötelezettebb, mint a keresőből érkező látogató.

Hírlevélből érkező látogató: Járt már az oldalunkon, ismer minket és a termékünket. Érdeklődik is irántunk, hiszen feliratkozott a hírlevelünkre. Valószínűleg készen áll már a vásárlásra, csak egy jó ajánlatra vár.

Most, hogy megértettük, miért kell minden egyes forgalomból érkező látogatót máshogy kezelnünk, lássunk néhány konkrét tippet és esettanulmányt arra, hogyan szerezhetsz több vevőt organikus weboldal látogatóidból.

#4 Releváns ajánlat új látogatóknak a DigitalMarketer példájával

Ha egy kicsit is érdekel a marketing világa és szoktál nemzetközi cikkeket olvasni, akkor biztosan hallottál már a DigitalMarketer.com-ról, ahol online marketingesek és vállalkozók inspirálódhatnak hétről hétre arról, hogyan növeljék az oldaluk forgalmát, a konverziós rátáikat, vagy éppen közösségi követőik számát. Az oldal rengeteg hasznos tudásanyaggal, útmutatóval, checklistával és videó tréninggel segíti előfizetőit.

A DigitalMarketer csapata is felismerte, hogy nem számít milyen jó a weboldalunk, a legtöbb vásárlás nélkül távoznak, hiszen a látogatók nagy része nem áll készen a vásárlásra az első látogatáskor. Így azt is tudták, hogy mindent meg kell tenniük, hogy az e-mail címüket megszerezzék az első látogatás alkalmával. A kérdés már csak az volt, hogy hogyan…

Minden egyes látogatónkról tudjuk, hogy mi érdekli őket (milyen oldalra érkezett) és hogy honnan érkezett a weboldalunkra. A DigitalMarketer úgy döntött, hogy felhasználja ezt a két információt annak érdekében, hogy releváns és vonzó ajánlatot mutasson nekik.

Nézzünk erre egy konkrét példát is!

Nem meglepő, hogy a DigitalMarketer blogján rengeteg Facebook hirdetésekkel kapcsolatos cikket találhatunk, hiszen az online marketingesek egyik fő eszközéről van szó.

digitalmarketer facebook cikkek

Ezek miatt rengeteg olyan új látogató érkezett a DigitalMarketer oldalára, akik minden bizonnyal érdeklődnek a Facebook hirdetések iránt – és sokan érkeztek keresésből is. Úgy döntöttek, hogy személyre szabott ajánlatot mutatnak minden olyan új látogatónak, aki olyan oldalra érkezik, melynek az URL-je tartalmazza a „facebook” szót.

Példaként vegyük az alábbi blogbejegyzést, melynek címe: „The 7 Step Facebook Advertising Game Plan.”

digitalmarketer konverzio optimalizalas

A látogató a következő releváns ajánlatot fogja látni, mikor el szeretné hagyni az oldalt: „The Ultimate Ad Template Library”.

facebook cro popup

Ebből a popupból 471 látogató érkezett a “Facebook Ad Template Library” landoló oldalra mindössze 14 nap alatt, melynek 90%-a konvertált is. Elképesztő eredmény!

A DigitalMarketer összesen 5 kampányt futtatott az oldalán ez idő alatt, mind hasonlóan személyre szabott ajánlattal bizonyos témák iránt érdeklődőknek.

Összesen 2 689 feliratkozót sikerült szerezniük 14 nap alatt intelligens popupok segítségével.

#5 Így épít hírlevél listát az AVON organikus látogatókból

Az AVON magyarországi leányvállalata 1990-ben kezdte meg működését. 2013 novemberében pedig webáruházát is elindította Magyarországon. Töretlen sikerét elsősorban a több ezer magyar AVON tanácsadónőnek köszönheti.

Mivel az AVON egy igen népszerű vállalat, napi több ezer látogatója van weboldalán is, ugyanakkor döntő többségük nem áll készen a vásárlásra és csak böngésznek az oldalon, információt gyűjtenek egy későbbi vásárláshoz.

Az AVON egyik fő célja tehát az, hogy ezeknek a látogatóknak megszerezze az e-mail címét. Így csupa olyan ember kerül a hírlevél listára, akik később vásárlókká konvertálhatók oktatóanyagok és speciális ajánlatok révén.

Lássunk néhány kampányt, mellyel az AVON hírlevél listát épített!

1. Hírlevél feliratkozók gyűjtése oldalsáv segítségével

A hagyományos popupok mellett más lehetőségek is vannak a látogatók feliratkoztatására. Ilyen például a sidemessage, azaz az oldalsávban elhelyezett hírlevél feliratkozó modul.

Ennek előnye, hogy megjelenítésével nem zavarjuk meg a látogatóinkat miközben olvasnak egy cikket vagy épp a termékeinket nézegetik.

Az AVON nagyszerűen használta ki a sidemessage nyújtotta lehetőségeket és mindössze 14 nap alatt több mint 300 új feliratkozóra tett szert az alábbi megoldással.

avon hirlevel

A különböző helyekről érkező látogatók konverziós rátája eltérhet egymástól, hiszen más-más céllal landolnak az oldalon. Éppen ezért ez a kampány csak olyan forgalmi források esetén jelent meg, ahonnan jellemzően még „vásárlásra nem kész” látogatók érkeznek, ilyen például a Google keresés.

2. Mobil eszközről érkezők feliratkoztatása letölthető tanulmánnyal

Az előző kampányhoz hasonlóan ez a popup is csak bizonyos forrásból érkező látogatóknak jelent meg, mint pl. a Google találati listájából érkező látogatóknak. Annyi különbséggel, hogy itt kifejezetten a mobilon böngészőket célozták.

Ez a kampány is több mint 300 új feliratkozót eredményezett 14 nap alatt.

hirlevel feliratkozok gyujtese

Ez jó példa arra, hogy nem csak egyes forgalmi forrásból érkező látogatókat érdemes külön kezelni, de a különböző eszközökről érkező forgalmat is.

#6 14 nap alatt 7 000 feliratkozó nyereményjátékkal az eDigital mintájára

Az Extreme Digital webáruházat 2001-ben alapították. Kezdetben kizárólag digitális fényképezőgépek online értékesítésével foglalkozott, mára a számítástechnikai eszközöktől kezdve a háztartási gépeken keresztül az irodabútorokig gyakorlatilag mindenféle terméket árul, és Magyarország piacvezető webáruházává nőtte ki magát.

Az Extreme Digital már régóta nyereményjátékkal próbált új feliratkozókat szerezni, azonban a webáruházban elhelyezett fix modul nagyon teljesített: 10 000 látogatóból mindössze 2 iratkozott fel.

Ezt az ajánlatot szerették volna felturbózni, ezért átültették egy kilépési popupba és kicsit személyre szabták, hogy kinek és hol jelenjen meg.

edigital nyeremenyjatek cro

A kampány beállításánál több szempont is szerepet játszott. Először is azt szerették volna, hogy ez a kampány csak annak jelenjen meg, akinek az egyéb (DigitalMarketer-es példához hasonló releváns) ajánlatok nem jelennek meg.

Továbbá azt se akarták, hogy hirdetésből érkező látogatóknak jelenjen meg a popup, hiszen őket egy-egy termék oldalára irányították és nem szerették volna elterelni a látogatók figyelmét a landoló oldal speciális ajánlatáról. Természetesen a már korábban feliratkozott látogatókat, így a hírlevélből érkező látogatókat is kizárták a kampányból.

A kampány csak azoknak a látogatóknak jelent meg, akik legalább 3 oldalt már megtekintettek, így tudhatjuk, hogy ők tényleg érdeklődnek a termékek iránt és nem csak egy véletlen keresésből kerültek ide.

Ez az “általánosabb” kampány 7 000 feliratkozót eredményezett az első 14 napban, ami fantasztikus eredmény!

Összegzés

Cikkünkben bemutattuk, hogy miért érdemes együtt használni a keresőoptimalizálást és konverzióoptimalizálást, majd konkrét tippeket mutattunk arra, hogyan szerezz több vevőt organikus weboldal látogatóidból intelligens popupok segítségével.

Ne feledd, intelligens popupok használatakor az alapszabály a szegmentálás és a személyre szabás! A megfelelő üzenet mutatásával a megfelelő időben a megfelelő embernek fantasztikus eredményeket érhetünk el. Konverziónk növelése pedig segíteni fog első helyen maradni a Google találati listáján.

Ha szeretnél felhasználóbarát üzeneteket megjeleníteni látogatóidnak, próbáld ki az OptiMonk intelligens popupjait – kedvezményesenvagy akár 14 napig ingyen.

Lőrincz Nikolett
Lőrincz Nikolett

Marketinges az OptiMonknál. Közel 5 éves online marketing tapasztalattal a háta mögött kiismeri magát a lead generation, konverzióoptimalizálás, a PPC hirdetések és a közösségi média területén is. A tartalommarketing megszállottja, több száz hírlevelet és cikket írt már.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!