
Google Search Console bekötése és használata SEO munkához
Ebben a cikkben
Ebben az útmutatóban lépésről lépésre bemutatjuk, hogy milyen módszerek léteznek a Google Search Console analitikai, SEO eszköz bekötésére, majd a cikk második felében konkrét tippeket is adunk a használatával kapcsolatban.
Mi az a Google Search Console?
A Google Search Console (vagy korábbi nevén Webmaster Tools / Webmester Eszközök) a Google Analytics mellett az egyik legjobb webes termék. Ez is a Google egy ingyenes szolgáltatása, aminek segítségével a weboldalunk jelenlétét ellenőrizhetjük és tarthatjuk fent a Google Search (Google Keresés) eredményei között. Keresőoptimalizáláshoz elengedhetetlen munkaeszköz. Bár ingyenes, de be kell kötni ahhoz, hogy a benne lévő adatokat megkapjuk. A bekötés gyorsan, akár 1-2 perc alatt is megoldható.
Azt is fontos kiemelni, hogy csakis onnantól kezdve gyűjti az adatokat, amikortól bekötésre került, tehát ezt érdemes mielőbb megtenni.
Az alábbi, saját leírásunk segít a teljes folyamatban. Ha a Google hivatalos leírását szeretnéd követni, akkor azt is megteheted. Vágjunk is bele!
A GSC bekötéséhez navigáljunk el a szoftverhez, ami a következő linken keresztül érhető el: https://search.google.com/search-console/welcome
A használathoz mindenképp Google fiókra van szükség (vagy személyes vagy Workspace), tehát 0. lépésként ellenőrizzük, hogy milyen fiókkal vagyunk bejelentkezve. Ez a jobb felső sarokban látható, ha a profilképre kattintunk.
A bekötés előtt a következő kép fogad:

2 féle tulajdont különböztetünk meg:
- Domain tulajdon (a kép bal oldalán látható)
- URL-előtag tulajdon (a kép jobb oldalán látható)
A GSC használatához elegendő az egyik változat bekötése is, viszont ebben az esetben mindenképp a domain tulajdon használatát javasoljuk. A következőkben ezeket a különbségeket fogjuk megnézni, és mindegyikre példát is nézünk.
Google Search Console bekötése
Domain tulajdon
Kezdjük a domain tulajdon beállításával. Kattintsunk a bal oldali kártyára, majd a mezőbe írjuk be a domain címét (mindenféle előtag, https és www nélkül). Esetünkben ez a: thepitch.hu, majd bökjünk a Folytatás gombra.

Ezt követően megjelenik egy felugró ablak különböző utasításokkal:

A tulajdonjogot úgy tudjuk igazolni, ha belépünk a domainnév szolgáltatónk adminisztrációs felületére és egy új DNS-rekordot hozunk létre.
Manapság nagyon elterjedtek a cPanel vezérlőfelülettel rendelkező tárhelyszolgáltatások, így ezt a példát vesszük alapul.

- Lépjünk be a tárhelyünk cPanel felületére.
- Keressük meg a Tartományok menüt
- Válasszuk a Zone Editor lehetőséget
- Keressük meg a tartományt, amihez a GSC-t be szeretnénk kötni
- Kattintsunk a műveletéknél a Kezelés gombra
- Végezetül adjuk hozzá a TXT rekordot, és mentsük el
- Ezt követően visszaléphetünk a GSC felületére az ellenőrzés befejezéséhez


Ha mindent jól csináltunk, néhány kattintással sikerült is beállítanunk a Google Search Console fiókot, méghozzá domain előtaggal. Ha ez sikeres volt, akkor készen is vagyunk. A GSC-ben a beállítások között egy zöld pipa fog fogadni minket:

Lehetőség van azonban az URL-előtag bekötésére is. A következőkben ezzel folytatjuk.
URL-előtag
Ebben a fejezetben az URL-előtag opciót fogjuk megnézni. Néhány éve még csak ez az egy hitelesítési mód állt rendelkezésre. Ennek a használatával külön fiókokat tudunk létrehozni különböző célok mentén. Például, ha egy nemzetközi domainünk van és több országban is tevékenykedünk, akkor megtehetjük azt, hogy az egyes országoknak csak a saját subdomainjéhez biztosítunk hozzáférést.

Az URL előtagnál több lehetőségünk is van a hitelesítés elvégzésére. Tekintsük ezeket végig.

- HTML-fájl: a Google fiókhoz tartozó, egyedi azonosítóval rendelkező HTML-fájlt tudjuk letölteni, amit fel kell tölteni a weboldal gyökérkönyvtárába.
- HTML-címke: a Google fiókhoz tartozó metacímkét találjuk itt, amit be kell illeszteni a weboldal
<head>
részbe, az első<body>
rész elé. Ez az egyik leggyorsabb, legegyszerűbb megoldás. - Google Analytics: ha be van kötve a Google Analytics a weboldalba, azzal is tudjuk hitelesíteni, de ugyanennek a Google fióknak minimum szerkesztési engedéllyel kell rendelkeznie a Google Analytics-tulajdonra vonatkozóan is. Ez a megoldás is működőképes, de nem bombabiztos.
- Google Tag Manager: a Google Tag Manager által is tudjuk hitelesíteni a fiókot, de itt minimum közzétételi engedéllyel kell rendelkezni a Címkekezelő-tárolóhoz. Ez a megoldás szintén működik, de ez is körülményes.
- Domainnév-szolgáltató: ezt a megoldást pedig az előző lépésben elvégeztük.
A fenti módszerek közül leginkább a HTML-címke használatát javasoljuk. Ennek a bekötését fogjuk megmutatni néhány CMS-ben.
HTML-címke // HTML tag
A HTML tag elővarázslásához kattintsunk az Egyéb ellenőrzési módok között szereplő HTML-címke lehetőségre. Majd nyomjuk meg a Másolás gombot a vágólapra történő másoláshoz.

A saját HTML tag a következőképp épül fel:
<meta name="google-site-verification" content="karakterlanc" />
Ezt a kódot tartsuk a vágólapon, hogy be tudjuk illeszteni a weboldalba. A cikk folytatásában a WordPress, Shoprenter, Shopify és Webflow CMS-eken mutatjuk be ennek folyamatát.
WordPress
YoastSEO
A YoastSEO még mindig a legtöbb aktív installációval rendelkező WordPress bővítmény. Segítségével nagyon egyszerűen be lehet kötni a HTML tag-et a weboldalba.

- Az Általános fülön válasszuk az Oldal csatlakozási lehetőségek menüt
- Görgessünk le a Google mezőig
- Másoljuk be a HTML tag-et
- Nyomjunk a Változások mentése gombra
- Térjünk vissza a GSC felületére és végezzük el az ellenőrzést
- Kész
RankMath
Bár a YoastSEO sok-sok évig a legnépszerűbb WordPress SEO plugin volt, ma már egyre többen állnak át a RankMath használatára. A RankMath az adatokat képes importálni a Yoast-ból, tehát ha Yoast-ban be volt kötve a GSC, akkor elméletileg nincs vele külön teendő.

Ha új telepítésről van szó, akkor a következő lépéseket kövessük:
- A baloldali WordPress menük közül válasszuk ki a RankMath SEO-t
- Általános Beállítások
- Webmester Eszközök
- Google Search Console
- Másolás & mentés
- GSC ellenőrzés
- Kész
Shoprenter
A Shoprenter egy nagyon népszerű hazai bérelhető webáruház motor, amiben természetesen van lehetőség a HTML tag beállítására.

A folyamat a következő:
- Beállítások
- SEO és Analitika beállítások
- Google Search Console
- Másoljuk be a kódot a “Tulajdon ellenőrző meta kód” mezőbe
- Mentés
- GSC ellenőrzés
- Kész
Shopify
Ha már magyar példát is mutattunk, nemzetközi webshop motorok és CMS-ek mellett sem mehetünk el. Ezek a szolgáltatók is egyre népszerűbbek hazai vállalkozások körében is. A Shopify-ban egy fokkal bonyolultabb a HTML tag beillesztése, de nem kell megijedni a kód manuális szerkesztésétől.
A kód beillesztéséhez meg kell keresnünk a webáruház theme.liquid fájlját.

- A Shopify admin beállításaiban lépjünk az Online Store > Themes menüpontba
- Keressük meg a szerkeszteni kívánt témát, kattintsunk a … gombra a műveletek menü megnyitásához, majd kattintsunk az Edit code lehetőségre
- A Layout szekcióban kattintsunk a theme.liquid elemre
- Illesszük be HTML metacímkét egy üres sorba, közvetlenül a nyitó <head> címke alá
- Mentés
- GSC ellenőrzés elvégzése
- Kész
A folyamatot angol nyelvű videó és súgó formájában bővebben is ismertetik.
Webflow
Egyre több ügyfélmegkeresés érkezik hozzánk, ahol a Webflow rendszerét használják. Ebben a CMS-ben is 1-2 perc bekötni a Search Console fiókot, ha a következő lépéseket követjük:
- Nyissuk meg a Webflow irányítópultot (Dashboard), és kattintsunk a 3 pontra
- Lépjünk tovább a Settings almenüre
- Kattintsunk a SEO fülre > Google site verification
- Másoljuk be a kódot a Google site Verification ID mezőbe
- Mentés
- GSC ellenőrzés
- Kész
A folyamatot angol nyelvű videó és súgó formájában bővebben is ismertetik.
Ha sikeresen elvégeztük a HTML címkével történő hitelesítést, akkor a következőt kell látnunk a Google Search Console beállításai között:

Ön egy ellenőrzött tulajdonos: ez azt jelenti, hogy a Google fiókunk egyedi azonosítója lett társítva a weboldalhoz. Innentől kezdve biztosíthatunk hozzáférést más felhasználók számára is az adatokhoz.
Google Search Console használata
Az a tapasztalatunk, hogy egyre többen kezdik el használni a Google Search Console-t a SEO munka során, ami önmagában nagyon jó hír. Viszont sok olyan esettel találkozunk, amikor rosszul használják, vagy egyszerűen csak pontatlanul. Kevesen tudják például, hogy nagyobb oldalak esetében az adatok 20-60%-át is bukhatjuk, hogyha kizárólag a webes felületét használjuk.
Mielőtt részletesebben is belemennénk abba, hogy ezt miként lehet elkerülni, jöjjön egy rövid áttekintő, hogy mire is jó a Search Console.
Mire is jó a Search Console?
Több okból és célra is lehet használni a Search Console-t. Ezek közül a legfontosabbak:
- Ellenőrizhetjük, hogy a Google hozzáfér-e a honlapunkhoz.
- Beküldhetünk tartalmat feltérképezésre.
- Eltávolíthatunk tartalmat.
- Webhely karbantartást végezhetünk.
- Tisztán tartható a weboldal a spamektől.
- Megtudhatjuk milyen lekérdezések, kifejezések során jutnak el emberek az oldalunkra?
- Milyen weboldalak hivatkoznak a weboldalunkra?
- Hogyan teljesít az oldalunk a mobilkeresések során?
Ezek közül a kereséssel kapcsolatos részre szeretnénk most kitérni.
Ugyanis azt látjuk, hogy sokan nem is tudják mennyi adatot vesztenek a webes felületen.

Itt a megjelenések mellett a kattintások, kattintási arányok (CTR) és az átlagos pozíció is megtekinthető. Ezen felül a kifejezésre, kulcsszóra (query) és oldalakra (page) is tudunk szűrni több egyéb opció mellett (ország, eszköz stb). Az egyik nagy hátrány, hogy az adatok csak az elmúlt 16 hónapra érhetők el és 2 nap csúszással érkeznek be.
Emellett a webes felülettel van még egy nagyon komoly probléma:
Adott időszakra maximum 1000 találatot mutat csak a Search Console.
Egy kisebb weboldal esetében ez nem okoz komoly gondot, de nagyobb site esetében ez igenis problematikus.
Adatvesztés
Ha a webes felületen nézzük meg az adatokat, akkor az alábbi dolgokkal találjuk szembe magunkat egy minta weboldal kapcsán egy 90 napos időszakra vonatkozóan:
- Összes megjelenés Google keresések során: 699 ezer
- Összes kattintás Google keresések során: 56,1 ezer

Ha a webes felületen nézegetjük az adatokat vagy innen töltjük le őket, akkor viszont csak 1000 találatot fogunk megkapni az adott időszakra.

Tehát nem csak a webes felületen történő elemzéskor, hanem az innen történő letöltéskor is adatot vesztük. Jön a kérdés, mekkora adatvesztésről van szó?
A válasz attól függ, hogy mekkora oldalról van szó. Minél nagyobb az oldal, annál nagyobb az adatvesztés aránya is.
De szerencsére van megoldás. Mutatunk 2 módszert, amivel megkaphatjuk a teljes adathalmazt.
Search Analytics for Sheets
A Search Analytics for Sheets az egyik legjobb Google Táblázatok alá beépülő, SEO-ra használható add-on. A segítségével adatokat exportálhatunk ki bármelyik Search Console fiókunkból, másodpercek alatt. Na meg automatikus biztonsági mentésre is alkalmas.

Viszont van egy nagy limitje, ami nagy weboldalaknál igencsak problémás: 25,000 sort enged exportálni a bővítmény ingyenes része. Erre jelenthet megoldást, ha bár duplán dolgozunk, de a Google Looker Studiot (is) használjuk.
Google Looker Studio
Akár a Search Console API-val direkt módon, akár más eszköz használatával indirekt is viszonylag gyorsan le tudjuk tölteni a teljes időszakra vonatkozó nyers adatokat és össze tudjuk ezeket hasonlítani.
Ha például a Looker Studioba bekötjük a Search Console-t mint adatforrást (URL típusú adatforrásra van szükség, nem az oldal típusúra), akkor meg tudjuk jeleníteni az összes adatot, kifejezést. És nem csak az első 1000 darabot. Ha az integráció után letöltjük (exportáljuk) a fenti adatsort, akkor a korábbi 1000 találat helyett az összes sort megkapjuk. A példában szereplő fiókból az elmúlt 28 napot választva 5734 sort tudtunk kiexportálni.

Összefoglalva
Az tehát könnyen belátható, hogyha egy közepes oldal esetében ekkora az adatvesztés a webes felület használatával, akkor egy nagyobb site esetében ez a szám még drasztikusabb lesz. Szóval megéri az adatokat menteni és backupolni. Ha pedig van rá lehetőség, akkor ne csak a webes felületet használjuk. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Search Console webes felülete ne lenne jó. A lényeg az, hogy tudjuk és ismerjük az eszköz korlátait. Mert ennek fényében sokkal jobb minőségű SEO munkát tudunk végezni akár a saját, akár mások weboldalán.
Néhány tanács:
- A Google Search Console a legjobb ingyenes SEO eszköz a piacon, érdemes mielőbb bekötni és használni (ha még nem tettük).
- Fontos, hogy csak onnantól kezd el működni és mérni, amikortól bekötöttük (1-2 kivételtől eltekintve).
- Kizárólag 16 hónapra visszamenőleg tudunk adatokat kinyerni belőle, így javasolt a havi backup, ha az a cél, hogy akár 2-3 évre visszamenőleg is ki lehessen mutatni az organikus forgalom alakulását.
- Ne csak egyféle metódussal legyen hitelesítve (ha esetleg az egyik elszáll).
- Ne csak egy Google fiókból / forrásból legyen bekötve (arra az esetre, ha az egyik Google fiók elveszne).
- Ha 1000 kifejezésnél kevesebbre jelenik meg egy oldal a Google találatok között, akkor bátran használható a webes felület.
- Ha 1000-nél többre, akkor már sok adatot vesztünk. Érdemes más forrásból letölteni az adatokat.
- A Google Search Console egy aranybánya, ha megtanuljuk profin használni.
A GSC használatáról van egy részletes, mindenre kiterjedő képzésünk, ami a következő linken keresztül érhető el: https://thepitch.hu/online-marketing-kepzesek/google-search-console-kepzes/
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!