
Google Trends: Mire jó és hogyan használd? (7 módszer & példák)
Ebben a cikkben
Ha csináltál már valaha kulcsszó kutatást, vagy csak érdeklődtél egy téma iránt, akkor egyszer biztos használtad már a Google Trends-et. Azt viszont kevesen tudják, hogy a szoftver nagyon sok hasznos funkciót rejt.
Mi az a Google Trends?
A Google Trends a Google keresések aktuális trendjeit mutatja meg. Megnézheted vele egyes témakörök népszerűségét, szezonalitását, a geográfiai érdeklődést vagy akár az egyre népszerűbbé váló kifejezéseket is.
Csupán rá kell keresned az adott kulcsszóra, és máris láthatod a kimutatásokat, amelyekre rengeteg szűrőt találsz:
- időintervallum
- ország
- kategória vagy
- formátum.
A kereséshez hasonló kifejezéseket és témákat is mutat, ezért is használják sokan kulcsszókutatáshoz is.
Érdekesség, hogy csak 2004-ig visszamenőleg mutat adatokat, azelőtt sajnos még nem gyűjtötték.
A kezelőfelület
- Balra látod az általad keresett szót az oldal tetején.
- Jobbra mellette pirossal jelöltem a összehasonlítót. Ide beírva bármely kifejezést össze tudod hasonlítani a sajátoddal.
- Zölddel jelöltem a szűrőket, amiket használva sokkal pontosabb adatokat tudsz előhozni.
- És végül a sárga részben látod a kapott eredményeket (idő, geográfia és kifejezések alapján fentről lefelé)
Bár elég ismert eszköz és a legtöbb SEO szakember repertoárjában benne van – sokan egyáltalán nem használják ki a benne lévő potenciált.
- Először megmutatom, hogyan tudod használni az eszközt kulcsszó kutatáshoz
- Következő lépésként a tartalom stratégiádhoz adok segítséget
- Majd végül a tartalmaid promótálásához mutatok 1-2 okos trükköt
1. Kulcsszókutatás
Kulcsszókutatáshoz a Google Trends kihagyhatatlan. Az alsó sorokban kiadja a hasonló témaköröket, illetve a hasonló keresési kifejezéseket.
Ez már önmagában is tök jó (figyelj, mert alul lehet lapozni, nem csak 5 darabot ad ki), de ezt még tovább lehet egy szinttel vinni:
Az ott kiadott kifejezéseket újra vidd be a keresésbe. Ekkor még több, már az új kereséshez kapcsolódó szavakat fog kidobni. Nagy átfedés lesz az előző keresés és a mostani között, de igazi kincseket is lehet találni köztük.
Szűrők:
A szűrők változtatásával folyamatosan újabb és újabb kulcsszavakat fogsz találni. Váltogasd, próbálj ki mindent. Például, ha a focira keresel, teljesen más szavakat fog kiadni a “hobbi” kategóriára szűrve, és teljesen mást a “játék” kategóriára szűrve.
2. Tartalom stratégia
Amikor összeállítjuk, milyen tartalmakat fogunk gyártani, akkor kötelező használni ezt a programot. Nem csak abban segít, hogy mit, de a hogyan kérdésre is nagyon jó segítséget kapunk.
Összehasonlítás:
Amint beírsz egy kulcsszót az “Összehasonlítás” részhez, azonnal meglátod a két kifejezés egymáshoz viszonyított eredményeit.
A példa kedvéért összehasonlítottam a fidget spinner-t (2017 egyik legnagyobb divathulláma a fiatalok körében) és a yoyo-t.
Tökéletesen látszik, hogy az egyik csak egy fellángolás volt, a másik viszont egy folyamatosan népszerű játék. Így ha valaki tartalmat akar gyártani, célszerűbb a folyamatosan eredményeket hozó megoldást választani.
Multimédia:
Meg tudod nézni, hogy egy adott formátumban melyek a leginkább felkapottá váló tartalmak.
Amikor a futballra keresünk, láthatjuk, hogy a világbajnokság produkálta a legnagyobb növekedést.
Ezzel elég jó tartalom ötleteket találtunk, kiválasztjuk a témánkat – de ekkor még nem tudjuk, milyen multimédiával töltsük meg a cikket. Ekkor használhatjuk a Google Trends szűrőjét, és web keresés helyett képi keresést futtatunk, amelyekre ezeket a találatokat kapjuk:
Innen kiderül, hogy leginkább a nemzeti válogatottak csapat fotójára növekedett meg az érdeklődés a vb ideje alatt.
Ugyanezt megtehetjük Youtube, hír, vagy Google Shopping kereséssel is – és egyből látni fogjuk, mely termékek, videók, és hírek futottak fel nagyon.
Pro tip: A hasonló találatoknak is van egy szűrője. Kereshetünk növekedés alapján (jobb sarokban a lenyíló fül), ekkor a legnagyobb növekedést produkáló kifejezéseket kapjuk meg.
De ha átállítjuk a lenyíló ablakot, hogy a top találatokat mutassa, akkor az érdeklődés csúcsán álló topikokat és kifejezéseket találunk.
3. Promózási stratégia
Posztolási naptár
Azt is ki lehet deríteni, hogy az adott tartalomra keresők a hét melyik napján keresnek a legtöbben az adott termékre.
Egyszerűen csak leszűröd egy hónapra a keresést, és ha trendet látsz benne (pl.: a hét mindig ugyanazon részén kiemelkedő), akkor megnézed a naptárban, hogy az adott naptári napok a hét melyik napjára estek – és máris tudod, mikor kell az adott tartalmat posztolnod a social media követőidnek.
Célszerű nagy mintán is megnézni (hónapok helyett akár évekre szűrve). A Google Trends használata akkor effektív, ha elég nagy a mintád, különben torzult adatokra építesz stratégiát – és ez esetben még árthat is.
Nagyon sokszor van, hogy nem követ mintát. Ekkor ne próbálj meg benne mindenképp találni. Például ilyen lehet a kertészkedés: Megpróbálhatsz mintát keresni, mely napokon a leginkább vevők rá az emberek, de nagyon torzítani fogja az adatokat az időjárás (aznap mennyire volt meleg, esett-e az eső, stb.)
Éves (szezonális) ütemterv
Fontos tudni, mely időszakok azok, amikor süket fülekre találnak a marketing tevékenységeid – és mely napok azok, amelyek a csúcsidőszakot jelentik.
Egyszerűen leszűröd egy évre, és megnézed, melyek a kiugró alkalmak.
A “konditerem” egy elég nyilvánvaló, mégis szemléletes példa:
Az ünnepekkor bezuhan a népszerűsége, hogy aztán újévkor (a rengeteg fogadalomnak hála) az égbe törjön, még tavasszal kitart a lendület (hogy elérjék a beachbody-t), de a nyár közeledtével egyre lejjebb megy.
Geográfiai célzás
Meg tudod nézni, hogy hol a legnagyobb az érdeklődés egy adott kifejezésre.
Egyszerűen csak legörgetsz a geográfiai elemzésig, és egyből látod, hol vált trenddé leginkább az adott kifejezés.
Ezt később felhasználhatod a marketingedben, és fókuszáltabban promózhatsz az adott helyen élőknek.
Konklúzió
Látszik, hogy egy viszonylag egyszerű és ingyenes SEO eszközből is rengeteget ki lehet hozni, ha kreatív az ember.
A fent említett 7 módszer korántsem az összes. Akadnak ezeken kívül is még bőven technikák.
Van olyan, amit a cikk nem említ, de te rendszerint alkalmazod? Ha igen, akkor írd meg kommentben!
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!