Blog Így lettem keynote speaker Európa egyik legnagyobb mobilmarketinges konferenciáján
mobilmarketing konferencia
Írta:

Így lettem keynote speaker Európa egyik legnagyobb mobilmarketinges konferenciáján

Néhány héttel ezelőtt (2017. október 11.) én tartottam Európa egyik legnagyobb mobilmarketinges konferenciájának, a Mobile Growth Europenak a keynote előadását. A lehetőség hirtelen jött, de nem véletlen. Most azokat a lépéseket szedtem össze az elmúlt 4-5 évből, amik lehetővé tették mindezt.

Kevés videó van, amit gyakorlatilag végtelenszer újra tudok nézni. De Steve Jobs 2005-ös stanfordi beszéde ilyen.

A kedvenc részem a beszédben:

You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future.

Nagyon igaz, és zseniális ars poetica is egyben. A legtöbb siker és eredmény mögött nagyon komoly munka van, de gyakran nem látunk a színfalak mögé. És gyakran nem is tudjuk előre megjósolni, hogy bizonyos lépések milyen eredményhez vezetnek. Utólag persze már összeáll a kép, de erről is kevés szó szokott esni.

Pár héttel ezelőtt kiderült, hogy én tartom a Mobile Growth Europe konferencia keynote előadását. Most az ehhez vezető útnak a sztoriját írtam le. Hogy bár utólag, de végre összekössem a pontokat. És ezzel támpontot adjak másoknak is.

Munka és Patrick

Az egész sztori valahol 2013-ban kezdődött. Akkor kezdtem el pro bono segíteni Patrick Vlaskovitsnak (New York Times Bestselling író) az egyik projektjén. Ingyen. Felajánlottam, hogy segítek, ő pedig elfogadta. Webes dolgokat csináltam, videót és piackutatást készítettem. Reméltem, hogy egyszer megtérül majd. Az egyik évben én csináltam például az egyik weboldalának a teljes website és domain migrációját is. Ő az USA-ban élt, én Budapesten. Amikor Pesten járt, akkor többször is összefutottam vele. Kávéztunk a Starbucksban, elmentem a Growth Hacking workshopjára, majd rá következő nap reggel a Rudas Fürdőben nyitottuk a napot.

Nagyjából 3-4 havonta váltottunk emailt, főleg szakmai kérdésekben. Hol ő kért segítséget, hol én. Baráti és szakmai kapcsolat volt, amit évente egy személyes találkozóval dobtunk fel.

Aztán 2016 tavaszán kaptam tőle egy emailt. Ennyi volt benne.

Csak a lényeg, tömören. Klasszik Patrick. Írtam Istvánnak, összefutottunk, de akkoriban freelancerként dolgoztam és jól elvoltam. Nem akartam full time munkát. Ezt el is mondtam Istvánnak, majd 1-2 nap gondolkodás után ezt az emailt küldtem.

Találkoztunk, meggyőztük egymást. Aznap már haza se mentem. El is kezdtem dolgozni. Full time.

Shapr3D és az első cikk

Ezt követően a munkáé volt a főszerep. Tudatosan építettük a Shapr3D-t, és még azon a nyáron (2016. július) írtam egy cikket az egyik frameworkről, amit napi szinten használtunk. A cikk alapját Andy Carvell mobile growth stack nevű modellje adta. Andy a SoundCloud marketingese volt évekig és ott fejlesztette ki ezt a rendszert. Ezt már azelőtt ismertem, hogy elkezdtem a Shapr3D-nél dolgozni, de itt tudtam először gyakorlatban is kipróbálni.

App Marketing és Growth Hacking a Shapr3D-nél

A cikk fogadtatása nagyon jó volt.

– Eddigi kedvenc cikkem a Pitchen, grat és köszi hogy leírtad.

– Gratulálok a cikkhez, köszi, hogy megosztottad a tudásod. Ritka az ilyen haladó szintű szakmai anyag.

– Pöpec írás, meghozza a kedvet a témához, egyúttal le is hozza azt a földre. Még ilyeneket!

– Nagyon cool cikk! Ma másodszorra is végigolvastam – inspirációnak sem utolsó. 😉

Ezért néhány hónappal később úgy döntöttem, hogy lefordítom angolra is. Ezzel pedig megteszem az első lépést, hogy nemzetközi szinten is megmutassam a Shapr3D mögötti marketinges munkát.

Twitter és Andy

Ezért 2017 áprilisában ráírtam Twitteren Andy-re, hogy van a modelljéről egy jó cikkem, amit szívesen megírnék angolul is. Ez a lépés azért volt fontos, mert pozitív válasz esetén várható volt, hogy segít majd a cikk megosztásában és disztribúciójában. Ugyanis hiába rakom ki a cikkem egy random blogra, ha azt nem olvassa senki.

Az érték nem abban van, ha írsz egy jó cikket. Hanem abban, ha azt el is olvassák.

Így hát írtam Andynek, aki hamar válaszolt is:

Sínen volt a dolog. Már csak meg kellett írni a cikket. 2016 májusra el is készültem vele, majd meg is jelent Andy blogján a Mobile Growth Stack-en.

Azért volt fontos, hogy ez a cikk itt került ki a nemzetközi piacra, mert ezzel már önmagában egy nagyobb és szakmai célközönséghez tudott eljutni.

Az esettanulmány verseny

Néhány héttel később belefutottam egy esettanulmány író versenyben. A Branch nevű cég mobilmarketinges esettanulmányokra írt ki egy versenyt. 5 ezer dollárt lehetett nyerni. Úgy voltam vele, hogy vágjunk bele. Egy baj volt:

Erre csak USA lakcímmel rendelkező emberek pályázhattak.

Igen, ment is egyből az email Patricknak.

Szereztem magamnak egy társírót, akinek a neve alatt be tudtuk adni a cikket. Ráadásul Patrick networkje is erős ilyen téren, úgyhogy az ő neve is dobott a cikk szakmai színvonalán és a disztribúción.

Nekiálltunk megírni a cikket. 3 hét alatt kész is voltam vele. A szakmai részében Andy modelljén kívül 2 másik modellt is integráltam:

  • Andy Carvell: mobile growth stack
  • Dave McClure: AARRR modell
  • Thomas Petit: RARRA

De a túlbonyolítás helyett arra törekedtem, hogy bár komplex, de érhető maradjon. 3 modell rétegeit raktam egymásra, és logikusan végigvezettem, hogy hogyan kell újraértelmezni ezeket. Ezzel pedig kialakítottam egy saját modellt.

Ami kifejezetten jó volt, hogy ebben a formában erről még soha senki nem írt.

A cikk draftját Patrick átgyúrta és nagyon sokat foglalkoztunk vele, hogy tényleg ütős legyen minden mondat benne. Ha valamiben, akkor ebben zseni Patrick. Aztán melléraktam a vizualitást is, hogy jobban érhető legyen.

Patrick a szövegezésen túl a megosztásban is segített. Sean Ellist és Morgan Brownt (ők írták a Hacking Growth című könyvet) is sikerült aktivizálnia.

Jól sikerült a cikk és a fogadtatása is nagyon jó lett.

Arthur Kosten is megoszotta, aki 10 évig volt a booking.com marketingvezetője.

A cikk önálló életre kelt és sok helyre eljutott. Az esettanulmány-versenyen az első három cikket díjazták. A mi cikkünk csak 4. lett. Sebaj. Az élet nem állt meg.

Menet közben ugyanis elküldtem több releváns helyre is. Ezek között az egyik a Mobile Growth Podcast szerkesztősége volt, amely mobilmarketinges témákat dolgoz fel. Már jó 1-1,5 éve hallgattam minden epizódját, úgyhogy tudtam: releváns lesz nekik a tartalom.

Dave, a CEO válasza gyors és több mint pozitív volt. Nemcsak, hogy berakták a heti hírlevélbe, hanem felkértek egy podcast interjúra és meghívtak előadni a Mobile Growth Summitra, San Francisco-ba 2018-ra.

Miután lement a podcast felvétel Peggy-vel (pár hét és publikus lesz), kiderült, hogy ősszel lesz egy berlini esemény is. Szeretnék, ha már oda is mennék előadni. Ezt az üzenetet küldte Louis a CMO.

Sikerült mindent tisztázni és a cikk megjelenése után 5 héttel már benne is voltam a konferencia line-up-jában.

Pár héttel később pedig kiderült, hogy konkrétan engem tettek be keynote speakernek. Juhé.

A konferencia előtti nap estéjén volt egy speaker dinner, ahol a konferencia összes előadója együtt vacsorázott. A konferenciák esetében ez az egyik legjobb program egyébként. Csupa okos ember, kötetlen formában lehet beszélgetni és tapasztalatot cserélni. És nem mellesleg új arcokat megismerni.

Én ezen a vacsorán találkoztam először azokkal, akikkel korábban leveleztem: Andy, Thomas, Peggy, Louis, Dave. De szerencsére a cikkem már megelőzött engem és legalább annyira várták, hogy találkozzunk mint én.

A vacsorán pont Andy mellett ültem, és 2 órán keresztül beszélgettünk. Aztán este irány haza és rápihentem a következő napra.

A konferencia és az előadásom is jól sikerült.

Az első nap végén csináltak egy szavazást, hogy a 14 előadás / panel közül melyik volt a legjobb. Az én előadásom nyert. 🙂

Ennél viszont sokkal nagyobb előrelépés, hogy végre sikerült nemzetközi szinten is megmutatni a Shapr3D mögötti szakmai munkát. Nick Woodman-nek, a GoPro alapítójának van egy nagyon jó mondása:

People think that GoPro is an overnight success, but really its been a ten year slog to get to this point.

A GoPro szintű sikersztorik mögött komoly munka van, és sok-sok apró elemből áll össze egy hosszú folyamat végén az elért eredmény. A berlini konferencia is egy ilyen apró lépés, egyfajta mikromomentum, amire utólag remélhetőleg úgy nézünk majd vissza, mint egy fontos csomópont a Shapr3D jövőjét illetően. Nem ettől lesz sok száz százalékos a növekedésünk, de az ilyen pici sikerek utat nyithatnak későbbi nagyobb dolgokhoz.

A konferencián sok olyan emberrel sikerült megismerkedni, akiknek a kapcsolati hálója még sokat segíthet a jövőben. Találkoztam a Yandex vezető online marketingesével, a Youtube app store optimzalizálásáért felelős szakemberével, a Blinkist Head of PPC-vel vagy épp The Next Web és USA Forbes újságíróval is. Ha valaki nem csak résztvevőként megy egy ilyen kaliberű konferenciára, hanem előadóként, akkor  az nagyon sokat dob a networking szintjén és mélységén. Ez egy óriási tanulság. Ha pedig te vagy a keynote speaker, az még egy lapáttal rátesz a dologra.

Szóval mindenkit csak bátorítani tudok, hogyha van olyan konferencia, ahol szívesen adna elő, akár hazai akár nemzetközi téren, akkor meg kell találni a lehetőséget, hogy realitássá váljon.

Felmerül a kérdés, hogy miért is én kaptam a keynote-ot? Ezt pontosan én se tudtam, de nyilván nem tiltakoztam. Viszont rákérdeztem a szervezőknél és csak annyit mondtak, hogy a cikk és a podcast interjú annyira meggyőző volt, hogy ki kellett próbálniuk.

Merre tovább?

2018 februárban lesz a globális Mobile Growth Summit San Franciscoban. Oda is meghívtak előadni.

Ezt viszont lehet kihagyom. Ez a túra lényegesen drágább lenne, mint a berlini. Míg egy pár napos berlini túrát 100 ezer forint alatt bőven meg lehet úszni fapados utazással, olcsó AirBnb szállással, kajával együtt; addig San Francisco esetében ez inkább 4-500 ezer forint lenne, ha nem több (6-700K). Nehéz ekkora költést megindokolni csak 1 előadásért. Persze ha előre tudná az ember, hogy mi fog belőle kiesni… De ez a piac és az élet nem így működik. 🙂

De ha nem megyek végül, az se gond. Vannak más izgalmak is.

A cikk és az előadás alapján bekerültünk az App Promotion Summit versenyén, az App Growth Awardson az 5 legjobb App Marketing Innovation közé 2017-ben. Díjátadó november 30-án Berlinben. Nyerni valószínűleg nem fogunk. De azért menő, hogy nálunk sokkal fejlettebb ökoszisztémákból jövő cégek (San Francisco, London és Berlin) mellett egy kis budapesti céget is fel tudunk tenni a mobilmarketinges térképre. Az Urban Airshipnek 200 alkalmazottja és 67 millió dollár befektetése van, a GoEuro-nak pedig 146 millió dollár investmentje. (Összehasonlításként: nekünk a cikk írásakor és a kampány futtatáskor kevesebb mint 150 ezer dollár volt ez az összeg). Szóval úgy érzem jó úton haladunk.

És el is jutottunk a jelenkorhoz. Látjuk, hogy honnan indult a dolog és milyen lépéseken keresztül érkeztünk meg 2017 novemberéhez.

Az elmúlt néhány évben történt dolgokat nagyjából így lehet tehát összekötni. Előre persze nem lehet megmondani, hogy melyik próbálkozásból mi lesz, vagy hogy az adott dolognak 2, 3 vagy épp 5 év múlva jön meg az eredménye. Vagy soha. De ahogy Steve Jobs is mondta a híres beszédében:

…you have to trust that the dots will somehow connect in your future.

A fenti sztori remélem megerősített abban, hogy a legtöbb ilyen sztori mögött nem csak szerencse van, mintha feladnál egy lottószelvényt. Hanem ezek tudatosan felépített utak, és igyekezni kell megragadni a lehetőségeket. Illetve nem csak megragadni, hanem megteremteni őket.

Itt is igaz, hogyha nem írok rá Andy-re, lehet soha nem írom meg az angol cikket. Ha nem segít Patrick, akkor nem lesz ilyen jó a cikk. Ha nem küldöm el Dave-nek, akkor nem kérnek fel előadónak. Ha nem megyek előadni, nincs App Growth Awards nominálás. Minden lépésben tenni kell azért, hogy a „szerencse megtaláljon minket”. Így pedig előbb-utóbb a lehetőségek utat találnak majd maguknak.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!