Blog Miért ront el SEO-ban szinte mindent az összes bank? – esettanulmány
banki seo hiba
Írta:

Miért ront el SEO-ban szinte mindent az összes bank? – esettanulmány

Kevés olyan iparág van, ahol a klasszikus SEO hibákból szinte mindet el szokták követni. Valamilyen okból kifolyólag a banki és biztosítási piac viszont egyértelműen ilyen. Nemcsak hazai téren, hanem nemzetközi vonalon is. Ilyen jellegű hibába futottam bele az etrends.hu oldal esetében is.

A háttérsztori

Linkedinen jött szembe velem egy poszt, ami a biztonságon online fizetésről szólt.

biztonságos online fizetés

Elolvastam a cikket, majd gyorsan legörgettem az oldal aljára. Kié lehet ez az oldal?

Akkor láttam, hogy az oldal OTP Mobil Kft-hez tartozik. Felmerült pár kérdés:

Mikor indult az oldal? Miért hozták létre? Mennyire van jól felépítve SEO téren?

Ezekre a dolgokra bukkantam.

A múlt

Felmentem a WayBack Machine rendszerébe és megnéztem mikori a legelső screenshot az oldalról. 2017. nyaráig tudtam visszamenni.

Itt kiderült, hogy a domain korábban egy 2017-es konferencia weboldala volt, amit vélhetően 2019. nyarán spinoffoltak egy tematikus portállá. Ezt később sikerült igazolni is. Magáról az Etrends Expo eseményről több régi cikket és elemzést is találtam. Ilyen a Fintechradar cikke, ami a konferenciát harangozza be. De csinált nekik kutatást az eNet is eTrends Monitor néven 2018-ban.

Ezt követően azért ellenőriztem, hogy a domain kinek is a tulajdona most.

A jelen

A who.is recordból kiderült, hogy a domain tulajdonosa jelenleg az OTP Mobil Kft.

Ez azért lényeges, mert gyakran előfordul, hogy egy konferencia vagy kampány domainjét 1-2 évre veszik csak meg. Utána pedig amikor lejár, akkor a szabad piacon bárki felszedheti. És csinál egy tematikus vagy áltematikus oldalt a saját kis PBN-jéhez. Itt tudjuk, hogy nem ez történt.

Ez az oldal tehát az OTP Mobil Kft-hez köthető.

Innen egy Google keresés segítségével már azt is tudni lehet, hogy az OTP Mobil Kft-hez tartozik a Simple alkalmazás is.

Ez egy stratégiailag fontos információ, ha tudjuk, hogy egyes weboldalak és domainek egy kézben vannak. Hiszen ebből arra lehet következtetni, hogy egy meghatározott célt szolgál az, hogy létrehozták.

Itt a gyakorlatban az történik, hogy a domaint megtartották, de teljesen újragondolták az oldalt. Ugyanis más az üzenet, kicsit a célcsoport is.

De ebben az elemzésben nem is ez a kérdés. Hanem az, hogy SEO oldalról milyen háttérmunkát végeztek az új oldallal?

A cikk végére kiderül.

SEO elemzés

Első lépésként megnéztem, hogy a régi oldal és az új oldal közötti migrációt hogyan oldották meg. A 7 lehetséges migrációs típusról itt írtunk korábban:

  1. Tárhely / host migráció
  2. Software / CMS migráció
  3. Domain migráció
  4. Template migráció
  5. Tartalom (content) migráció
  6. Design migráció
  7. Stratégiai migráció

Weboldal és https migráció: minden amit tudni kell a témáról

A fenti listából jól látható, hogy itt egyszerre történt:

  • design,
  • template,
  • tartalom és
  • stratégiai migráció is.

Ez azt jelenti, hogy körültekintőnek kellett lenni a migráció során. Ez megvalósult? Sajnos nem.

Ezt onnan lehet könnyen visszafejteni, hogyha a WayBack Machine CDX Server API segítségével lehúzzuk a mindenkori URL-eket, akkor azoknak meg lehet nézni a jelenlegi response kódját. Ezzel hüvelykujj szabály szinten meg lehet vizsgálni, hogy helyesen lett-e megoldva a migráció.

Itt viszont azt látjuk, hogy a vizsgált 240 URL-ből:

  • 232 db 4xx hibakódot dob (Client Error)
  • 3 darab 3xx response kódot (Redirection) és
  • 5 darab 2xx response kódot (Success) dob.

Ha megnézzük az arányokat, akkor a régi URL-ek 96.67%-a olyan oldalra mutat, ami most nem létezik. És így 404-es oldalra futunk.

Méghozzá ez a 404-es hibaoldal fogad minket.

Az is gond, hogy egy csak magyar nyelvű oldalon angol nyelvű szöveg fogad. De a probléma sokkal inkább az, hogy a régi URL-eket egyáltalán nem irányították át az új oldalra.

Nem véletlen, hogy az oldalnak nincs is organikus forgalma.

Emellett vannak kisebb, elenyésző hibák is.

Például az Impresszum oldalon az email cím egy hibás oldalra visz.

Ha rákattintasz, akkor ez az oldal fogad a Simple oldalán.

Ez apróság.

Ilyen apró hiba az is, hogy a caching, gyorsítótárazás nincs helyesen megoldva.

De ez is apróság igazából SEO oldalról. Tényező, de apró.

A következő gond, azért már nagyobb.

Fogalomtár

Ez egy gyakran visszatérő probléma, amit nagyon sok oldalon elrontanak. Ez pedig a fogalomtár. Egyrészről örömteli, hogy fogalomtárat hoznak létre weboldalak, azonban a technikai megvalósítással meglepően sokszor gondok adódnak. Ez a helyzet az eTrends oldalánál is.

A probléma az, hogy minden tartalom egy oldalon szerepel. És az adott fogalmaknak nincs egyedi URL-je. Ezért ezeket szinte biztos, hogy soha nem fogja kiszolgálni a Google egy-egy keresés során.

Vagyis az ide feltöltött tartalomra nem fognak eljutni a Google keresésből emberek. Amíg technikailag ez az oldalt így hagyják, addig sok értelme nincs SEO szempontból.

A fogalomtár oldalt egyébként 2019.07.01. napon publikálták, ez a forráskódból jól látható. Utána 07.10-én lett módosítva.

A következő módosításnál már érdemes technikailag helyes megoldást is alkalmazni.

Nagyon hasonló tematikus oldalra bukkantam nemrég a Wifipedia személyében. Itt is hasonló a helyzet, hogy ez egy ismert márka kisebb, tőle részben „független” oldalala.

Már a desingból is látszik, hogy ez egy UPC-hez köthető domain. A fogalomtár megoldás itt is hasonló. Egy oldalon van minden fogalom. Annyi különbséggel, hogy itt legalább anchored URL tartozik minden egyes kifejezéshez. Ez jobb megoldás, mint amit az OTP Mobil alkalmaz az eTrends oldalon, de továbbra sem tökéletes.

Ugyanis ezeket se fogja nagy valószínűséggel kiszolgálni a Google egyes keresés során. Keresőoptimalizálás szempontból ez a content gyengén hasznosul. Pedig lehetne sokkal jobban csinálni. Egyedi URL-ekkel, külön folderstruktúra létrehozásával, breadcrumb megadásával.

De vissza az eTrends oldalához.

A migrációs hiba, az átirányítások hiánya és a fogalomtár rossz technikai felépítése mellett vannak azért plusz pontok az oldalon.

Jó megoldások

A forráskódból kiderül, hogy egy sima WordPress oldalról van szó, amire egy Yoast SEO plugin is fel van telepítve. Mind a kettő jó döntésnek bizonyul egy ilyen típusú oldal esetében, amely a technikai SEO problémák nagy részét meg tudja oldalni.

A Yoast segítségével rendben van a robots.txt és van helyesen generált sitemap is. Itt kérdés, hogy ez be van-e kötve Google Search Consoleba, vagy sem. De erre nem látunk rá kívülről.

Ha pedig már sitemap, akkor a webhelytérképből azt is sikerült visszafejteni, hogy mikor kezdtek el dolgozni az oldalon.

Magát az „admin” felhasználót 2019.06.15-én hozták létre. És láttuk, hogy az oldalak egy részét ezt követően hozták létre.

Azt érdemes azért hozzátenni, hogy author sitemapet egyébként érdemes lehet letilatani, mert a WordPress Admin URL (wp-login.php) ismeretében máris tudjuk, hogy milyen felhasználónévvel lehetne „feltörni” az oldalt.

És miért érdekes ez a nyári átállási dátum? Mert azóta még a forgalom-elemző eszközök nullának hozzák az organikus forgalmat.

Vagyis készült egy új oldal, de SEO szempontból hibás technikai megoldásokkal, migrációval.

A fenti hiba persze nem egyedileg erre az egy bankra / bankcsoportra vonatkozik. Ugyanilyen, és néha súlyosabb hibákat lehet találni más banki és biztosítási oldalakon is.

Összegzés

Évek óta nyomozom, hogy miért okoz ekkora problémát sok weboldal tulajdonos és fejlesztő számára a SEO technikai részeinek a helyes implementálása. Gondoljunk itt akár a migrációra, egy fogalomtár helyes felépítésére, a gyorsítótárazásra, technikai veszélyekre vagy épp a 4xx hibáktól mentes oldalra.

Ez részben azért van, mert a fejlesztők nem SEO szakértők. És a projektek során nem vonnak se belsős, se külsős SEO szakértőt. Pedig nagyon sok esetben ez indokolt lenne. Néhány óra tanácsadással ugyanis rengeteg fejfájástól meg tud egy megfelelő szakember kímélni egy oldalt. Kicsit mélyebb utánajárással pedig jelentős többletértéket is tud termelni. Csak azt tudom tanácsolni a nagyobb cégek számára, hogy érdemes meghallgatni egy jó külsős szakértőt. Mert akkor elkerülhető a fenti hibák jelentős része.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!