Blog Weboldal és https migráció: minden amit tudni kell a témáról
weboldal és https migráció esetei
írta:

Weboldal és https migráció: minden amit tudni kell a témáról

Amikor egy weboldalt átköltöztetünk egy másik tárhelyre, egy új domainre vagy épp egy új CMS-re, akkor weboldal migrációról beszélünk. De a migrációs projekteknek nem csak ez a formája létezik. Az utóbbi években a https migráció került előtérbe, de ez csak egy bizonyos szelete ezeknek a projekteknek. Ebben a cikkben segítek eligazodni, hogy milyen esetek léteznek, amikor “weboldal migráció”-ról beszélünk.

Migrációs típusok

Amikor weboldalak migrációjáról van szó, akkor az alábbi eseteket különböztethetjük meg.

  1. Tárhely / host migráció
  2. Software / CMS migráció
  3. Domain migráció
  4. Template migráció
  5. Tartalom (content) migráció
  6. Design migráció
  7. Stratégiai migráció

Ezek persze nem csak önállóan jelenhetnek meg, hanem kombinációban is. Egyszerre akár domain, template és CMS migrációt is csinálhatunk, hogyha http-ről állunk át https-re és egy Joomla oldalt cserélünk WordPressre.

Viszont tudni kell, hogy mindegyik migrációs eset más feladatokat is jelenthet a gyakorlatban. Tehát amikor valaki azt mondja, hogy “oldal migrációban” van szüksége segítsége, akkor az első kérdésed az legyen:

OK, de milyen típusú migrációról van szó?

Tanácsot adni ugyanis csak akkor szabad, hogya tudod melyik esetről vagy esetek kombinációjáról van szó.

Nézzük is meg az egyes eseteket külön-külön.

Tárhely / host migráció

Ezekben az esetekben:

  • leggyakrabban a tárhelyszolgáltató cseréjéről van szó.
  • előfordulhat, hogy újabb szerverre költözik az oldal (ugyanannál a szolgáltatónál)
  • akár technológiai váltásról is szó lehet (Apache-ról Nginxre)
  • CDN-t állítasz be

Itt jellemzően valamilyen infrastrukturális beavatkozásról van szó, ami bár a backendet érinti, mégis lehet hatása a frontendre. Tehát befolyásolhatja az oldal elérését, betöltési sebességét, és ezzel a SEO-ra indirekt hatást gyakorol.

Software / CMS migráció

Ha nem szimpla html kódból áll a weboldalad (kicsi az esély ma már), akkor szinte biztos hogy valamilyen szoftver / tartalomkezelő rendszer (CMS = content management system) segítségét veszed igénybe. Ilyen lehet a WordPress, a Joomla, a Wix, Weebly vagy akár a Blog.hu motorja is.

Ez a migrációs eset akkor fordul elő, amikor:

  • CMS-t váltasz (Joomlaról WordPressre például)
  • Új plugint adsz hozzá vagy veszel el az oldalból
  • Frissíted a CMS-t (pl a WordPresst az új verzióra)
  • Új funkcióval bővíted az oldalt (űrlapkitöltő, payment rendszer integrációja stb)

Ezek a típusú szoftver migrációk már direktben érintik a weboldal megjelenését és működését. Itt főleg a CMS váltásnak vannak jelentős SEO implikációi, ugyanis a különböző CMS-ek jellemzően más URL struktúrát használnak, így az átirányításokra is itt külön figyelni kell.

Domain migráció

A domain migráció legegyszerűbb esete, amikor egy domainről átköltöztetünk egy oldalt egy másik domainre. De a legritkább esetben szokott ez egy egyszeri feladat lenni, ugyanis általában valamilyen másik migrációs esettel együtt szokott járni.

Domain migráció esetei:

  • teljesen új domainre költözik az oldal
  • www-ről nem www-s verzióra költözik az oldal
  • új subdomaint adsz hozzá a domainhez (pl allas.thepitch.hu)
  • subdomain és subfolder közötti váltás (pl blog.thepitch.hu-ról thepitch.hu/blog-ra)
  • domaint veszel vagy adsz el
  • http-ről https-re állsz át

Https migráció

A https migráció valójában tehát nem egy külön eset, hanem a domain migráció egyik alesete.

Itt http protokollról állsz át a biztonságos, https protokollra.

WordPress és Apache esetében például ezt a kódot kell használni a .htaccess fájlban.

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Nginx szerver esetében pedig ezt az Nginx config file-ban.

server {
listen 80;
server_name domain.com www.domain.com;
return 301 https://domain.com$request_uri;
}

Template migráció

Template vagy sablon migrációról akkor beszélünk, amikor megváltoztatod a template logikáját, kinézetét, működését. Vagy egy teljesen új templatet kezdesz el használni. De a CMS ugyanaz marad. Tehát például lecseréled a WordPress-en használt sablont.

Ha a HTML kód és annak a felépítése jelentősen változik, akkor jellemzően template migrációról beszélünk.

A sablon migráció esetei:

  • teljesen új templatet kezdesz el használni
  • megváltoztatod a jelenlegi template belső navigációs működését
  • megváltoztatod a layoutot
  • változtatod a <head> tartalmát és ott a különböző tag-eket (pl title, canonincal, hreflang stb)
  • url struktúrát módosítod (pl /blog/2018-02-24/cikk-ről blog/cikk-re)
  • rendering módosítást végzel

Tartalom (content) migráció

Ha jelentősen változtatod a tartalmat, annak a megjelenési formáját, hosszát, minőségét, akkor a content migration esete áll fent.

A tartalom migráció esetei:

  • jelentősen növeled vagy csökkented az oldalak számát
  • erősen változtatod a szövegezést, stílust, hangnemet
  • másik nyelvre fordítod a tartalmat
  • új kategóriákat hozol létre, átcsoportosítod a jelenlegi tartalomstruktúrát
  • ha robots.txt-ben vagy canonical tagekkel befolyásolod, hogy az algoritmus mit lát az oldalból

Design migráció

Design migrációról akkor beszélünk, amikor jelentősen változik és módosul az oldal vizuális megjelenése. Itt azonban meg kell különböztetni esztétikai és apró design változásokat (pl egy CTA gomb átszínezése) vagy jelentős módosításokat.

A design migráció esetei:

  • jelentősen változtatod egy oldal megjelenését, designját
  • új CSS használatával átalakítod az oldal kinézetét
  • új design elemek, blokkok jelennek meg az oldalon (pl bannerek, felugró ablakok)
  • médialejátszó és megjelenítő megoldást választ (pl fénykép galéria, videó lejátszó)

Stratégiai migráció

A stratégiai migráció esete azt takarja, amikor valamilyen stratégiai vagy üzleti megfontolásból alakul át az oldal. Amikor például a The Pitch Startup Hírportálból online marketing blog lett, akkor az egyrészt egy stratégiai migráció volt. Itt megváltozott az oldal teljes tartalmi és strukturális szerkezete. A startup hírek menüpont helyett például Keresőoptimalizálás és Online Marketing lett.

A stratégiai migráció estei:

  • változik az oldal küldetése, üzenete
  • változik a célcsoport, az oldal célja
  • jogi megfontolásból változik az oldal tartalomstruktúrája
  • új szerkesztői csapat veszi át az oldal
  • változik a vezetői szint, új stratégia kerül kialakításra

Gyakori hibák

Amikor weboldalak migrációjáról van szó, akkor jellemzően összetettebb a kérdés annál mintsem, hogy egyik helyről átköltözik az oldal egy új helyre.

Mindegyik migrációs eset más-más feladatokat és kihívásokat rejteget.

Ha valamelyik migráció kapcsán segítségre van szükséged, akkor érdemes egy szakértő segítségét igénybe venni.

Hogy miért? Itt van néhány példa.

Elrontott banki weboldal

Egy sokak által ismert hazai bank megújította az egyik üzletágának a weboldalát. De nem jól tervezték meg migrációs szempontból az átállást. Főként a tartalmi típusok párosítása és a redirectek helyes beállítása maradtak el. Ez lett az eredménye. Az organikus forgalom 75%-a egyik napról a másikra eltűnt.

banki weboldal migráció forgalom esés

A korábbi 75 ezer havi organikus forgalom 20 ezerre esett vissza. Ez éves szinten 600 ezer organikus látogató esést jelent. Egyszerre kellemetlen és súlyos is.

Ha más formában nézzük meg a fenti adatokat, akkor is jól látszik a probléma. A migrációt követően egyszerűen eltűnnek a rangsoroló kulcsszavak augusztus környékén. Mind mennyiségben, mind pozícióban.

bank migráció kulcsszavak

Ha egy ilyen hiba bekövetkezik, akkor sem kell megijedni, mert megfelelő hozzáértéssel kozmetikázható a probléma. Viszont ilyenkor szükség van minden korábbi információra és adatra. Jellemzően ezek birtokában helyre lehet állítani a hiba egy részét:

  • régi és új Google Search Console adatok
  • analitikai adatok (Piwik, Matomo, Google Analytics vagy Adobe Analytics például)
  • régi weboldal és új weboldal
  • minden migrációs dokumentum
  • szerver log adatok
  • Wayback Machine CDX API
  • Ahrefs backlink API

Garancia persze nincs egy idő után rá, de néhány nap / hét után még bőven javítható a legtöbb ilyen probléma. Úgyhogy akár még hónapokkal később is érdemes leülni és kijavítani a hibákat.

HTTPS cert lejár

Többször láttam már azt a hibát, hogy egy domain migráció esetében a régi domainen lejárt a https certificate. Ezzel együtt pedig az átirányítások is eltörnek. Ez SEO és felhasználói szempontból is káros.

Többszörös migrációk

Amikor egymást követően sok migráció történik, akkor előfordul, hogy a korábbi hibák egymásra halmozódnak. Ilyen egyszerű eset lehet, hogy redirect chainek jönnek létre. Vagyis A átküld B-re. B meg továbbküld C-re. Extrém esetben itt 4-5 vagy még hosszabb láncok is létrejöhetnek. Itt pedig mindig nő a technikai hiba veszélye és ez káros a SEO-ra is.

Redirectek helye

Egy redirectet több helyen is be lehet állítani:

  • DNS szinten
  • CDN szinten
  • Middleware szinten (A/B tesztelő platformon pl)
  • Server szinten (.htaccess, HTTP header pl)
  • Nyelv szinten (PHP, meta refresh, JS)
  • Plugin / CMS szinten (Redirection plugin a WordPressben)

Itt is össze tudnak a dolgok akadni.

Miért? Mert mondjuk DNS szinten nincs protokoll, tehát itt nem tudsz http/https átállást kezelni. Ráadásul DNS átállás esetén a teljes path struktúrát meg kell tartanod, ezért például egy CMS migrációnál ez a megoldás szinte ki van zárva. Mégis sokan így próbálják megoldani, mert “ez csak 1 percbe kerül”.

Régi oldal crawling blokkolás

A Google akkor fogja kitakarítani a régi URL-eket a Google indexből, ha crawlolta azokat az oldalakat, amiket el kellene távolítania. Ha például blokkolod a régi oldal crawlingját, akkor ezzel konzerválod a problémás állapotot. Hisz beragadnak az URL-ek a SERP-ben, ahogy arról írtam is nemrég egy posztomban.

Mennyi idő alatt áll át egy beragadt URL a Google találati listájában?

Blokkolt elemek

Amikor egy oldal átáll https protokollra, de egyes elemek még http-n kerülnek kiszolgálásra (egy form, tracking kód, ad scriptek stb), akkor azokat blokkolni fogja a böngésző. Így az adott funkció nem fog működni. Ezeket az aktív elemeket is át kell tehát https protokollra állítani.

A lehetséges problémák listáját órákig lehetne sorolni. De ezek nagy része kivédhető.

Sikeres példa

A hibák ellenére vannak sikeres migrációs példák is. Igaz, ezek odafigyelést és tervezést igényelnek.

Meg tudod mondani nagy magabiztonsággal, hogy ennél az oldalnál hol volt a domain migráció? Én nem.

sikeres weboldal migráció

Pedig itt biztosan volt egy átállás. Egy régi oldalról, egy designban és funkcióban megújított oldalra állt a cég, ami nagyon erősen támaszkodott a Javascript használatára. A végső migrálás előtt pár nappal kerestek meg. Majd egy audit után kiderült, hogyha nem akarnak komoly forgalomesést elszenvedni, akkor 2-3 hetet csúsztatni kell az átállást. Itt ugyanis egyszerre volt CMS + template + design + tartalom migráció is. De olyan technológiai megoldással ment volna élesbe az új oldal, ami szinte biztos bukást jelentett volna. Végül az átállást úgy sikerült megoldani, hogy a forgalomban egyáltalán nem látszik, mikor is történt az átállás. Ez önmagában jó hír, mert a banki példával ellentétben sikerült elkerülni, hogy (komoly) visszaesést könyveljen el az oldal.

Növekvő organikus forgalom

És itt egy másik érdekes példa, amin az elmúlt év végén dolgoztam. 2018 októberben történt meg az új oldal élesítése és a migráció. Míg korábban havi 45-50 ezer organikus forgalom volt az oldalon, addig ez mára 200 ezerre emelkedett.

múzeum organikus forgalom alakulása

Több mint 40 ezer tartalom migrációját kellett megoldani. De mint a példa mutatja: sikerült. Rá is szántunk 4 hónapot mondjuk.

Ezzel együtt pedig el is jutottunk oda, hogy mi a legnagyobb hiba, amit migrációnál el szoktak követni:

A legnagyobb migrációs hiba, hogy nem is tudjuk, hogy ezt el lehet rontani. Ezért nem is foglalkozunk vele. Vagy ha igen, akkor túl későn, amikor már kicsi az esély a hibák korrigálására.

A minap egy olyan beszélgetésen vettem részt, ahol egy már meglévő, egyébként milliós forgalmú oldal újratervezése most indul. Az átállás 6 hónap múlva lesz. De már most azon dolgoznak, hogy megfelelően előkészítsék az egészet. Csak üdvözölni tudom ezt az előrelátást. Idővel remélhetőleg még többen felismerik ennek a szerepét és súlyát. Megfelelő szaktudás és odafigyelés mellett ugyanis el lehet kerülni a komoly bukásokat organikus forgalom szempontjából egy-egy migráció során.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!