
Miért tette noindexre magát a kifli.hu? És mire számíthat ezután?
Ma egy piackutatás során arra lettem figyelmes, hogy a kifli.hu összes kategória oldala noindexelve van. Ez pedig aligha lehet tudatos vagy szándékos megoldás, hisz ezzel jelentős mennyiségű organikus látogatót veszthetnek hosszú távon. Rövid távon azonban azért egyelőre jobb a helyzet, mint az instant katasztrófa. De ez inkább a Google lassúságának köszönhető.
Háttér
A történet egyszerű: egy belső szakmai demozás során több weboldal technikai elemzésénél feltűnt, hogy a kifli.hu tartalmaival mintha gond lenne. Egészen konkrétan az, hogy minden kategória oldaluk noindexre van téve. Legalábbis 2022. feburár 8. délután biztosan.
Ez jól látszik a lenti screenshoton is. A kategória oldalak bár 200-as response kódot dobnak, de mind Non-Indexable státuszban van.

Noindex
Az ok egyszerű: minden kategória oldalon ott van meta noindex tag.
<meta content="noindex" name="robots" />

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy idővel az összes kategória oldalukat kidobják a Google Indexből. Ezzel pedig a találati listából is.
Pedig nagyon sok head keyword-re ott vannak a top10-ben a kategória oldalakkal.

Mekkora a gond?
Ilyen esetben régebben (érts mondjuk 2020 előtt) gyakorlatilag aznap is képes volt a Google kidobni téged a találati listából. Manapság, 2021-től kezdve viszont a Google crawling és indexing jelentősen lelassult. Ez erősen saját tapasztalat, de közel 1 éve nagyon komoly gondokat látok crawling és indexing téren a Googlenél. Itthon erről kevés szó esik, de nemzetközi téren sokan cikkeztek róla.
Egész egyszerűen az történik, hogy a Google sokkal lassabban és sokkal kevesebb URL-t eszik meg. Legalábbis a magyar piacon. Van úgy, hogy egyes tartalmakat csak 5-6 hónap alatt tesz be az indexbe. Tehát hiába írtad meg a cikket 2021. októberben, még a mai napig nem indexelte azt. Vagyis nem is fogja a SERP-ben mutogatni. Nálam van olyan cikk, ami egyedi tartalom, hiteles domainen, külső link is van rá, de így is 4 hónapja várja, hogy a Google indexelje. Hiába nyomkodom a Google Search Consoleban, hogy „Request Indexing”, nem történik semmi. Van egy elméletem, hogy miért jött elő 1-2 éve ez az indexing és crawling lassulás a Googlebotnál (desktop és mobile user agentnél egyaránt), de a Google nyilván nem fogja elmondani, hogy „jah, igen. ez az oka. de légyszi ne mond el senkinek!”
De a gyanúm, hogy a Googlenél is tisztában vannak ezzel a lassulással, viszont a probléma okát és a megoldást nem mondják meg. Cserébe kaptak a SEO-sok 2022. január végén egy új játékszert, ahol legalább bulk ellenőrizni tudod, hogy milyen státuszban vannak egyes URL-ek. Domain propertynként napi 2000-es limittel lehet az API-t használni és lekérni URL-eket.
https://developers.google.com/search/blog/2022/01/url-inspection-api
Hogy mekkora a probléma általában? Itt egy saját példa:

1 hete történt meg egy domain migráció, amin dolgozok. Kb 1 hét leforgása alatt a menüben / navigációban is szereplő kategória URL-ek 13%-át indexelte csak a Google. Vagyis az oldal kategóriáinak 87%-áról még fogalma sincs a Googlenek. Hiába van sitemap bekötve GSC-be, hiába vannak a redirectek jól beállítva a régi oldalról, hiába nyomokodod az Inspect URL-t.

Egyes URL-eket nem is crawlolt még. Amit meg crawlolt, simán lehet hogy nem is jutott el az indexing.
Milyen hatása van ennek a kifli.hu esetében?
Egészen konkrétan az van, hogy annyira lassú a Google crawling és indexing, hogy a legtöbb kifli.hu noindexhez szerintem még el se jutott. Egész egyszerűen nem telt el elég idő, hogy minden URL-t észrevegyen, hogy noindexen van. Ezért a forgalom esése se tűnik elég drasztikusnak.
És szerintem ezért se tűnt fel még senkinek házon belül, hogy valaki valamit nagyon elrontott. Mert amikor egyik napról a másikra esik be a forgalom, az feltűnő. Amikor viszont csak hónapról hónapra csökken lopakodva, akkor nem fogsz gyanút.
Mikor jött elő a probléma?
Nehéz kívülről pontos napot mondani, de valamikor 2021. december végén / 2022. január elején ronthattak el valamit a fejlesztők / marketingesek. Ugyanis ekkortól látszik esés több URL esetében is. Itt egy konkrét példa.

Azóta több 10 URL érintett a témában, de a 100-as nagyságrendet egyelőre nem érte el szerintem. Jelenleg a kategória oldalaknak kevesebb mint a fele érintett a problémában. De jól látható, hogy miket vesztettek már el:
- tejtermékek
- toast kenyér
- vegán joghurt
és hasonló kifejezésekre volt ott a top10-ben a kifli.hu az adott kategória oldallal, de most kiestek onnan a noindex miatt.

A probléma megoldása
Az alap problémát nyilván úgy lehet a leggyorsabban megoldani, hogy a noindex-et leveszik a kategória oldalakról. Itt viszont azzal is számolni kell, hogy amilyen lassan tűntek el az oldalak, olyan lassan is fognak visszajönni. Tehát az esés előtti indexability „coverage” és organikus forgalom 1-2 hónapnál hamarabb nemigen fog visszaállni.
A másik probléma, hogy ez a technikai gond / hiba már gyaníthatóan több mint 1 hónapja fennáll, de úgy látszik nem tűnt fel senkinek egyelőre. Vagy ha fel is tűnt, akkor nem sikerült javítani még. Ez azért nagyon sok idő, hogy „undetected” maradjon egy ilyen probléma. Ilyenkor ugyanis több helyen szokott lenni valamilyen noindex alert rendszer, vagy simán csak a rank tracking során ki kellett volna jönnie, hogy tömegével törént „organikus pozíció eltűnés”. Itt ugyanis nem visszaesésről van szó, hanem pl a „tejtermékek” kulcsszó a 3. helyről kikerült a top100-ból is. Tehát nem egy dropot (pl 3. helyről 7. helyre történő esést) látunk, hanem teljes loss-t.
Amikor az első ilyen előjött, akkor ott már lehetett volna látni a problémát. Ilyenkor még nehéz észrevenni és elkapni. De amikor 5-10-20-30 kulcsszó esetében történt ez meg, akkor már a mintát is lehetett volna látni. A sejtés az, hogy ilyen monitoring nincs a kifli.hu esetében. Vagy ha van, akkor nem nézi aktívan senki.
Ez persze nem egyedi eset, mert máshol is előfordul ez.
Azt viszont le kell szögezni, hogy a kifli.hu SEO-ja összességében jó a hazai piacon. Alig 2 év leforgása alatt váltak az egyik legmeghatározóbb szereplővé. De hogy ott is maradjanak, ezt a fenti indexing hibát mindenképp javítani kell.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!