Blog Mi az a Mobile-First Indexing? Tegyük végre tisztába!
mobile-first indexing
Írta:

Mi az a Mobile-First Indexing? Tegyük végre tisztába!

A múlt héten több helyen is megjelent, hogy a Google világszinten átáll a Mobile-First Indexing-re (MFI). Ezzel kapcsolatban több cikk és közösségi média bejegyzés is született. Ezek nagy része viszont sajnos szakmailag téves információkat tartalmazott. Ebben a cikkben szeretném tisztába tenni, hogy mi az a Mobile-First Indexing. És azt, hogy mi nem az.

Itt van például a HVG március 13-ai cikke, ami tartalmaz igazságot ugyan, de szakmailag több tévedés is van a cikkben.

mobile first index google

Ez pedig egy közösségi média poszt volt a múlt héten, amibe belefutottam.

mobil sebesség

De mielőtt belemegyünk, hogy hol és miért hibás a két anyag, vizsgáljuk meg a teljes háttértörénetet.

Mobile-First

A Google a 2010-es évek közepén komoly lépéseket tett azért, hogy a weboldalakat a mobilbarát megoldások felé terelje. Ennek az a fő oka, hogy 2014-től kezdődően a mobilos internet forgalom meghaladja a desktop forgalmat. Egyszerűen megfogalmazva:

Ma már sokkal többen használják az internetet mobilról, mint asztali gépről. Ráadásul többen és többet is.

Mobil vs PC forgalom

Ennek az az egyik következménye, hogy a Google keresések során is egyre többször kell mobilon kiszolgálja a találatokat. Ha egy oldal mobilon nehezen használható, azt a Google értelemszerűen nem akarja mutogatni a felhasználóknak. És hátrébb sorolja majd azt.

Ezért jött elő, hogy a Google előnyben részesíti a mobilbarát oldalakat. Nem a reszponzív oldalakat, hanem a mobilbarát oldalakat! Ez azért lényeges, mert mobilbarát oldalt több módon is létre lehet hozni:

  1. Reszponzív design (responsive)
  2. Dinamikus kiszolgálás (dynamic serving)
  3. Teljesen elkülönített oldalak (fully separated)

A reszponzív oldal tehát csak egy lehetséges megoldás a sok közül. Erről a mobilbarát oldalak cikkben írtunk korábban részletesen.

Mobil SEO és a mobilbarát weboldal

Az üzenet itt egyszerű:

Minden reszponzív oldal mobilbarát. De mobilbarát oldalt nem csak reszponzív sablonnal lehet létrehozni.

Ennek ellenére kétségtelen, hogy ez az egyik legjobb univerzális megoldás a reszponzív oldal. De nem az egyetlen. Ez pedig komoly problémát okozott a Googlenek.

Ugyanis voltak olyan weboldalak, amelyeknél a desktop és a mobil oldal tartalma eltért. Ráadásul jelentősen. Ez főként dynamic serving vagy fully separated site-ok esetében állt fent. Itt az történt, hogy volt egy desktopra optimalizált oldal. És egy mobilra.

Ez viszont azt eredményezte, hogy a Googlenek valójában dupla erőforrást kellett (volna) ezekre az oldalakra szánnia. Mert néznie kellett (volna) a desktop- és a mobil verziót is egyaránt. És amikor valaki mobilon keresett, akkor a mobilos oldalt kiszolgálni. Amikor desktopon, akkor pedig a desktop verziót. Egyszerűnek hangzik, de technológiailag mégis bonyolult és indokolatlanul sok erőforrást igényel.

Ezért a Google eldöntötte, hogy elindul a mobile-first indexing irányába.

Van azonban egy kis gond.

Ez nem a mobil-first indexingről szól. Hanem a mobile-first crawlingról. A kettő között pedig jelentős különbség van.

Ezt egyébként maga a Google is elismerte, hogy az MFI nevét félrevezetően / hibásan adták meg, és valójában itt tényleg a mobile-first crawling a lényeg.

Crawling-indexing-ranking

Ha nagyon leegyszerűsítjük, akkor a Google algoritmusa 3 fázisban működik:

  1. Crawling
  2. Indexing
  3. Ranking

1. Crawling: a Google feltérképezi a weboldalakat. Ehhez használhat egy Desktop vagy Smartphone crawlert, mint user agent.

2. Indexing. Amit talál a crawling során és indexelhető (indexable, tehát nincs noindex meta tag vagy header), azokat bepakolja az indexbe.

3. Ranking: amikor valaki rákeres egy kifejezésre, akkor különböző faktorok szerint rangsorolja a weboldalakat. És ezt jeleníti meg a Google találati oldalán (Google SERP = Search Engine Results Page) a 2-es pontban indexben lévő oldalak közül.

Mi itt a lényeg MFI esetében? Hogy a Google az első lépést módosította. A Crawlingot. És mostantól a Smartphone crawler az elsődleges a legtöbb weboldal esetében. Ahogy itt is látható a „Crawled as: Google smartphone” résznél.

google smartphone user agent

A mobile-first itt azt jelenti, hogy a smartphone az elsődleges. És a desktop a „fallback option”. Vagyis ezeket az oldalakat először mobilon verzióban nézi meg a Google. Ha nincs ilyen, akkor megy át a desktop crawlerrel rajta.

Azok az oldalak, akik eddig is reszponzívak voltak, azoknál ez nem okoz jelentős változást. Akik viszont vagy nem voltak mobilbarátak, vagy bár azok voltak, de nem reszponzív oldaluk volt, ott ez igenis gondot okozhat. Miért?

Mobil-First Indexing

A Mobile-First Indexing valójában egy mobile-first crawler, ami azt nézi meg, hogy mi a tartalom a mobil oldalon. Ha ez megegyezik a desktopos verzióval, akkor minden OK.

Ha a mobilos verzió viszont eltér a desktop tartalomtól, akkor gond van. A Google több éves átmenetet biztosított ebben a folyamatban, de mostanra húzták meg a határt.

A Mobile-First Indexing tehát részben a tartalom paritásról (content parity) szól. Azaz egyezik-e a tartalom a két felületen.

Ha igen, nyert ügyed van, mert a Google szeretni fog. Hisz csak egységnyi erőforrást fog rád áldozni. És azt innentől a mobilos crawlerrel teszi.

Ha viszont eltér a tartalom, akkor bajban lehetsz a jövőre nézve.

A Google mostantól világszinten áttér a Mobile-First Indexingre. Vagyis akár felkészültél, akár nem. És innentől kezdve a mobilos verziót fogja elsődlegesnek tekinteni. Ezt fogja crawling során megnézni. És ennek köszönhetően ez a verzió is fog bekerülni az indexbe.

Tudnivalók

  • A Mobil-First indexing valójában Mobile-First Crawlingot jelent. Az elnevezés félrevezető.
  • A Mobile-First Indexing a tartalom paritásról szól (content parity).
  • A Mobile-First Site a layoutról és elrendezésről szól (mobile friendly site).
  • Ha az oldalad reszponzív, akkor nagy valószínűséggel téged ez egyáltalán nem érint.
  • Ha az oldalad nem reszponzív, csak mobilbarát, akkor 3-5 éves lemaradásban vagy. (Bár ez nem törvényszerű, de ha mondjuk csak a régi desktop first oldalt „butítottad mobilra”, akkor gyanúsan igen.)
  • Ha oldalad nem is mobilbarát, akkor 6-8 év lemaradásban vagy.
  • A Mobile-First Index nem az oldalbetöltési sebességről szól. Ennek ellenére igaz, hogy a gyors oldalbetöltés fontos szempont.
  • A HVG cikke azt állítja, hogy az MFI-t, csak új weboldalaknál használta a Google, de ez tényszerűen cáfolható.
  • Szintén a HVG cikkében olvasható, hogy az MFI metódusával rangsorolják a weboldalakat. Ez nem igaz, az MFI a crawlingban játszik szerepet, nem a ranking fázisban.
  • A Google világszinten átáll a MFI-re, akár felkészült rá egy cég, akár nem. Erre adtak nagyjából 2 év türelmi időt. De ez mostantól lejárt.

Nem hibáztatom a cikkek és bejegyzések szerzőit, mert olyan területről van szó, ami szakmailag bonyolult és komplex. Ennek ellenére remélem, hogy ebben a cikkben sikerült mégis egyszerűen és érthetően leírni a lényeget.

GYIK

Tehát, ha reszponzív az oldalam, akkor tuti jó minden?

Nem. Ugyanis, ha eltér a tartalom desktopon és mobilon, akkor gondban lehetsz. Ha például van egy nagyobb táblázat, térkép, interaktív elem desktopon, amit mobilon eltüntentsz (hide-olsz), akkor a Google azt nem feltétlenül fogja figyelembe venni.

Tartalom elrejtésre használhatok CSS hide-olást?

Igen, de nem mindig javasolt. A mobilon CSS-sel rejtett részeket látja a Google, hogyha ott van a forráskódban. De keresések során nem fogja kiszolgálni, hisz az rejtve van. Ezért a CSS hide egy jobb megoldás, mintha mobilon csak törölnéd az egész blokkot. De nem tökéletes megoldás.

Ha mobilbarát, de nem reszponzív az oldalam, akkor bajban vagyok?

Nem feltétlenül. Ha a tartalom egyezik a két oldalon (mobil és desktop), akkor nincs óriási probléma. A Google elsődlegesen ugyanis a mobilon lévő tartalmat fogja nézni. Ennek ellenére érdemes lépéseket tenni azért, hogy az oldal ne csak mobilbarát legyen, hanem reszponzív is. Ez ugyanis az ideális technológiai megoldás.

Honnan tudom, hogy a Google nálam is mobile-first crawlingot használ?

Ezt a Google Search Console URL Inspection részben tudod ellenőrizni. Ha a „Crawled as” résznél Smartphone jelenik meg, akkor a te oldalad is átkerült már a Mobile-First Indexingbe.

Kérdés?

Ha a témával kapcsolatban kérdésed van, akkor kommentben írd meg bátran.

 


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!