
Mi folyik a Mall.hu-nál? Egy SEO horror sztori elemzése
Gyakran belefutok olyan keresőoptimalizálási hibákba, amiken egyáltalán nem lepődök meg. Mert mondjuk nem típushibák, és könnyű elkövetni őket. Aztán persze vannak olyanok is, amelyek visszatérő elemek. Most viszont egy olyanba futottam bele, amilyen még soha nem láttam. De tényleg soha.
Néhány órával ezelőtt a céges Slackbe érkezett egy üzenet. Összesen ennyi volt benne:
Először nem sejtettem, hogy miért jött az üzenet. Majd amikor megnyitottam a linket, akkor ledöbbentem.
Mondom ez biztos valamilyen technikai hiba lehet csak. Aztán kicsit utánajártam a dolognak és úgy tűnik, hogy nem.
Ha megnyitod a mall.hu blogját, akkor ez a kezdőképernyő fogad. Elsőre semmi probléma. De aztán ha elkezdünk görgetni, akkor már furcsa dologkra találhatunk.
A probléma oka
Mi a gond a Mall.hu blogjával? Az, hogy egyetlen oldal az egész. Nincs struktuálisan bontva. Se tematikusan. Egyetlen URL-en érhető el az egész tartalom. Az összes blogposzt.
Kezdj el rajta görgetni és ezt fogod látni. Infinite scroll, de nem az ideális fajtából.
Ahhoz hogy érzékeltessem mennyi tartalomról van szó, kimásoltam Wordbe az összes tartalmat. 157 oldalnyi tartalom érhető el ugyanazon az URL-en.
Háttérelemzés
Az első tippem az volt, hogy ez biztosan csak valami átmeneti hiba lehet, mert ilyen hibát még soha nem láttam. Ezért felmentem a Wayback Machine-re, hátha találok információt a mall.hu blogjával kapcsolatban.
Találtam is egy screenshotot 2018 augusztusából. Tehát több mint fél évvel ezelőttről.
Itt te is le tudod ellenőrizni: http://web.archive.org/web/20180830184714/https://www.mall.hu/blog
A 2018-as verzió alapján azt láttam, hogy már akkor is ugyanez a felépítés volt a blogon. Tehát megdőlt az a feltételezésem, hogy ez egy átmeneti hiba. Hanem ez már több mint fél éve biztosan így van.
Ha pedig rákerestem a fenti tartalomra („Emlékeztető minden szülőnek”) a mostani éles oldalon, akkor a jobb oldali csúszka pozíciója alapján azt látni, hogy kb középen van ez a tartalom.
Vagyis 2018 augusztus és 2019 április között kb annyi tartalmat publikáltak mint előtte. Vagyis közel 1,5 éve szinte biztosan ezzel a rossz beállítssal megy a blogjuk.
De miért is gond mindez? Mert a blogot vélhetően azért hozták létre, hogy organikus forgalmat tereljenek rá. Azon keresztül pedig növeljék a termékeik eladását és a konverziókat. A gond viszont, hogy a rossz setup mellett erre a blogra gyakorlatilag nulla organikus forgalom érkezik.
A SEO hiba költsége
Ha megnézzük valamilyen SEO eszközben, például az Ahrefsben, hogy milyen forgalma van a mall.hu/blog URL path-nek vagy prefixnek, akkor látjuk, hogy összesen 1 darab kulcsszóra szerepel a 157 oldalnyi tartalom. Egyetlen egyre.
Aztán ha azt is megvizsgáljuk, hogy melyik ez a kulcsszó és hol helyezkedik el, akkor még döbbenetesebb lesz a kép.
Nem vicc. Az egyetlen kulcsszó, amire szerepel a blogjuk az a „nyest ellen vizes palack” kifejezés, amire a 45. helyen szerepelnek.
Egy gyors XPath scraperrel legyűjtöttem, hogy hány cikkről is van mégis szó? A cikkek címei H2-ként (heading 2) vannak létrehozva és másra nem használják a H2-t az oldalon. Így gyorsan megkaptam, hogy 53 cikket írtak eddig a blogra.
Egy ilyen jellegű cikket aligha lehet 20 ezer forint alatt elkészíttetni egy külsős szövegíróval. Ha a 20 ezret beszorzom 53-mal, akkor 1.060.000 forint jön ki. Vagyis legalább 1 millió forint ment már erre a feladatra, de figyelembe véve, hogy ezzel valószínűleg több munkatársnak is van dolga (kutatás, beszerkesztés stb) ez az összeg biztos, hogy magasabb ennél. Sokkal.
Vagy milliós tétel lett elégetve. Legalábbis SEO szempontból.
Hogy lehet javítani?
Ez az egész azért problémás, mert folyamatosan gyártják a tartalmat a blogra, de annak konkrétan nulla SEO haszna van. Nem kizárt, hogy más forrásból tud forgalmat szerezni a blog. De ott a az a gond, hogy az egyes tartalmakat nem tudod direktben megosztani, hisz nincs egyik tartalomnak se egyedi URL-je. Vagyis mindig csak az épp aktuális legfelső cikket fogja valaki látni. Hacsak nem kezd el őrült módon görgetni.
Ebben a formában ennek a blognak és a szövegírásnak szerintem semmi értelme nincs. Minden egyes erre a célra költött forint pénzkidobás. Legalábbis a jelenlegi struktúra mellett.
Hogy lehet akkor mégis javítani ezt a hibát? Megfelelő oldalfelépítés és struktúra mellett. Ha veszünk egy általános példát, akkor valami hasonlóban kellene gondolkodni. A blog alatt alkategóriákat kell létrehozni, és azok alá kell rendezni a cikkeket.
Majd minden egyes tartalomnak külön URL-t kell adni a megfelelő URL path beállítása mellett. Vagyis a korábbi tartalmat elővéve már nem a mall.hu/blog, hanem
- a mall.hu/blog/iskola/emlekezteto-minden-szulonek vagy épp
- a mall.hu/iskola/emlekezteto-minden-szulonek vagy
- a mall.hu/blog/emlekezteto-minden-szulonek URL alá kellene rendezni a tartalmat.
De semmiképp sem egy URL alá kell rakni mindent. Nem tudom, hogy mi az oka annak, hogy egy oldalra került a mall.hu esetében minden blogos tartalom. De ezt mindenképp javítani kell, hogyha a keresőkből forgalmat akarnak valaha is terelni a blogjukra.
Tech SEO Meetup
Ha szeretnéd a hasonló típusú hibákat Te is elkerülni, akkor gyere el a következő SEO Meetupra.
Regisztráció és jelentkezés itt: https://thepitch.hu/seo-meetup/#6-tech-seo
A meetup során a Technikai SEO audit gyakorlati oldaláról, Tech SEO hibákról és horror sztorikról fogunk előadni és beszélgetni.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!