Blog Miért tűnt el a Webkincstár a Google találatok közül?
webkincstár eltűnés
Írta:

Miért tűnt el a Webkincstár a Google találatok közül?

Gyakran előfordul, hogy amikor írok egy SEO témáról vagy hibáról egy cikket, akkor több üzenetet is kapok privátban, ahol hasonló problémákról számolnak be mások. Vagy csak egész egyszerűen a figyelmembe ajánlanak olyan dolgokat, amiket ők látnak, de nem pontosan értik miért az történik. A minap egy ismerős arra hívta fel a figyelmemet, a Vodafone weboldalán van hiba. Ma pedig egy olyan üzenetet kaptam, hogy a Webkincstár weboldala küszködik a Google találatok között. A cikkből kiderül mit sikerült kideríteni.

Az üzenet lényege az volt, hogy míg a https://webkincstar.allamkincstar.gov.hu/ korábban az 1. találat volt a Webkincstár kifejezésre. De most nem található ott a lista tetején. A kérdés, hogy miért?

Mi az a Webkincstár?

A Webkincstár a Magyar Államkincstár online felülete, ahol a saját állampapírjainkat tudjuk kezelni, egyenleget és portfoliót lehet nézni, tranzakciókat lehet végrehajtani azaz venni és eladni stb. A Mobilkincstár pedig ennek a mobilappos verziója. Tehát nem kell bemenni egy fizikai Államkincstár irodába, hanem online is lehet ezeket intézni.

Most pedig feltűnt, hogyha rákeresünk arra a kifejezésre, hogy „Webkincstár”, akkor a top találatok között nincs ott az URL. Mivel márkázott kifejezésről van (branded keyword), ezért gyanús, hogy itt valami komoly technikai probléma van. Ugyanis egy weboldal a saját márkanevére / tulajdonnevére ott szokott lenni a top találatok között.

Itt viszont nincs a top10-ben, sőt a top100-ban sem nálam az oldal.

Hova tűnt a Webkincstár?

A kérdés egyrészt, hogy hova tűnt? A másik pedig, hogy mikor tűnt el? Mivel a „webkincstár” egy gyakran keresett kifejezés, ezért különböző felhő alapú netes adatbázisokban meg lehet találni, így vissza lehet követni mikor kezdődött a visszaesés. Valahol 2021 őszén, november elején kezdődik a lejtmenet. Először még ugrál egy kicsit a pozíció, de utána végleg eltűnik a top100-ból.

Az ok ilyenkor sokféle lehet:

  • noindexre tették az oldalt (tudatosan vagy véletlenül) – ezt könnyű kiszűrni
  • büntetést kapott az oldal (nem valószínű) – ez már nehezebb kiszűrni
  • olyan megoldást / technológiát használnak, amivel nem bírkózik meg a Google robotja
  • letiltották a Googlebotot és így nem tudja feltérképezni az oldalt / elérni

Ezeken a lehetséges eseményeken kell ilyenkor végigmenni. Vagyis jöhet a robots.txt, user agent váltás, oldal crawlolása, response kód ellenőrzés, meta noindex tagek vizsgálata és így tovább.

Hogy időt spóroljunk:

  • robots.txt-t nem találtam
  • az oldal Chrome alatt indexable (nincs noindexen), 200-as repsonse kódot ad

Ami feltűnt:

  • a weboldal nem sima html weboldal, hanem egy JavaScript tölti be az oldalt
  • az oldal futtatásához client side rendert használnak

Ez korántsem ideális, mert egy weboldal főoldalánál teljesen felesleges és technikailag túltolt ilyen megoldást alkalmazni. Egy sima, basic html weboldal teljesen megfelelő lenne landing page-nek. Az hogy belül az alkalmazást már JavaScript hajtja login után az már egy más kérdés. Az teljesen rendben van. De landing pagenek client side renderelt JS-t használni SEO szempontból sokszor lehet katasztrófa közeli döntés.

Ezért első körben megnéztem, hogy a Googlebot mit lát az oldalból, hogyha renderelni akarom az oldalt. Ezért saját IP címről, de megváltoztatott user agentet használva az alábbi dolgok tűntek fel.

Googlebot desktop

Ha desktop Googlebotot használtam, akkor a Webkincstár weboldala tölt be. Ez eddig még jónak is tűnik.

Googlebot Smartphone

Ha viszont átváltok Smartphone crawlerre, akkor már a Mobilkincstár jön be.

Vagyis történik egy device detection és az alapján kerül „szétosztásra” a forgalom. Ez már önmagában probléma, mert ideális esetben azt akarjuk, hogy a mobil és desktop verziók között paritás legyen. Most a desktop és mobil weboldal mintha két külön weboldal lenne.

Bár az logikusnak tűnik, hogyha mobilról jövök, akkor a mobilos kincstár verziót, tehát a Mobilkincstárt lássam. De mi van akkor, hogyha a Googlebot elsődlegesen a mobil verziót használja crawlingra és indexing célokra? Akkor a desktop webes verzióból nem lát semmit? Tehát azt se tudja, hogy azon rajta van a Webkincstár szó? Ráadásul az oldal betöltései még client side renderrel is megy? Nem a legjobb felállás. De az igazi katasztrófa (clusterfuck) csak ezután jön.

Googlebot tiltás

Ha használjuk a Google Search Console 301 redirect hacket, akkor azt kapjuk, hogy a Webkincstár főoldala le van tiltva a Googlebot elől. „Indexing request rejected”.

Ha megnézzük a Google Rich Result tesztjét, akkor az is hibára fut.

Ez legtöbbször akkor fordul elő, amikor valami miatt a Googlebot IP tartománya tiltásra kerül egy szerveren. Persze lehet más oka is, de itt ez tűnik a legvalószínűbbnek.

Maga az allamkincstar.gov.hu crawlolható, de a webkincstar aldomain (subdomain) már nem.

Ezért is van az, hogy most a SERP top találatait az allamkincstar.gov.hu adja azokkal a tartalmakkal, amik a Webkincstárról szólnak. De a webkincstar.allamkincstar.gov.hu nem jelenik meg a top100-ben.

Mert úgy tűnik, hogy a teljes subdomaint sikerült véletlenül vagy direkt letiltani 2021. novemberében a Google IP címeiről. Hasonló történt annak idején a KMPG blogja esetében is 2019-ben, amiről itt írtam részletesen.

https://thepitch.hu/kpmg-blog-seo-hiba/

Ez a tiltás azért is nagyon valószínű, mert a Bing továbbra is az első helyen hozza a Webkincstár oldalát.

A Mobilkincstárnál ilyen szintű probléma azért nincs, mert aki arra keres az a Play Store-t és az App Storet legalább megtalálja. De a Webkincstár weboldala itt se jelenik meg.

Állami weboldalak

Az állami weboldalak esetében sajnos nagyon sok az olyan hiba, ami jelentősen megnehezíti az emberek mindennapjait. Itt van pár példa 1 perc kereséssel.

De például a Földhivatal és a magyarorszag.hu tartalmai is tiltva voltak évekig a Google robotok előtt, és több tartalom is noindexre volt téve. Mára a helyzet valamennyit javult, de általánosságban elmondható, hogy ezeknek az oldalaknak nagyon sok téren kellene fejlődniük. UX, UI, de SEO téren is.

Az egyik kedvencem, a minden évben visszatérő adóbevallás. Most ez a top3 találat épp.

3 különböző domain. 2-nél a meta leírás értelmezhetetlen, egy domainjében az van, hogy „régi ügyintézés”. Ez miért régi? Hol az új? Aztán találja ki az átlag internetező melyikre kell kattintani, melyik weboldal mit tudhat.

Aztán amikor végre eljutsz az oldalra, akkor meg az fogad nyitó szövegként, hogy „a szolgáltatás már 2017 óta elérhető”. Értem, de ez miért fontos 2022-ben? Ez milyen hasznot jelent pontosan annak, aki épp ki akarja tölteni az adóbevallását?

Az információ nem hasznos, és az oldal felét is betölti egy haszontalan „call to action”.

Mi a megoldás?

A probléma persze nem csak nálunk jelentkezik, hanem más országokban is. Ott viszont rájöttek arra, hogy jó digitális megoldásokat és szolgálatatásokat jó csapatokkal és emberekkel lehet összerakni. Nem véletlen, hogy Matt Cutts, aki évekig volt a Google egyik legismertebb szereplője SEO téren, a USDS-hez ment a Googletől dolgozni.

Hogy mi a USDS? A United States Digital Service, aminek a célja, ahogy ők fogalmaznak: „deliver better government services to the American people through technology and design.”

https://www.usds.gov/mission

De van hasonló megoldás más országokban, például a UK-ben is.

Remélem idővel itthon is eljutunk oda, hogy felismerjük ennek az erejét és szerepét. Ezek ugyanis olyan megoldások, szolgáltatások és weboldalak, amiket tízezrek, sőt néha százezrek és milliók használnak nap, mint nap.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!