
A Weather Flow sztori
A Weather Flow a világ egyik legsikeresebb, ráadásul magyar csapat által készített Windows Phoneos időjárás applikációja volt. Mára azonban lehúzta a rolót az alkalmazás. Miért volt ilyen sikeres, és miért bukott el?
A közelmúltban Orosz Gergellyel beszélgettem, aki több éve foglalkozik web- és applikáció-fejlesztéssel. Számos sikeres Windows alapú mobil alkalmazás fűződik a nevéhez, mint a Coctail Flow, a Flashlight 7, vagy az elmúlt évek egyik legsikeresebb időjárás appja, a Weather Flow. Miután jobban megismertem a háttértörténetet, úgy döntöttem, hogy ezt meg kell írni. A sztorit pedig egy kicsit szokatlan formába öntöttük. Így készült el Magyarország (talán) első üzleti jellegű interjú-esettanulmánya. A téma pedig nem más, mint a Weather Flow sztori.
A Weather Flow készítése előtt hogy ismerkedtél meg a Distinction csapatával?
Megjegyzés: A Distinction egy 2010-ben alapított, magyar fiatalokból álló, mobilfejlesztéssel foglalkozó csapat, házon belüli dizájnnal, és UX-szel foglalkoztak elsősorban. 2014-ben a Skyscanner felvásárolta őket.
A három Distinction-ös alapítóval (Orosz Bálinttal, Kapui Ákossal és Zöld Lászlóval) a Microsoft Imagine Cupon találkoztam. Ekkor együtt dolgoztunk, majd az első programunkat, a Coctail Flowt közösen fejlesztettük. Ebben az időszakban én már Angliában éltem, és mivel Európában csak 12 országban volt lehetőség Windows Phonera alkalmazást kiadni – és Magyarország nem volt köztük – én lettem az alkalmazások kiadója. Készítettem saját alkalmazásokat is (pl. Flashlight 7), illetve a Distinction csapat is adott ki rajtam keresztül saját alkalmazásokat, például az AppFlow-t (bővebb infót itt találtok az alkalmazásról).
Hogy született meg a Weather Flow?
A Windowsos mobilalkalmazás-fejlesztésbe együtt kezdtünk bele a Distinctionnel, így készült el kb. 4 évvel ezelőtt a Coctail Flow elsőként, amelyet a Microsoft fel is kapott. Ez volt az első app, amit nem ők fejlesztettek, és jobb volt mint iPhoneon vagy Androidon bármilyen hasonló jellegű alkalmazás. Amikor fejlesztettük, láttuk, hogy az akkor létező alkalmazások minősége meglehetősen alacsony, ezért készítettünk egy jelentősen jobb verziót, és ez be is jött.
A Microsoft tehát hamar felkapta, emellett számos megkeresést kaptunk, hogy a másik két operációs rendszerre is adjuk ki. Később ezt meg is tettünk. Ekkor született meg a felismerés, hogy a Windows Phoneoknál számos üzleti lehetőség és piaci rés van, amit még senki nem használt ki. Ráadásul a bevételekre vonatkozó elvárásainkat is felülmúlta ez az app, így elkezdtünk ötletelni újabb alkalmazásokon, hogy melyek lehetnek sikeresek.
Ekkor született meg az AppFlow, amit inkább “kirakat-alkalmazásnak” szántunk. Majd alapos kutatás után az iPhone és Androidos piacon az időjárás alkalmazásoknál láttuk azt, hogy megfelelően népszerűek a fizetős applikációk között is. Így ezt egy olyan területnek találtuk, ahova nagyon jó lenne betörni, mivel a Windowsnál ez gyenge terület volt akkor.
Ezután szűkítettük tovább a területet, és arra jutottunk, hogy egy olyan programra van szükségünk, mely alapvetően nagyon egyszerű, ugyanakkor rendkívül szép. Mutassa meg az adott napon az időjárást, emellett legyenek benne lenyűgöző dizájn elemek.
Az alkalmazás első verzióját közösen készítettük, majd a későbbi frissítéseket, újabb verziókat kizárólag a Distinction csapata csinálta, a Windows Storeba pedig rajtam keresztül került ki. Az elején meglehetősen jó ötletnek tűnt egy időjárás alkalmazás összerakása.
Kezdetben nem volt lehetőség az alkalmazáson belüli vásárlások kialakítására, – és ha lett volna sem biztos, hogy alkalmaztuk volna – ehelyett a free trial megoldást választottuk. Az első 3 napban ingyenesen használhatja bárki a programot, majd ezután 3$-t kellett fizetni érte.
Az árazás során azt figyeltük meg, hogy a vevőknek nem igazán számít, hogy 1$-t, vagy 3$-t kell fizetniük, ezért lőttük be 2,99$-ra az árat. Időközben próbálkoztunk változtatásokkal, de jobban jártunk azzal, hogy prémium kategóriás termék képét keltettük, és magasabb árat kértünk el az alkalmazásért.
Az elvárásaitoknak megfelelően teljesített az alkalmazás?
Az Weather Flow úgy gondolom, hogy folyamatosan jól muzsikált. Ha a fejlesztési költséget is beleszámítjuk, akkor elképzelhető, hogy nem feltétlenül értünk el magas profitot rajta, azonban mivel folyamatosan referencia-alkalmazásként tekintettünk rá, ez nem is volt fontos tényező.
Körülbelül másfél éve a Windows Phone 8, és vele együtt a Live Tile megjelenése hozta az igazi áttörést. Az azt következő pár hónapban mi voltunk az első alkalmazás, amely a Live Tile-t megfelelően támogatta, majd ezután a lock screenes HD képernyős fejlesztésünkkel rengeteg, éves szinten több tízezer letöltőt értünk el. Az ilyen fajta, előre mutató innováció ekkor nagyon kifizetődő volt a Windows applikációk között, és a verseny sem volt épp rendkívül éles.
A Live Tile a Windows Phone 8 újdonsága volt, internetkapcsolat segítségével a kezdőképernyőn valós idejű információk jelenhettek meg (hírek, gazdaság, sport, trendek, időjárás, stb.)
A kezdeti fellendülés után lassan kezdett visszaesni az értékesítés, majd a Windows Phone 8.1 kiadása körül súlyos akadályokat észleltünk. Két fő probléma együttes jelentkezésére vezethető vissza a Weather Flow visszaesése véleményem szerint:
- a Bing Weather, valamint egyéb, ingyenes applikációk nagyon jó alternatívát nyújtottak a felhasználóknak,
- az új update, az előre menekülő innovációnk (widgetek) valamiért nem tetszett a felhasználóinknak, ezáltal az értékeléseink is jelentősen visszaestek.
Növekedés tekintetében négyféle mérőszámot különböztethetünk meg a felhasználókat tekintve:
- Topline users / Teljes felhasználószám (összes regisztrált felhasználók száma)
- Activated / Aktivált (akik elkezdték használni a szolgáltatást)
- Retained / Megtartott (visszatérő aktív felhasználók, akik rendszeresen használják a szolgáltatást)
- Monetized / Monetizált (fizető felhasználók)
A Weather Flow esetében az üzleti modellből adódóan a teljes felhasználószám, és a monetizált felhasználók érdekesek, vagyis hogy az összes letöltő közül hányan vásárolták meg végül az alkalmazást a trial időszak után. További infót erről a témáról ebben a korábbi posztomban találhattok.
A kezdetekben, az első másfél évben a trial monetizációs rátánk nagyon jó volt, kb. 30% körüli értéket ért el folyamatosan (vagyis 100 letöltőből 30 vásárolta meg az applikációt), majd az utolsó egy évben ez leesett 9% körüli értékre.
Ahogy az MSN Weather előre telepített applikációvá vált Windows Phone-okon, és az 8.1-es update-ünk kijött, 4%-ra estünk vissza ebben a mutatóban. Úgy gondolom, hogy a preinstalled alkalmazás volt az utolsó szög a Weather Flow koporsójában. 2014 augusztusa után 2 hónap alatt ment ki minden Windowsos telefonra, ezáltal jó, ingyenes alternatívát nyújtva.
A tengelyen fiktív számokat tüntettem fel, csak a trend valós.
Ezután kezdtek el meredeken zuhanni az eladásaink annak ellenére, hogy a Windows Storeban folyamatosan kiemelt, featured helyen szerepeltünk, vagyis kvázi hátszéllel rendelkeztünk.
Ugyanez a trend figyelhető meg egyébként egy teljesen saját alkalmazásomnál, a Flashlight 7 ingyenes verziójánál. Az alkalmazás összesen 11 millió letöltésnél tart, évi átlag 3-4 millió letöltéssel, az utóbbi időszakban drasztikus módon, felére csökkent a letöltések száma, miközben az alkalmazás értékelése ugyanolyan jó, és a rangsorban (ranking) is ugyanolyan jó helyen áll. Ez a zseblámpa alkalmazás azért olyan népszerű, mert lefordítottuk rengeteg nyelvre, és Olaszországban, Oroszországban, vagy épp Mexikóban a legnépszerűbb applikáció.
Volt más probléma is a letöltések számának csökkenése mellett a Weather Flownál?
Az elejétől kezdve tisztában voltunk az üzleti modellünk egy nagy veszélyével, amely végül meg is valósult. Hogy teljesen tiszta legyen a kép, látni kell, hogy is működött.
Az app elkészítése mellett a fő költségtényezőt az időjárás adatok megvétele jelentette. Ezt egy megbízható, külső szolgáltatótól vettük. Ezért nyilván fizetni kellett, és 1 millió lekérdezést tett lehetővé havi szinten. Az ingyenes alternatívák nem szolgáltatnak megfelelő pontosságú adatokat.
A termékből egyszeri árbevételt realizálunk, a már korábban említett 2,99$-t apponként, a trial időszak végén. Ezután egy felhasználótól nem érkezik több bevétel. Kiadásaink között két fő tétel van, a Windows Storeban való díj, amit fizetnünk kell, valamint az időjárás adatok megvétele, ezeket tekinthetjük nagyjából fixnek. Evidens, hogy amíg a bevétel nagyobb a fix kiadásunknál, addig megéri fenntartani az alkalmazást. Egy időjárás alkalmazásnál nem igen lehet havi vagy éves díjas konstrukciókat kialakítani. A modell nyilván addig működött igazán jól, amíg folyamatosan nőtt a piac, és a fizetős letöltésszám. Így az újonnan belépő fizetős felhasználók fedezték a havi fix költséget.
Végül azonban bezárult az “árolló”. A kiadásaink ugyanis nagyjából állandóak voltak, a bevételek viszont csökkentek.. Kiadás oldalon ez akkoriban nagyjából 750$-t jelentett havonta 1 millió requestig, ami így is jelentősen kedvezményes ár volt. A reális piaci ár nagyjából 1500$ körül volt.
Érdemes figyelembe venni, hogy a Live Tile miatt azonban a requestek száma is jelentősen nőni kezdett. A Life Tile miatt 15 percenként kezdett el érkezni egy-egy request (hálózat-, vagy internetkapcsolat hiányában kis mértékben ritkábban) felhasználónként. Ez rengeteg, nagyjából 800.000 request/nap forgalommal működött a szerverünk, Ez a szám idővel sem csökkent.
A Distinction felvásárlása után nem sokkal eljutottunk arra a pontra, hogy a folyamatosan kiemelt kategóriában való lét ellenére is annyira leestek az eladásaink, ráadásul a Windows Phone piac is annyira lelassult, hogy már kevesebb bevétel jött mint az időjárási adatok költsége.
Az utolsó időszakban már havonta kevesebb mint 200 fizetős letöltőnk volt, ami azt jelenti, hogy 600$-nál kevesebb bevétel folyt be az értékesítésből, és 750$ volt az időjárás requestek ára.
Végül meg kellett hoznunk a döntést, hogy átváltunk ingyenes szolgáltatóvá (rosszabb adatokkal, és feature-ök eltüntetésével), vagy bezárjuk véglegesen az alkalmazást. Megvizsgáltuk a helyzetet, és arra jutottunk, hogy:
- ma már számos nagyon jó, ingyenes szolgáltatás található (weather.com, Bing weather, stb), túltelítettnek találtuk a piacot,
- nehéz kiszállni abból a spirálból, hogy egyre rosszabb értékeléseket kaptunk, főleg az új update miatt,
- folyamatosan szűkült a piac, így újabb robbanás nélkül túl sokat nem tudtunk volna elérni.
Az ingyenes szolgáltatóknak rengeteg letöltőjük van, rendkívül sok felhasználót érnek el. Számukra ez a user bázis az elsődleges, melyet továbbértékesítenek, vagy más formában használják fel. Ez a megoldás azonban elsősorban nagy cégeknek éri meg, egyéni fejlesztőként a user bázis kihasználása rendkívül nehéz.
Másik kiút lehetett volna egy olcsóbb, esetleg ingyenes szolgáltatóra átállni, mint ahogy számos versenytárs tette is. Cserébe a jelentősen rosszabb minőséget felvállalni, vagy erősen leszabályozni, hogy mikor kérnek le adatokat a szolgáltatóktól.
Felmerült az ötlet persze, hogy a Windows 10-re lehetett volna fókuszálni, de összességében a tendenciákat figyelembe véve elvetettük.
Ha az időjárás alkalmazás veszteségmentes lett volna, akkor hagytuk volna frissítések nélkül – mint a Cocktail Flow-t vagy a Flashlight 7-t is – azonban ráfizetni nem szerettünk volna a továbbiakban. Így amellett döntöttünk, hogy lehúzzuk a rolót.
Mi a fő tanulság számodra az egész sztoriból? Hogyan tovább?
Ha gyors vagy a piacon, és elsőként innoválsz úgy, hogy figyelembe veszed az emberek akaratát, nagyot tudsz szakítani. Miután kijöttünk a HD lock screen újdonsággal, az jó időre megdobta az eladásainkat. Ez is volt talán a legnagyobb siker volt a Weather Flow életében.
A UX elsődleges, és ha egyszer bekerülsz a nyeregbe, akkor óvatosan, és inkább inkrementális innovációra kell fókuszálni. Mivel azonban számunkra ez az időjárás alkalmazás nem elsődleges projekt volt, hanem inkább kirakat-alkalmazásként kezeltük, nem bánjuk ma sem.
A Distinction és én is a Skyscannernél dolgozunk jelenleg. A cég mobilfejlesztési részlegét visszük, és dolgozunk különböző okostelefon és okosóra projektjen is.
A Skyscanner utazással foglalkozó cég, a különböző járatok árait hasonlítják össze, és ajánlja a legjobb ajánlatot.
Összefoglalás
Üzletileg is megtérülő mobilapplikációt csinálni nem egyszerű. Számos tényező együttállása kell hozzá. Az igazán sikeres appok a legtöbb esetben egy nagyobb brand, márka valamilyen addicionális szolgáltatásaként jönnek létre. Ők tudják ugyanis kihasználni a desktop és mobil appok vagy a különböző szolgáltatások közötti szinergiákat (bank, fesztivál, italmárka, chat). Egyéni fejlesztőként vagy egy kisebb csapatként a standalone appok sok esetben inkább tesztek és referenciák szoktak lenni. Ezeken tapasztalják meg a fejlesztők, UI és UX csapattagok az új eszközök, platformok és fejlesztői környezetek lehetőségeit és korlátait. Majd ezeket építik be a napi rutinba és adják el valamilyen fejlesztői konstrukcióban egy nagyobb szereplőnek. Ez önmagában nem gond. Sőt. Itt ugyanis valós piaci és technológiai körülmények fejleszthetnek és tesztelhetnek. Méghozzá a saját hobbi projektjükön. Azt ugyanakkor jó tudni, hogyha valaki üzletileg is megtérülő applikációt akar csinálni, akkor egy jól kijelölt monetizációs stratégia nélkül nehéz előre jutni és fennmaradni. És néha még az sem elég. Egy szűkülő piacon, ahol egyre nő a verseny, még egy nagy szereplő háttértámogatása sem mindig elég. Rövid és közép távon elég lehet, de hosszú távon már nem biztos.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!