Blog Üzleti Modell Gyorstalpaló
Üzleti modell
Írta:

Üzleti Modell Gyorstalpaló

A startupok törékeny lények. Döntő többségük nem éli meg az 1 éves születésnapját sem, és csak nagyon kevesen jutnak el oda, hogy sikeres céggé lépjenek elő. A bukásukhoz számos ok vezethet, azonban a sok tényező közül néhány toronymagasan kiemelkedik. A legtöbb projekt az alábbiak miatt szokott elbukni: (1) senkit nem érdekel a termék és / vagy (2) a projekt nem fenntartható modellre épült. Ahhoz, hogy egy cég átgondolt és fenntartható üzleti modellt tudjon kialakítani, ismerni kell ezen modellek alapelemeit. Ez a cikk ebben próbál meg segíteni.

Sikeres üzleti vállalkozást építeni nem könnyű feladat. Sikeres startupot építeni pedig legalább annyira nehéz. A cégek jelentős része vagy azért bukik el, mert a terméke, szolgáltatása egyszerűen nem kell senkinek, vagy azért, mert hosszú távon nem fenntartható üzleti modellre épültek. Utóbbira jó példa az Everpix-sztori. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mégis mit tekinthetünk fenntartható üzleti modellnek? Mi is egyáltalán az az üzleti modell? A freemium például üzleti modell? Vagy valami más? Kezdjük az elejéről.

Számos keretrendszer létezik üzleti modellek összeállítására, illetve az alapjául szolgáló építőkockák azonosítására. Elég csak Osterwalder Business Model Generation című könyvére, Maurya Lean Canvas-ére vagy akár egy egyszerű SWOT elemzésre gondolni. Mindamellett, hogy ezek a frameworkok jó kiindulási alapot jelentenek induló ötletek számára, a nap mint nap használatos üzleti terminológiákat sok esetben nem egyszerű elhelyezni bennük. Ha szeretnénk egy nagyon leegyszerűsített keretet adni az üzleti modellünknek, akkor az alábbi 5 kérdést érdemes első körben végiggondolni.

  1. Hogyan fogunk mások pénzéhez hozzájutni?

  2. Mit adunk érte cserébe? Terméket, szolgáltatást? Ezek valamilyen kombinációját?

  3. Hogyan juttatjuk el hozzájuk?

  4. Honnan fogják megismerni a terméket? Hogyan találnak ránk?

  5. Hogyan győzzük meg őket, hogy megvegyék a terméket?

Ez az öt kérdés nem csak sorvezetőként használható, hanem egyben kijelölik az üzleti modellek 5 legfontosabb alkotóelemét is.

  1. Hogyan jutunk pénzhez? Ez a Revenue Model.

  2. Mit adunk érte cserébe? Ez a Product Type.

  3. Hogyan juttatjuk el hozzájuk? Ez a Delivery Model.

  4. Milyen módon találnak rá a termékünkre? Ez az Acquisition Channel.

  5. Hogyan győzzük meg őket, hogy vásároljanak? Ez a Selling Tactic.

Üzleti modell alkotóelemei

Ezt az öt kategóriát mindenképp érdemes megvizsgálni egy üzleti modell elkészítése kapcsán. Miután kijelöltük őket, nézzük meg mindegyiket részletesebben is.

Azt érdemes tudni, hogy szinte mindegyik kategóriában véges számú elemből tudunk választani. Nem létezik például végtelen számú revenue model. Mint ahogy nem létezik végtelen számú selling tactic sem. Ezt fontos megjegyezni. Ha tudjuk, hogy milyen lehetőségeink vannak, akkor sokkal egyszerűbb feladat lesz egy működőképes modell kialakítása.

Az alábbi ábra azt mutatja be, hogy az 5 kategóriában melyek a leggyakrabban használt elemek, 1-1 példával együtt.

Üzleti modell részletes alkotóelemei

A cikk elején feltettem az alábbi kérdést: “A freemium például üzleti modell? Vagy valami más?”. Most már tudjuk a választ. A freemium egy selling tactic. Nem egy üzleti modell.

A fenti keretrendszer persze nem váltja ki sem a Lean Canvast, sem a Business Model Canvast, de abban mindenképp segít, hogy megfelelő módon helyezzük el a fejükben az igen gyakran elhangzó kifejezéseket, mint a freemium, subscription, SEO, free trial, PR, stb.

Ha arra kerül a sor, hogy az üzleti modellünket kell valakinek bemutatni (legyen az egy pitch, one pager vagy csak egy beszélgetés), akkor érdemes a fenti 5 kategória mentén haladni. Nem csak számunkra lesz így tiszta és világos az üzenet, hanem a másik fél számára is.

 


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!