Blog Földbe állt az UNIX Autó. Mi lesz a SEO-jával?
unix seo
Írta:

Földbe állt az UNIX Autó. Mi lesz a SEO-jával?

Néhány napja jött a hír, hogy egy zsarolóvírus teljesen letarolta az egyik legnagyobb hazai autóalkatrész-kereskedőt, az UNIX-ot és vele a weboldalát (unixauto.hu). Meg egyébként a teljes informatikai rendszerüket is.

2021. március 30-án jött a hír a cég Facebook oldalán, ahol beszámoltak a támadásról. Majd 1-2 napon belül a legtöbb nagy hazai portál is lehozta a hírt, köztük például a Telex is.

A leállás óta 7 nap telt el, de az UNIX Autó weboldala nekem még mindig nem érhető el. Egy tegnapi Facebook posztjuk szerint megfeszített munkával sikerült sok mindent nulláról újraépíteni a húsvéti időszakban.

A weboldal viszont azóta sem elérhető. Megnyitod és nem tölt be semmi. Miért érdekes mindez? Mert néhány nap átfutással a Google is kivágta az oldalt a találati listából.

Publikus adatok alapján a láthatóságuk és organikus forgalmuk több mint 2/3-át már elvesztették.

És amíg az oldal nem áll helyre, addig ez a trend szerintem tovább fog folytatódni. A végső állomás nyilván a nulla lenne, de ennél azért csak hamarabb helyreáll az oldal.

Nyilván a probléma és az aggodalom most sokkal nagyobb az UNIX-nál, minthogy az oldal SEO-ját nézegessék. Az viszont egy jó kérdés, hogy egy ilyen leállás után:

  • helyre tud-e állni a korábbi organikus forgalom
  • és ha igen, akkor mennyi időre lesz szükség

Ha az oldal helyreáll, akkor a cikket majd frissítem az elérhető publikus adatokkal. Milyen gyorsan térnek magukhoz, minden visszaáll-e stb.

Ha minden jól alakul, akkor érdekes és “live” követhető esettanulmány lesz belőle.

Update: 2021. 04. 08.

Egyelőre nincs érdemi változás. Az Unix főoldala most betölt.

De az aloldalak egyelőre 404-es hibát dobnak.

Így a főoldalt leszámítva minden Google találat hibaoldalra fut.

Amíg az oldal nem áll helyre, addig nyilván a forgalom se. Úgyhogy a következő update akkor jön, amikor az oldal nagy része (vagy teljes egésze) helyreáll. Addig pedig fut egy helyezésvizsgálat is, ahova UNIX márkázott, forgalmazott brand és általános kifejezéseket is felvettem.

Az látszik, hogy mindent elvesztettek nagyjából, amire korábban jól szerepeltek és az UNIX márkázott keresésekre maradtak meg a pozíciók.

Update: 2021. 05. 05.

Nagyjából május eleje óta újra és stabilan elérhető az UNIX weboldala, ami ráadásul designban is teljesen megújult.

Megváltozott részeben az oldal mögötti technológia, változtak néhány helyen az URL-ek és a weboldal architektúra is.

Ez sok esetben az URL-ek változásával is járt. Egy konkrét példa:

  • korábban az “alkatrészek” kulcsszóra ez az URL rankelt: https://www.unixauto.hu/Unix_Startlap_Form.aspx
  • Most pedig ez az URL szerepel jól: https://www.unixauto.hu/autoalkatresz

Itt az átirányítások helyesen lettek kezelve és a Google keresés során is látható, hogy újra lett már több tartalom indexelve.

Ez jó hír.

Az új robots.txt esetében egy dolog gyanús.

Lehet tudatos üzleti döntés, hogy a teljes webshopot blokkolni akarják a Googlebot crawling elől, de kívülről nehéz megmondani, hogy ez biztosan tudatos döntés vagy sem.

Úgy tűnik, hogy a teljes webshop egyébként kliens oldali Javascriptet használ. Ugyanis a Javascript blokkolása esetén (javascript disabled) a webshop tartalmából semmi nem jelenik meg. Ez SEO szempontból talán a lehető legrosszabb megoldás, de nyilván tudom, hogy jelen esetben nem a SEO az elsődleges egy szempont náluk és adódhat a döntés technológiai (adatbázis szinkronizálás stb) korlátokból is.

Mindenesetre a technológiaválasztásnak van egy nagyon komoly következménye:

A Google találatok között a webshop tartalmai így aligha fognak megjelenni.

Az összes ilyen requesetet ugyanis blokkolják a Google elől.

Bár a Google elképesztően sokan fejlődött a Javascript alapú oldalak feltérképezésében, én biztos nem bíznám a Google döntésére, hogy mit lát az oldalból, a második hullámban mikor jön vissza és mit renderel stb. Főleg nem úgy, hogy még blokkolom is.

A sitemap létezik, formázása nem a legszebb, de legalább van.

Összesen 686 URL van benne, de gyanús, hogy ez nem dinamikusan frissül, vagy valami baj biztos van vele, mert számos olyan URL-t tartalmaz, ami nem 200-as response kódot ad vissza. Ilyennek nem szabadna lenni.

Összesen 42db 302-es redirect és 1db 404-es URl is van a sitemapben.

Ezek alapján erős a gyanú, hogy a sitemap nem automatikusan történik generálásra és frissítésre, hanem egyszer létrehozták manuálisan.

Az oldal az organikus pozícióit néhány helyen kezdi egyébként visszaszerezni áprilishoz képest, ezt a Google.hu Difference oszlopban lehet látni.

De például egy Bárdi Autóhoz képest még el vannak maradva több ponton is.

Azt meg lehet állapítani, hogy jelenleg a non-branded, azaz nem márkaneves kifejezésekre egyelőre nincs ott a top3 vagy épp top5 találatok között az UNIX. De legalább már elkezett helyreállni az oldal.

A kérdés, hogy idővel vissza tudja-e az oldal szerezni a korábbi pozícióit? Idővel igen. De elsőre az látszik, hogy akadnak javítani valók az oldalon. A webshopnál a technológiaválasztás viszont már most jelez egy nagyon komoly akadályt ebben a folyamatban.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!