Blog Így keres a hasznaltauto.hu több milliót egy CTR trükkel
írta:

Így keres a hasznaltauto.hu több milliót egy CTR trükkel

A minap a hasznaltauto.hu-t böngésztem, mert időszerűvé vált az autócsere. Magát az autóvásárlás sokszor nehéz racionális indokokkal megmagyarázni. Miért is lenne szükség egy pénznyelőbe (ejtsd: autó) önteni a megtakarításunkat? Ilyenkor a tudatalatti viszont gyakran azt sugallja: “akkor is kell”. És nem tudunk másként cselekedni, mint böngészni. Majd gyakran végül vásárolunk is. A böngészés során a hasznaltauto.hu weboldalán egy olyan “trükk”-be futottam bele, amit nem tudtam magamban tartani.

Az autóvásárlás első fázisában, az információgyűjtés során barangoltam az autók dzsungelében, amikor felfigyeltem egy aprócska dologra. Valami letérített az ösvényről.

Sokat nyomkodtam a felületet, ár szerint rendeztem sorba a találatokat, majd néha az eladó távolsága szerint. Attól függően, hogy épp mi tetszett meg. A keresések 70%-át mobilról, 30%-át pedig desktopról végeztem

Kezdetben a mennyiségre mentem, jellemzően mobilról. Magyarul megnéztem minden autót, ami picit is szóba jöhet. Szűrésnek pedig semmit vagy csak minimális dolgokat állítottam be.

Aztán jött a minőségi elemzés, amikor a potenciálisan alkalmas találati eredményeket már nagyobb felületen is szemügyre akartam venni, átolvasni, összehasonlítani, megnézni az árakat. Itt már főként desktop-ról dolgoztam. Volt ahol a HD képért fizetni kellett (volna), és volt ahol a kereskedő beletolta az összeget és meg tudtam nézni a jó minőségű képeket. A felület ugyanis bevételszerzés szempontjából kihasznál minden lehetőséget. Még azt is amiről nem tudnak. (!) Vannak ugyanis prémium hirdetések, kiemelések HD képes hirdetésekből származó bevételek, illetve reklámfelületek is elrejteve az oldalon. Találsz ilyet a listában, az adatlap felett, oldalt, alatt. Szokásos zónák, de azért itt van egy kis érdekesség.

Amikor a mennyiségre mentem, akkor mobilról pörgettem a listát, mert próbáltam megtudni mit is szeretnék. Jellemzően nagyon gyorsan akartam információt szerezni az autókról, valahogy így:

  1. Szűrés max márkára
  2. Lista nézet görgetés
  3. Listából legfontosabb információk alapján mérlegelés.(név ár, km, évjárat, kiskép)
  4. Listában szimpatikus autó linkre katt.
  5. Betöltést követően első dolgom a képre/HD-re kattintás.

Miért? Mert az előző oldalon mindent fontos infó megvolt kivéve a vizuális megerősítést! És itt lesz érdekes a dolog.

Na de miért érdekes ez eddig?

Az oldalon hirdetésblokkokat helyeztek el és ezeknél jellemzően aszinkron betöltést (async) alkalmaznak, vagyis amikor betöltődött az oldal, azt követően – késleltetve – jelennek meg a hirdetések. Viszont ezen blokkok magassága változik, ami változtatja az oldal szerkezetét is. Amikor a látogató meglátja a betöltött adatlapot, majd kattintani akar a képre, akkor a kattintás pillanatára már a hirdetés letolja az oldalt és így nem az autó képe jön be, hanem a hirdetésre kattintunk. Ez a jelenség egyébként a listaoldalon is jelen van, csak ott nem egy másik oldal lesz a landolási pont, hanem egy másik autó adatlapja.

Ahogy fent leírt módon használtam az oldalt, arra lettem figyelmes, hogy pár percen belül kb. a nyolcadik hirdetést kattintottam le akaratom ellenére.

Nézzünk az adatok mélyére

Egy átlagos banner CTR értéke olyan 0.02-0.08 % között mozog, ami 10.000 megjelenítésből 2-8 kattintást jelent. Az igazság az, hogy én egymagam feltoltam a hirdetés CTR értékét 0.08-ra azzal hogy kb. 50 autóból 8-szor futottam bele.

Az átkattintási arány (CTR) megmutatja, hogy a megtekintést követően milyen gyakran kattintanak az emberek a hirdetésre ezáltal mérhető a hirdetések teljesítménye

A similarweb.hu szerint a hasznaltauto.hu az ország nagyjából huszadik legnézettebb oldala napi fél millió felhasználóval, 54.27%-os mobil használattal. A page / visit aránya 15.47% (elképesztően nagy). Vagyis olyan 3 millió oldalmegtekintés (pageview) érkezik mobilról naponta.

Ha azonban a hőtérképet megvizsgáljuk és a kellős közepébe helyezünk egy bannert, ami a tervezett kattintás helyére kerül, akkor a CTR-t elég szépen fel tudja pumpálni. A publikus similarweb.hu adatokat validáltam a Gemius oldalán szereplő adatokkal is: https://rating.gemius.com/hu/trend

gemius forgalom trend

Én alsó hangon minden tizedik autó megtekintése esetén kattintottam indirekt módon egy hirdetésre pusztán a késleltetett zónabetöltésből eredő oldal újrarajzolás miatt.

Iparági átlag alapján 35-40% közé tenném a termékoldal/minden más megtekintésének arányát. De ha csak 30%-kal számolunk, az is egy millió oldalmegtekintés. Naponta.

Mivel a termékoldal elemzése a fő célpontunk, ezért ennek az oldalnak a hirdetési becslését kell elvégeznünk publikus infók alapján. A 0.02% CTR iparági standardot vesszük alapul akkor a kattintások száma 200 / nap. (ez elég alacsony)

A smartinsight 2018 – as adatai alapján egyébként az autóiparban a számok alulról szagolják az átlagot.

ad placement hirdetés elhelyezése

Forrás: smartinsight

Az ilyen jellegű hackkel akár 10-20x-os kattintási arány növekedést is el lehet érni, noha ezek a kattintásokat már nem a kreatívok minősége alapján, valódi érdeklődésre történnek.

A mi esetünkben egy véletlen kattintás a reklámra feszültséget szül azáltal, hogy letérített az eredeti pályáról és megakadályozta, hogy elérjük valódi célunkat. Azonban landoltunk ezen az oldalon, ami annyit tesz, hogy innen már targetálhatóak vagyunk. Még akkor is, ha csak 3 mp-et töltöttünk és mindezt véletlenül. #GDPR

Ha pusztán csak 0.1 százalékponttal mozdította előre, akkor kattintási száma alsó hangon is +100 naponta. És mint mondtam, egy ilyen trükkel akár 5-10x CTR növekedést is el lehet érni. Mindezt pusztán egyetlen CTR hack miatt.

Az ipari átlag 0.02% CTR nagyon alacsony, tekintve hogy az oldalakon található összes hirdetési zóna teljesítményének átlagát veszi alapul. A konkrét példánk pedig a hajtás feletti tartalomban foglal helyet, így ennek a viewability értéke közelít a 100%-hoz.

atf és btf hirdetések

Egy átlagos 300×250 méretű AdSense hirdetési blokk CTR-je 0.2 – 0.5% között mozog.

A képen egy teljesen átlagos AdSense fiók 300×250-es hirdetési teljesítménye látható majdnem 2 éves időperiódusra szűrve félmillió megjelenítéssel. (nem a hasznaltauto.hu)

átlagos ctr alakulása

  • Átlagos kattintásonkénti összeg: 22 HUF.
  • Átlagos CTR: 0.34 %

Ha ezekkel az értékekkel számolunk, ami sokkal közelebb áll a valósághoz, akkor a hasznaltauto.hu esetén már napi 3400 kattintásról beszélünk. (74 800 HUF)

Állításom szerint 0.1 százalékponttal képes ez a trükk növelni a kattintási konverziót, vagyis kereken 1000 kattintással. Naponta 22 000 HUF, évi, azaz ~ 8 Millió forint extra profit.

alacsony ctr kattintási arány

De valóban tudatos hackről beszélünk?

Nem hiba, hanem fícsör!

Mondaná a fejlesztő és milyen igaza van, mert minden ami hiba és előnyös, az féltudatos tervezés és maximálisan professzionális jövőbelátás szüleménye. Amikor azonban ehhez hasonló trükköt alkalmazunk, akkor azok kivitelezése sebészi pontosságú, vagyis csakis akkor és ott, amikor egy Growth Hacker azt szeretné. Esetünkben azonban az ide-oda ugrálás a listaoldalon negatívan hat a látogatói élményindexre és ráadásul semmi célja. Mivel ezeken az oldalakon a szenzitív pontok – hőtérképen a meleg foltok – sokkal jobban szétoszlanak, így teljesen értelmetlen benne hagyni. Ilyen szürke zónás trükköt, ami azért valljuk be, erősen feszegeti a határokat, a hasznaltauto.hu esetében kizárólag a termékoldalon van értelme alkalmazni.

Félreértés ne essék, az aszinkron hirdetések kezelése egy nagyon hasznos funkció, sokat javít az oldal sebességén, így a legfontosabb tartalmak előre betöltődnek és a látogató már használhatja az oldalt, amíg a kevésbé fontos elemek is késleltetve elfoglalják végső helyüket. Az úgynevezett “placeholder”-ek segítik elkerülni a teljes weboldal újrarajzolását és a kisvártatva érkező tartalom így nem tolja le, nyomja szét, változtatja meg az immár betöltött oldalt. Ha azonban erre nem kellő alapossággal figyelünk, akkor hasonló állapot alakul ki.

Így ennek a “featurnek” a szakszerű megnevezése: Vakszerencse

De semmi esetre sem tudatos. A placeholder alkalmazásával szépen lecsökkenne ennek a zónának az CTR-je.

A hasznaltauto.hu-nak szignifikáns szelete van a magyar internethasználati tortából. Mindezt nagyon erős márkaismertséggel és hatalmas adatbázissal alapozza meg. Így a fent leírt az “anomália” nem növeli érdemben a lemorzsolódást, maximum a látogató kicsit bosszankodik, esetenként felsír, de a SWOT analízis veszély oldalán semmit több. A hirdetők is kaptak extra forgalmat és a használtauto.hu látogatottsága sem csökken.

És ha már idegesítő felugró ablakokról van szó, akkor itt a legújabb trend 2019-re

Sárközi András
Sárközi András

E-kereskedelmi Growth Hacker, webáruház fejlesztési és stratégiai tanácsadó. Az Uplift.hu alapítója


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!