Blog SWOT elemzés: Mi az és hogyan használd?
SWOT elemzés használata
írta:

SWOT elemzés: Mi az és hogyan használd?

A SWOT elemzés az egyik leggyakrabban használt üzleti elemzési módszer, ami iránytűként szolgál a vállalatvezetésben. Ez a cikk az analízis alapját és módszertanát mutatja be.

A tervezés és stratégiaalkotás elengedhetetlen egy vállalkozás megfelelő működéséhez.

Tudnod kell:

  • Milyen lehetőségekkel nézel szembe
  • Milyen potenciális veszélyek leselkednek rád
  • Mi az, amiben jó vagy
  • Mi az, amiben rosszul teljesítesz
  • Min tudsz változtatni, és min nem

Pontosan erre ad megoldást a SWOT elemzés, más néven SWOT analízis.

De mi is ez a fancy kifejezés?

SWOT elemzés gyorstalpaló

Az egész swot elemzés lényege, hogy egy komplex, átfogó, big picture szemléletet vezet le nagyon egyszerűen, átláthatóan.

Haladjunk végig rajta lépésről-lépésre.

Mit jelent az analízis?

Az analízis jelentése: kielemezni egy szituációt az ismert adatok alapján. Tehát a SWOT elemzés fogalma: Úgy megvizsgálni egy adott helyzetet vagy dolgot, hogy azt teljesen részeire bontjuk – így azokat külön-külön, de összefüggésükben is meg tudjuk vizsgálni.

A SWOT jelentése egy angol mozaikszó:

  • Strengths (erősségek)
  • Weaknesses (gyengeségek)
  • Opportunities (lehetőségek)
  • Threats (fenyegetések)

Magyarul egyébként GyELV elemzésnek szokták nevezni, a magyar kezdőbetűk összevonása miatt.

Tehát megkapjuk a projektünk, szituációnk, vagy vállalkozásunk pozitíviumait és negatívumait.

És akkor?

Ezekből indulunk el, és a pozitívumokra próbálunk tudatosan támaszkodni, a negatívumokon pedig javítani.

De sajnos lesz, ami a hatáskörünkön kívül fog esni – itt jönnek a képbe a külső, illetve a belső tényezők. A belsők rajtunk múlnak, míg a külsők tőlünk függetlenek. Ez nagyon fontos lesz majd a priorizáláshoz!

swot elemzés

Ahhoz, hogy ezt teljes egészében átlássuk, vizualizálnunk kell a tényezőket. Erre pedig az egyik legjobb megoldás, ha ezt mátrixban tesszük meg.

SWOT mátrix

Körülbelül így néz ki egy SWOT mátrix (vagy SWOT táblázat).

Az a jó ebben az elemzésben, hogy 1-fős cégekre ugyanúgy alkalmazható, mint több ezer emberes mammutvállalatokra. Egyszerűen működni fog mindkét esetben.

Sőt, annyira elterjedt a módszer, hogy személyekre is használni szokták.

Na de hogyan kezdődik?

SWOT analízis lépései

A swot elemzés legjobb első lépése az, ha rengeteg kérdést teszünk fel magunknak, és ezeket objektíven, őszintén megválaszoljuk.

  • Mi az, amiért az ügyfeleink szeretnek a márkánkban/mi az, amit nem?
  • Mi az, amiben jobbak vagyunk a versenytársaknál/mi az, amiben nem?
  • Miért maradnak hozzánk lojálisak az ügyfelek/miért morzsolódnak le, akik lemorzsolódnak?
  • Ehhez jöhetnek még kérdések a lehetőségekről/veszélyekről:
  • Mi az, ami tönkreteheti a márkánkat, vagy akár az iparágunkat?
  • Mi az, amire egyre nagyobb a kereslet, és ezáltal érdemes lenne erőforrásokat ráfordítani?
  • Hogyan fejleszthetnénk a marketing/sales gépezetünket, hogy még több lead-et hozzanak be?
  • Mi a legrosszabb dolog, ami a következő évben történhet a vállalkozásunk számára?

Látható, hogy ennek egy része külső tényező, tehát nem nagyon tudunk vele mit kezdeni (pl.: az iparágunkra veszélyes trendekkel), de a másik fele belső tényező, amivel lehet és kell is kezdeni valamit (pl.: fejleszteni a marketing/sales-t, és ezáltal még több minőségi lead-et behozni).

Amikor a GyELV elemzés táblázatához gyűjtjük össze az adatokat, érdemes lehet egy másik elemzést is megcsinálnunk: A PEST elemzést.

PEST elemzés

Nagyon hasonlít a SWOT analízishez, de tipikusan külső, hosszútávú faktorokra segít fényt deríteni, amikre amúgy nem biztos, hogy figyelnél.

A SWOT-hoz hasonlóan a PEST is egy mozaikszó:

  • Political analysis (politikai tényezők)
  • Economic analysis (gazdasági tényezők)
  • Technological analysis (technológiai tényezők)
  • Social analysis (szociális tényezők)

A hosszútávú fókusza miatt célszerű a SWOT mellett végezni, semmiképpen sem helyette.

Amikor kész vagyunk a mátrix kitöltésével, akkor a következő, második lépés nem más, minthogy elkezdünk priorizálni. A PEST elemzést ki szokták bővíteni Environmental és Legal résszel, így PESTEL elemzés néven szokták emlegetni, vagy a természetvédelem esetében egy Ecological résszel, így pedig STEEP elemzés vagy STEEP analízis néven található meg.

Célszerű a nagy hatást elérő, gyorsan végrehajtható, kevés erőforrást igénylő feladatokat előre rakni, és a kevésbé nagy eredményt hozó, lassabban elvégezhető, nagy erőforrást igénylő feladatokat hátrébb sorolni.

Az analízis során főleg stratégiai elemeket fontos felírni, mintsem taktikait.

Például a leadszerzés érdekében a sales/marketing feljavítás egy stratégiai elem, amelynek a kivitelezéséhez taktikák sorát, egymásutánját fogjuk felhasználni (pl.: elkezdeni emaileket gyűjteni, Adwords reklámokat futtatni, stb.).

Amikor csak a big picture, stratégiai elemeket írjuk le a SWOT elemzésbe, akkor a priorizálás sokkal egyszerűbbé és kézenfekvőbbé válik – utána pedig akár ugyanúgy elvégezhetünk egy analízist az adott stratégiai pontra vonatkozóan (mik a sales/marketingünk erősségei, gyengeségei, stb.)

Amikor ezzel is megvagyunk, akkor jön az utolsó, harmadik lépés: A gyakorlati végrehajtás.

Az erősségekre építenünk és fókuszálnunk kell, a hátrányokon pedig folyamatosan javítani és dolgozni rajtuk.

A lehetőségeket ki kell használni, a veszélyeket pedig elkerülni.

A trükk az egészben az, hogy a 4 elem nem csak egymástól elkülönítve, burokban értelmezhető.

Emlékszel még az analízis jelentésére a cikk elejéről?

Úgy kell elemzni egy adott helyzetet vagy dolgot, hogy azt teljesen részeire bontjuk. Így azokat külön-külön, de összefüggésükben is meg tudjuk vizsgálni.

A elemzések után tehát elkezdünk kapcsolatot keresni a 4 rész között, és így hamar rájövünk, hogy:

  • például a lehetőségeket érdemes összeegyeztetnünk az erősségeinkkel,
  • a veszélyek nagy részét pedig csökkenthetjük a gyengeségeink fejlesztésével.

Konkrét SWOT elemzés példa: lehetőségek gyakran hordoznak magukban veszélyeket. Belépni egy új piacra mindig egy potenciális esély és bővülési lehetőség (főleg, ha jó az időzítés). Ugyanakkor egy hatalmas veszély is, hiszen magában hordozza a márkánk értékének csorbulását. Nem beszélve a rengeteg erőforrásról, amit egy sikertelen piacralépés felemészt. Hasznos lehet körülnézni, mert rengeteg segítő anyag van fent az interneten, például számos SWOT elemzés minta is.

Még érdemes szót ejteni a SWOT elemzés egy nagyon fontos, mégis sok esetben figyelmen nem elég figyelmet kapó eleméről, a versenytárs elemzésről.

Ha elkezded az analízist, észre fogod venni, hogy ez egy olyan elem, ami rengetegszer elő fog jönni a folyamat részeként. Rengeteg veszély, lehetőség, előny és hátrány a versenytársaidhoz hasonlítva fog értelmet nyerni.

Ez fogja meghúzni a határt, hogy mi az ami előny, vagy éppen hátrány.

Tehát ha SWOT analízisbe kezdesz, készülj fel egy nagyon mély és részletes iparági elemzésre is.

Ezt az összehasonlítást pedig nemcsak üzletileg és az általános stratégiára lehet megtenni, hanem adott szakterüeletekre is. Például le tudod ellenőrizni a versenytársak SEO munkáját is. Külön kiemelve az erősségeiket, gyengeségeiket, lehetőségeket és veszélyeket is. Ennek a folyamatára akár saját módszert is ki tudsz dolgozni, vagy innen is meg tudod tanulni.

SEO alapú versenytárselemzés

Összegzés

Bármekkora is a céged, a SWOT elemzés biztosan segíteni fog.

Csináld meg! És ne csak egyszer, hanem akár visszatérően is. Hiszen több dolog is változni fog az idő múlásával: legyen az egy új lehetőség, egy eddig ismeretlen veszélyforrás, vagy egy gyengeség, amit erősséggé tettél.

És ha ez nem lenne elég, nem csak ezeket fogod meglátni, de a fejlődésedet is számon tudod majd tartani. Ez pedig fontos ahhoz, hogy tudd, jó irányba kormányzod-e a vállalatodat.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!