Blog Infografika készítés online
infografika készítés online
írta:

Infografika készítés online

Az emberek imádják az érdekes adatokat. Viszont önmagukban az adatok száraz tények. Ahhoz, hogy fogyaszthatóak legyenek, egy kis átalakításra van szükség. Érdemes változtatni a körítésen. Ebben segít gyakran az infografika, ami a száraz tényekből emészthető adatokat készít.

Mi az infografika?

Az infografika (angolul infographic) jelentése: adatok és információk vizuális megjelenítése.

Alapjaiban véve a diagramokhoz, grafikonokhoz lehet hasonlítani. A célja, hogy befogadhatóbbá tegye a száraz tényeket.

Ismered a mondást: “Egy jó kép felér 1000 szóval”.

Ez azonban elég általános, nézzük meg egy kicsit részletesebben az infografika előnyeit.

Miért jó az infografika?

Annyi infó és inger ér el hozzánk naponta, amire még korábban a történelemben soha sem volt példa.

Ennek egyik következménye az, hogy a “szűrőink” le vannak terhelve. Ezek felelnek a felesleges információk kognitív kiszűréséért, hogy a tudatunkba tényleg már csak az jusson el, amire szükségünk van.

Az egyik folyománya az online marketingre nézve az, hogy sietünk, jóval kevesebbet olvasunk. És akkor is csak “szkennelünk”.

Tehát nem olvasunk el minden elénk kerülő tartalmat. Inkább a fontosabb részeken ugrál szemünk, és eldönti, hogy érdemes-e a cikk arra, hogy részletesebben elolvassuk. Vagy épp bőven elég információt kapunk így is, szkennelve.

Itt jön képbe az infografika.

Ez a vizuális megjelenítés úgy van kialakítva, hogy tulajdonképpen az egész szkennelhető, mégis az információ legnagyobb része átmegy az olvasónak.

Sok vizuális ingerrel van megtámogatva a szöveg, hiszen a látott elemek 80%-os visszaemlékezhetőségével szemben az írás csak 20%-ára emlékszünk.

Tehát az infografika napjaink egyik leghatékonyabb tartalommarketing eszköze.

Hogy kicsit konkretizáljuk, mutatunk egy infografikát, amit egy lottószámokkal és szerencsejátékokkal foglalkozó oldalnak, a lotto-szamok.hu-nak készült:

infografika a lotto-szamok.hu oldalon

A kérdés már csak az, hogyan lehet ilyet csinálni?

Infografika készítése

Egy infografika egyrészről tartalommarketinges kreatív képességeket kíván, másrészről design tudásra is szükség van az elkészítéséhez. Ez alapján válaszolnunk kell a legfontosabb kérdésre, még mielőtt valóban az infografika készítéshez érnénk.

Az első lépés, hogy eldöntsük, milyen módszer alapján szeretnénk elkészíteni:

  1. Saját magunk, az elejétől a végéig
  2. Részben magunk (pl. tartalom kitalálása VAGY már meglévő tartalom vizualizálása)
  3. Teljesen kiszervezzük

Az első igényli a legtöbb időt és energiát, a harmadik pedig a legtöbb pénzt.

Ebben a cikkben a hibrid, második megoldás folyamatát nézzük végig.

A második lépés az infografika témájának megtalálása, amely így néz ki:

  1. Kitalálni a tág témát (ez adja magát, lényegében az iparágadról van szó)
  2. Keresni olyan oldalakat/tartalmakat, amelyek jelentettek már meg az iparágadból információkat, tartalmakat
  3. A 2-es pontban összegyűjtött oldalakon keresni olyan tartalmakat, amelyekről gyakran írnak és elég érdekesek/vizualizálhatóak ahhoz, hogy infografikát lehessen belőlük készíteni – tehát szűkíteni a találatokat
  4. A fentiek alapján kitalálni az infografika témáját

Azért fontos, hogy más oldalaktól nyerj az inspirációt, mert az infografika készítés után még nem leszel kész:

Ekkor jön az infografika promótálása. Ez sokkal könnyebben és gördülékenyebben megy, ha az oldalak, amiket megkeresel, már jelentettek meg a topicodról tartalmat, ami nagyon hasonlít a tiédhez témában.

A harmadik lépésben vázolod fel az infografikád tartalmát:

  1. Keress minél több tartalmat a kiválasztott témáról
  2. Rengeteg érdekes adatot, információt nyerj ki ezekből a tartalmakból
    • Megjegyzés: Mindig mentsd el a forrásokat, ezeket ugyanis hivatkoznod kell az infografika alján
  3. A meglévő adatok alapján találd ki az infografika jellegét
    • Nem mindegy, mit rajzolnak ki az adatok. Van, hogy egy egész érdekes történet rajzolódik ki belőlük. De van, hogy csak a tényeket tudod közölni néhány vizuális elemmel. A teljesség igénye nélkül érdemes valami hasonló struktúrában gondolkodni:
      1. Sima, egymás után felvázolt vizualizált adatok
      2. Történet
      3. Lépéseket felvázoló (ahogy ez a cikk is)
      4. Lista-jellegű
      5. Térkép jellegű

A negyedik lépésben, amikor már az infografikád struktúráját is meghatároztad, jöhet a tényleges tartalomgyártás:

  1. Rendezd, csoportosítsd az adatokat a hármas lépésben kitalált struktúra szerint
  2. Találd ki a címet
  3. Találd ki az adatokhoz tartozó szövegeket

Tulajdonképpen itt találod ki a tartalmat a meglévő adataidból és struktúrádból.

Jön az ötödik lépés, ami bár opcionális (az első ponton kívül, mert az FONTOS lesz), de sokat tud segíteni az infografika árának csökkentésében, hiszen annál kevesebbet kell a designernek gondolkodnia. Az infografika kinézetének kialakítása:

  1. Alkalmazod a saját márkád jellegzetességeit? (pl.: márkád egyedi színei)
  2. Találd ki a teljes infografika vizuális struktúráját (pl.: hol legyen a logód, mekkora legyen az infografika, stb.)
  3. A vizuális elemek kitalálása (pl.: mekkora/milyen betűtípus, az egyes adatpontokhoz tartozó grafikák kitalálása, stb.)

Az ötödik lépés kihagyható ugyan, mert időt, energiát, és kreativitást igénylő folyamat – viszont nagyon nagy részben hozzájárul ahhoz, hogy a végeredmény minőségi munka legyen. Ráadásul csökkentheti a költségeidet. Van olyan designer, akinek könnyebbséget okoz, ha konkrét feladatot kap. De van olyan is, akit ez dobozba zár, és sokkal nehezebben boldogul vele!

A hatodik lépésben (ami az utolsó) lényegében az első öt lépésben elkészült terveinket valósíttatjuk meg.

Ehhez elsőként ismernünk kell azokat az oldalakat, ahol lehetőségünk van erre.

Az alábbi oldalakon te magad is tudsz infografikákat készíteni (vagy akár más vizuális megoldásokat), de találsz olyat is, ahol ki tudod szervezni a folyamatot.

Online eszközök

Piktochart

Az egyik legnépszerűbb infografika készítő program.

Freemium modellel működik, tehát van ingyenes változata, de ha előre gyártott sablonokat szeretnél, vagy saját logót, akkor az már fizetős.

Te magad rakhatod vele össze az infografikádat.

Easelly

Freemium modell, de a Piktochartnál kisebb a választék a vizuális elemeket illetően. A fizetős verzióval priváttá válik az infografikád (az ingyenesnél mindenki láthatja).

Visme

Ingyenes verziója is van, de 7 dollárért már minden funkciójukhoz hozzáférsz.

Venngage

Bár drágább, mint a Visme, 19 $-ért már saját logóval tudsz infografikát készíteni.

Infogr.am

Drágább, mint az előző változatok, viszont elég nagy térkép adatbázisuk van – 42$ a logós infografika.

Fiverr

A Fiverr eltér a fentebb felsorolt programoktól. Szabadúszó szakembereket és megrendelőket köt össze.

Nagyon alacsony áraik vannak, a szabadúszók között rengeteg a designer, akik direkt infografikára szakosodtak (van is ilyen kategória az oldalon).

Minden designernek van fent referenciája, így össze tudod vetni őket, és ajánlatot is tudsz kérni, amire rendszerint perceken belül válaszolnak is.

Amennyiben sikerül kifognod egy tehetséges feltörekvő designert, nagyon szép munkákat kaphatsz. Olcsón. Itt ilyen 20-30 dolláros összegekben kell gondolkodni, ami 5-8 ezer forintnak megfelelő összeg.

Itt egy konkrét példa amit az Út a Kerthez csapata készített a Fiverr segítségével.

tulipán mánia infografika

Amennyiben a Fiverrt választod, szánj időt a megfelelő ember megtalálásra. Megéri!

Nem mellesleges a Fiverr-en a logókészítés is nagyon pörög. Több cégvezetőt is ismerek, aki ott csináltatta a logóját, és az eredmény teljesen egyedi és ötletes logó lett.

Az infografika készítés utáni lépés

Azzal, hogy elkészítetted az infografikádat, megtetted az út felét.

De itt jön a másik fele, a disztribúció!

Ekkor aratod ugyanis le a babérokat, amiket egy szép, igényes, információgazdag infografika megtermel neked.

Publikálhatod te magad, vagy akár el is küldheted másnak (amivel linkeket tudsz építeni).

A lényeg, hogy ezt a lépést ne hanyagold el, különben az infografika készítés erőfeszítései nem érnek célt.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!