Blog Internetes keresők
Internetes keresők cover
Írta:

Internetes keresők

A világon szinte mindenki a Google-t használja. De miért? Léteznek egyáltalán egyéb versenyképes internetes keresők a világon? És ha igen, melyek azok?

Mik azok az internetes keresők?

Internetes keresőrendszerek azok az online felületek, amelyek egy adott keresésre különböző tartalmakat jelenítenek meg. Leggyakrabban kulcsszavak alapján, vagyis kulcsszavas kereséssel keresünk, de van lehetőség például képek alapján is keresni a Google képkereső segítségével.

A találatokat sorba rendezve kapjuk kézhez a találati oldalakat, ezeket SERP-nek (Search Engine Result Pages) nevezzük. A találatok között nem csak különböző weboldalakara, hanem képekre, videókra, különböző fájlokra is rálelhetünk.

Az internetes keresők típusai

Alapvetően két fő kategóriát különböztethetünk meg a keresőeszközök adatbázisát tekintve:

  1. keresőrobot-bázisú adatbázisok,
  2. épített adatbázisok.

1. A keresőrobot-bázisú adatbázis (organikus találatok) esetében ahhoz, hogy folyamatosan naprakész információt kaphassunk, a keresőeszközöknek kétféle feladatot kell előzetesen elvégezniük:

  1. az automatizált keresőrobotok, vagy más néven webes crawlerek első körben folyamatosan pásztázzák az internetet új webes tartalmak után és letöltik azokat,
  2. a begyűjtött anyagokat pedig indexálja, vagyis metaadatokkal látja el őket, és indexet épít belőle, amely által ezután könnyen elérhetővé válik a keresés során,

2. Az épített adatbázisok esetében az input az emberi erőforrás, ennek használatával készül el az adatgyűjtemény. A változtatásához ennek köszönhetően folyamatos manuális beavatkozás szükséges. Ezeknek egy fajtája a tematikus kereső.

Keresőrobot-bázisú adatbázis például a Google, a Bing vagy a Yahoo!, míg klasszikusan épített adatbázisból dolgoznak a könyvtárak vagy a telefonszám-tudakozók, vagy tematikus keresők listája, amire felférnek olyan oldalak mint a Startlap, a Lap.hu vagy a Hudir.

Ha a keresőben megjelenő találatokat nézzük, akkor még láthatunk PPC hirdetéseket is (jellemzően Google Adwords hirdetéseket) az organikus találatok mellett, azonban ez egy külön kategória, mellyel ebben a posztban nem fogok foglalkozni.

Mindannyian használunk internetes keresőket. Méghozzá napi szinten. Ha a nagymamánkat megkérdezzük, feltehetően ő is hallott már a Google-ről. Szinte mindenkinek ez az első, ami eszébe jut, ha keresőkről van szó. Azonban közel sem csak ez az egy rendszer létezik. Gondoljunk csak a Windows Bingjére, vagy a Yahoo!-ra. Emlékszik valaki az Origo Vizsla keresőjére? Ebben a blogposztban az internetes keresők típusai közül a napjainkban használt legnépszerűbbeket mutatom be.

A legnépszerűbb internetes kereső oldalak

Joggal merülhet fel a kérdés rögtön az elején, hogy miért kell egyáltalán ezzel foglalkozni, hiszen mindenki Google-t használ a világon. Ebben valóban van némi igazság, azonban ennél árnyaltabb a kép.

A keresési volumenek tekintetében egyértelműen a Google a piacvezető világszinten. Még úgy is, hogy Kínában erősen szabályozott a környezet. 2012-ben a Google meghaladta az 1 200 milliárdos keresési volument. Azóta ez a szám nagyjából stagnál.

Internetes keresők - Google

Forrás: Internet live stats

Internetes keresők - Google statisztikaForrás: Statista

2014. februárjában az Egyesült Államokban a Google a keresési volumenek 67,5%-át, a Bing 18,4%-át, míg a Yahoo! 10,3%-át birtokolta a Search Engine Land adatai alapján.

Ehhez képest a Business Insider adatai szerint Európában a keresések 92,4%-a Google-ben történik. De van olyan ország (Belgium, Hollandia, Németország), ahol ez a szám 97% körül alakul(forrás: The Atlantic). A Bing részesedése 2,7%, a Yahoo!-é pedig 2,3%.

Az Alexa rangsor tekintetében világviszonylatban jól szerepel az említett három oldal:

  • Google – 1. helyezett
  • Yahoo! – 5. helyezett
  • Bing – 20. helyezett

Az Alexa rang (Alexa rank) lényege, hogy összeszámolja, hány egyedi látogató van naponta az adott domainen. Minél több a látogató, annál magasabb az Alexa rang. Ha szeretnétek ellenőrizni a mutató alakulását a saját oldalatok esetében, használhatjátok a hivatalos Alexa rang mérőt.

Az utóbbi néhány évben az Alexa rang talán kicsit háttérbe szorult. Egy hasonló program került inkább előtérbe, mely jelentősen több és szerintem megbízhatóbb információt szolgáltat az oldalakról. Még az ingyenes verzióban is. Ez a szolgáltatás a SimilarWeb. Az ő rangsoruk alapján:

  • a Google – 2. helyezett
  • a Yahoo! – 4. helyezett
  • a Bing – 21. helyezett

A SimilarWeb rangsorát a Facebook vezeti. Ma már nem csak weboldalak, hanem különböző applikációk rangsorolására, és különböző információk megszerzésére is van lehetőség. Épp a széleskörű lehetőségek miatt hamarosan tervezünk a SimilarWebről, és annak lehetőségeiről részletesen írni.

Ahhoz, hogy megértsük a keresők piacát, nézzük meg a három hagyományosan nagy keresőt. Emellett figyelembe kell venni a feltörekvő szolgáltatásokat is.

A legnépszerűbb internetes keresőprogramok háttere

Érdemes tisztában lenni az internetes keresőóriások birodalmával, a hozzájuk kapcsolódó programokkal, illetve összehasonlítani azokat. Az információk között olyan is található, melyre mindennapi munkám során rendszeresen támaszkodok. Igyekszem a legfontosabbakat összeszedni. A következőkben a három, talán legjelentősebb programról olvashattok, valamint egy itthon egyelőre kevesek által ismert alternatívát említek meg.

Google

A több szempontból is piacvezető Google-t mint céget, 1998-ban alapították, és azóta töretlenül sikeres, folyamatosan növekvő, amerikai vállalkozás. A kereső ötlete 1996-ban született meg. 2004 óta tőzsdén jegyzett cég. Központja Kaliforniában van, az európai központ pedig Dublinban található.

Missziója, hogy rendszerezze, elérhetővé tegye és hasznossá alakítsa a világ információit.”

A Google egyik legnagyobb erőssége, hogy nem csak egy keresőrendszer. Számos hozzá kapcsolt funkcióval rendelkezik. Itt van néhány példa, amelyek közül szinte mindannyian használunk néhányat:

  • Gmail
  • YouTube
  • Google (Maps)
  • Google Drive
  • Google Chrome
  • Android

Emellett számos szolgáltatást nyújt még, melyeket szűkebb rétegek használnak (Google Adwords, Analytics, Search Console, stb.) A Google óriási előnye, hogy funkciók közül mindenhez hozzáférhetünk egyetlen Gmailes email címmel.

A tudományos kereső, vagyis a Google Scholar pedig felveszi a versenyt olyan más tudományos keresőkkel, amiket akadémiai körökben gyakran használnak.  Ilyen tudományos kereső például a BASE – Bielefeld Academic Search Engine, vagy a DART-Europe – E-theses Portal.

A legnagyobb vita a cég kapcsán az adatvédelem körül alakult ki az elmúlt években. A Google nyíltan adatokat gyűjt felhasználóiról, amellyel egyrészt megkönnyíti az internetezést, és személyre szab rengeteg szolgáltatást, másrészt azonban nem tudhatjuk, mikor élnek vissza adatainkkal. 2013-ban nagy port kavart az a Snowdeni információ, miszerint a Nemzetbiztonsági Ügynökségnek (National Security Agency, vagyis NSA) hozzáférése van a Google adataihoz. Ezt azonban a Google tagadja.

Bing

A Microsoft által fejlesztett Bing számos elnevezéssel rendelkezett már: Live Search, Windows Live Search, MSN Search. A kereső 1998 óta létezik.

A Microsoft is igyekszik integrálni a különböző programjait. A legfontosabbak talán a következők:

  • Windows operációs rendszerek
  • Internet Explorer és Microsoft Edge
  • Microsoft Office
  • OneDrive
  • Hotmail és egyéb email szolgáltatások (Outlook, MSN)
  • Skype

A Bing a legújabb kereső a három óriás közül, azonban folyamatosan kapaszkodik fel a Yahoo!-hoz. Ennek a sikernek az jelentős oka a Windows operációs rendszerrel rendelkező számítógépekre előre telepített Internet Explorer, illetve Microsoft Edge, valamint a Microsoft (korábban Nokia) okostelefonokon előre beállított Bing kereső.

Yahoo! 

Sokszor hallani, hogy a Yahoo! volt a ‘90-es évek legnépszerűbb keresője. Valóban ez volt az első szolgáltatás, ami széles körben el tudott terjedni. A szolgáltatás 1994-ben indult, 1995 óta viseli mai nevét. Mára azonban nem az internetes kereső az elsődleges erőssége. 2010 óta a keresőmotor a Bing, ennek ellenére a találatok nem egyeznek meg a másik keresőével, így mindenképp érdemes külön vizsgálni a két keresőt. Ma sokkal inkább a hír- és médiaportál jellege miatt látogatják a felhasználók.

Hasonlóan a másik két keresőhöz, a Yahoo! is igyekszik csomaggal szolgálni a felhasználóinak. Mivel a paletta rendkívül széles, csak néhányat említek meg:

  • Yahoo! hírek, (melyből kiemelkedő a pénzügy)
  • Yahoo! messenger (üzenetküldő szolgáltatás Yahoo szervereken)
  • Yahoo! hirdetések
  • Yahoo! email szolgáltatás

Az elmúlt évtizedben a cég szinte falta a CEO-kat. 2007 óta a jelenlegi vezető, Marissa Mayer a cég 6. vezérigazgatója. Azonban az a régóta várt fordulat, hogy a vállalat jelentős piaci részesedést ér el, egyelőre még nem következett be.

DuckDuckGo

A DuckDuckGo-ról őszintén bevallom, 2014 előtt nem hallottam sokat. A 2000-es évek második felében indult a vállalkozás, azóta folyamatosan növekszik.

Különlegessége, hogy eredményeit nagyságrendileg 50 forrás alapján adja. Köztük van a Yahoo!, a Wikipédia, a Wolphram Alpha, a Bing és a saját keresőrobotjuk. Ezen túl nekem nagyon tetszett, amikor találkoztam az open-source instant válaszokkal az oldalon.

Internetes keresők - DuckDuckGo platform

Ennél is kiemelkedőbb talán, hogy a DuckDuckGo a korábban említett szolgáltatásokkal ellentétben nem tárol információt a felhasználókról. Így ha követés nélkül szeretnénk keresni, érdemes ezt a böngészőt használni. Ez a különleges lehetőség erőteljesen jelentkezik a használatának alakulásában is. 2013 júniusában kezdett népszerű lenni a kereső, egyidőben a Snowden-féle szivárogtatásokkal, melyet említettem korábban.

DuckDuckGo napi keresések 28 napos mozgóátlaga

Forrás: Quartz

A DuckDuckGo folytatta az intenzív növekedést ezután is. 2015 december közepéig az évben nagyságrendileg 3,25 milliárd keresés volt, mely 74%-kos növekedés az előző évi adatokhoz képest. A kereső történetében 2015. december 14. volt az első nap, amikor elérték a napi 12 millió direkt keresési volument. (Összehasonlításképp: Google-ben ennél nagyságrendileg 2800-szor nagyobb a napi keresési volumen.)

Alternatív keresők

Napjainkban egyre nagyobb szerepet kapnak a nem konvencionális keresők. Felhasználók által épített adatbázisból dolgoznak, azonban speciális technológiával keresnek az óriási adathalmazokban. Ennek kapcsán számos példa eszünkbe juthat, ilyen például:

Rendben, de mégis melyik a legjobb keresőprogram? Lehet egyáltalán különbséget tenni? Milyen szempontok alapján lehet egyáltalán őket összehasonlítani?

Internetes keresők összehasonlítása

Nyilván több szempont szerint lehetne értékelni ezeket a keresőket, de én most 4 jól meghatározott szempontot vettem figyelembe:

  1. relevancia
  2. Google képkereső- és videó találatok
  3. keresési találatok megjelenítése
  4. kereső biztonság és titoktartás

Relevancia

Az első tényező ami eszembe jutott, hogy milyen gyorsan találom meg azt, amit keresek. Egyben ezt a legnehezebb megfogni.

  • Milyen gyorsan fut le a keresés?

Az általunk használt gép, és az internet sebességétől függően, de normál esetben nagyjából 1 másodperc alatt előttem van az összes találat akármelyik böngészőt is használom. Ez nem lehet szűrő feltétel.

  • Hány találatot dob fel a kereső?

A találatok száma vanity metric, vagyis egyfajta hiúsági mérőszám. Arra a keresőszóra, hogy “keresőoptimalizálás”, a Google kereső 501 000, míg a Yahoo! “csak” 123 000 találatot ad. Nos, ennek egy ezredét sem szeretném átnézni, ha valamit keresek.

Épp ezért, a releváns találatok száma az, mely leginkább érdekes lehet esetünkben. Itt azonban nem lehet kikerülni a szubjektivitást. Nekem személy szerint legtöbb esetben a Google az, amit megnézek első körben. Ha az első három oldalon (vagyis 30 találat után) nem találom meg a keresek, vagy szeretnék mást is látni, akkor előveszem az egyik másik keresőt.

Próbálkoztam néhány kereső-kifejezéssel, hogy melyik szolgáltatás milyen eredménnyel szolgál:

  • weather in Venezuela
  • Minorics Dávid
  • terror Párizsban

Erre a kulcsszavas keresésre mind a négy keresőszolgáltatás hasonló találati listát mutatott, így egyértelmű eredményt nem tudok hirdetni.  Kiemelkedő volt azonban a DuckDuckGo és a Google kereső instant válasza a venezuelai időjárást tekintve. Előbbi ráadásul azonnal több napos előrejelzéssel szolgált. 

Nemrég írtunk róla, hogyan használható számos Google trükk, amely hatékonyabb keresést tesz lehetővé, így időt spórolhatunk.

Ugyanakkor azt is érdemes figyelembe venni, hogy személyre szabott találatokat a három óriás képes inkább nyújtani, mivel a DuckDuckGo nem tárol információkat rólunk. Attól függően, hogy melyik megfelelő számunkra, ezt érdemes számításba venni.

Google képkereső- és videó találatok

Ebben az esetben igyekeztem egy olyan keresést alkalmazni, ami valószínűleg megszűri majd a keresőket. Így is lett. Papp Gábor TEDxYouth videóját kerestem, melyet korábban láttam, és megtetszett. Ehhez a “Papp Gábor TED” kereső kifejezést használtam, és egyedül a Google adott igazán releváns találatot, vagyis magát a videót.

Tehát ezen a területen egyértelműen a Google lett a győztes. De hangsúlyozom, hogy ez egyedi preferencia.

Keresési találatok megjelenítése

Keresés során mindenhol van lehetőségünk, hogy beállítsuk, milyen tartalomra van szükségünk. Ennek terén a DuckDuckGo rendelkezik a legkevesebb funkcióval, szöveges találatokon túl csak videók és képek között kutathatunk.

A Yahoo! esetében szöveg alapú keresés mellett választhatjuk a képeket, videókat, hírekben való keresést, valamint lehetővé teszi tematika alapján a szűrést (pl. hírességek, sport, pénzügy, stb.). A Bingben utóbbiak szűrésére nincs lehetőség.

A Google szolgáltatása ehhez képest annyival több, hogy könyvekben, térképen, és programok között is van lehetőségünk keresni. (A Google Tudóstól (Scholar) most tekintsünk el.)

Az eredményhirdetésnél ami miatt a Google mellett teszem le a voksom, az a folyamatos fejlesztés. A Deepmind nevű mesterséges intelligenciával foglalkozó, gépek tanulási folyamatát erősítő cég felvásárlása rendkívül izgalmasan hangzik, alapvetően megváltoztathatja a jövőben a keresési mechanizmust. Gondoljunk csak arra, hogy képek esetében mennyivel több információ válik elérhetővé a keresőrobotok számára. És ez csak a kezdet.

Kereső biztonság és titoktartás

Ez az a pillanat, ahol egyértelműen a DuckDuckGoé a győzelem azzal, hogy nem tárolja az IP címünket és nem használ sütiket alapbeállítás szerint, nem ellenőrzi, hogy kik vagyunk és hol tartózkodunk.

A Google és a Bing esetében a szolgáltatók a különböző programok integrálása révén gyakorlatilag mindent tudhatnak rólunk. Számomra ez akkor vált ijesztővé, amikor egyszer elmentem kirándulni, készítettem képeket egy Android telefonnal, és amikor hazaértem, kaptam egy emailt, miszerint a térképes fotóalbumomat megtekinthetem a Google+ szolgáltatásban.

Személy szerint nem vagyok a titkosítás elkötelezettje, de érdemes tisztában lenni a jogainkkal az online világban is.

Meggyőződésem, hogy hiába linkelem be itt a Google adatkezelési szabályzatát, a Bing adatkezelési nyilatkozatát és a Yahoo! szabályzatát, attól még senki nem fogja elolvasni őket. Pedig ezekben leírják, hogy milyen adatokat gyűjtenek rólunk és azokat kivel osztják meg.

Érdemes tehát egyszer rászánni fél órát, hogy átfussuk ezeket, hogy mibe is egyezünk bele, mi is történik az adatainkkal, és milyen szinten gyűjtik az információkat, melyeket szolgáltatunk.

Végül igyekeztem a versenyt röviden összefoglalni a saját mércém alapján.

Internetes keresők eredményhirdetés

GoogleBingYahoo!DuckDuckGo
Relevancia5/52/52/54/5
Kép- és videó találatok5/53/53/52/5
Találatok megjelenítése5/53/54/52/5
Biztonság és titoktartás2/53/54/55/5
1. helyezett3. helyezett3. helyezett2. helyezett

Mivel, az összehasonlítás közel sem teljes, ha van plusz ötleted, nyugodtan írd meg kommentben, vagy emailben, és szívesen kiegészítem a listát.

Minorics Dávid
Minorics Dávid

SEO tanácsadó


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!