Blog A long tail (hosszú farok) elmélet: mi ez és hogyan használd?
long tail - hosszú farok elmélet
Írta:

A long tail (hosszú farok) elmélet: mi ez és hogyan használd?

A long tail (magyarul hosszú farok) nem más, mint a “sok kicsi sokra megy” elv. Ennek a gyakorlati alkalmazása jelent meg évekkel ezelőtt  a keresőoptimalizálásban is. Főleg a kulcsszavak és a kulcsszókutatás területén vált ismert fogalommá.

Az elmélet

A long tail elmélet Chris Anderson The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More könyve után lett világszerte híres.

the long tail chris anderson

Eredetileg a e-kereskedelemre volt kifejezetten célozva maga az üzenet, de gyorsan átvették más területek is. Köztük a SEO iparág is. Azon belül is a keyword reserach területe.

A SEO világában 3-féle kulcsszóról beszélhetünk:

  • Short tail (rövid farok)
  • Medium tail (közepes farok)
  • Long tail kulcsszó (hosszú farok)

A long tail jelentése és története

A long tail elmélet azt mutatja meg, hogy a keresett kulcsszó mekkora keresési mennyiséggel rendelkezik a fő kulcsszóhoz képest.

Sokan úgy gondolják, a rövid kifejezés lesz a head keyword, míg a hosszabb kifejezések automatikusan a long tailhez tartoznak. Ez azonban nem így van. A head, medium és long tail kifejezéseket a keresési mennyiségek különítik el egymástól. És maga az elmélet azt állítja, hogy az összes long tail kifejezés keresési mennyisége gyakran meghaladja a fő (head vagy short tail) kifejezés mértékét.

Kétségtelen, hogy van összefüggés a hosszú kifejezések és az alacsony keresési mennyiség között, de a long tail elmélet nem a szavak hosszára, hanem azok keresési mennyiségére vonatkozik.

Nézzük meg ezt az elméletet egy példával:

A “futócipő” egy egyszerű, rövid kulcsszó, amire sokan keresnek. Egy klasszikus short tail / head kifejezés.

Van azonban egy komoly probléma vele SEO szempontból:

A short tail kulcsszavak hihetetlenül komptetitívek, nagyon nehéz rájuk első helyen rankelni.

A short tail kulcsszavakra jellemzően igaz, hogy:

  • Rengetegen keresnek rá
  • Emiatt nagyon nagy a verseny értük
  • Gyengén konvertálnak

Itt jönnek képbe a medium és long tail kulcsszavak.

Ezekről azt érdemes tudni, hogy jellemzően hosszabb – és ami még fontosabb – specifikusabb keresések. Ezekre viszont kevesebben is keresnek.

Közepes farok lehetne mondjuk a “piros futócipő” vagy a “használt futócipő”, hosszú farok pedig a “piros használt nike futócipő”.

Itt már a keresést végző felhasználó a konkrét igényeire keres rá, ami miatt nagyon pontos találatokat fog kapni. De éppen ezért viszonylag kevés keresés érkezik ezekre a kulcsszavakra.

De ebből származik a legnagyobb SEO előny:

A long tail (hosszú farok) kulcsszavakra alacsonyabb a verseny, ezért viszonylag könnyű rájuk rankelni, és jól konvertálnak.

Összegezve a medium és long tail kulcsszavak:

  • Kevesebben keresnek rá
  • Emiatt kicsi rájuk a verseny
  • De a konverzió hatalmas, mert nagyon pontos az egyezés az igény és a kínálat között

Ugyanezt a példát megmutatom neked a keresőoptimalizálás kulcsszóval, vizuálisan szemléltetve:

keresőoptimalizálás short, medium, long tails

Pontosan emiatt az ábra miatt nevezzük short tail, medium tail és long tail kulcsszavaknak.

A keresőoptimalizálásra havi 3000-3600 ember keres. A “keresőoptimalizálás lépései”-re már csak 170-200-an. Míg a long tail irányába eljutunk a havi 10-20 keresési mennyiségű kifejezések felé.

Ha pedig összeadjuk a sok 10-20 vagy épp 100-as nagyságrendű kifejezés keresési mennyiségét, akkor többet fogunk kapni, mint a fő kifejezés 3600-as értéke.

long tail elmélet

Keresési szándék

Sokan próbálnak persze a head kulcsszóra optimalziálni még így is, hisz ott a legnagyobb a forgalom. A probléma viszont az, hogy a head irányába nem mindig egyértelmű a keresési szándék. Ahogy haladunk a sokkal specifikusabb kifejezések felé, úgy lesz egyre inkább egyértelmű a keresési szándék (search intent).

keresési szándék - search intent

Ez pedig abban fog segíteni, hogy sokkal pontosabban meg tudjuk határozni, hogy mire keres az illető. Így pedig növelni tudjuk a potenciális konverziós lehetőséget.

Gyakorlati alkalmazás

Tulajdonképpen a kulcsszókutatásod során azokat a kifejezéseket kell keresned, amik ezt a 2 feltételt teljesítik:

  • Minél nagyobb keresési mennyiség
  • Minél kisebb verseny

A minél kisebb versenynél érdemes azt figyelned, hogy milyen oldalak és tartalmak rankelnek az adott kifejezésre. Ha reálisnak érzed, hogy megelőzd őket (mert pl.: kevés backlinkjük van, vagy gyenge a tartalom), akkor az a verseny optimális. DE! Csak akkor, ha elegendő mennyiségű a keresés, és vissza tudja hozni a befektetett munka értékét hosszú távon.

A long tail akkor is megérheti, ha óriási a verseny, és nagyon kicsi a keresési mennyiség. Ekkor azonban a konverzióknak óriási összeget kell behozniuk. Mondanom sem kell, hogy nem a 9 $-os ajándéktárgyakról van szó:

hosszú farok kulcsszó

A “business internet providers los angeles”-re például 615$-ba kerül minden egyes kattintás az Adwordsben. Tehát nagyon kompetitív a kulcsszó, nagyon kis keresési mennyiség mellett, de egy konverzió ennek a többszörösét hozza vissza. Itt pedig lehet találni outlier kifejezéseket is. Ezek azok, ahol a keresési mennyiség és a nehézség (plusz konveriós potenciál) esetében félreárazás van. Vagyis ahol például nagyon magas a keresési mennyiség ahhoz képest, hogy mennyire könnyű / alacsony a verseny az adott kifejezésre.

Ilyen tehát azokat a kulcsszavakat érdemes keresni, amelyeknél kisebb befektetett munkával minél nagyobb megtérülést lehet hozni.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!