
A long tail (hosszú farok) elmélet: mi ez és hogyan használd?
A long tail (magyarul hosszú farok) nem más, mint a “sok kicsi sokra megy” elv. Ennek a gyakorlati alkalmazása jelent meg évekkel ezelőtt a keresőoptimalizálásban is. Főleg a kulcsszavak és a kulcsszókutatás területén vált ismert fogalommá.
Az elmélet
A long tail elmélet Chris Anderson The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More könyve után lett világszerte híres.
Eredetileg a e-kereskedelemre volt kifejezetten célozva maga az üzenet, de gyorsan átvették más területek is. Köztük a SEO iparág is. Azon belül is a keyword reserach területe.
A SEO világában 3-féle kulcsszóról beszélhetünk:
- Short tail (rövid farok)
- Medium tail (közepes farok)
- Long tail kulcsszó (hosszú farok)
A long tail jelentése és története
A long tail elmélet azt mutatja meg, hogy a keresett kulcsszó mekkora keresési mennyiséggel rendelkezik a fő kulcsszóhoz képest.
Sokan úgy gondolják, a rövid kifejezés lesz a head keyword, míg a hosszabb kifejezések automatikusan a long tailhez tartoznak. Ez azonban nem így van. A head, medium és long tail kifejezéseket a keresési mennyiségek különítik el egymástól. És maga az elmélet azt állítja, hogy az összes long tail kifejezés keresési mennyisége gyakran meghaladja a fő (head vagy short tail) kifejezés mértékét.
Kétségtelen, hogy van összefüggés a hosszú kifejezések és az alacsony keresési mennyiség között, de a long tail elmélet nem a szavak hosszára, hanem azok keresési mennyiségére vonatkozik.
Nézzük meg ezt az elméletet egy példával:
A “futócipő” egy egyszerű, rövid kulcsszó, amire sokan keresnek. Egy klasszikus short tail / head kifejezés.
Van azonban egy komoly probléma vele SEO szempontból:
A short tail kulcsszavak hihetetlenül komptetitívek, nagyon nehéz rájuk első helyen rankelni.
A short tail kulcsszavakra jellemzően igaz, hogy:
- Rengetegen keresnek rá
- Emiatt nagyon nagy a verseny értük
- Gyengén konvertálnak
Itt jönnek képbe a medium és long tail kulcsszavak.
Ezekről azt érdemes tudni, hogy jellemzően hosszabb – és ami még fontosabb – specifikusabb keresések. Ezekre viszont kevesebben is keresnek.
Közepes farok lehetne mondjuk a “piros futócipő” vagy a “használt futócipő”, hosszú farok pedig a “piros használt nike futócipő”.
Itt már a keresést végző felhasználó a konkrét igényeire keres rá, ami miatt nagyon pontos találatokat fog kapni. De éppen ezért viszonylag kevés keresés érkezik ezekre a kulcsszavakra.
De ebből származik a legnagyobb SEO előny:
A long tail (hosszú farok) kulcsszavakra alacsonyabb a verseny, ezért viszonylag könnyű rájuk rankelni, és jól konvertálnak.
Összegezve a medium és long tail kulcsszavak:
- Kevesebben keresnek rá
- Emiatt kicsi rájuk a verseny
- De a konverzió hatalmas, mert nagyon pontos az egyezés az igény és a kínálat között
Ugyanezt a példát megmutatom neked a keresőoptimalizálás kulcsszóval, vizuálisan szemléltetve:
Pontosan emiatt az ábra miatt nevezzük short tail, medium tail és long tail kulcsszavaknak.
A keresőoptimalizálásra havi 3000-3600 ember keres. A “keresőoptimalizálás lépései”-re már csak 170-200-an. Míg a long tail irányába eljutunk a havi 10-20 keresési mennyiségű kifejezések felé.
Ha pedig összeadjuk a sok 10-20 vagy épp 100-as nagyságrendű kifejezés keresési mennyiségét, akkor többet fogunk kapni, mint a fő kifejezés 3600-as értéke.
Keresési szándék
Sokan próbálnak persze a head kulcsszóra optimalziálni még így is, hisz ott a legnagyobb a forgalom. A probléma viszont az, hogy a head irányába nem mindig egyértelmű a keresési szándék. Ahogy haladunk a sokkal specifikusabb kifejezések felé, úgy lesz egyre inkább egyértelmű a keresési szándék (search intent).
Ez pedig abban fog segíteni, hogy sokkal pontosabban meg tudjuk határozni, hogy mire keres az illető. Így pedig növelni tudjuk a potenciális konverziós lehetőséget.
Gyakorlati alkalmazás
Tulajdonképpen a kulcsszókutatásod során azokat a kifejezéseket kell keresned, amik ezt a 2 feltételt teljesítik:
- Minél nagyobb keresési mennyiség
- Minél kisebb verseny
A minél kisebb versenynél érdemes azt figyelned, hogy milyen oldalak és tartalmak rankelnek az adott kifejezésre. Ha reálisnak érzed, hogy megelőzd őket (mert pl.: kevés backlinkjük van, vagy gyenge a tartalom), akkor az a verseny optimális. DE! Csak akkor, ha elegendő mennyiségű a keresés, és vissza tudja hozni a befektetett munka értékét hosszú távon.
A long tail akkor is megérheti, ha óriási a verseny, és nagyon kicsi a keresési mennyiség. Ekkor azonban a konverzióknak óriási összeget kell behozniuk. Mondanom sem kell, hogy nem a 9 $-os ajándéktárgyakról van szó:
A “business internet providers los angeles”-re például 615$-ba kerül minden egyes kattintás az Adwordsben. Tehát nagyon kompetitív a kulcsszó, nagyon kis keresési mennyiség mellett, de egy konverzió ennek a többszörösét hozza vissza. Itt pedig lehet találni outlier kifejezéseket is. Ezek azok, ahol a keresési mennyiség és a nehézség (plusz konveriós potenciál) esetében félreárazás van. Vagyis ahol például nagyon magas a keresési mennyiség ahhoz képest, hogy mennyire könnyű / alacsony a verseny az adott kifejezésre.
Ilyen tehát azokat a kulcsszavakat érdemes keresni, amelyeknél kisebb befektetett munkával minél nagyobb megtérülést lehet hozni.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!