Blog Magyarországi piaci körkép – Google Cégem adatok alapján
Google Cégek adatok körkép

Magyarországi piaci körkép – Google Cégem adatok alapján

Vajon hány vállalkozást találhatunk meg az interneten, mikor beütjük a keresőbe a szolgáltatást, amelyet keresünk? Hány üzlethez lehetne így könnyedén útvonalat tervezni és hány helyen látható mások véleménye? A Google Térkép adatai alapján elemeztük a magyar vállalkozások különböző szektorainak online megjelenését. A célunk az volt, hogy átfogó képet kapjunk azokról a cégekről, akik használják a Google My Business rendszerét és reprezentatív minta alapján megismerjük a szegmenseket és ezzel a hazai piacot is az online térben. Az elemzés során több mint 60 kifejezést vizsgáltunk meg és az így összegyűjtött több mint 45.000 adatot elemeztük ki.

A felmérésből kiderül, melyik szolgáltató szektorból hányan vették igénybe a Google Cégem szolgáltatásait 2017-ben. Hat kategóriát vizsgáltunk át, melyek a következők:

  • Orvosi szolgáltatások és magánrendelők,
  • Könyveléssel és adótanácsadással foglalkozók vállakozások,
  • Szépségipari szolgáltatók,
  • Jogi szolgáltatók,
  • Autóipari szolgáltatások (autószerelő műhelyek, autókozmetikák)
  • Vendéglátással foglalkozó éttermek, kávézók.

Miért fontos a Google Cégem használata a magyar vállalkozások számára?

Míg évekkel ezelőtt nem volt lehetőség arra, hogy a kisebb üzletek kibújjanak a multik árnyékából a világhálón, addig mára a lokális keresőoptimalizálásnak köszönhetően jellemzően az az üzlet viszi a pálmát a régióban, aki tudatosan építi az online jelenlétét.

Sok szám és statisztika következik, a cikk végén viszont konkrét tippeket kapsz arra, hogy miért éri meg az egésszel foglalkozni, hogy állj neki, mit csinálj és mit ne csinálj. (Olvasd el kapcsolódó cikkünket a lokális keresőoptimalizálás alapjairól)

Összefoglaló

1. Adatok elemzése

6 kategóriában több mint 60 kulcsószra végeztük el az elemzésünket, így több mint 45.000 adatot dolgoztunk fel ami kicsivel több mint 3 hónapig tartott.

2. Ezek a fő hibák

  • A vállalkozás nem található meg a Google Térképen
  • A legfontosabb NCT (Név, Cím, Telefonszám) adatok hiánya (Visszatérő hiba a nyitvatartás nem vagy nem megfelelő megadása.)
  • Vállalkozások nem tulajdonosai a saját Google Cégem fiókjának

3. Ezeket csináld hogy te jobb legyél

  • Add meg pontosan az adataidat.
  • Kérd meg a felhasználókat, hogy mondjanak (írjanak véleményt rólad)
  • Tölts fel bejegyzéseket, a vásárlóid számára hasznos információt jelenítsd meg
  • Az NTC adatok a weboldaladon, közösségi platformokon és a GMB-ben is egyezzenek meg.
  • Építs lokális linkeket

Orvosi szolgáltatások

Kulcsfontosságú adatok:

  • A regisztrált orvosok 11%-a van jelen az interneten.
  • A megtalálható orvosok és rendelők 38%-nál nincs feltüntetve nyitva tartási idő.
  • 9%-uknál nincs megadva a telefonszám.

Az adatokból látszik, hogy országos viszonylathoz képest majdnem minden terület esetében jóval elmarad a Google Cégem rendszerébe regisztráltak száma ahhoz képest, valójában hány praxis üzemel. Az orvos nyilvántartásban a 2018-as januári adatok szerint 65 320 orvos van regisztrálva. 7450 orvosi szolgáltatót találtunk Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy mindössze 11,4%-a van jelen.

7450 vállalkozás adatát elemezve Budapesten található a vállalkozások 17%-a.

Nyitva tartás megadása:

A nyitva tartás 3130 esetben hiányosan van feltüntetve. A legnépszerűbb időpontok hétköznapokon a 8-20, 8-18, 9-20 óra között vannak.

Szombati nyitva tartás:

A szombati napon a legnépszerűbb időpont 8-12 és 8-13 óra között vannak.

Telefonszám-weboldal-nyitva tartás:

A szolgáltatók 9%-ánál nincs telefonszám feltüntetve, 43% esetében pedig nincs megadva saját weboldal.

Az adatokból kiderül, hogy aki orvosi szolgáltatást keres, a működő praxisok nagy részével nem találkozik. Akkor is nagy ez a szám, ha feltételezzük, hogy a regisztrált orvosok bizonyos %-a nem praktizál, egy részük pedig nem üzemeltet magánrendelést.

Könyvelés – adótanácsadás

Kulcsfontosságú adatok:

  • A Magyarországon nyilvántartott könyvelők és adótanácsadók mindössze 1,7%-a található meg a Google Térképen.
  • A könyveléssel és adótanácsadással foglalkozó vállalkozások 30%-a a fővárosban található.

A következő kulcsszavak alapján végeztük e szekció elemzését: adótanácsadás, adótanácsadó, könyvelő, könyvelési szolgáltató, melyre 1138 vállalkozást találtunk. Ez a szám töredéke az adótanácsadó és könyvelő vállalkozásoknak, hiszen ma Magyarországon körülbelül 50.000 könyvelő és kb. 15.000 adótanácsadó tevékenykedik. Így nagyjából 1,7%-uk érhető el a Google térképes keresőn.

Budapesten található a vállalkozások 30%-a. Ez kiugróan magas érték a többi szegmenshez képest.

Nyitva tartás megadása:

A nyitva tartás 584 esetben hiányosan van feltüntetve. A legnépszerűbb időpontok hétköznapokon a 8-16, 8-17, 9-17 óra között vannak. Valószínűsíthető, hogy a nyitva tartási adatokat azért nem adták mert, mert telefonos bejelentkezés szükséges.

Szombati nyitva tartás:

A szombati napon a legnépszerűbb időpont 10-14 és 8-20 óra között vannak.

Telefonszám-weboldal-nyitva tartás:

A szolgáltatók 3%-ánál nincs telefonszám feltüntetve, 45% esetében pedig nincs megadva saját weboldal. A telefonszámok feltüntetésének aránya ebben az üzletágban a legjobb, ugyanis mindössze 32 cég esetében nem található telefonos elérhetőség.

Szépségipari szolgáltatások

Kulcsfontosságú adatok:

  • A szolgáltatók 25%-a Budapesten van.
  • A szóban forgó vállalkozások közel fele nem tüntette fel a weboldalát.

3830 vállalkozás adatát elemezve Budapesten található a vállalkozások 25%-a.

Nyitva tartás megadása:

A nyitva tartás 1671 esetben nincs adat feltüntetve. A legnépszerűbb időpontok hétköznapokon a 8-20, 8-18, 9-20 óra között vannak.

Szombati nyitva tartás:

A szombati napon a legnépszerűbb időpont 8-12 és 8-20 óra között vannak.

Telefonszám-weboldal-nyitva tartás:

A szolgáltatók 15%-ánál nincs telefonszám feltüntetve, 47% esetében pedig nincs megadva saját weboldal.

A leggyakoribb cégnévben előforduló szó a szépségszalon, de magasan vezet a fodrászat, valamint a kozmetika is. Ez arra utal, hogy leginkább a szépségszalon nevét adták meg a tulajdonosok ami ebben a kategóriában érthető (A Google azt javasolja, hogy a cégnevet használjuk, ebben az esetben azonban érthető, hogy a tulajdonosok azt a nevet adják meg ahogy a felhasználók / ügyfelek a vállalkozást ismerik)

Jogi szolgáltatások

Kulcsfontosságú adatok:

  • A jogi szolgáltatók kimagaslóan magas arányban nem adták meg a weboldaluk elérhetőségét.
  • A vállalkozások nagyobb részénél nincs feltüntetve a pontos nyitva tartás.

2608 vállalkozás adatát elemezve Budapesten található a vállalkozások 22%-a, Ezt csak az könyvelési szolgáltatók előzik meg.

Nyitva tartás megadása:

A nyitva tartás 1868 esetben hiányosan van feltüntetve. A legnépszerűbb időpontok hétköznapokon a 9-17, 8-17, 8-16 óra között vannak.

Szombati nyitva tartás:

A szombati napon a legnépszerűbb időpontok 0-24 és 9-13 óra között vannak.

Telefonszám-weboldal-nyitva tartás:

A szolgáltatók 2%-ánál nincs telefonszám feltüntetve, 55% esetében pedig nincs megadva saját weboldal.

Autóipari szolgáltatások

Kulcsfontosságú adatok:

  • A szolgáltatók 10%-a Budapesten van.
  • Ebben a szegmensben a legmagasabb a weboldalak és a telefonszámok megadási aránya.

5166 vállalkozás adatát elemezve Budapesten található a vállalkozások 10%-a.

Nyitva tartás megadása:

A nyitva tartás 1462 esetben hiányosan van feltüntetve. A legnépszerűbb időpontok hétköznapokon a 8-17, 8-18, 8-16 óra között vannak.

Szombati nyitva tartás:

A szombati napon a legnépszerűbb időpont 8-12 és 8-13 óra között vannak.

Telefonszám-weboldal-nyitva tartás:

A szolgáltatók 9%-ánál nincs telefonszám feltüntetve, 37% esetében pedig nincs megadva a weboldala.

Vendéglátás

Kulcsfontosságú adatok

  • Az elemzés során a legtöbb cég ebben a szegmensben van
  • A vállalkozások 21%-a nem adja meg a telefonszámát.

10483 vállalkozás adatát elemezve Budapesten található a vállalkozások 8%-a.

Nyitva tartás megadása:

A nyitva tartás 2539 esetben hiányosan van feltüntetve. A legnépszerűbb időpontok hétköznapokon a 11-22, 10-22, 0-24 óra között vannak.

Szombati nyitva tartás:

A szombati napon a legnépszerűbb időpont 11-22 és 10-22 óra között vannak.

Telefonszám-weboldal-nyitva tartás:

A szolgáltatók 21%-ánál nincs telefonszám feltüntetve, 42% esetében pedig nincs megadva saját weboldal.

Értékelések:

  Medián   Átlag   Szórás
Orvosi szolgáltatások   4,4   4,19   0,64
Könyvelés, adótanácsadás   4,5   4,25   0,75
Szépségipari szolgáltatások   4,5   4,40   0,49
Jogi szolgáltatások   4,3   4,01   0,80
Autóipari szolgáltatások   4,5   4,36   0,49
Vendéglátás   4,4   4,30   0,47
Összes szolgáltató   4,4   4,30   0,51

A vizsgált szegmensek mind kimagasló eredményt értek el. A fenti képen látható, hogy a legelégedettebbek a szépségipari szolgáltatók ügyfelei. Mivel az értékelések átlaga és mediánja torz képet mutat, ezért megnézzük egy másik módszerrel:

(A szórás az átlagtól vett eltérések átlaga, azt mutatja meg, hogy az adatok átlagosan mennyivel térnek el a számtani átlaguktól.)

Az adatokat szórás szerint vizsgáljuk meg, itt már jobban láthatóvá vállnak a felhasználói vélemények eltérései. A jogi szolgáltatások piacán tapasztalható a legnagyobb kilengés, ami érthető. Valójában nagyon kevés cégről írtak véleményt (89).

Hogyan tovább?

A regisztrált magyar vállalkozások csupán töredéke található meg a Google My Business rendszerében. Jó hír, hogy itt nincs több száz rangsorolási faktor, mint a Google keresőoptimalizálásánál, viszont itt sem a véletlen dönti el, hogy mely cégek vannak elől a térképes megjelenésben.

Íme 7 + 1 tipp amivel növelheted a forgalmadat. Ha a következő dolgokra odafigyelünk vagy fejlesztjük a Google Cégem profilunkat és weboldalunkat, akkor nagy előnyre tehetünk szert:

  1. Regisztráljunk a Google Cégem rendszerébe
  2. Adjuk meg a telefonszámunkat, weboldalunk elérhetőségét.
  3. Adjuk meg pontosan a nyitva tartási időnket – figyelve az ünnep-napokra is (erről a google rendszere értesítést küld a vállalkozás kezelőinek)
  4. Kérjünk értékelést vásárlóinktól, ügyfeleinktől.
  5. Használj struktúrált adatokat az oldaladon.
  6. Posztolj híreket, bejegyzéseket és tegyél fel képeket a Google Cégem fiókodba, ezek fontos rangsorolási faktorok
  7. Étterem és vendéglátással foglalkozó vállalkozásoknak érdemes a TripAdvisor és a Fousqare szolgáltatást használni.
  8. Szerezz minőségi (lokális szolgáltatóktól) linkeket weboldaladra.

Aki most tudatosan, akár szakember segítségével használja a felületeket, hamar kiemelkedő eredményeket érhet el.

Kapcsolódó oldalak, hasznos tippek

A cikk nagyjából 3 hónap alatt készült el. Nagyon sok munka volt az adatok kinyerése, értelmezése, grafikai ábrázolásának elkészítése. Szeretném megköszönni a remek segítséget Edinának, Ricsinek és Istvánnak. Az ő segítségükkel ez a cikk nem készülhetett volna el.

Köszönöm Gábornak, hogy a cikk megírásában több hasznos tanácsokat adott és hogy megjelenhetett az oldalon.

Ha segítségre van szükséged, akkor keress bátran a cikk végén található elérhetőségeimen. 🙂


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!