Blog Weboldal: Hogyan használd ki legjobban az organikus forgalmat?
weboldal oragnikus forgalom
Írta:

Weboldal: Hogyan használd ki legjobban az organikus forgalmat?

Az organikusan, keresőoptimalizálásból szerzett látogatóknál talán nincs is értékesebb egy vállalkozás számára.

Egyrészről — ahogy a nevük is sugallja — organikus forrásból érkeznek, tehát térítésmentesen szerezzük őket, vagyis nem fizetünk az egyes kattintásokért.

Másrészről a SEO egy “pull stratégia”, hiszen maga a célközönség jön hozzánk, és nem nekünk kell megzavarni őket a böngészésük közben (pl.: hirdetéssel).

Ebből következik a harmadik érv: a konverzió. Sok esetben figyelhető meg ugyanis, hogy amennyiben nem erőltetjük rá magunkat a célközönségre, úgy sokkal nagyobb számban válnak vásárlóvá, mint például egy fizetett kampány esetében.

Ez természetesen erős általánosítás, hiszen egy jól targetált, profin kidolgozott PPC kampány is szép eredményeket képes hozni, de alapvetően én ezt a mintázatot láttam kirajzolódni az elmúlt évek során.

A SEO alapja pedig nem más, mint a weboldal.

Érdemes tehát megvizsgálnunk, hogy mi tesz egy weboldalt keresőbaráttá, illetve a konverzió szempontjából is meggyőzővé, hitelessé.

A sales funnel és a konverzió

A sales funnel, vagy magyarul értékesítési tölcsér a marketing egyik leghasznosabb és leggyakorlatiasabb modellje.

Azt mutatja meg, hogy az egyes marketing csatornákból a weboldalra érkező látogatók hogyan válnak vadidegenekből lojális vásárlóvá, majd ajánlóvá.

meggyőző weboldal

A sales funnelt nem hiába hívják így, hiszen ha közelebbről megnézzük, egy tölcsérre hasonlít.

A tölcsér tetején vannak a vadidegenek, itt tehát még jóval több látogató van, mint amennyi végül eljut a tölcsér aljára, a vásárlásig és továbbajánlásig.

Ennek oka nem más, mint az, hogy a tölcsérek egyes részei között (TOFU, MOFU, BOFU) erőteljes a lemorzsolódás.

Itt jön a képbe a konverzió.

A konverziós ráta egy mérőszám, ami azt mutatja meg, hogy az oldalra érkező látogatókból hányan válnak végül vásárlóvá.

Azonban fontos elmondani, hogy nem minden konverziónak az a lényege, hogy eladjunk – léteznek ugyanis mikrokonverziók is.

Ezek — ahogy a nevük is sugallja — jóval kisebb jelentőségű célok, amelyek bár szerves részei az értékesítési tölcsérnek, de jóval kevésbé fontosak, mint például maga a vásárlás.

Ahhoz tehát, hogy az értékesítési tölcsérünk, a marketing gépezetünk és az egész vállalkozásunk jól működjön, minél nagyobb konverzióra lesz szükségünk.

A kérdés az, hogy ez miként érhető el?

Egy jól konvertáló weboldal legfőbb tulajdonságai

Technikai szempontok

Mint szinte minden termék és szolgáltatás esetében, úgy a weboldalnál is az a legfontosabb szempont, hogy működjön.

Működés alatt azt értem, hogy teljesítse a látogató által kezdeményezett feladatokat, gyakorlati haszna legyen a létezésének, és a funkcionalitásában ne legyen semmiféle kivetnivaló, bug, hiba vagy zavaró tényező.

Kicsit konkrétabban: működjenek a gombok, a hivatkozások és minden más interaktív elem, amikor a felhasználó rájuk kattint.

Emellett az sem mindegy, hogy a feladatok elvégzése milyen gyorsan történik, ugyanis a weboldal sebessége az egyik legfontosabb SEO faktor a Google szemében. 

Nemrégiben a Google bemutatta a Core Web Vitals-ra keresztelt ranking faktort, ami lényegében a weboldal felhasználói élményét hivatott mérni.

Ennek három fontos tényezője van:

  • Interaktivitás (FID, azaz First Input Delay)
  • Betöltési sebesség (LCP, azaz Largest Contentful Paint)
  • Vizuális stabilitás (CLS, azaz Cumulative Layout Shift) 

Az interaktivitás az előzőleg kifejtett dolgokat tartalmazza: minél jobban, könnyebben, gyorsabban és gördülékenyebben reagáljon az oldal a felhasználó által adott utasításokra (például egy gomb megnyomására).

A betöltési sebesség a weboldal gyorsaságát hivatott mérni.

Egy oldal gyorsaságát a legkönnyebben a weboldal sebesség tesztelőkkel lehet megállapítani.

Ezek a szoftverek azért rendkívül hasznosak, mert amellett, hogy megmutatják a sebességet, a másik két faktort is megvizsgálják, és ezáltal rávilágítanak arra is, hogy hova érdemes még több figyelmet fordítani.
Egy viszonylag friss weboldal, a Pantonia esetében például azt láthatjuk, hogy alapvetően jól összerakott, igényes honlapról van szó, ahol az interaktivitás és a vizuális stabilitás rendben van – legfeljebb már csak a sebességben lehet javulást elérni.

honlap gyorsasága

A sebesség és az interaktivitás mellett pedig a harmadik fontos elem nem más, mint a vizuális stabilitás, ami már inkább a designhoz tartozik.

Design szempontok

Ahhoz, hogy egy honlap jól konvertáljon, nem elég, ha technikailag rendben van.

Nagyon fontosak ugyanis a design szempontok!

Ide sorolunk mindent, amit a látogató észlel és lát.

A designnak több szempontból is a helyén kell lennie, hiszen ma már például alapkövetelmény, hogy a weboldal reszponzív legyen – ugyanolyan jól működjön laptopon, telefonon, tableten és minden más elektronikus eszközön.

Erre utal a Core Web Vitals CLS (Cumulative Layout Shift) faktora is.

Reszponzív dizájn

Emellett nagyon fontos az is, hogy a weboldal UX/UI szempontból is teljesítse az elvárásokat, tehát megfelelő vizuális hierarchiával rendelkezzen, kiemelje azt, amit a látogatónak látnia kell, és eltüntessen mindent, ami a látogatót zavarná.

A design harmadik fontos szempontja pedig az esztétika, hiszen a szépség, a rendezettség rendkívül fontos az emberi agy számára. 

Amennyiben egy weboldal letisztult és igényes, azzal nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a látogató megbízzon benne, megszeresse, majd végül vásároljon rajta.

A hitelesség tehát egy rendkívül fontos faktor a weboldalak esetében, ezért nem csoda, hogy a marketing szempontokat mindig, minden honlap esetében top prioritásként érdemes kezelni.

Marketing szempontok

Amennyiben egy weboldal technikailag és design-ügyileg is megfelelő, akkor már csak egyetlen feltételt kell teljesítenie ahhoz, hogy a konverzió az egekbe szálljon.

Ez a feltétel nem más, mint a tartalom.

A funkcionalitás és a design ugyanis elengedhetetlen, de nem ezek a fő dolgok, amikért a látogatók a weblapra érkeznek.

Sokkal fontosabbak a honlapon található üzenetek, tehát a kommunikáció.

Ahhoz ugyanis, hogy egy látogató vásárlást adjon le egy weboldalon, meg kell győződnie arról, hogy:

  • A termék vagy szolgáltatás, amit megrendel, minőségi
  • A márka, akitől a terméket/szolgáltatást megvásárolja, hiteles és megbízható
  • A márka mögötti cég vagy személyek szimpatikusak, szavahihetőek és korrektek

Ebben bár sokat segít egy jól funkcionáló, szép weboldal, de csupán az alapot teremtik meg, amire végül a kommunikációt fel lehet építeni.

A konverzióért ugyanis döntő többségében a marketing felel majd.

Emellett — visszatérve a cikk kezdetéhez — a marketing szempontoknak nem csak a kommunikáció és a meggyőzés a célja, hanem az is, hogy a látogatók megtalálják a weboldalt – hiszen csak azt lehet meggyőzni, aki jelen van.

Egy jól felépített honlap tehát nem csak az értékesítési tölcsér alsó felén (MOFU, BOFU) teljesít jól, hanem a tetején is (TOFU).

Ehhez azonban nem elég a weboldal szakszerű felépítése, marketing tudásra is szükség lesz.
Amennyiben szeretnél még többet megtudni erről a szakmáról, olvass tovább a The Pitch blogon!


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!