Blog A konverzió jelentése az online marketingben
konverzió jelentése
írta:

A konverzió jelentése az online marketingben

Az online marketing szakemberek egyik kedvenc kifejezése a konverzió, ez nem vitás. Azonban a napi munka során meglepően sok olyan UI és UX megoldással találkozunk, amelyek nem segítik elő ennek a megvalósulását. Nem mellesleg sok olyan weboldalt is látunk, amelyekhez nincs bekötve a Google Analytics és a Google Search Console sem. Ideje eloszlatnunk a kételyeket, és tisztáznunk, hogy mit jelent a konverzió, és miért az egyik legfontosabb online marketing mutató.

A konverzió fogalma

Az online marketingben a konverzió azt jelenti, amikor a weboldal látogatója teljesít valamilyen üzletileg (gazdaságilag) fontos célt, ami elősegíti a vállalkozás fejlődését.

Ennek két fajátját különböztetjük meg:

  1. Makrokonverzió
  2. Mikrokonverzió

Makrokonverzió

A makrokonverzió (macro conversion vagy hard conversion) a weboldal legfőbb célja, az értékesítési tölcsér vége. A konverzió optimalizálás során azt szeretnénk elérni, hogy az érdeklődő, potenciális látogatókból fizető vásárlók váljanak.

A makrokonverziók tehát a  tényleges vásárlásokat jelentik. Ilyenkor a beérkezett lead vásárolt is a webáruházban kapható termékek közül, vagy például időpontot foglalt valamelyik elérhető szolgáltatásra (és ki is fizette azt). Ha például csak feliratkozott a hírlevélre vagy letöltött egy ingyenes anyagot, akkor még foglalkozni kell vele, hogy valóban vásárló váljon belőle. Tehát ilyen esemény lehet a:

  • webáruházban történő vásárlás,
  • fizetős szolgáltatás megvásárlása,
  • havidíjas előfizetési rendszerbe történő regisztrálás.

Mikrokonverzió

A mikrokonverziók (micro conversion vagy soft conversion) apró lépések, amelyeket a felhasználók megtesznek azelőtt, mielőtt a pénztárcájukban nyúlnának. Tehát egy-egy soft conversion elérése nem jelent értékesítést, de nagyon fontosak az értékesítési tölcsérben. Ez azért van mert a felhasználóknak meg kell győződniük arról, hogy a kívánt termék vagy szolgáltatás valóban megfelelő lesz számukra.

A The Pitch esetében szoft konverzió lehet például a hírlevélre történő feliratkozás vagy egy ajánlatkérés (lead) beérkezése. A mikrokonverziókkal végső soron a leadgenerálás a célunk. Ebben a bejegyzésben bemutattuk, hogyan gyűjtöttünk 195 feliratkozót 4 nap alatt.

Mi eseteket különböztethetünk meg? Például:

  • hírlevél feliratkozás,
  • online tananyag, e-book letöltése,
  • demó szoftver letöltése,
  • landoló oldal, termékoldal megtekintése,
  • termék kosárba helyezése,
  • ajánlatkérő form kitöltése,
  • hívás kezdeményezése,
  • regisztráció, felhasználói profil létrehozása,
  • de akár egy hozzászólás is.

Ha pusztán az analitikai résznél maradunk akkor tényleg szinte bármit tekinthetünk konvertálásnaka látógatószámoktól kezdve a regisztrációkig, csakhogy ezekkel az amúgy fontos mutatószámokkal nem fejezhetünk ki makrokonverziót. De miért nem?

Mert nem ezekből fogsz megélni.

Egy kis vagy közepes vállalkozás nem fogja tudni kifizetni az alkalmazottait és a tevékenységgel kapcsolatos számláit csupán ajánlatkérő formokból, ha tényleges értékesítés nem történik. Ilyenkor az értékesítési tölcsér (sales funnel) hibás valahol.

A konverzió folyamata

A lead capture, azaz a látógatószerzés során begyűjtjük az adott, egyedi látogató számunkra legfontosabb adatait, ami lehet például a neve, email címe, vagy éppenséggel a telefonszáma. Így bekerül a lead-ek közé, amelyeket a továbbiakban kategorizálni fogunk.

A lead qualifying vagy lead értékelés során a megszerzett lead-et csoportosítani próbáljuk például cég, cégben betöltött pozíció, árbevétel, érdeklődési kör vagy a feliratkozás forrása szerint. A szegmentálás azért különösen fontos, hogy célzott üzenetekkel kommunikáljunk a szegmentumok felé. Így az ajánlatunkat sokkal hatékonyabban tudjuk eljuttatni számukra.

A lead nurturing már a tényleges kommunikációra utal, amikor a szoft- felől a hard konverzió felé tereljük az útjukat. A lead nurturing folyamata során lesz a beérkezett leadből vásárló. Ezt a folyamatot mutatja be az alábbi ábra is.

A konverzió folyamata, azaz a lead generálás

A konverzió mérése

Hogyan mérhető a konverzió?

A konverzió sokféle módszerrel mérhető, attól függően, hogy milyen platformokat használunk. A Google Analytics az egyik legkézenfekvőbb ingyenes megoldás, ahol konverziós célokat kell beállítanunk, hogy nyomon tudjuk követni a honlap üzleti fókuszú céljait, de a konverziómérésben a Google Ads és a Facebook is tud segíteni. Ez a mérés pedig elengedhetetlen az online marketingben.

Ennek a segítségével kapjuk meg a szükséges inputot az üzleti döntéseink meghozatalához.

A konverziós arány kiszámítása

A konverziós arány a megvalósult konverziók aránya a megtekintésekhez mérten, százalékban kifejezve.

Tehát például webáruházak esetében a kampány összes vásárlásának számát el kell osztani az összes kattintás számával. Ha például 100 megtekintésből vagy kattintásból 3 konverzió érkezett, akkor a konverziós arány 3%.

Google Analytics beállítása

Mielőtt azonban forgalmat generálunk az oldalra a keresőmarketing segítségével előbb be kell állítanunk a konverziós mérőkódokat. Ehhez csak nyissuk meg a Google Analytics Admin / Goals menüpontját és adjuk hozzá a Konverziókat.

Konverziós cél

A teljes folyamat hírlevél felirakozás esetén:

  1. Sikeres feliratkozást megerősítő oldal létrehozása.
  2. Átirányítás beállítása a hírlevélküldő szoftverben.
  3. Konverziós cél beállítása a Hírlevél feliratkozás célnál.

Konverziós cél (Conversion Goal)

Konverziós kód beállítása

Az oldal betöltődésekor rögtön tudni fogjuk, ha valaki feliratkozott, és máris mérni tudjuk a könnyű konverziókat. Természetesen a Google Tag Managert is segítségül hívhatjuk.

Végső soron azt szeretnénk elérni, hogy minél több mikrokonverzión keresztül minél több makrokonverzió valósuljon meg. Azaz minél több vásárlásunk legyen. Ebben pedig a konverzió optimalizálás tud nekünk segíteni.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!