A konverzió jelentése az online marketingben
Ebben a cikkben
Az online marketing szakemberek egyik kedvenc kifejezése a konverzió, ez nem vitás. Azonban a napi munka során meglepően sok olyan UI és UX megoldással találkozunk, amelyek nem segítik elő ennek a megvalósulását. Nem mellesleg sok olyan weboldalt is látunk, amelyekhez nincs bekötve a Google Analytics és a Google Search Console sem. Ideje eloszlatnunk a kételyeket, és tisztáznunk, hogy mit jelent a konverzió, és miért az egyik legfontosabb online marketing mutató.
A konverzió fogalma
A konverzió jelentése az online marketingben nem más mint, amikor a weboldal látogatója teljesít valamilyen üzletileg (gazdaságilag) fontos célt, ami elősegíti a vállalkozás fejlődését.
Ennek két fajtáját különböztetjük meg:
- Makrokonverzió
- Mikrokonverzió
Makrokonverzió
A makrokonverzió (macro conversion vagy hard conversion) a weboldal legfőbb célja, az értékesítési tölcsér vége. A konverzió optimalizálás során azt szeretnénk elérni, hogy az érdeklődő, potenciális látogatókból fizető vásárlók váljanak.
A makrokonverziók tehát a tényleges vásárlásokat jelentik. Ilyenkor a beérkezett lead vásárolt is a webáruházban kapható termékek közül, vagy például időpontot foglalt valamelyik elérhető szolgáltatásra (és ki is fizette azt). Ha például csak feliratkozott a hírlevélre vagy letöltött egy ingyenes anyagot, akkor még foglalkozni kell vele, hogy valóban vásárló váljon belőle. Tehát ilyen esemény lehet a:
- webáruházban történő vásárlás,
- fizetős szolgáltatás megvásárlása,
- havidíjas előfizetési rendszerbe történő regisztrálás.
Mikrokonverzió
A mikrokonverziók (micro conversion vagy soft conversion) apró lépések, amelyeket a felhasználók megtesznek azelőtt, mielőtt a pénztárcájukban nyúlnának. Tehát egy-egy soft conversion elérése nem jelent értékesítést, de nagyon fontosak az értékesítési tölcsérben. Ez azért van mert a felhasználóknak meg kell győződniük arról, hogy a kívánt termék vagy szolgáltatás valóban megfelelő lesz számukra.
A The Pitch esetében szoft konverzió lehet például a hírlevélre történő feliratkozás vagy egy ajánlatkérés (lead) beérkezése. A mikrokonverziókkal végső soron a leadgenerálás a célunk. Ebben a bejegyzésben bemutattuk, hogyan gyűjtöttünk 195 feliratkozót 4 nap alatt.
Milyen eseteket különböztethetünk meg? Például:
- hírlevél feliratkozás,
- online tananyag, e-book letöltése,
- demó szoftver letöltése,
- landoló oldal, termékoldal megtekintése,
- termék kosárba helyezése,
- ajánlatkérő form kitöltése,
- hívás kezdeményezése,
- regisztráció, felhasználói profil létrehozása,
- de akár egy hozzászólás is.
Ha pusztán az analitikai résznél maradunk akkor tényleg szinte bármit tekinthetünk konvertálásnak a látógatószámoktól kezdve a regisztrációkig, csakhogy ezekkel az amúgy fontos mutatószámokkal nem fejezhetünk ki makrokonverziót. De miért nem?
Mert nem ezekből fogsz megélni.
Egy kis vagy közepes vállalkozás nem fogja tudni kifizetni az alkalmazottait és a tevékenységgel kapcsolatos számláit csupán ajánlatkérő formokból, ha tényleges értékesítés nem történik. Ilyenkor az értékesítési tölcsér (sales funnel) hibás valahol.
A konverzió folyamata
A lead capture, azaz a látógatószerzés során begyűjtjük az adott, egyedi látogató számunkra legfontosabb adatait, ami lehet például a neve, email címe, vagy éppenséggel a telefonszáma. Így bekerül a lead-ek közé, amelyeket a továbbiakban kategorizálni fogunk.
A lead qualifying vagy lead értékelés során a megszerzett lead-et csoportosítani próbáljuk például cég, cégben betöltött pozíció, árbevétel, érdeklődési kör vagy a feliratkozás forrása szerint. A szegmentálás azért különösen fontos, hogy célzott üzenetekkel kommunikáljunk a szegmentumok felé. Így az ajánlatunkat sokkal hatékonyabban tudjuk eljuttatni számukra.
A lead nurturing már a tényleges kommunikációra utal, amikor a szoft- felől a hard konverzió felé tereljük az útjukat. A lead nurturing folyamata során lesz a beérkezett leadből vásárló. Ezt a folyamatot mutatja be az alábbi ábra is.
A konverzió mérése
Hogyan mérhető a konverzió?
A konverzió sokféle módszerrel mérhető, attól függően, hogy milyen platformokat használunk. A Google Analytics az egyik legkézenfekvőbb ingyenes megoldás, ahol konverziós célokat kell beállítanunk, hogy nyomon tudjuk követni a honlap üzleti fókuszú céljait, de a konverziómérésben a Google Ads és a Facebook is tud segíteni. Ez a mérés pedig elengedhetetlen az online marketingben.
Ennek a segítségével kapjuk meg a szükséges inputot az üzleti döntéseink meghozatalához.
A konverziós ráta kiszámítása
A konverziós arány a megvalósult konverziók aránya a megtekintésekhez mérten, százalékban kifejezve.
Tehát például webáruházak esetében a kampány összes vásárlásának számát el kell osztani az összes kattintás számával. Ha például 100 megtekintésből vagy kattintásból 3 konverzió érkezett, akkor a konverziós arány 3%.
Google Analytics beállítása
Mielőtt azonban forgalmat generálunk az oldalra a keresőmarketing segítségével, előbb be kell állítanunk a konverziós mérőkódokat, hogy a weboldal konverziója megfelelően legyen mérve. Ehhez csak nyissuk meg a Google Analytics Admin / Goals menüpontját és adjuk hozzá a Konverziókat.
A teljes folyamat hírlevél felirakozás esetén:
- Sikeres feliratkozást megerősítő oldal létrehozása.
- Átirányítás beállítása a hírlevélküldő szoftverben.
- Konverziós cél beállítása a Hírlevél feliratkozás célnál.
Konverziós cél (Conversion Goal)
Az oldal betöltődésekor rögtön tudni fogjuk, ha valaki feliratkozott, és máris mérni tudjuk a könnyű konverziókat. Természetesen a Google Tag Managert is segítségül hívhatjuk.
Végső soron azt szeretnénk elérni, hogy minél több mikrokonverzión keresztül minél több makrokonverzió valósuljon meg. Azaz minél több vásárlásunk legyen. Ebben pedig a konverzió optimalizálás tud nekünk segíteni.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!