Meta kulcsszavak: hasznosak vagy károsak?
Ebben a cikkben
Aki valaha foglalkozott már weboldal optimalizálással, bizonyára szembesült az ellentmondó információkkal és városi legendákkal, melyek a meta kulcsszavak (meta keywords) létjogosultságát lengik körbe.
A legelső kérdés, ami felmerül, hogy az online marketinggel foglalkozókat egyáltalán érdekli-e még ez a téma. A Google Trends adatai azt mutatják – annak ellenére, hogy ez a trend az elmúlt 5 évben picit csökkenő tendenciát mutat -, hogy továbbra is jelentős keresés van erre a témakörre. Tehát igenis foglalkoztatja a webhelytulajdonosokat. Cikkünkben leszámolunk a mítoszokkal, és megmutatjuk, mit érdemes 2017-ben ezen a fronton tenni.
Milyenek voltak a meta kulcsszavak (meta keywords) régen?
Mindenek előtt fontos tisztáznunk a meta tagek fogalmát. Hogyan néznek ki, hol találhatóak és miért lettek létrehozva?
A meta tagek azok az apró kódrészletek, amelyek rejtve vannak a weboldalon, de mégis komolyan befolyásolják annak működését.
A keresőmotorok látják, olvassák őket és egyszerűsített összefoglalót kapnak például, hogy pontosan milyen kulcsszavak vannak használatban az oldalon.
A meta kulcsszóelem (mint az összes meta elem) láthatatlan első pillantásra a látogatók számára, de könnyedén felfedhetjük különösebb informatikai tudás nélkül is.
Tipp: Adott oldalon egy jobb klikk lenyomása után a “View Page Source” lehetőségre kattintsunk, így egy új ablakban megnyílik az oldal html kódja. Ezen belül Cmnd+F (Mac) vagy Ctrl+F (Windows) billentyűkombinációval kereshetünk a “meta” vagy “keyword” kifejezésre.
A meta kulcsszavak történelmében egészen 1995-ig kell visszamennünk. Ekkor még mindenki az AltaVista segítségével vadászott információ után, szinte azt mondhatjuk, hogy az internet az ártatlanság korát élte. Ebben az időben definiálták a meta kulcsszavakat, melyek által jeleztük a keresőmotorok felé, miről is szól az oldalunk.
Egy 1995-ös – őskorból ránk maradt – feljegyzés (internet draft memo) a leghitelesebb forrás a fentiek alátámasztására, amely jelenleg fellelhető.
A tartalmi attribútumokat a keresőmotorok a rangsorolás alapjaként használták.
Az alábbi egyszerű módszerrel tudtuk jelezni a Google számára, hogy milyen kulcsszóra szeretnénk jó helyezést elérni. Ez nem csak könnyen manipulálhatónak látszik, hanem az is volt. Természetesen, ahogy a web egyre inkább kereskedelmi fókuszúvá vált, az emberek elkezdtek spamelni és trükközni jobb (keyword stuffing) helyezések reményében. Ez egyenes utat jelentett ahhoz, hogy a keresőmotorok elkezdték csökkenteni a szerepét, mint rangsorolási faktor (ranking factor).
A meta kulcsszavak megszüntetése
A Google 2009 szeptemberében jelentette be hivatalosan, hogy az évek óta létező urbán legenda igaz:
A Google nem használ kulcsszó meta adatokat a webes rangsorolásnál.
Matt Cutts – aki ekkoriban a Google WebSpam csapatának vezetője volt – az alábbi videóban jelentette be mindezt hivatalosan:
A meta kulcsszavak szerepe tehát szinte nullára csökkent, az őt körbevevő legenda azonban máig tovább él. Tegyük hozzá: hibásan.
Mi a helyzet Yahoo! és Bing fronton?
Egy ilyen horderejű bejelentés után a további – még fontosnak tekinthető – keresőmotorok prominens képviselőitől is mindenki a megerősítésre vagy cáfolatra várt. Vajon mi a helyzet az ő algoritmusok esetében? Ugyanezen év októberében, 2009-ben az SMX East konferencián a Yahoo! bejelentette, hogy már ők sem használják a meta kulcsszavakat. A Bing közleményére meglehetősen sokat kellett várni, hiszen egészen 2014-ig elhúzták a bejelentést.
Bevált gyakorlatok meta kulcsszavak esetén
Ne pazaroljunk időt a meta kulcsszavak kitalálására. Ahelyett, hogy idejét múlt és rangsorolási szempontból veszélyes tevékenységet végeznénk, azt az 5 percet fordítsuk a tartalom optimalizálására. De tényleg! Megéri.
Vagy szenteljünk több figyelmet a tényleges kulcsszókutatásra – a “10 hasznos kulcsszókereső a jobb keresőoptimalizálásért” cikkünk segítséget nyújt ebben -, mert míg a meta kulcsszó tagek halottak, tartalmi “long tail” kulcsszavak egyre jobban felértékelődnek.
A valóság az, hogy ha olyan kifejezésre szeretnénk jól szerepelni a keresési találatok között, amelynek a kulcsszó nehézsége (keyword difficulty) minimum közepes vagy magas erősségű, akkor a meta kulcsszavak nem fognak segíteni. Annál inkább nagyobb szerepe van a jól megfogalmazott oldalcímnek (page title), a H1 címsoroknak (headings), a jól struktúrált URL-nek, az optimalizált képeknek és az olvasóközönségnek releváns, igényesen elkészített tartalomnak. Erről a témáról bővebben a “Keresőoptimalizálás és minőségi tartalom” cikkünkben olvashatsz..
Melyik meta taget használjam – avagy a jó, a rossz és a semleges
Nyilvánvalóan a két legfelkapottabb meta tag: a leírás (description) és a kulcsszavak (keywords), de ezeken kívül is van élet.
A legfontosabb javaslat: ragaszkodjunk az alapvető minimumhoz. Ne alkalmazzunk, olyan meta tageket, amelyekre nincs szükség, mert ezek csak bonyolítják és hosszabbá teszik a kódot.
Minél kevesebb kód van, annál jobb.
Szemléletes példa erre, ha egy GPS-ként képzeljük el a kódot, ami navigál bennünket (kereső robotot) A pontból B pontba. Bőven elegendő információ a “Menj tovább 600 métert!”, azaz maradjunk azon az úton továbbra is, amin haladunk; szemben a “A vegyes kisbolttól haladj előre még 350 métert a benzinkútig, ahonnan további 250 méterre lesz a célállomás”.
A jó meta tagek
Léteznek olyan meta címkék, amelyeket minden oldalon meg kell jeleníteni, függetlenül minden egyéb tényezőtől és specifikációtól.
Cím (Title): Habár a cím nem kezdődik „meta” szóval, viszont szintén a <head> részben található, és meglehetősen fontos keresőoptimalizálási szempontból. Mindig szerepeljen egyedi cím minden oldalon, ami pontosan leírja az oldal tartalmát és tartalmazza a kulcsszavunkat is.
Meta leírás (Meta Description): Az on-page optimalizálásnak gyakran elhanyagolt, azonban annál sokkal fontosabb része. A meta leírás ugyan közvetlenül nem befolyásolja a helyezésünket a keresési eredmények között (nem ranking faktor), de közvetve annál inkább. Ha jól megírt meta leírásunk van, amellyel az olvasók kíváncsiságát felkeltjük és kvázi “eladjuk” az oldalunkat a 160 karakter limiten belül, akkor elérhetjük azt, hogy “lekattintják” az oldalunkat. Így közép-hosszú távon javulásra számíthatunk a keresési eredményben, hiszen egyre több és több olvasó kíváncsi a tartalmunkra. Tudjuk, hogy a Google egyetlen dolgot tart szem előtt: minél jobban kiszolgálni releváns tartalommal a felhasználókat.
Megjegyzés: Google és a többi keresőmotor (Yahoo, Bing, Yandex, Baidu stb.) megjeleníthetik akár random az oldal egy részét vagy social meta leírást is (amennyiben lett megadva).
De általánosságban elmondható, ha a meta leírás megadásra kerül, akkor megjelenítés szempontjából az előnyben van részesítve.
Nézetport (Viewport): A mobil keresések drasztikusan nőnek évről évre. Nemzetközi viszonylatot nézve, vannak országok, ahol a mobil keresések száma 80% körül vagy afelett mozog (pl. Dél-Kelet Ázsia, Afrika – ahol nincs anyagi forrás két eszköz vásárlásra /laptop és mobil/). Emiatt érdemes meghatározni viewport nézetet, ezzel is növelni a mobil felhasználói élményt. A Google PageSpeed Insights Tool részletes leírást ad. Az alapbeállítás a következő:
A semleges meta tagek
Speciális esetekben elképzelhető, hogy szükséges a semleges meta tagek valamelyikének segítségül hívása.
Social meta tagek: A keresőoptimalizálás szempontból nem relevánsak. A Twitter, OpenGraph és a Facebook adatok megosztáshoz szükséges. A közösségi média csatornákon való megjelenéshez viszont elengedhetetlen.
Robotok (Robots): Hatalmas tévhit, hogy mindenképpen kell robots meta tag beállítás. Tegyük egyértelművé: indexelés (indexing) és linkkövetés (link following) tekintetében, ha nem adunk meg meta robots címkét, akkor az index, egyszerűen follow-t jelent. Csak abban az esetben szükséges módosítás, ha ettől eltérő parancsot kívánunk adni a keresőrobotoknak. Például: indexelést nem szeretnénk (noindex), de követést igen (follow).
Ilyenkor a következő kód szükséges: <meta name=”robots” content=”noindex” />
A Pitch esetében ez így néz ki:
Noodp = No Open Directory-t jelent, azaz hús-vér emberek (önkéntesek) által karbantartott adatbázist. Ezek sokszor elavult, régi tartalmakat tárolnak, amennyiben nem szeretnénk a találati listában szerepeltetni, akkor a fenti beállítással letiltható. 2017. március 17-én végleg leállításra került a projekt, így már többé nem fog frissülni az eltárolt tartalom.
Geo: A Google nem támogatja a geo meta tageket, éppen ezért túl sokat nem is lehet róluk tudni. Azonban említés szintjén mindeképp érdemes őket felsorolni:
- hely (szélesség és hosszúság)
- helységnév
- régió
<meta name = „geo.position” content = „Latitude; Longitude”>
<meta name = „geo.placename” content = „Place Name”>
<meta name = „geo.region” content = „Country Subdivision Code”>
Frissítés (Refresh): átirányítást tudunk eszközölni egy bizonyos idő elteltével.
Mindig használjunk szerveroldali 301-es átirányítást. Különösen azért, mert a Google nem ajánlja a meta refresh használatát.
Webhely ellenőrzés (Site Verification): Sokféleképpen lehetséges a weboldal struktúrájának az ellenőrzését eszközölni, ez az egyik lehető legrosszabb. A Google támogatja a DNS, a külső fájl vagy a Google Analytics-fiók összekapcsolásával történő verifikációt. Optimális megoldás Search Console-ban szabványnak megfelelő sitemap.xml fájl feltöltése.
A rossz meta tagek
Ki kell hangsúlyoznunk, hogy semmilyen gondot nem okoz a rossz meta tagek használata, azonban feleslegesek. A Google nem veszi figyelembe őket és csak rondítják a kódot bármiféle hozzáadott érték nélkül.
Szerző (Author): Ez a címke az oldal szerzőjének nevét használja, viszont ez egyáltalán nem szükséges az oldalon. Persze, ha kifejezetten személyes márkaépítésről beszélünk, akkor bajt nem csinálunk, ha szerepeltetjük – bár leginkább az fogja látni, aki belenéz a forráskódba.
Felülvizsgálat (Revisit after): Ez a tag arra hivatott, hogy megmondja a keresőrobotnak, milyen időközönként térjen vissza és pásztázza végig az oldalunkat. Ezt azonban nem veszi figyelembe sem Google.
Lejárat/dátum (Expiration/date): A “lejárat” (expiration) azt jelenti, hogy az oldal mikor veszti érvényét, és a „dátum” (date) az oldal készítésének időpontjára utal. Az egyáltalán nem valószínű, hogy bármelyik oldal elvesztené a szavatosságát, így amennyiben már nincs szükségünk az adott oldalra, akkor egyszerűen csak szüntessük meg. A „dátum” megadása helyett sokkal hasznosabb XML-webhelytérképet készíteni és naprakészen tartani.
Szerzői jog (Copyright): Általálában a lábléc (footer) tartalmazza ezt az adatot, így nincs szükség kétszeri megadásra.
Meta kulcsszó vs fókusz kulcsszó
Fontos megjegyezni, hogy a meta kulcsszó címkének semmi köze ahhoz a fókusz kulcsszóhoz (focus keyword), amit sok WordPress pluginban (pl. Yoast SEO) meg lehet adni. A fókusz kulcsszóval azt ellenőrizzük, hogy a webhely tartalmilag optimalizált-e a rangsorolni kívánt kifejezésre.
Zárszó, avagy mit tartsunk szem előtt
Egy készülő weboldalról 2016-ban készített fényképet osztanánk meg:
Papp Gábor erre adott reakciója mindent elmond az uralkodó állapotokról:
„Az a fejlesztő vagy SEO szakember, aki ilyet tanácsol, azt azonnal ki kell rúgni. Olyat javasol, ami minimum 8 éve nem igaz. Se a meta keyword használata nem jó tanács, se az elgépelt verzió.”
Pont néhány napja megjelent egy érdekes tweetet, amin az egész nemzetközi SEO szakma megdöbbent. Vannak olyan oldalak, akik a mai napig több ezer meta kulcsszót pakolnak bele egy-egy weboldal kódjába. Teljesen feleslegesen.
Ez pedig egy kódrészlet az érintett weboldalból:
A SEO szakma egy része azóta ezen a weboldalon röhög.
Meta kulcsszavakat használni tehát nem csak nem érdemes, de nem is ajánlott.
- Közel egy évtizede gyakorlatilag semmiben sem járul hozzá a találati lista helyezésének javításához.
- Felesleges munkaidőt visz el a meta kulcsszavak kitöltése.
- Ingyen és könnyen elérhető információt ad a versenytársainknak az általunk legfontosabbnak gondolt kulcsszavakról.
Helyette használjuk inkább azokat a meta tageket, amik még ma is működnek, és jótékony hatásuk lehet a helyezéseinkre.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!