Blog Weboldal elemzés: A 15 perces teszt
weboldal elemzés

Weboldal elemzés: A 15 perces teszt

Egy weboldal teljes SEO elemzése sok időt vesz igénybe. Egy olyan oldalnál, ami évek óta üzemel, sokszor akár napokat is rá kell szánni arra, hogy mindent elemezni tudj, megérts vele kapcsolatban, majd meg tudd fogalmazni a javítási javaslatokat. Sok esetben erre azonban nincs idő. Vagy eleve nem is szükséges ilyen mélyre ásni.

Egy új SEO projekt megkezdése előtt, amikor még az értékesítési tárgyalások folynak, már akkor is érdemes a potenciális ügyfélnek kézzel fogható értékkel szolgálni. Elég lehet egy-két tipp és ötlet is, amelyekre azonnal tud reagálni, akár meg is tudja valósítani azt, majd annak köszönhetően eredményeket ér el. Lehet ez bármilyen apró javítás, vagy trükk, tárgyaló partnerünk értékelni fogja.

Honlap elemzést mindenképp érdemes csinálni, már szerződéskötés előtt is, hogy fel lehessen mérni annak méretét és határait. Ezzel deríthető ki, hogy egyáltalán el van-e belső kapacitás, el tudjuk-e vállalni az ügyfelet. Nem mellesleg hatással lehet az árazásra.

Ahhoz azonban, hogy lekötelezhessük a másik felet, szükség van rá, hogy fel tudjunk valamilyen eredményt is mutatni. Ez ilyenkor nem feltétlenül egyszerű, hiszen még nagy valószínűséggel nincs Google Analytics, Google Search Console hozzáférésünk, és az oldal működésre sincs rálátásunk.

Ilyen helyzetekben jön jól, ha 15 perc alatt el tudunk végezni egy alap, keresőoptimalizálás fókuszú weboldal elemzést, hogy aztán az adatokból levont következtetéseket fel tudjuk használni.

Most pedig megmutatom, első körben miket is érdemes vizsgálni, hogy

  1. olyan tényezőket vizsgálj, amikből akciót lehet formálni, illetve
  2. 15 perc alatt biztosan végezz.

Weboldal elemzési szempontjai

Ehhez az elvárt eredmény alapján 4 részre bontottam a vizsgálatot:

  1. általános adatok
  2. technikai SEO faktorok
  3. tartalom és helyezések
  4. linkek

És a következő 4 eszközt használtam honlap elemzéshez:

Példaként pedig az egyik kedvenc hazai blogom hoztam, az amerikai focival foglalkozó Fűzővel Kifelé!-t.

1. Általános adatok (3 perc)

Ezek azok az információk, amikre elsősorban szükség van, hogy érthető legyen a site jelenlegi teljesítménye.

A faktorok azok, amik biztosan érdekesek lesznek:

  • havi hány látogatás volt az oldalon az elmúlt fél évben (ennyi érhető el az ingyenes változatban)
  • mennyi időt töltöttek az olvasók az oldalon
  • átlagosan hány oldalt töltöttek be
  • hogy alakult a bounce rate (visszafordulási arány)
  • honnan jöttek a látogatók
  • milyen forgalmi forrásból érkeztek a látogatók
  • a keresőből származó forgalom mekkora része organikus

Ehhez a leginkább alkalmas ingyenes eszköz a SimilarWeb. A tool hátránya, hogy csak havi 50 ezer látogatás felett mutat adatokat. Az alatt alternatív, be kell jelentkezni az ingyenes, vagy fizetős változatba. Ekkor azonban erős becslésekkel találkozhatunk csak, így érdemes egy másik megközelítést alkalmazni. Papp Gáborral közösen készített versenytárs SEO elemzés képzésünkben mind a két megoldást részletesen bemutattuk.

SimilarWeb: traffic overview

Ingyenes, regisztráció nélküli SimilarWeb verzió

SimilarWeb bejelentkezve

Ingyenes, regisztrált SimilarWeb verzió

A Fűzővel Kifelé! esetében rögtön látszik a trenden, hogy az NFL szezon alatt az olvasóik száma többszörösére nő, és az olvasók 70%-a egy bejegyzést olvas el, majd elhagyja az oldalt. Mégis, közel 2 oldal az átlagos betöltés, tehát aki eljut az oldalra és feltehetően lemaradása van cikkek terén, tovább olvas.

SimilarWeb: traffic by countries

Forgalmuk legnagyobb része természetesen Magyarországról jön, mivel az oldal nyelve magyar és témája sem ad okot más országból való látogatásra (mint például egy magyar nyelvet tanító oldal).

SimilarWeb: traffic sources

Aki ismeri az oldalt, biztosan rögtön sejti, hogy legtöbben közösségi médiából (Facebookról), illetve közvetlenül az oldalra érkeznek (direct traffic), de 2% feletti a keresőből származó forgalom is.
SimilarWeb: search

Minden keresőből érkező forgalom organikus forrásból származik, tehát nincs fizetett, Adwords hirdetése az oldalnak.

Az arányaiban kevés organikus, keresőből származó forgalom adódhat abból, hogy a többi csatornán a blog jelentősen jobban teljesít, egyszerűen csak gyenge az oldal SEO-ja, nem keresnek elegen ilyen jellegű témára vagy valamilyen technikai hiba van az oldalon. A valódi okot egy mélyebb SEO elemzéssel ki lehet deríteni, de az időnk szűkös, úgyhogy mennünk kell tovább.

2. Technikai SEO faktorok (4 perc)

Technikai SEO gyorselemzés során három dolgot szoktam megvizsgálni:

  1. indexálható-e a weboldal
  2. hogy alakul az oldal betöltési ideje?
  3. mobilbarát-e az oldal?

Az indexálhatóság kiderítésére a legegyszerűbb teszt, ha egy Google keresést indítunk site search segítségével:

Így végignézhetjük az összes oldalt, amelyet a Google indexált. Ha nincs egy sem, vagy feltűnően kevés/sok oldalt listáz kereső, akkor máris van egy pont, amiről tudható, hogy alaposabban utána kell majd járni.

weboldal elemzés: site search

Ekkor szerintem érdemes egy gyors pillantást vetni a robots.txt-re is, hogy lássuk, valamilyen forrást tiltanak-e a keresőben való megjelenéstől. A mintapéldában a WordPress alapértelmezett megoldása van beállítva.
Fűzővel Kifelé robots.txt

Ahhoz, hogy a fennmaradó két kérdésre megkapjam a választ, az oldal URL-jét átfuttatom GTmetrixen és Google PageInsightson.

Megtudom azonnal, hogy mekkora az oldal és ezt mennyi idő alatt lehet betölteni, valamint mindkét eszköz rámutat az oldallal kapcsolatos fő technikai hibákra, javasolt megoldásokkal együtt.

Jelen esetben kicsit csalóka a 12 másodperces betöltési idő, mivel egy kanadai szerver töltötte be ennyi idő alatt, miközben a célpiac Magyarország. Korábban írtam 5 eszközről, melyek segítségével a weboldal sebessége tesztelhető. Akár sokkal közelebbi szerverekről is.

Ha az eredmények alapján egyetlen egyszerű tanácsot adhatnék a Fűzővel Kifelé! szerkesztőségének, valószínűleg azt mondanám, hogy mielőtt feltöltenek egy képet, használjanak veszteségmentes tömörítést (például TinyPNG segítségével), mivel így a képek bár megtartják a minőségüket, kisebbek lesznek, ezáltal gyorsabban betöltődnek az oldalak.

Konkrétan ezzel az egy lépéssel legalább 10%-kal csökkenthető lenne a képek mérete, ami ~5%-kal gyorsítaná az oldal betöltődését.

Fűzővel Kifelé GTmetrix eredmények

A PageInsights pedig azt az időt is megspórolja, hogy mobilról, vagy Chrome esetén inspect segítségével nézzem meg, hogy mobilbarát-e a weboldal. (Igen, az.)

Fűzővel Kifelé mobil nézet

3. Tartalom és helyezések (5 perc)

Elsőként érdemes megnézni, hogy a jelenlegi keresésekre hogyan szerepel az oldal. Mindezt az SEMrush segítségével könnyen meg lehet tenni.
SEMrush organic position distribution

Ha rövid idő alatt növelni szeretném az organikus forgalmat, először biztosan azzal kezdeném, hogy megnézném, milyen kulcsszavakra szerepel az oldal 1-3. illetve 4-10. pozícióban, majd a 11-20. és 21.30. között milyen kifejezéseket találok, amelyekhez valószínűleg nem kell sok munka, hogy az első oldalra jussanak. A Fűzővel Kifelé! arányaiban sok 4. oldalon lévő találattal (31-40. hely) rendelkezik. Ezek a kulcsszavak feltehetően egy SEO aranybányát rejtenek, úgyhogy érdemes mélyebbre ásni.

Ezután jöhetnek a konkrét kulcsszavak, ugyanúgy SEMrush segítségével. Fontos azonban, hogy itt most nem akarok mélyreható weblap elemzést csinálni, hiszen maximum 5 perc van erre a részre. Sokkal inkább csak egy általános képet akarok az oldalról és a kulcsszavak típusairól. Itt olyan kulcsszavak bukkannak fel a 5-20-ik hely között mint az “edelman”, “nfl csapatok”, “nfl könyv”, “hfl”, “james harrison”. Jól látható, hogy ezek között vannak edukációs és információs kifejezések, de akad kereskedelmi célú is, mint például az “nfl könyv”.
SEMrush top keywords

Végül érdemes visszaugorni SimilarWeb-re és ránézni arra, hogy milyen témákban erős még az oldal. Erre a szófelhő gyors áttekintést tud adni. Nem meglepő, hogy az NFL kifejezés mellett az itthon egyik legnépszerűbb csapat, a New England Patriots és a hírek, vagy épp a fantasy kifejezés is ott van a témák között.
SimilarWeb: topics

Mit lehet kezdeni mindezzel a tudással? Egy meeting során felhozhatóak konkrét kifejezések, melyekben potenciált látunk, illetve könnyebb megérteni, miről kommunikál, mivel is foglalkozik a cég.

4. Linkek (3 perc)

Miután jobban megértettem az oldal tartalmának helyzetét, érdemes egy pillantást vetni a rá mutató linkekre is.

Ami 3 perc alatt is memorizálható, hogy nagyságrendileg hány linkkel rendelkezik az oldal, milyen típusú backlinkekkel rendelkezik, ezek mekkora része dofollow, illetve nofollow, és kik a fő linkelők.

Mindez az információ a SEMrush-ból elérhető nagyon gyorsan, de használható a Moz Open Site Explorer, az Ahrefs vagy bármilyen más backlink tool.

SEMrush backlinks

Leolvasható, hogy ~4300 backlinkkel rendelkezik az oldal 39 domainről, ezek többsége szöveg alapú, de közel 30%-a képen elhelyezett link. Túlnyomó többségben dofollow linkeket kaptak eddig, és az adatokból az is látszik (a képen nincs feltüntetve), hogy a fő linkelők amerikai foci csapatok hazai szurkolói oldalai.

Végül érdemes ránézni arra is, hogy mely közösségi média csatornáról érkezik a forgalom jelentős része, ami SimilarWeben látszik nagyon szépen:
SimilarWeb: social media

Összegzés

A 15 perces időbe nagyjából ennyi fér bele egy weboldal elemzése során. Azonban mindenképp érdemes következtetéseket is levonni a SEO elemzésből, amelyeket oda tudunk adni a cégnek anélkül, hogy ők elköteleződnének, nekünk pedig fájna:

  1. Mostantól ha képeket töltenek fel a cikkekbe, azt tömörítsék TinyPNG segítségével feltöltés előtt, ezzel ~5%-ot spórolva az oldal betöltődési idején.
  2. A Google 2-3. oldalán található kulcsszavakat nézzék át és ami fontos, azokra vessenek egy pillantást a különböző on-page SEO faktorok alapján.
  3. A diverzebb linkprofil érdekében szerezzenek új oldalakról is backlinket.

Nekünk 15 perc munka, az oldal tulajdonosainak nagy segítség, hogy megértik, milyen irányba is induljanak el. Ha pedig profi segítségére van szükségük a kivitelezésben, akkor jó eséllyel indulunk, hogy minket bízzanak meg a munkával.

Érdekel, hogy tudsz még hasznosabb weblap elemzéssel előállni ügyfeleid számára? Akkor nézd meg a SEO alapú versenytárselemzés képzést, ami 5 leckén keresztül mutat be egy részletes folyamatot, melynek keretében megismerheted a versenytársaid SEO munkáját, az általuk elért eredményeket és támpontokat kaphatsz a saját oldalad fejlesztéséhez.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!