Link rövidítés útmutató és a Bit.ly használata (4 ügyes trükkel)
Ebben a cikkben
A linkek néha igazán hosszúra és értelmezhetetlenné tudnak válni. Részben ezért is jöttek létre a linkrövidítők. A cikk elején megmutatom a legnépszerűbb link rövidítőket, bemutatom az alapvető működésüket, majd adok néhány ötletet, hogyan tolhatod egy szinttel komolyabban a használatukat.
Mi az a link rövidítő?
A link rövidítő a hosszú linkeket egy rövidebb linkké varázsolja.
Nem bonyolult. De jogos a kérdés, hogy mégis miért volt rájuk szükség egyáltalán?
Így néz ki egy hosszú link például:
Vagy így néz ki egy túl bonyolult link:
A legjobb szó az, hogy ijesztőek – pedig ez az a jelző, amit a legkevésbé sem akarunk sugallni, amikor átkattintásokról van szó.
Nem véletlen, hogy a linkeket például testre lehet szabni az Adwords vagy a Facebook hirdetésekben is. A cél, hogy olyan linket lássanak az emberek, amire szívesen kattintanak.
Erre nyújt megoldást az URL rövidítés (angolul URL shortener).
Mi az az URL rövidítő és mit csinál?
A link rövidítő egy olyan alkalmazás, ami a szokásos (gyakran túl hosszú, bonyolult, csúnya) linkeket egy sűrített (egyszerűbb, átláthatóbb, rövidebb) formába konvertálja át.
Így sokkal nagyobb bizalmat tud sugallni, ezért több kattintást érhet el (ráadásul könnyen mérhető a statisztikája). A kattintások pedig növelik a forgalmat és javíthatják a SEO pozíciókat is indirekt módon. Ezért megéri odafigyelni rájuk.
A legnépszerűbb URL rövidítők
Mivel nagyon egyszerű eszközökről van szó, így nincs akkora különbség köztük.
Nyugodtan használhatsz másokat is, de ez az a 3, amit én is használni szoktam / használtam:
Google link rövidítő
A Google 2018. márciusában bejelentette, hogy lelövik az URL rövidítőjüket, és a Firebase Dynamic Links (FDS) helyettesíti majd. Ez azt jelenti, hogy az URL rövidítőjük legtöbb funkciója megszűnik, tehát a jövőben nem lesz használható, de az eddigi google rövid linkek megmaradnak és ugyanúgy működni fognak.
A nyilatkozatban ők is a két másik, feljebb említett URL rövidítőt ajánlják egyébként:
Bitly használata
Egyszerű mint a faék, be sem kell jelentkezned, máris rövidítheted a linkjeidet.
Simán csak kimásolod a rövidíteni kívánt URL-edet, bemásolod a bitly-be, és már kész is.
Ha viszont szeretnél hozzáférni a haladóbb funkciókhoz (amit erőteljesen ajánlok), akkor célszerű regisztrálni.
A regisztráció után egy ilyen kezelőfelület fogad majd:
A jobb sarokban találod a szűrőket és az időintervallumot, a bal sarokban pedig változtathatod a rendezési sorrendet. Középen pedig az adatok és a kimutatások fognak megjelenni.
A Bitly freemium modell-en fut, tehát az ingyenes verzióban vannak megkötések. Ha szeretnél 30 napnál tágabb időintervallumot mérni, vagy custom domain rövidítéseket csinálni, akkor érdemes lehet felvenned velük a kapcsolatot / előfizetni.
És akkor nézzünk is meg pár trükköt, amikkel még többet hozhatsz ki az URL rövidítésedből.
Link rövidítés a gyakorlatban
Hasznos trükkök
1. Sugallj nagyobb bizalmat egy egyedi, rövidített domainnel.
A bit.ly és más link rövidítők hátránya, hogy remek lehetőséget adnak a csalóknak arra, hogy elbújtassák a linkjeiket egy sokkal megbízhatóbb domain mögé.
Így amikor a tapasztaltabb internetezők meglátnak egy rövidített URL-t, kétszer is megfontolják, hogy rákattintsanak-e.
Erre jó megoldás egy egyedi (custom) domain / link.
Ha szoktad figyelni a Moz tevékenységét, láthatod, hogy ők mindig egy ilyen saját rövidített linket használnak:
2. Szabd testre a bitly-s linket
Nem szeretnél saját rövidített domainre pénzt áldozni, de mégsem random rövidített linkekkel szeretnél dobálózni?
Lehetőséged van arra, hogy a bitly-s linket tedd saját márkássá (branded). Vagy szimplán csak módosítsd a random karaktereket és olvasható és értelmes szöveget adj meg a bit.ly/ utáni szövegben.
Ezt viszont csak bit.ly regisztráció után tudod megtenni.
3. Keresd meg a nagyobb oldalak rövidített linkjeit
Ha például meg akarsz osztani egy oldalt, érdemes megnézned, hogy van-e rövidített domain nevük.
A Facebook esetében például az fb.me a hivatalos rövidített domain. Ezért ha rövid fb linket szeretnél, csak írd a facebook.com helyett az fb.me linket valahogy így:
Ha rákattintasz, láthatod, hogy úgyanúgy átírányít a rendes The Pitch oldalra, viszont 11 karakter helyett (facebook.com) csak 4-et használ (fb.me).
Ennek akkor van óriási előnye, amikor a karakterszám korlátozott, amennyit meg lehet adni.
4. Mérések megtekintése és kémkedés
Nem vagy regisztrálva, de mégis meg szeretnéd nézni a korábbi bitly-s rövidítéseid eredményeit?
Vagy szeretnéd megnézni, hogy másnak hogyan teljesít egy-egy tartalma?
Ezt elég könnyen meg tudod tenni.
Nincs más dolgod, mint kimásolod a bitly-s URL-t, és mögé raknod egy + jelet. Így látni fogod az adott linkhez kapcsolódó statisztikákat.
Meg tudod nézni, hogy hányan kattintottak az adott URL-re és mikor. Ha pedig van regisztrált fiókod, akkor még több adatot is megmutat a rendszer. Például a kattintások földrajzi megoszlását. Így könnyen vissza tudod fejteni, hogyha valaki megosztott egy anyagot, vagy a Call To Action-ben (CTA) bit.ly linket használ, akkor konkrétan hányan kattintottak az adott linkre. Hasznos trükk, mégis kevesen ismerik.
Frissítés: Ezt a funkciót 2020. elején a bit.ly megszüntette.
Linkrövidítés és az önéletrajz
A link rövidítést néha arra is tudod használni, hogy megnézd valaki megnyitotta-e azt a linket, amit elküldtél neki. Ha például önéletrajzot küldesz valahova, akkor ne csatold az önéletrajzot, hanem mondjuk tedd fel Dropboxba vagy Drivera. A linket pedig rakhatod egy linkrövidítő mögé. Így látni fogod, hogy a linket egyáltalán megnyitotta-e valaki. Sőt azt is, hogyha többen is megnyitották, tehát esetleg cégen belül többen is nézik a CV-det. Ez általában jó jel. Ha pedig azt látod, hogy senki nem nyitotta meg a linket, akkor szinte biztos, hogy nem jutott el az email a megfelelő emberhez / helyre. Ilyenkor küldhetsz followup emailt, vagy megpróbálhatod másnak is elküldeni cégen belül.
Az emberek (és ezért a Google is) szereti az egyszerű, rövid, letisztult URL-eket. Amikor ilyeneket használsz, mindig fontold meg, hogy szükség van-e további rövidítésre. Egy 30-60 karakteres URL-nél még jellemzően nincs szükség.
A fenti példák persze számos egyéb kreatív mód van arra, hogy linkrövidítőket használj. Mint ahogy a fenti példák is mutatják, sokszor egy-két apróság komoly versenyelőnyt vagy információtöbbletet jelenthet, ha jól tudod használni a link rövidítőt.
Tetszett a cikk? Szeretnél még több ilyet olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket írunk!
Hozzászólások
Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!