Blog Az ecommerce jövője: Interjú Perényi Andrással, a Webshippy CEO-jával
ecommerce jövője, Perényi András

Az ecommerce jövője: Interjú Perényi Andrással, a Webshippy CEO-jával

Folytatva a korábban megkezdett sort, újabb interjút készítettünk egy szerintünk érdekes életútról és termékről. Korábban Orosz Gergellyel a Weatherflow-ról, majd a Jex Dénessel a Sofőrhívóról és Mester Tomival az adatelemzésről és a Data36-ról beszélgettünk. Ebben az interjúban az ecommerce jövőjéről, a Webshippy Fulfillments megszületéséről és az alapító, Perényi Andrásról életútjáról olvashatsz.

Háttérsztori

Pár hete jelent meg a cikked a saját blogodon arról, hogy milyen hibákat követtél el a korábbi startupod, az iLandGuide építése során. Meglepően őszinte és transzparens írás. Mi vitt rá, hogy megírd?

A barátaim jelentős része teljesen eltérő életszakaszban ismert meg és találkozott velem. Van, akinek Perényi András:

  • a kis srác, aki állatorvos szeretne lenni
  • a gyerek, akinek reklámügynöksége van (Insomnia)
  • a “szigetes fiú”, a laza világutazó, aki Thaiföldön épít turisztikai mobilapplikációt (iLandGuide)
  • aki selfie botokat és csiganyál krémet árul online (Proda, VanillaDeal)
  • aki forradalmasítja a kiszervezett webáruház logisztikát Kelet-Európában (Webshippy).

Sokak fejében pont ez a sokszínűség van meg rólam. De ez egyben azt is jelzi, hogy tényleg sok dolgot csináltam, de egyiket sem 10-20 évig. Ezért amikor összefutok valakivel és rákérdeznek, hogy mit csinálok, akkor gyakran meglepődnek, hogy “már megint valami újon töröm a fejem”.

A fenti elemek között vannak tényleges sikersztorik és olyanok is, amikről utólag már másként gondolkodom. És ezért is írtam meg a cikket. Az egyik legnehezebb dolog az életben, hogy szembenézzünk a hibáinkkal, felvállaljuk a gyengeségeinket és lezárjunk egy korszakot. Nekem ebben segített ez a cikk. Ezért megírtam az iLandGuide során elkövetett legnagyobb hibákat. Egyrészt hogy kiadjam magamból, másrészt, hogy mások is tanulhassanak belőle és ne kövessék el ugyanazokat a hibákat, amiket én már megtettem.

Mi volt a legnagyobb tanulság az iLandGuide sztoriban?

Egyedül nagyon nehéz céget építeni.

A reklámügynökséget közösen csináltuk, utána mikor kiszálltam és eladtam a tulajdonrészemet, megpróbáltam bebizonyítani, hogy egyedül is tudok jó céget csinálni. Rájöttem, hogy nem kell bizonyítani senkinek, semmit. Találj egy jó társalapítót, olyan embereket, akikkel együtt tudsz dolgozni és akik osztják a víziódat.

Egy ilyen lezárás után gyakran nehéz megtalálni, hogy mi is legyen következő lépés. Mi követte az iLandGuide sztorit?

Sokáig nem mertem elengedni a iLandGuide-ot. Láttam és éreztem, hogy nem megy. De nem tudtam leszállni a halott lóról. Amikor meghoztam végre a döntést, akkor rájöttem, hogy nem világmegváltó startupot akarok csinálni, hanem valami sokkal inkább kézzel fogható dologba kell fogni. Valamibe, ami már rövid távon is cash flow-t termel és nem csak égeti a pénzt. Ezért 3,5 éve elindítottunk egy ecommerce vállalkozást. Egy távolkeleti márka, a Proda online webáruházát raktuk össze Szesztay Petivel és a márka hazai képviselőjével, ahol szórakoztató elektronikai kiegészítőket árultunk. Innen jön a selfie botos image is. Ezt 1 évig csináltuk, és rengeteget tanultunk.

Itt mi volt a legnagyobb tanulság?

Rájöttem, hogy nem olyan terméket kell választani, amit mi szeretünk, hanem ami jól eladható online. És persze skálázható.

A Proda vásárlóinál a döntéshozatal racionális folyamatot követ. Főleg férfi célcsoport vásárol ilyen terméket, akinek az a fontos, hogy hány amperes egy aksi, összehasonlítja a technikai és műszaki paramétereket, vagyis nem igazán van benne érzelmi töltet. Ők technikailag affinisek, és ha kell akkor megrendelik aliexpressről a terméket, ha túl drágának találják idehaza. Alacsony az árrés, egyszer megveszi valaki és kész. Esetleg vesznek 1-2 ismerősnek, családtagnak, de kis margin mellett alacsony a kosárérték. A termék ráadásul “nem fogy el”, tehát gyakorlatilag az újravásárlás fogalma sem létezik.

Jön a kérdés: mihez kezdtél ez után?

Ugyanúgy ecommerce vonalon maradtam, de a spektrum ellentétes oldalára helyeztem a hangsúlyt. A szépségápolási piacon indultunk tovább Szabó László (Süti) barátommal, ez volt a VanillaDeal.

A célcsoport a 30+os nők voltak, náluk erősebben jelent meg az impulzusvásárlás. Ezért itt sokkal jobban tudtuk skálázni a marketinget is. Nagyobb volt az árrés, erősebben hatottak a marketing üzenetek. És mivel a termék elfogyott, ezért megjelent az újravásárlás, a vásárlói lojalitás is.

Ez pedig meglátszott az árbevételen, és a csomagok számán is. Mindkettő ugrásszerűen megnőtt a Prodához képest. Ez okozott némi problémát is.

A Webshippy születése

Ezt hogy érted? Mi volt abban a gond, hogy nőtt a csomagszám?

A Proda esetében havi 100-200 csomagot adtunk el.

proda ecommerce termékek csomagolása

A VanillaDeal esetében a 3-4. hónapnál már 3-4000 rendelésünk volt. Havonta.

webshop csomagok

Mivel mindent mi raktározunk és csomagolunk, ez egy ideig tartható volt. Ha havonta 100 csomagot adsz el, akkor napi 3-5 csomagot kell összekészíteni és feladni. Ez azért még a napi munkavégzés (marketing, adminisztráció, fejlesztés, stb.) mellett is bírható. Ha 200 csomagod van, akkor az már napi 10-15 csomag is lehet. Ez is tartható, de egy idő után már terhessé válik.

Amikor viszont eljutsz oda, hogy napi 100-150 csomagot kéne összerakni, akkor ezt valakinek már teljes állásban kell csinálnia. Ezt hosszú távon nem lehetett bírni, így megoldást kellett keresni. A logisztikai kérdéseken már a Proda építése idején sokat gondolkodtam. Már akkor láttam, hogy sok helyen automatizálni és racionalizálni kellene.

Innen jött a kiszervezett logisztika és a Webshippy ötlete is?

Abszolút. Amikor két webáruházat csináltunk, akkor egy idő után belefulladtunk a logisztikai problémákba. Lassú volt a folyamat, nem volt automatizáció. Ezért a saját problémánkat akartuk megoldani.

Egy olyan szoftveres rendszert kezdtünk fejleszteni, ami szinkronizálja a raktárkészletet, segít a számlázásban, könnyíti a csomagolást.

Vonalkód alapú azonosítást vezettünk be, és igyekeztünk csökkenteni mindent, ami elrontható emberileg a csomagolás során. Na, ez annyira jó lett, hogy mások is megtaláltak minket. Így született meg a Webshippy.

Fulfillment szolgáltatás

Bár kezd összeállni a kép, de összefoglalnád, hogy mi is pontosan a Webshippy?

A Webshippy egy fulfillment cég, vagyis kiszervezett logisztikát biztosítunk online kereskedőknek. A webáruházaknak nem kell raktárkészletet tárolni, fizikai logisztikát megvalósítani. Egyszerűen kiszervezik nekünk. Mi tároljuk a termékeiket a saját raktárunkban, szinkronizáljuk a rendeléseiket és a raktárkészletüket az ő online rendszerükkel, számlázunk, csomagolunk és intézzük a kiszállítást a futárcégekkel. Sőt, még az utánvétes fizetést és a visszaküldött árukat is kezeljük.

Ezt ki tudnád fejteni kicsit bővebben? Miért jó ez a rendszer és kinek éri meg használni?

Egy webáruházhoz kapcsolódó logisztikai folyamat sok lépésből áll. Ez egyrészt sok idővel jár, másrészt sok helyen lehet hibázni benne. Mikor eljutottunk arra a szintre, hogy napi szinten több tucat, vagy akár több száz csomagot kellett kiküldenünk, akkor az egész iroda úszott. Össze-vissza kellett vadászni, hogy ki mit rendelt, melyik csomag lett már összekészítve, ki fizetett már, kinek ment ki számla és így tovább. Ha mindezt manuálisan csinálod, akkor egy bizonyos mennyiség után beleőrülsz. Vagy fel kell venned embereket, akik teljes időben ezzel foglalkoznak.

Mikor eljutottunk erre a szintre, akkor megpróbáltuk a legtöbb rendszert összekötni magunknak. A webáruházat, a számlázót, a csomagolást, a szállítást és így tovább. Ebből alakult ki sok lépésen keresztül a Webshippy.

Ma már ott tartunk, hogy az ismertebb és elterjedt webshop motorokkal és számlázókkal is kompatibilis a rendszer.

  • Shopify
  • Shoprenter
  • Woocommerce
  • Unas
  • MailMaster
  • Tharanis
  • OpenCart
  • Saját API

Webshippy webáruház integráció

Vegyünk egy egyszerű példát: ha valakinek van egy közepes webáruháza és nincs automatizálva semmi, akkor valahogy úgy néz ki a folyamat a háttérben, hogy:

  • A webshop motoron keresztül beérkezik a rendelés,
  • azt exportálja egy Excel fájlba,
  • ott színez és csoportosítgat, hogy ki fizetett már, ki nem,
  • melyik rendelés ment ki, melyik nem.
  • Ellenőrzi, hogy ki fizetett kártyával, kinek kell számlát nyomtatni, kinek ment el esetleg már elektronikusan.
  • Ellenőrzi az utalásokat, az utánvéteket.
  • Rendelésadatokat átvarázsolja a futárcég rendszerébe, futárcímkéket generál és nyomtat.
  • Termékeket összegyűjt, csomagol, számlát betesz, címkét felragaszt, feladja a csomagokat vagy összekészíti a futárnak.
  • Ha visszajön egy csomag, akkor azonosítja, hogy ki rendelte, sztornózza a számlát, a terméket visszavezeti a készletre
  • És így tovább.

Napi 1-2 csomagnál ez még nem jelent különösebb megterhelést, de már itt is okozhat gondot azért a dolog. Ennél több csomag esetében pedig már komoly fejfájást okoz a logisztika.

A Webshippy partnereinél, most mindez úgy működik, hogy:

  • A webshop motorból a rendelésadatok automatikusan megjelennek a mi rendszerünkben.
  • Automatikusan generálja a rendszer a számlát az ügyfél nevében a vásárlónak.
  • Mivel mi raktározzuk az ügyfél termékeit, ezért össze is tudjuk készíteni a csomagot.
  • Közben már készül is a címke a futár számára, hogy hova megy a csomag.
  • Jön érte a futár, és már megy is a csomag az ügyfélnek.

És mindezt vonalkódos azonosítással együtt tesszük, vagyis valós időben mindig nyomon követhető, hogy mekkora a raktárkészlet, milyen fázisban van egy csomag, hol vannak pontosan a termékek a raktárban és így tovább.

ecommerce vonalkód

Gyakorlatilag minimalizáltuk az emberi hibák lehetőségét, és fel is gyorsítottuk a folyamatot.

Nap végén jön a futárcégtől az info, hogy aznap mennyi csomagot sikerült kézbesíteni, mennyit nem. Ki fizette ki az utánvétet, ki nem, stb. Ezt automatikusan feldolgozza a rendszerünk, így a nap végén tudjuk is szinkronizálni az ügyfél rendszerével az adatokat. Erről pedig emailben kap egy értesítést az ügyfél, és automatikus készletértesítőt is beállíthat, ha egy bizonyos szint alá esik a termékek száma.

Emellett kezeljük az át nem vett és visszaküldött csomagokat is.

A folyamat során milyen szolgáltatókkal dolgoztok?

Huh, remek kérdés. Még a Proda idejében a Magyar Postával dolgoztunk. Nagyon jó árakat kínáltak, de a szolgáltatás minőségével nem voltunk elégedettek. Sok csomag lassan ért oda, ráadásul csomagok is eltűntek. Ezt nem engedhettük meg magunknak hosszú távon, ezért más futárcégeket is kipróbáltunk.

A legjobban a GLS munkájával voltunk megelégedve, ezért a Webshippynél is őket használjuk belföldön. Külföldre a DHL-lel szállítunk.

Nálunk nem az ár, hanem az ár-érték számít. Nem célunk a legolcsóbb szolgáltatót kínálni, ugyanis sok esetben egy elsőre olcsónak tűnő szolgáltató hosszú távon drágább lesz.

Lehet, hogy leviszi az árat, de rossz lesz a csomagátvétel aránya, csökken az elégedettség, elvesznek a csomagok, nem kezelik jól az utánvétet. Ez nem csak bosszúságot okoz, hanem komoly üzleti és anyagi hátrányt is jelent. Ezért mi másik stratégián indultunk el.

A logisztikai szolgáltatót nem szükséges rossznak, hanem üzleti partnernek tekintjük.

A GLS esetében például olyan árat tudtunk kialkudni, mint a nagy cégek, hisz sok terméket adunk fel havi szinten. Ráadásul 3-szor is megkísérlik kivinni a terméket, nem csak egyszer (vagy egyszer sem), SMS üzenetet küldenek a címzettnek és nyomon is követhető a csomag. Ez egy kölcsönösen előnyös helyzet. A logisztikai cégnek nem sok kis szereplővel és adminisztrációval kell így foglalkoznia, hanem egy nagyobbal. Mi pedig komoly árelőnyt és magas szolgáltatási minőséget tudunk biztosítani a webshop tulajdonosoknak. Win-win.

Elsőre ez mind szép és jó. De gondolom ennek a szolgáltatásnak azért ára is van.

Van. De szerintem a szolgáltatás színvonalához képest egyáltalán nem is drága. A futárszolgálatok áraira például mi nem teszünk rá egy forintot sem. Így egy kezdő webshop is azon az áron kapja a szállítást, mint egy közepes vagy nagy cég.

Mi csak csomagkezelési díjat számolunk fel, amiben benne van a csomagolás, raktározás, számlázás, visszárukezelés. Ezt pedig könnyen össze lehet hasonlítani egy belső munkatárs költségével. Egyszerűen ki lehet számolni, hogy mennyibe kerül a

  • a csomagolóanyag,
  • a csomagolás díja,
  • a raktározás költsége,
  • a raktári alkalmazott bére,
  • a járulékok költsége és
  • az idő, ami a logisztikára megy.

Itt kijön egy összköltség, aminek egy része fix költség, egy része pedig változó költség. Ha elosztjuk az összköltséget (fix és változó együtt) a csomagszámmal, akkor kijön az egy csomagra jutó költség. Nah, ezt kell szembeállítani a mi csomagkezelési díjunkkal.

Ráadásul nálunk gyakorlatilag csak változó költség merül fel, tehát nem kell fizetni egy munkatárs bérét és a raktározást, ha egyáltalán nincs rendelés.

Ezek szerint akkor nincs semmilyen kockázat vagy apró betűs rész a rendszerben?

Minimális korlátok azért vannak. Nálunk kétféle tárolási megoldás létezik:

  • a raklapos és
  • a salgópolcos, vagy más néven “gyorsan forgó” tárolás.

Direkt módon tárolási díjat nem számítunk fel senkinek, de van egy minimum csomagszám, amit azért el kell érni. Ha egy salgópolcon 1 emeletet elfoglalnak a termékeid, akkor onnan havonta legalább 10 terméket kell eladni. Ha 2 polcot, akkor 20-at. És így tovább.

Ha viszont nem éred el a kötelező minimum rendelési számot (tehát mondjuk 3 polc esetén a 30 rendelést), akkor is a 30 rendelésnyi “tárolási” díj lesz kiszámlázva.

webáruház raktár - kiszervezett logisztika

Ez nyilván a kisebb méretű termékeseknek kedvez, hisz egy szempillaspirálból akár 800-1000 darab is elfér egy polcon, míg ha nagy csomagos pelenkát árulsz, akkor abból csak néhány darab. Ha egy nagy termék nem pörög annyira, akkor nyilván nem nyújtunk ezeknek ingyen tárolást. De ha pörög a termék, akkor nincs extra költsége a tárolásnak, csak a csomagkezelési díjat kell fizetni.

Ez egy fair trade-off. Ha pörög a termék, amit árulsz, akkor az jó neked és nekünk is. Ha viszont nem pörög, nem veszik a terméket, amit árulsz, akkor nem fogjuk “ingyen” tárolni azt. De más cég sem. Szóval azt gondolom ezt viszonylag jól sikerült beépíteni üzleti modellünkbe.

Ha már üzleti modell: mekkora létszámmal és csomagszámmal dolgoztok?

Átlagosan napi 4-800 csomagot küldünk ki most, de csúcsidőben ennél jóval több is ment már ki. És ezt a csomagszámot összesen 2 ember csomagolja le. Ez is jól jelzi, hogy milyen hatékony a rendszer.

A csapat jelenleg 15 fős. 6 ember dolgozik a pesti raktárunkban, ami szándékosan túl van biztosítva, hogy bírjuk a növekvő igényeket. Közöttük van 1 raktárvezető, 1 raktári ügyfélkapcsolatos, 2 picker, aki összeszedi a termékeket és 2 csomagoló. Ezen felül 2 fejlesztő, 2 sales kolléga, 1 pénzügyes, 1 marketinges, 1 szövegíró. Az ő munkájukat koordináljuk ketten a társammal, Vorobcsuk Zolival, aki a cég operatív vezetője.

Az iLandGuide kapcsán említetted, hogy a legnagyobb hibád az volt, hogy egyedül próbálkoztál céget építeni. Mi a helyzet most?

A Webshippy a webáruházainkból nőtte ki magát, amiket Sütivel közösen építettünk, de ő a logisztikai dolgokba kevéssé folyt bele és később külön választottuk a tevékenységeket. Fél év elteltével csatlakozott hozzám Zoli, aki eleinte értékesítési vezetőként dolgozott, de mára társtulajdonos és COO lett belőle. Tanultam a korábbi hibából, és nem akarom one-man showként csinálni a dolgot, azóta is remek embereket találtunk a csapatba.

Emellett fontos, hogy a mai napig én is be-beállok néha csomagolni. Értenem és látnom kell mit kell fejleszteni. Mit lehet gyorsítani és könnyíteni.

A célunk, hogy Kelet-Európa legmodernebb kiszervezett logisztikai szolgáltatója legyünk.

Itthon már mi vagyunk a legfejlettebbek, most haladunk tovább.

Perényi András, Webshippy CEO

Ügyfeleink

Hány céggel dolgoztok együtt?

Jelenleg közel 100 webshoppal dolgozunk együtt és idén komolyabb márkák is csatlakoztak hozzánk, akik nagy volument jelentenek. Ilyen a Helia-D, a Trilak, a Bátor Tábor vagy a Nanushka. Most a csomagok 70%-80%-a Magyarországra és a környező országokba megy, 20-30% pedig külföldre.

Hogy működik a folyamat? Mi történik, mikor egy új webshop csatlakozik hozzátok?

Jelenleg a rendszer úgy működik, hogy ha leszerződünk egy ügyféllel, akkor egy onboarding folyamattal indítunk. A szükséges adminisztráció után, a webshop, a számlázó összekapcsolása, valamint a szoftver bemutatása történik. Ezt követően lezajlik a termékek szinkronizálása, ami után készen áll a rendszer a termékek beszállítására a raktárunkba. A webshop tulajdonosa saját maga le tud adni egy árubeszállítási előjegyzést. Megadja, hogy mit és mikor akar beszállítani. Erről a raktárvezető kap egy értesítést, és már lehet is hozni a terméket. Akár a webshop tulajdonos a saját autójával, vagy akár a beszállítótól is mehet a termék közvetlenül a raktárba. Mi ezt egyesével átszámoljuk, összehasonlítjuk hogy tényleg annyi jött-e, mint amit az ügyfél rendelt. Majd kiállítjuk a digitális szállítólevelet arról, hogy mit bevételeztünk. A termék így bent van nálunk készleten, a webáruház pedig ellenőrizheti a készletszinteket. Ezt követően már látunk is minden rendelést automatikusan és minden készen áll arra, hogy kiküldjük a rendeléseket.

Ecommerce trendek

Merre halad ez az iparág?

Nagyon izgalmas terveink vannak. Több olyan megoldáson dolgozunk, amik valóban forradalmasíthatják ezt az iparágat, bár elég elcsépelt már ez a szó. Az online kereskedelemben egy nagyon erős terület a dropshipping, a remote warehousing, amikor a termékeket a webshop nem saját készletről, hanem közvetlenül a gyártótól, a nagykertől adja el. Ezen a téren lehet számítani tőlünk egy-két praktikus újításra, ami nagyon sok webshopnak jelent majd hatalmas segítséget. Ilyet még senki nem csinál a régióban.

Mi a következő lépés?

Most minden időmet energiámat a Webshippy köti le. Ebből szeretném a következő sikersztorit összehozni. Nagyon motiváló érzés, hogy találtunk egy olyan területet, illetve fejlesztettünk egy olyan szolgáltatást, amiért hálásak az ügyfeleink és rengeteg pozitív visszajelzést kapunk. Nagyon jó érzés az is, hogy remek emberek vannak a csapatban és a kollégák tisztán látják a céljainkat és szívvel lélekkel, vállvetve haladnak velünk nap, mint nap, hogy elérjünk oda, ahova tartunk. Hálás vagyok érte nekik, mert már tudom, hogy a csapat a legfontosabb.


Hozzászolások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!