Blog Ementesovezet.hu SEO audit pár percben
ementesovezet.hu seo audit
Írta:

Ementesovezet.hu SEO audit pár percben

Amikor nagy ritkán autóval utazom, akkor alkalmanként szoktam hallgatni Balázsék műsorát a Rádió1-en. Az elmúlt hetekben nagy beharangozó mellett indult el az ementesovezet.hu weboldala, aminek Sebestyén Balázs is az egyik arca, tulajdonosa. Ahogy lenni szokott, ilyenkor az első utam az oldalra vezetett és ránéztem, hogy SEO téren minden rendben van-e vele. Alapból igen, de találtam olyat rajta, amiről még nem írtam a blogon. Eddig.

Alap technikai dolgok

Megnéztem az oldalt és alap szinten ellenőriztem pár dolgot:

  • google tudja crawlolni? (rendben)
  • https protokoll (rendben)
  • force http és www redirect (rendben)
  • mobilbarát az oldal (rendben)
  • robots.txt (rendben)
  • oldalbetöltési idő (desktopon rendben, mobilon lehetne gyorsabb)

  • sitemap (van, de itt már láttam furcsa dolgokat)

Úgyhogy ezt a részt kicsit megpiszkáltam.

Sitemap

A sitemap itt érhető el: https://ementesovezet.hu/sitemap.xml

Itt két dolog tűnt fel.

  1. Mindenhol ugyanaz az utolsó frissítés ideje (ami 6 hete volt)
  2. Vannak paraméterezett URL-ek a sitemapban.

1. Minden sitemap URL utolsó frissítése 2019. október 1.

Azóta nem történt frissítés rajta, vagyis szinte biztos, hogy nem automatikusan frissül a sitemap.

sitemap

Ez önmagában még nem óriási hiba, mert lehet akár manuálisan is töltögetni egy sitemapet. De miért tennének, ha ezt meg lehet tenni automatikusan is?

A másik gond ilyenkor viszont az, hogy simán lehet, hogy a régi, nem friss sitemapben olyan URL-k vannak, amelyek már nem elérhetőek. Amikor ellenőriztem az oldalt és a sitemapet, akkor 94 URL-t találtam, ami 404 oldalra futott.

Ez azért problémás, mert a sitemapben csak 200-as response kódot adó URL-eket szeretnénk belerakni. Erről és ennek az okáról az About You esettanulmányban is írtam már korábban részletesen.

Sitemap hiba az ABOUT YOU oldalán – mini tech seo esettanulmány

Ha a sitemap automatikusan frissül és csak helyes URL-ek kerülnek bele, akkor ez a hiba itt most nem állna fent.

2. Paraméterezett URL-ek a sitemapben

A paraméterezett URL-ek esetében több dolgot is meg kell vizsgálni:

  1. Miért paraméterrel történt az adott szűrési megoldás?
  2. A paraméterezett URL hivatkozik a kanonikus URL-re vagy sem?

Mindjárt kiderül ez miért fontos.

Az E-mentes övezetnél a különböző szűrőket úgy oldották meg, hogy azokat paraméterekkel hozták létre. Ha kiválasztunk egy márkát, akkor ott a ?markak=id rész jelenik meg.

Ez így önmagában még rendben is van. Viszont ezeknél a szűrt URL-eknél meg kellene adni, hogy az eredeti URL lesz a kanonikus (canonical) URL. A paraméterezett URL-t pedig „ez alá rendeljük”. A kanonikus a boss, a paraméterezett a „beosztott”. Ez itt viszont elmarad. Ráadásul az egész oldal esetében hiányoznak a canonical URL tagek.

Ezt egyrészről érdemes javítani, másrészt pedig itt jön be a sitemapben talált probléma. Ott ugyanis rengeteg olyan URL szerepel, ami ilyen szűrővel van ellátva.

Viszont ezeknél nincs beállítva a canonical URL, tehát hiába kapunk 200-as response kódot a szűrt URL-ek esetében, azok valójában nem canonical URL-ek.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy zavaró jeleket küldünk a Googlebot számára, hogy melyik URL-ek lehetnek a kanonikus URL-ek. Ez pedig semmiképp sem szerencsés. A hivatalos guideline ugyanis az, hogy csak canonical URL-t rakjunk a sitemapbe.

Ideális esetben a sitemapnek automatikusan kell frissülnie és ki kell belőle zárni a nem kanonikus URL-eket. Itt pedig a két hiba egyszerre jelentkezik.

Egy kisebb weboldalnál ez még kevésbé okoz problémát, persze ott sem ideális. De egy nagyobb site esetében ez komoly zavarokat és gondokat tud okozni, ahogy elkezd nőni az oldal mérete.

Amivel lehetne javítani az oldalt

Vannak még apróbb hibák, de igazából a fenti elemen kívül elsőre nem találtam semmi komolyat. Az apróságok között vannak „easy fix”-ek és olyanok is, amiket „koncepcionálisan” kell kezelni.

Egyéb hibák

  • Több oldalnál sincs feltöltve a meta leírás.
  • Duplikált címek (title) vannak több oldal esetében is
  • az október 1. után feltöltött tartalmak nincsenek benne a sitemapben
  • van noindex+nofollow-ra rakott tartalom, ami elsőre nem tűnik logikusnak, hogy miért, de lehet van oka
  • nem találtam bekötve Facebook Pixelt, Google Analyticset / Tag Managert (más analitikát igen)
  • nincs structured data markup az oldalon
  • és így tovább

Structured data

Az oldalon nincs fent Structured Data markup. Ez főleg a termékek esetében lenne hasznos. Jelenleg ugyanis csak alap organization markup van fent, semmi több.

Ezt közép-, hosszú távon biztos javítanám, mert a SERP-ben megjelenő rich product info snippet sokat javít a konverzión. Plusz emellett mostantól a Google Search Consoleban is lehet már látni ezek eredményét, teljesítményét.

Összegzés

Egy weboldal vagy webshop igazából soha nincs kész. SEO fronton meg főleg nincs.

Mindig jönnek elő olyan dolgok, amiket javítani kell. Vagy amiket fejleszteni érdemes. Nincs ez másként az E-mentes övezet esetében sem.

A SEO munka nagy része igazából csak onnantól kezdődik, hogy elkészült maga az oldal, webshop. Ha megvan az alap architektúra, akkor azt kell megtámogatni tartalommal plusz releváns és hiteles linkekkel.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!