Blog Hogyan változtak a fogyasztói szokások az elmúlt években? Google Trends esettanulmány
fogyasztói szokások változása google trends alapján
Írta:

Hogyan változtak a fogyasztói szokások az elmúlt években? Google Trends esettanulmány

Nem kell minden blogposztnak elképesztő szakmai mélységig lemennie, hogy hasznos infot találjunk benne. Ez is most egy olyan cikk lesz, ami egy ötletet mutat be, de ezzel együtt egy érdekes összefüggést is megvilágít.

Az elmúlt években egyre inkább azt vettem észre, hogy jelentősen nyílik az olló gazdaságilag és társadalmilag itthon. Ennek ellenére egyre többen keresik az átlagosnál jobb minőségű termékeket, élményeket. Nő a prémium szegmens iránti igény. És egyre többen végeznek online kutatást is, amikor venni akarnak valamit.

Ezért elkezdtem nézegetni az elmúlt 16 év keresési trendjeit, hogy ezt alátámasszam. Plusz egy kicsit jobb képet kapjak az itthoni keresési trendekről. Eközben futottam bele egy Benedict Evans tweetbe, ami adott egy ötletet.

Ha például összehasonlítjuk a „legjobb” (best) vs „olcsó” (cheap) keresési kifejezéseket Google Trends-ben, akkor érdekes összefüggéseket találhatunk.

Google Trends: Legjobb vs Olcsó

jó vs olcsó

  • 2004-2012 között együtt mozognak a trendek
  • majd 2012-től elkezd szétválni a kettő
  • a „legjobb” (kék grafikon) kifejezések trendje a grafikonon a 75-100 értékek között mozog, ami a valóságban azt jelenti, hogy folyamatosan top kulcsszavak között vannak ezek a kifejezések
  • míg az „olcsó” (piros grafikon) szót tartalmazó keresések aránya egyre csökken

Ez már önmagában egy hasznos üzenet. Egyre nő a „prémium”, „legjobb” termékek, megoldások iránti kereslet. De az aggregált adatok gyakran vezetnek félre minket. Ezért érdemes lebontani a számokat további kategóriákra is az „All categories” menüpontban.

Így még érdekesebb dolgokra jöhetünk rá.

Itt találunk előre meghatározott nagyobb és kisebb kategóriákat is. Az alkategóriát akkor lehet elérni, ha egyszer belementünk egy főkategóriába.

google trends alkategória

Ezekkel érdemes játszani és nyomkodni őket. Ugyanis találunk köztük olyanokat, amik hasznos adatokat mutatnak majd.

Számos olyan terület van, ahol bár megjelenik a prémium szegmens, de az emberek gondolkodását és a piac működését döntően azért az ár befolyásolja. Ilyen az ingatlanpiac, a vásárlás, minden ami kert. Ez nem azt jelenti, hogy ebben a szegmensben ne lenne prémiumra igény vagy prémium célcsoport. De a többség igényeit nézve az ár, az olcsóság dominál.

Aztán vannak olyan szegmensek, ahol igazából „nem számít az ár”, a többség a jót, vagy a legjobbat akarja. Ilyen a szépségipar vagy épp az egészségügy.

És vannak azok a területek, ahol megosztott a helyzet. Ilyen az utazási szektor, ahol a legjobb és az olcsó erősen együtt mozog. Most ezekből hoztam egy rövid gyűjtést 3 részre bontva. Területek, ahol:

  • az ár dominál
  • a minőség fontosabb mint az ár
  • ahol a két terület együtt mozog

Ár dominancia

A Vásárlás (Shopping) kategóriában az olcsó kifejezések népszerűbbek mint a legjobbak. De záródik azért az olló.

Ugyanez igaz a bútorokra, csempékre, kerttel kapcsolatos területekre (Home & Garden) is. A többség inkább árérzékeny, mint a prémiumra törekszik ezen a téren.

Nem véletlen, hogy elképesztő ütemben fejlődnek azok az oldalak, ahol aggregáltan lehet bútorokat és dekorációs elemeket válogtani, árakat összehasonlítani. Ilyen szolgáltatás a 2020-ban indult Biano.hu is. Itt több ezer bútorüzletet lehet összehasnolítani, legyen szó bútorokról, lakberendezési tárgyakról, világításról vagy épp textil termékekről.

biano

Az ingatlanok (Real Estate) esetében is az ár dominál. Létezik persze prémium szegmens, de az ár mindent visz.

Ahol a minőség fontosabb

Vannak olyan területek viszont, ahol a minőség fontosabb szempontnak tűnik mint az olcsóság. Ilyen a játékok világa (Games).

De ebbe a kategóriába sorolható az egészségügy (Health) is.

Valamint a szépségipar is (Beauty).

És vannak, ami együtt mozognak

De vannak olyan területek is, ahol „kiegyenlítettnek” tűnik a piac, mert egyenlő arányban jelenik meg az olcsó és a legjobb. Ilyen részben az utazás, ahol az olcsóság egyre inkább kezdett visszaszorulni.

De ide tartozik az autók és járművek (Autos & Vehicles) világa is, ahol bár veszít az olcsóság az erejéből, de igazából továbbra is tartja magát viszonylag stabilan a „minőséggel” szemben.    

Érdemes játszani itt egy kicsit a kategóriákkal:

https://trends.google.com/trends/explore?date=all&geo=HU&q=legjobb,olcsó

Plusz akár egyéb kifejezésekkel is ki lehet egészíteni.

legjobb vs olcsó vs ingyenes

Olyan összefüggésekre lehet ugyanis rájönni, ami jól jelzi, hogy mekkora az igény egyes területeken a prémium szegmensek iránt. Ez persze nem azt jelenti, hogy ahol az „olcsó” dominál, ott ne lenne lehetőség prémium célcsoportot találni és kiszolgálni. De arra jól rámutat akár még egy ilyen egyszerű Google Trends összehasonlítás is (főleg hogyha használod a kategóriákat), hogy melyik iparágban széles célcsoportot elérni egy minőségibb termék- vagy szolgáltatásportfolióval.

Plusz azt is érdemes látni, hogy még aki az olcsóbb termékek közül választ, ott is egyre inkább megjelenik a kutatási fázis. A legjobb kifejezésre keresők között ugyanis nyilván nem csak a tehetőség réteg jelenik meg, hanem azok is, akik budget, olcsó vagy akár csak megfizethető termékek között keresik a legjobbakat.

Épp ezért sem állítom, hogy a Google Trends ilyen használata fog rávezetni arra, hogy milyen céget érdemes indítani, vagy melyik szegmens a legjövedelmezőbb. De általános összefüggéseket jól meg lehet érteni, ha kellően mélyre ásol egy-egy alkategóriában. Mert ha megvannak a fő trendek, akkor utána meg lehet vizsgálni, az oda tartozó legfontosabb kifejezéseket is. Mi az, ami régen menő volt? Mi az ami, most pörög? Mi az régen is keresett volt és most is az? Ebből pedig már lehet akár tartalomstratégiát építeni. Akár úgyis, hogy régen menő, „trending” dolgokat szedsz elő egy iparágból, amiről ma már nem nagyon ír senki. De te tudod, hogy régen népszerű kifejezés volt. És ezt a múltidézést jól bele lehet csempészni bizonyos tartalmakba.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!