Blog „Online marketing téren nem szabad egy percre sem leragadni, mert csak a változás állandó!” – Interjú Boroznaki Gergővel
Írta:

„Online marketing téren nem szabad egy percre sem leragadni, mert csak a változás állandó!” – Interjú Boroznaki Gergővel

Boroznaki Gergő a Digital Cube Conf 2020 egyik előadója. Vele készítettünk interjút a napokban, ahol beszéltünk a szakmai múltjáról, a jelenlegi projektjéről, munkaszervezési ötletekről és a legnagyobb szakmai kihívásokról is.

Hogy kerültél erre a területre? Mióta foglalkozol online marketinggel?

A direkt marketing irányból érkeztem az online marketing területére. A szakmai pályafutásomat főiskolai szakmai gyakornokként kezdtem a DDB Budapest BTL cégénél a Rapp Collins-ban, ahol a gyakorlat letelte után első munkahelyem is lett. Itt már 2003-ban is fontos volt a perszonalizált üzenet és figyeltünk a válaszadási vagy konverziós arányra, ezek akkoriban a legtöbb ATL-es számára még irreleváns és érdektelen dolgok voltak. 

A másik irány a tartalomkészítés volt: több mint tizenegy éve blogolok és négy éve vlogolok sneaker kultúra és utcai divat témában. Kezdetektől fogva bújtam a Google Analytics-et, követtem a helyezéseket a találati listán és eszerint próbáltam belőni, hogy mit és hogyan írjak.

Pontosan milyen területeivel foglalkozol az online-nak? Miért azzal és nem mással?

Én leginkább a content / social vonalon mozgok, mindezt adatvezérelt szemlélettel. Mivel az online marketinget egy “ökoszisztémaként” szemlélem, ezért mindig is igyekeztem a kapcsolódó területekkel (SEO, PPC) is megfelelő mélységben megismerkedni és naprakészen tartani a tudásomat. A friss szakmai praktikáknak leginkább külföldi és részben hazai szakmai blogokról gyűjtöm, valamiért ezeket inkább olvasni szeretem és kevésbé nézni (ellentétben például a videóvágási tutorialokkal, amit YouTube-on nézek 🙂 Szemléletformáláshoz viszont abszolút könyvet szeretek olvasni (és a tavaszi korlátozások alatt tett hosszú sétákon hangoskönyveket hallgatni) a HVG könyvek nagy többségét, azon belül Malcolm Gladwelltől pedig szerintem már mindent elolvastam/meghallgattam.

Mi volt a legmeghatározóbb élményed a területtel / ügyfélmunkákkal kapcsolatban?

Láttam “felnőni” a social média marketinget: nagyon izgalmas figyelni ezt a folyamatos és gyors ütemű változást: a platformok felemelkedését (és süllyedését – ez mondjuk a kevésbé kellemes részre), illetve hogyan hat a social média a marketingre és a szélesebben vett kommunikációra a társadalomban.

Nagyon örülök, hogy az adatvezérelt gondolkodás végre egyre nagyobb teret nyer. De mivel ez olyan elemző munkát igényel, amire sok marketing szakember nincs igazán felkészítve, ezért vagy irreális elvárások fogalmazódnak meg: “akarok egy dashboardot, ami konkrétan mondja meg, mit kell csinálnunk”. Vagy nagy munkával elkészülnek reportok, dashboardok, amik aztán meglehetősen csekély érdeklődést váltanak ki és akiknek készülnek, nem használják a döntéshozatalban.

Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni a munkád során?

Korábban jellemző volt, hogy a social média felületeket “ingyen reklámfelület”-nek tekintették, ez mostanra már szerencsére tudatosodott, hogy pénzt és energiát ugyanúgy bele kell tenni a jó tartalom elkészítésébe és a seedingbe is – aminek része a fizetett social média megjelenés.

A közösségi média felületek nagy része a “free to play” jellegből átalakult a “pay to play” platformmá. Akkor fogsz elérést szerezni, ha fizetsz. Akár a tartalom “boost”-olásért vagy már alapból fizetett hirdetéssel indulsz.

A másik, amikor a tartalommarketingtől AZONNALI eredményt várnak el, mármint például azonnali eladásokat. Pedig az organikus terjedéshez és az elérés felépüléshez időre és további munkára van szükség. Lehet, hogy egy tartalom azonnal megjelenik a találati listában – de hátul és hónapokba is telik, amíg felmászik a top találatok közé, például míg beérik a linképítés. Az is lehet, hogy személyes megosztások útján lesz népszerű, de az egész folyamat csak akkor indul be, ha megosztotta/ajánlotta egy influencer.

Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?

Egy nagy ügyfél számára egy olyan reporting és dashboard rendszert akartunk létrehozni, ami “mindent tud és mindent megmutat” az online költéseikről és azok megtérüléséről.

Az egy nagy és kellemetlen releváció volt, amikor látnunk kellett, hogy a nagy hirdetési rendszerek által szolgáltatott adatok sokszor nem pontosak, kissé változhatnak utólag, más van a felületen és az API-n keresztül kinyert adatokban és hogy az adatforrások közötti egymásnak megfeleltetésnél sajnos nem mindig lehet kihozni a 2+2=4-et. Hol három, hol öt lesz belőle.

Mi volt az eddigi legnagyobb falat?

Néha nem egyszerű az ügyfeleket kiszolgálni, de ott alapvetően jól meghatározott és véges feladatokat kell végrehajtani a legjobb tudásunk szerint.

Ezzel szemben a sneakerbox.hu webshopnál megvan egyfajta “döntési szabadság”, hogy most épp inkább több SEO-ra, több PPC-re vagy UX fejlesztésekre van szükség. De nem lehet mindent egyszerre csinálni. Tehát dönteni kell, hogy miből mennyit és mennyiért.

Ez egy újfajta szakmai felelősségi szintet jelentett számomra.

Honnan jött a sneakerbox.hu ötlete? Volt más alternatíva helyette, amit ez az ötlet legyőzőtt? Ha igen, mi volt az?

A sneakerbox.hu egy hobbiprojektként indult 2009-ben és fokozatosan vált a tartalmi/social média “kísérleti laborommá”. Bár már a kezdetektől tervben volt egy webshop is, mégis először egy blog/vlog brandként lett ismert a sneakerbox.hu és webshop ennek a sikerére építve, 2016-ban indult el. A shop tudatosan low-cost modellben működik (ezt még a Wizz Air-nél égették belém), a core staff mindössze két fő, de sok tevékenységünk van kiszervezve. 

Miről fogsz előadni a Digital Cube konferencián?

Alapvetően tartalom és a SEO kapcsolatáról és hogy a tartalom milyen pontokon tud segíteni egy konverziós funnelben. Illetve egy kevésbé tárgyalt területről: hogyan tud a tartalom nagy része közösségi munkában elkészülni. Ez a közösség nem is olyan kicsi, több tucat embert számlál, akiknek egyesével az idejük csak kis szeletét foglalja el, szóval ez kihívás, hogyan lehet őket képben tartani és motíválni.

Mindig is a gyakorlatias konferenciákat szerettem, ahol konkrét tudást és módszereket ismerhetek be és építhetek be a munkámba, például a 2018-as Content Plage ilyen volt.

Ha most épp nem ezen a területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?

Szerencsére jelenleg a két legnagyobb érdeklődési köröm közös metszetében (sneakerek és content/social marketing) azzal foglalkozom, amit szeretek.

A content/social részét nem is cserélném le, de témaként még a fenntartható fejlődés és környezetvédelem, ami nagyon foglalkoztat.

Zárásként van esetleg bármi tanácsod azok számára, akiket érdekelnek az online hirdetések vagy maga a konferencia?

Mindig aktívan kell keresni és minél előbb érdemes kipróbálni az új módszereket! 

Nem szabad egy percre sem leragadni, mert csak a változás állandó.

digital cube conf

Digital Cube Conf: Magyarország legnagyobb dedikált Analitika, PPC és SEO konferenciája.


Hozzászólások

Moderáld magad – vagy mi fogunk. :)
Na jó, nem fogunk, szóval csak ésszel!